[OT] åkteknik långfärdsskridsko

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------

> Förklarade du just att du är ett skridskotroll,
> eller är det bara dags för mig att gå och sova?

:-D

freber skrev:
> orkar inte läsa alla inlägg....
> så det är kanske inte akruellt med teknikfrågor
> mm
>
> hur som finns det en kurs i Falun under Runn
> Winter week
>
> Går att kombinera med långlopp på 200 resp 100K
> :)
>
> se länk för kursen
>
>
> http://www.runnwinterweek.se/seprogram/teknikkurs.
> aspx
>
> Peace
> F
Tack Freber, ska nog titta lite på kursen. Om jag åtminstone inledningsvis får ha stavar kanske det är något för mig.

Jag tippar att de flesta med lite träning, kanske knäskydd och hjälm (och inte vara rädd att ramla) borde kunna lära sig att köra utan stavar. Jag är bra på vanliga skridskor då jag har spelat hockey som liten och har nu kört tre ggr, en välkomsttur med SSSK här i Sthlm och sen har jag nött och nött på Östermalms IP igår och idag. Blev ca 25 km igår och 25 km igår med många avbrott för teknikövningar jag hittat på nätet. Går fortfarande halvkasst med översteg åt "fel" håll men balansen och åkningen är grymt mycket bättre jmf med igår morse. Siktar på Vikingarännet och hoppas på bra förutsättningar, annars blir det tungt.

Freeskier skrev:
>---------------------------
>
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tänkte precis föreslå ett par halvlåga
> > telispjäxor, typ Scarpa T4. Vet folk som
> > använder dem för långfärdsskridsko. Om dina
> > fötter viker sig i dem har dina skenben gått
> av.
>
> +1

Nu blir jag lite förvirrad, du avrådde ju från detta i en annan tråd... :-)

Men jag har förstått att freeskier inte gillar konceptet.

Ngn annan som provat låga telispjäxor i plast (scarpa t3 från typ 98) till långfärd? Hur kass är det? Vilken bindning kör man med om man vill köra lös häl? Blir det som freeskier skrev i annan tråd alldeles för styvt eller skulle det funka ok med en klassisk 3-pin turbindning? Förstås kan jag köpa bättre grejor om jag märker att jag blir biten men i min enfald trodde jag att det skulle vara helt ok att åka med.

JLarsson skrev:
> Om du frågar tillräckligt många gånger så
> kommer det att fungera. Lex Geo.

Tänkte mest att fler än en person kan få yttra sig innan man helt förkastar. Lex Leo och Bullit.

Jag har kört med just Scarpa T4 under ganska många år. För ett par år sen bytte jag dock upp mig till löshälsskridskor med skatepjäxor.

T4 funkar bra, men tekniken blir ganska stapplig. Dock skönt att inte behöva stabilisera fotleden själv när man börjar bli trött, det är bara att mata på... Det är dock svårt att ta ut skären ordentligt, eftersom det knappt går att räta ut vristen. Känns som att allt detta kan vara önskvärt för TS.

mytomspunnen skrev:
> Freeskier skrev:
> >---------------------------
> >
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag tänkte precis föreslå ett par
> halvlåga
> > > telispjäxor, typ Scarpa T4. Vet folk som
> > > använder dem för långfärdsskridsko. Om
> dina
> > > fötter viker sig i dem har dina skenben
> gått
> > av.
> >
> > +1
>
> Nu blir jag lite förvirrad, du avrådde ju från
> detta i en annan tråd... :-)

Men här gäller det ju någon som uppenbarligen testat allt men ändå inte alls kan stå upprätt på ett par skridskor i lämpliga pjäxor. Nöden har ingen lag...

HaraldN skrev:
> Jag har kört med just Scarpa T4 under ganska
> många år. För ett par år sen bytte jag dock
> upp mig till löshälsskridskor med skatepjäxor.
>
> T4 funkar bra, men tekniken blir ganska stapplig.
> Dock skönt att inte behöva stabilisera fotleden
> själv när man börjar bli trött, det är bara
> att mata på... Det är dock svårt att ta ut
> skären ordentligt, eftersom det knappt går att
> räta ut vristen.

Det var väl ungefär ovanstående som var min föreställning. Som en förstautrustning helt OK, men inte den utrustningen jag kommer vilja ha om jag blir biten. Det kan jag leva med för att prova. Idag har det snöat 1 dm så då får jag nog plocka fram turskidorna istället...

Freeskier skrev:
-------------------------------------------------
>
> Men här gäller det ju någon som uppenbarligen
> testat allt men ändå inte alls kan stå upprätt
> på ett par skridskor i lämpliga pjäxor. Nöden
> har ingen lag...

Jag bara retas. :-)

Alla åker såklart som de vill. Men det är ett underligt fenomen att folk inte vill lära sig åka skridskor i Sverige utan väljer att åka med stavar. Funktionsnedsatta är såklart ursäktade om de behöver stavar för att kunna åka, men det är väl ingen som har synpunkter på!?

Många jag pratar med tror på fullt allvar att stavåkning är något som gör dem till snabbare och bättre skridskoåkare. När de sedermera får klart för sig att så inte är fallet kommer ofelbart argumentet "men det är bra i motvind i alla fall". Suck, är det någonstans man ska huka sig ned och fälla in alla delar som kan fånga vinden så är det i motvind.

Det verkar som att folk inte vill lära sig åka och då kanske de ska ta och jobba med motivationen lite kan man tycka. Alla kan lära sig men ingen kan utan att ha tränat och ramlat några gånger.

Nej, jag säger som min mor sa till mig som barn när jag ramlade: "när du har ramlat hundra gånger så kan du". Jag sägs ha svarat med ett leende: "en"

Ingen skulle komma på tanken att lära ut hur man cyklar snabbt och bra med stödhjul på cykel även om det minskade risken att ramla för en novis.

Och varför detta engagemang mot stavar? Jo, på de plogade banor som finns är det trångt och stavåkare breder ut sig och tar betydligt mycket större plats än andra och utgör dessutom en säkerhetsrisk eftersom många inte håller koll på stavspetsarna.

Så ett tips om du ska åka med stavar är att i alla fall se till att de inte spretar åt alla håll och helst inte lämnar isen.

Vi ses på Rännet!

Hälsningar
Rickard(som varit nära att spetsas på stavar ett antal gånger bara i år)

Min lilla trådstart vållade en väldig debatt med mycken klokskap av alla de slag. Vi långfärdsåkare - såväl ben- som stavåkare - lär även framtidsvis nödgas stå ut med varandra på isarna. Stavåkningen tycks hela tiden bli allt vanligare, trots alla fördömanden och förkastelsedomar från mer ortodoxt sinnade skridskoentusiaster. Måhända en infernalisk konspiration riktad mot det enda korrekta sättet att åka långfärdsskridsko föreligger?:-)
Skämt åsido, väldigt många åkare trivs med sitt stavåkande, vilket givetvis måste respekteras. Händer dock ytterst sällan numera att man på isen blir uppmanad "lär dig åka skridsko för dj-v-l-n" vilket emellanåt kunde förekomma, när stavmetoden var ny.
I TS efterlyste jag förslag till förbättrad teknik för stavåkning. Enstaka konstruktiva tips (dem tackar jag för) men knappast utarbetade förslag till en mer utvecklad åkteknik har levererats i denna, mycket långa debatt.
Tänk att så stort engagemang i denna angelägenhet lät sig uppbådas på ett velocipedistiskt forum. Vart är cykelsporten på väg? Ut på isarna?

menelik skrev:
> men knappast utarbetade
> förslag till en mer utvecklad åkteknik har
> levererats ...

Du frågar efter nåt som inte går att uppfylla mer än delvis. Inte pga bristande intresse utan pga vad anatomi och fysik tillåter.
Det handlar om frekvenser, överförd impuls och effektivitet i muskelarbetet. Det finns gränser för hur fort, med vilken kraft och hur ofta vi kan upprepa en viss kroppsrörelse. Jämför en trummis, en boxare och en kulstötare. Trummisen har en hög frekvens och kan hålla på ett tag, men varje rörelse har väldigt lite energi. Boxaren har mer energi men hans slagserier är långsammare än trummisen. Och sen kommer kulstötaren ännu längre bort på skalan.
Kopplingen här är att skridskor glider så lätt och snabbt att det ganska snart blir svårt att hitta en rörelse (annan än de redan kända) som kan överföra någon nyttig energimängd. Isen försvinner bakåt med, säg 5 - 7 m/s för en alldaglig motionär och utan problem det dubbla för en duktig åkare. Och det är den hastigheten din kroppsrörelse måste matcha på något sätt. Vid skäråkning så trycker man utåt istället för bakåt som ett slags utväxling och hittar därigenom en rörelse som funkar. Den är inte för snabb och den överför en användbar mängd energi. Men stavar? Du är låst till en linjär rörelse framåt/bakåt. Visst, du skulle försöka kunna "trumma" dig fram med korta underarmsrörelser. Men för att få över nån användbar energimängd under den korta isättningen skulle du vara tvungen att hugga i nåt otroligt hårt. Alternativet är antingen parallell eller diagonalstakningen i stort sett som skidåkarna redan använder dem - så länge din hastighet tillåter dem att användas effektivt. En längre isättning gör att du inte behöver hugga i så förtvivlat hårt för att få över nyttig energi. Men då blir ju stavarna också upptagna en stund med varje rörelse.

dabac skrev:
> menelik skrev:
> -----
> > men knappast utarbetade
> > förslag till en mer utvecklad åkteknik har
> > levererats ...
>
> Du frågar efter nåt som inte går att uppfylla
> mer än delvis. Inte pga bristande intresse utan
> pga vad anatomi och fysik tillåter.
> Det handlar om frekvenser, överförd impuls och
> effektivitet i muskelarbetet. Det finns gränser
> för hur fort, med vilken kraft och hur ofta vi
> kan upprepa en viss kroppsrörelse. Jämför en
> trummis, en boxare och en kulstötare. Trummisen
> har en hög frekvens och kan hålla på ett tag,
> men varje rörelse har väldigt lite energi.
> Boxaren har mer energi men hans slagserier är
> långsammare än trummisen. Och sen kommer
> kulstötaren ännu längre bort på skalan.
> Kopplingen här är att skridskor glider så lätt
> och snabbt att det ganska snart blir svårt att
> hitta en rörelse (annan än de redan kända) som
> kan överföra någon nyttig energimängd. Isen
> försvinner bakåt med, säg 5 - 7 m/s för en
> alldaglig motionär och utan problem det dubbla
> för en duktig åkare. Och det är den hastigheten
> din kroppsrörelse måste matcha på något sätt.
> Vid skäråkning så trycker man utåt istället
> för bakåt som ett slags utväxling och hittar
> därigenom en rörelse som funkar. Den är inte
> för snabb och den överför en användbar mängd
> energi. Men stavar? Du är låst till en linjär
> rörelse framåt/bakåt. Visst, du skulle
> försöka kunna "trumma" dig fram med korta
> underarmsrörelser. Men för att få över nån
> användbar energimängd under den korta
> isättningen skulle du vara tvungen att hugga i
> nåt otroligt hårt. Alternativet är antingen
> parallell eller diagonalstakningen i stort sett
> som skidåkarna redan använder dem - så länge
> din hastighet tillåter dem att användas
> effektivt. En längre isättning gör att du inte
> behöver hugga i så förtvivlat hårt för att
> få över nyttig energi. Men då blir ju stavarna
> också upptagna en stund med varje rörelse.

Det råder ingen tvekan om att den åkstil Du mfl beskriver är effektivast.
Vad jag efterlyser är en hygglig åkteknik för alla oss, som måste ha stavar för balansens skull. Många av oss har tidigare åkt utan stavar men efter hand och av skilda skäl blivit tvungna att använda stavar för att klara balansen. I det läget är det rimligt för vår del att försöka vidareutveckla stavåkningen.

I dessa yttersta dagar har jag kört ett antal mil på mestadels hyggliga isar i norra Mellansverige. Går ganska stappligt. Behöver därför verkligen förbättra åktekniken ytterligare. Känner någon möjligen till några videosnuttar, som visar hyggligt bra stavåkning på skridskor med löshäl. Jag får liksom ingen bra rytm i åkningen.
Stavarna är och förblir tyvärr absolut nödvändiga som balansstöd mellan skären. Det måste vara möjligt att hjälpligt kombinera arm-och benåkning. Många fler än jag försöker utveckla en sådan åkstil. Balans är tyvärr inte allom givet.

Tillbaka
Topp