Makten
Aktiv medlem
[OT] Åker ni utför?
Beror på hur svår skidåkning man väljer. ? Åker man bara välpreppade pister i lagom lutning så är det annorlunda, ja. Men så fort det blir brant och svårt så handlar det om att läsa terrängen och "jobba med underlaget" på ett sätt som jag tycker är ganska likt MTB. Edit: Flow hittar man när man ligger på en lagom nivåi förhållande till svårigheten, i båda fallen. Är det för lätt så infinner sig ingen sån känsla för mig.Tänkte inte på miljöer (jag tycker både om relativt platt stig och alperna). Menade att flow som TS pratar om är mycket annorlunda vid utförsåkning jämfört med tekniskt stig. Tror att det flesta skulle bedöma stökig stig som kring Stockholm som motsatsen av flow. Jag känner dock klart flow där, men skulle tänka att det är en helt annan typ av flow. Du har dock också åkt skidor utför, så du har erfarenhet i ämnet.
Sen har vi aspekten att intensiteten inte är konstant som vid löpning. Man åker lift, pausar av andra anledning och snackar strunt en stund. Det är inte på något sätt monotont och man kan hålla på i många timmar om man vill. Jag vet att en del cyklar stig på ungefär samma sätt som om de skulle springa; det vill säga man ska från A till B på en viss tid. Det är jag helt ointresserad av.