[OT] Åker ni utför?

[OT] Åker ni utför?
Tänkte inte på miljöer (jag tycker både om relativt platt stig och alperna). Menade att flow som TS pratar om är mycket annorlunda vid utförsåkning jämfört med tekniskt stig. Tror att det flesta skulle bedöma stökig stig som kring Stockholm som motsatsen av flow. Jag känner dock klart flow där, men skulle tänka att det är en helt annan typ av flow. Du har dock också åkt skidor utför, så du har erfarenhet i ämnet.
Beror på hur svår skidåkning man väljer. ? Åker man bara välpreppade pister i lagom lutning så är det annorlunda, ja. Men så fort det blir brant och svårt så handlar det om att läsa terrängen och "jobba med underlaget" på ett sätt som jag tycker är ganska likt MTB. Edit: Flow hittar man när man ligger på en lagom nivåi förhållande till svårigheten, i båda fallen. Är det för lätt så infinner sig ingen sån känsla för mig.

Sen har vi aspekten att intensiteten inte är konstant som vid löpning. Man åker lift, pausar av andra anledning och snackar strunt en stund. Det är inte på något sätt monotont och man kan hålla på i många timmar om man vill. Jag vet att en del cyklar stig på ungefär samma sätt som om de skulle springa; det vill säga man ska från A till B på en viss tid. Det är jag helt ointresserad av.

[OT] Åker ni utför?
Har åkt mkt skidor/slalom och tycker det är suveränt kul. Det är en helt annan grej än att cykla. Men det är roligast om det är bra förhållanden, både väder och i backen. Har man otur i Åre är hela backen is och då är det helt värdelöst.
En annan fördel är att man ramlar mjukt, ingen risk att åka med huvudet före in i ett träd eller sten ...
I beg to differ..

Ben, armbrott etc. är ju väldigt vanligt. Jag vet betydligt fler som skadat sig i skidåkning än på mtb.
E19EB3DA-E99A-469C-96C3-0F3BD1BEF0D3.jpeg

Senast ändrad:
[OT] Åker ni utför?
Nu har jag aldrig stöd på slalomskidor, men har några funderingar. Skulle tror att utföråkning på skidor är en helt annan aktivitet än att cykla på stökig stig med små höjdskillnader, som kring Stockholm. Urförscykling på grävde leder i en bikepark låter mycket närmare. Jag skulle säga att min cykling i Hellasgården är närmast trailrunning i alperna, av alla aktiviteter jag har gjort.

Utförsåkning på skidorna atrahehar mig lika lite som uförscykling på grävda leder, så jag gissar att TS kommer att tycka om det. Men jag är klart inte mest lämpliga person i ämnet.
Det är en helt annan aktivitet än cykling. Liftburen eller elassisterad dito är kanske mer samma sak? Har inte testat det senare men här är en pulskurva från lite efftermiddagsåkning i torsdags med ölpaus i mitten. Visst blir du trött men pulsen blir aldrig speciellt hög. Jag antar att åka lift och grävd/pistad led är lite samma sak vare sig på cykel eller skidor.
1650702685006.png

[OT] Åker ni utför?
Skåningar brukar väl åka ner till alperna? Ungefär lika restid som norrut. Bättre skidåkning och bättre allt!

Är man skidåkningens motsvarighet till solskenscyklist så är det blä med svenska fjällen. Har man väl fått smak på Österrike så finns ingen återvändo.

För att svara på TS fråga, nej åker inte utför längre, istället går det mest utför så sakteliga.

[OT] Åker ni utför?
Mycket av cyklingen (iaf för min del i Göteborg) består ju av att ta sig upp i lagom tempo, kanske med en fika på någon av topparna för dagen, för att sedan ta sig utför så fort man vågar/vill. Kanske vore en jämförelse med topptursåkning på plats? Sen ger en kulle i Delsjöområdet kanske inte samma fys- eller naturupplevelse som en alptopp men principen är ju densamma.

[OT] Åker ni utför?
Jag bor i Åre och har årskort till liftarna.
Behöver jag säga mer?
Det är ju det som är grejen, utöva sporten som är tillgänglig där man bor - även om man skulle ha råd att dra på sportlångtborta-resa i tid och otid så är det ju tidsekonomiskt (?) ohållbart. Vi har varit i Portugal och surfat denna veckan vilket hela familjen tycker är jätteroligt, antagligen roligare än både cykling och skidor som vi med gillar, men resan kostar ju som en bättre hoj, man orkar sällan vara i vattnet mer än 2-3h/dag och därefter är man rätt slut. Hade detta varit vår enda hobby hade vi haft en väldigt grå vardag, tack vare cykling och löpning lyckas vi hitta ”kickar” i vardagen med vilket är det som räknas.

TL; DR: TS bör börja cykla.

[OT] Åker ni utför?
Det är ju det som är grejen, utöva sporten som är tillgänglig där man bor - även om man skulle ha råd att dra på sportlångtborta-resa i tid och otid så är det ju tidsekonomiskt (?) ohållbart. Vi har varit i Portugal och surfat denna veckan vilket hela familjen tycker är jätteroligt, antagligen roligare än både cykling och skidor som vi med gillar, men resan kostar ju som en bättre hoj, man orkar sällan vara i vattnet mer än 2-3h/dag och därefter är man rätt slut. Hade detta varit vår enda hobby hade vi haft en väldigt grå vardag, tack vare cykling och löpning lyckas vi hitta ”kickar” i vardagen med vilket är det som räknas.

Man kan ju flytta till där sporten är bättre! Oendligt mycket bättre stigcykling och skridskoåkning kring Stockholm än i Nederländerna där jag var född.

[OT] Åker ni utför?
Du shoppade loss på ett årskort på friskvårdsbidraget i början av januari i ambition att börja åka regelbundet men det blev bara två gånger innan du ledsnade och återgick till chips och öl som fritidsintresse, d.v.s. skidortsvarianten på fenomenet med köp-årskort-på-gymmet-för-friskvårdsbidraget-och-utnyttja-några-få-gånger? :sneaky:
Två gånger ? tror du att jag är nån sportfåne eller?

[OT] Åker ni utför?
Man kan ju flytta till där sporten är bättre! Oendligt mycket bättre stigcykling och skridskoåkning kring Stockholm än i Nederländerna där jag var född.
Haha ja det kan man tänka mig, har inte rest så mycket i NL förutom just sträckan Schiphol-Leiden i taxi som jag nog åkt ett 20-tal gånger de senaste 10 åren, och det jag sett längs motorvägen har inte sett ut att ha så mycket potential ?

[OT] Åker ni utför?
I beg to differ..

Ben, armbrott etc. är ju väldigt vanligt. Jag vet betydligt fler som skadat sig i skidåkning än på mtb.

Själv är jag inte orolig att satsa lite när jag åker slalom... Om man ramlar är det bara att klättra upp i backen och samla ihop skidor, mössa, solglasögon, Och åka vidare. Men en downhill MTB bana ser för jvla läskig ut, sten & träd överallt, och om man ramlar där så blir det väl plockepinn av skelettet....

[OT] Åker ni utför?
Haha ja det kan man tänka mig, har inte rest så mycket i NL förutom just sträckan Schiphol-Leiden i taxi som jag nog åkt ett 20-tal gånger de senaste 10 åren, och det jag sett längs motorvägen har inte sett ut att ha så mycket potential ?

Jag bodde i nord och har försökt köra MTB på stig för nästan 20 år sen, men enda stigarna som fanns var ridstigar som är riktigt jobbiga!

Potential till skridskoåkning var riktigt bra, men med klimatändringen är det inte bra alls.

[OT] Åker ni utför?
Själv är jag inte orolig att satsa lite när jag åker slalom... Om man ramlar är det bara att klättra upp i backen och samla ihop skidor, mössa, solglasögon, Och åka vidare. Men en downhill MTB bana ser för jvla läskig ut, sten & träd överallt, och om man ramlar där så blir det väl plockepinn av skelettet....

Med mössa och solbrillor som utrustning tror jag vi har olika definition på att satsa...

Polaren i ambulansen gick ingenstans utan han blev medvetslös efter kollisionen med ett träd, svalde tungan och rensade knäet. Så han släpades ut till pistörerna och vidare till ambulansen. Åker du offpist är insatsen minst lika hög som vid DH.

[OT] Åker ni utför?
Polaren i ambulansen gick ingenstans utan han blev medvetslös efter kollisionen med ett träd, svalde tungan och rensade knäet. Så han släpades ut till pistörerna och vidare till ambulansen. Åker du offpist är insatsen minst lika hög som vid DH.

Om man inte har koll på eller struntar i lavinfaran blir insatsen ännu högre. Men många verkar tycka om det.

[OT] Åker ni utför?
Med mössa och solbrillor som utrustning tror jag vi har olika definition på att satsa...

Jag känner med fler som skadat sig på skidor, och skateboard, och löpning för den delen.. men så känner jag ju fler som utövar de sporterna. Vore intressant med statistik på benbrott per utövare skidor/snowboard vs mtb.

[OT] Åker ni utför?

Hur var surfet? Var i Portugal var ni?

[OT] Åker ni utför?
Jag skulle vilja säga:

*DH = Alpint eller Telemark liftburet. Tycker om om stops och hopp så har man ju parken för skidor också
*Enduro = Tura upp och sen ned, antingen alpins eller Telemark
*AM/Trail = XC skidor, Telemark eller alpint, mer som att tura ut på/upp/nedför på fjället
*XC = XC skidor

Jag som tycker om alla delar inom skidor tycker även om alla delar inom cykling. En park för att tillgodose fartdåren i mig, jag är inte mkt för drops, inte så heller för hopp eller tricks på lagg

Jag kör Telemark och alpint, alla former av underlag, alla har sitt egna nöjesutbud. Precis så kan man även njuta av liftburen cykling, men kanske lite mer beroende av terrängen dit liften tar en.

Jag kör dock gärna luftburet Telemark för att få en mer fysisk utmaning än att Tura upp och sen ner, till skillnad från cykling där jag gärna tar mig upp för egen maskin för att sen njuta mer av den välförtjänta vägen ned.

Inte åkt XC skidor på ett tag (typ 30 år), då som liten tyckte jag det var astråkigt. Nu som lagom medelålder nyss fyllda 40 så tar jag varje tillfälle i akt att höja pulsen ordentligt och ser att jag gärna skulle njuta av ett pass då och då precis som jag uppskattar min XC hoj lika mkt som en sväng i parken på enduron.

Lättare täcka flera grenar inom cykling med en och samma hoj, än inom skidåkning. Man vill nog inte köra Vasaloppet på telemarkskidor, men kan köra i princip valfri gren inom cykling på en enduro. Precis så även en XC hoj funkar för i princip allt också med gott omdöme, medan man väldigt ojämna kör liftburet mer XC skidor ?

Ja, cykling och skidor går hand i hand, cykling dock mer lätttillgängligt. Sen får man hitta just det man själv tycker mest om

[OT] Åker ni utför?
Jag skulle vilja säga:

*DH = Alpint eller Telemark liftburet. Tycker om om stops och hopp så har man ju parken för skidor också
*Enduro = Tura upp och sen ned, antingen alpins eller Telemark
*AM/Trail = XC skidor, Telemark eller alpint, mer som att tura ut på/upp/nedför på fjället
*XC = XC skidor

Jag som tycker om alla delar inom skidor tycker även om alla delar inom cykling. En park för att tillgodose fartdåren i mig, jag är inte mkt för drops, inte så heller för hopp eller tricks på lagg

Jag kör Telemark och alpint, alla former av underlag, alla har sitt egna nöjesutbud. Precis så kan man även njuta av liftburen cykling, men kanske lite mer beroende av terrängen dit liften tar en.

Jag kör dock gärna luftburet Telemark för att få en mer fysisk utmaning än att Tura upp och sen ner, till skillnad från cykling där jag gärna tar mig upp för egen maskin för att sen njuta mer av den välförtjänta vägen ned.

Inte åkt XC skidor på ett tag (typ 30 år), då som liten tyckte jag det var astråkigt. Nu som lagom medelålder nyss fyllda 40 så tar jag varje tillfälle i akt att höja pulsen ordentligt och ser att jag gärna skulle njuta av ett pass då och då precis som jag uppskattar min XC hoj lika mkt som en sväng i parken på enduron.

Lättare täcka flera grenar inom cykling med en och samma hoj, än inom skidåkning. Man vill nog inte köra Vasaloppet på telemarkskidor, men kan köra i princip valfri gren inom cykling på en enduro. Precis så även en XC hoj funkar för i princip allt också med gott omdöme, medan man väldigt ojämna kör liftburet mer XC skidor ?

Ja, cykling och skidor går hand i hand, cykling dock mer lätttillgängligt. Sen får man hitta just det man själv tycker mest om
Någon klok sa till mig.

Att köra alpinskidor, det är som att cykla elcykel.
Telemark, det är att cykla på riktigt.

[OT] Åker ni utför?
Någon klok sa till mig.

Att köra alpinskidor, det är som att cykla elcykel.
Telemark, det är att cykla på riktigt.
Haha, ja både jag och nej. Släng på ett par riktigt FIS racers, en 6-7km lång nedfart och tryck den i ett svep. Du ska nog se att du är rätt så lagom mör i benen :)

För min del som enbart kör i svenska fjällen så är Björnrikes nedfarter vid Grizzly express som uppvärmningsåk på alpint, men efter 1 hel dag av upp/ner och kanske 15-20” höjdmeter så börjar man känna att benen finns. Telemark är det en fröjd/kamp för benen att köra hela vägen utan paus, varje gång. ? on ?…

[OT] Åker ni utför?
Haha, ja både jag och nej. Släng på ett par riktigt FIS racers, en 6-7km lång nedfart och tryck den i ett svep. Du ska nog se att du är rätt så lagom mör i benen :)

För min del som enbart kör i svenska fjällen så är Björnrikes nedfarter vid Grizzly express som uppvärmningsåk på alpint, men efter 1 hel dag av upp/ner och kanske 15-20” höjdmeter så börjar man känna att benen finns. Telemark är det en fröjd/kamp för benen att köra hela vägen utan paus, varje gång. ? on ?…
Hear hear ?
Absolut, det går att trycka på med GS och SG. Tomma, långa, hårda, branta backar. Jädrar vad kul! Det är speciellt och en unik känsla.

Mitt skidställ har börjat gå "n+1", men det är ju en bra sak.

Med det går aldrig att komma ifrån att Telemark är mer krävande. Man kan liksom inte fin-glida.
Att sen köra telisar i park... spännande...

[OT] Åker ni utför?
Jag sitter med nackkrage nu och i värsta fall ett par veckor till. En skidolycka, men en väldigt oturlig sådan som egentligen inte ska hända.
Så nog kan man skada sig men som tur finns rehab.
Trist med skador men tyvärr är det ju rätt vanligt. Jag har klarat mig bra, men det kryper förmodligen närmre för varje år. Jag har gått från säsongare vid 21-25 sen åkte jag så mycket det bara gick fram till ca ~30 till att nu mest åka en vecka på sportlovet. Jag tror ju för det mesta att jag är lika duktig åkare som förut, och laddar därefter när jag får chansen men kroppen håller ju inte riktigt med..

[OT] Åker ni utför?
Hur var surfet? Var i Portugal var ni?
Peniche/Baleal. Skitväder i form av storm i början av veckan, dvs som en bra dag på västkusten men med mer kraft och farligare strömmar så det gick bara att surfa skum. Sen blev det bra, gröna vågor 1-2m som även bröt igen nära strand, och till skillnad från i Sverige så finns det även kraft framför/i skummet där nybörjaren får fart nog att öva både ordentliga take-offs och svängar.

[OT] Åker ni utför?
Trist med skador men tyvärr är det ju rätt vanligt. Jag har klarat mig bra, men det kryper förmodligen närmre för varje år. Jag har gått från säsongare vid 21-25 sen åkte jag så mycket det bara gick fram till ca ~30 till att nu mest åka en vecka på sportlovet. Jag tror ju för det mesta att jag är lika duktig åkare som förut, och laddar därefter när jag får chansen men kroppen håller ju inte riktigt med..
Och har man en säsong så åker man ju mycket och har alla de timmarna i ryggen och benen.
För mig är skidåkning och mtb "färskvara". Jag måste åka in mig ett bra tag, har jag lärt mig.
Förra våren fick jag ett par märkliga avåkningar under första dagen i Järvsö trots att jag kan lederna bra.
Diagnos: Hybris

[OT] Åker ni utför?
Peniche/Baleal. Skitväder i form av storm i början av veckan, dvs som en bra dag på västkusten men med mer kraft och farligare strömmar så det gick bara att surfa skum. Sen blev det bra, gröna vågor 1-2m som även bröt igen nära strand, och till skillnad från i Sverige så finns det även kraft framför/i skummet där nybörjaren får fart nog att öva både ordentliga take-offs och svängar.
Alltid kul att läsa om surf !
Foam-party är ju bra att lära sig surfa i om ni var hela familjen.

Min Gbg-surfkompis, som är ihärdig, säger att man får lika mycket tid på vågorna på två-tre dagar på våra surfresor som under en hel säsong på västkusten.

[OT] Åker ni utför?
Jag är oerhört tacksam för att det är så många som delat med sig av sin syn på saken, det låter som att man skulle kunna få ut lite samma saker från MTB som skidåkningen då!
Jag får ta en funderare på vad jag är ute efter för cykel. Yngsta dottern vägrade ärva storasysters 5-växlade monark med cykelkorg till förmån för en MTB så jag får väl haka på men kanske ska tänka mig för o köpa något som verkligen håller för att köra med? Jag ska fortsätta botanisera i forumet och återkommer säkert med fler frågor framöver!
/Stefan

[OT] Åker ni utför?
Nu vet jag inte exakt var i söder du bor men om jag varit du hade jag börjat med att släpa med någon kompis till typ Vallåsen eller annan anläggning och hyra cykel en dag för att se hur du gillar det. Stigcykling kan såklart vara rätt kul om man är vältränad men om man saknar kondition är det svårt att hålla tillräckligt tempo under längre sträckor för att få något riktigt flow. ?
Sen kan det vara dumt att börja med svarta hoppleder men gröna/blå flowleder nedför någon slalombacke borde du kunna njuta av.

PS. Om du är sugen på Vallåsen hade jag gärna gjort dig sällskap då jag bortsett från 1 dag i Järvsö förra året inte suttit på en cykel på 19 år innan jag köpte min cykel i vintras så jag behöver träna.

Senast ändrad:
[OT] Åker ni utför?
Nja, telemark är väl mer som att envisas med att 9-växlat och fälgbroms är överlägset allt annat?
34475C7B-BDFA-4DE6-9108-22A975C212A2.jpeg

Varsågod, dagsfärsk bild på cykeln jag hade idag. ?
Bara börja att pricka av konservatism-poäng.
En poänd för varje detalj, samt två poäng för att gissa ganska rätt på inköpsdatum.
Men jag gillar henne!

[OT] Åker ni utför?
Nja, telemark är väl mer som att envisas med att 9-växlat och fälgbroms är överlägset allt annat?
Det finns två bra skäl för mig som gör att jag någon gång ibland väljer telemark framför alpint:
1: det är en smula utmanande och ansträngande även i lättåkt terräng eller om det bara är piståkningsmöjligheter.
2: man får skrika ramsan ”f*tta, knark - telemark” utan att det uppfattas fel (tror jag).

[OT] Åker ni utför?
Håller med, och det beror nog mest på att man vid skidåkning kan välja spår och hastighet efter förmåga. En svart backe går det ju att hasa sig ner för, men en svart DH-nedfart går inte alls om man inte vet hur man gör och klarar att hålla skaplig fart. Dessutom behöver man inte åka skidor i skogen bara för att man åker offpist, medan träd och stenar omgärdar nästan alla cykelbara stigar och leder. För att inte tala om diverse mer eller mindre obligatoriska "features" (hopp, dropp, med mera) så fort nivån ökar lite. Det hittar man bara i separata delar av skidområden.

[OT] Åker ni utför?
Då ligger kanske Hanaslöv närmre men jag vet inte hur åkningen är där eller om det går att hyra cykel. Hyra heldämpat en dag däremot på Isaberg är en höjdare.

[OT] Åker ni utför?
På Isaberg finns ju dessutom en del ej liftassisterade stigar vilket bör ge en bättre bild av ”vardagscykling” jämfört med vallåsen.

[OT] Åker ni utför?
Sporterna jag gillar mest är skidåkning utför, mtb och vågsurfing. Alla har gemensamt att det är en sjukt go känsla när flowet sitter och det bara känns rätt. En annan sak de har gemensamt är att alla går att göra själv, men är mycket roligare med ett (ganska litet) gäng polare.

På äldre dar har jag slängt in surfskate i mixen för att kunna öva vågsurfrörelser på land. Samma sak där, det känns gött när man gör rätt.

[OT] Åker ni utför?
Sporterna jag gillar mest är skidåkning utför, mtb och vågsurfing. Alla har gemensamt att det är en sjukt go känsla när flowet sitter och det bara känns rätt. En annan sak de har gemensamt är att alla går att göra själv, men är mycket roligare med ett (ganska litet) gäng polare.

På äldre dar har jag slängt in surfskate i mixen för att kunna öva vågsurfrörelser på land. Samma sak där, det känns gött när man gör rätt.
Jag kan verkligen relatera, det är den där känslan jag saknar på sommaren och vill hitta i något annat. Man liksom använder det naturen har att erbjuda o typ ”surfar” på det, riktigt skön känsla när man får till det o allt bara stämmer.
Vågsurfing har jag inte tänkt på innan, känns bara så sjukt svårt…
Annars kör jag mest själv men när man är en klick som tillsammans sporrar varandra kan det bli riktigt, riktigt kul och man lär sig samtidigt mycket nytt då.
Jag tackar för din input!

[OT] Åker ni utför?
Jag har åkt väldigt mycket genom åren, som ung aktiv alpin- och freestyleåkare och körde på juniorlandslagsnivå i puckel. Jag åker fortfarande en hel del. Turar rätt mycket, men gillar också friåkning eller att bara gubbköra i pist med storslalomskidor i hög fart. Det är bra träning, jag kommer snabbare upp i hög puls än med cykel och står man på ordentligt så har jag mjölksyra upp i öronen efter ett åk på typ 1,5-2 min. Min första mtb skaffade jag som redskap för försäsongsträning för skidåkningen i början av 90-talet, så det var skidåkningen som fick in mig på cykling. Bor i Norrbotten så har åkbart före från November till April/Maj. Åker förstås inte lika mycket som när jag tävlade men i år har det i alla fall blivit nästan varje helg.
Jag har inte samma flow eller vad man ska kalla det på cykel jämfört med skidor, jag är alldeles för usel och feg på cykel medan jag åkt skidor utför sen jag var 3-4 år och det känns naturligt på något sätt men jag kan tänka mig att det skulle finnas många likheter om jag var bättre.

Tillbaka
Topp