[OT] Akupunktur - THE shit eller bara shit?

KungJulian

Aktiv medlem
Det här kan ju spåra ur rätt snabbt, men om vi börjar med att endast de som faktiskt testat skriver så kanske vi kan hålla det på nåt slags spår ett tag i alla fall.

Nåväl, jag har på kort tid fått nålar i mig två ggr, som delbehandling för ischias. Men jag vet inte jag...jag står inte direkt upp och sjunger prisad vare Gud, här kommer akupunkturen. Tvärtom känner jag mig lite som Doktor Dengroth. Men det vore intressant att höra om andra som testat, kanske från nån som faktiskt blivit hjälp av det? Om nån sådan finns.

Det finns väl många som blivit hjälpta, men det är väl vetenskapligt belagt att det rör sig om placebo?
Det svåra med akupunktur är ju att det är svårt att ha blindade försöksgrupper, men jag har för mig att man iaf gjort studier där man jämfört penetrerande och ickepenetrerande akupunktur utan att kunna se några signifikanta skillnader.

Kan rekommendera boken "Salvekvick och kvacksalveri"
Där analyseras akupunktur, aromterapi, Feng Shui, homeopati, kiropraktik, kristallterapi, m.fl.

9789173431835_200_salvekvick-och-kvacksalveri-alternativmedicinen-under-luppen.jpg

Spolier: akupunktur är SHIT!

Kineserna har ju hållit på med akupunktur i några tusen år, nog borde de ha märkt vid det här laget om det funkar eller inte?

Jag har fått akupunktur vid ett tillfälle vid ryggproblem. Nått gör det i alla.fall , höll på att svimma innan behandlingen avbröts.

Naugas sa:
Kineserna har ju hållit på med akupunktur i några tusen år, nog borde de ha märkt vid det här laget om det funkar eller inte?
Folk har ägnat sig åt religion i några tusen år och uppenbarligen är det många som fortfarande tror på det.

Finns en del studier på att det är smärtlindrande och används vid många förlossningsavdelningar, men förmodligen knutet till endorfinutsöndring vid själva smärtan, så frågan är om inte ett lätt hammarslag på knäskålen hade fått effekt med.

Kvacksalveboken är för övrigt läsvärd och tar upp mycket nyttigt.

Senast ändrad:
Utan åsikt i själva saken så bara för att vetenskapen inte upptäckt hur någonting fungerar betyder väl inte det att det kan fungera?
Kiropraktiken har väl påvisats på vissa bitar men inte på andra.

Gett mig på det mesta för att hjälpa min whiplash men akupunkturen har jag lämnat därhän.

Raggamuffin sa:
Utan åsikt i själva saken så bara för att vetenskapen inte upptäckt hur någonting fungerar betyder väl inte det att det kan fungera?

Sant. Däremot, om man gör i undersökningen på samma sätt som det brukar praktiseras (akupunktur, zonterapi osv), kan man med ganska stor sannolikhet (parameter beta, risken för typ 2-fel) säga att det i alla fall inte fungerar *som det praktiseras*. Vilket väl ofta är vad som önskas vetas.

Får akupunktur behandling på 10 behandlingar ett par gånger om året för spänningshuvudvärk efter en cykelkrasch. Jag blir inte av med all värk men det blir mycket bättre i 2-3 månader efter avklarad behandling. Sen kommer det långsamt tillbaka. Även fått i lår vid en överansträngning och hjälpte mig väldigt bra även då.
Sen funkar det ju inte för alla, men vi är ju olika motagliga för saker, även olika på hur duktig den som sätter akupunkturen är.

ipv6 sa:
Raggamuffin sa:
Kiropraktiken har väl påvisats på vissa bitar men inte på andra..

Kiropraktik är väl kvalificerat kvacksalveri?

Och vad gäller akupunktur skrevs det väl om en studie nyligen, typ den här: http://www.dn.se/nyheter/sverige/akupunktur-inte-battre-an-fejkat-nalstick/

Rakt ur huvudet så har man väl funnit stöd för att det fungerar på vissa nacksmärtor och yrsel, även ländryggen?
Men ischias, spänningshuvudvärk och de andra klassikerna finns det inga vetenskapliga bevis för.

Kiroprakti är värst av alla alternativa terapier. 700 redovisade dödsfall där justeringen av nackkotorna har lett till dödlig stroke. Patienten har fått en propp som långsamt har förflyttats till hjärnan.

ipv6 sa:
Kiropraktik är väl kvalificerat kvacksalveri?

/

Kiropraktik och inte minst Naprapat-ik (?) har åtminstone hjälpt mig över ryggproblem där sjukgymnaster har kommit tillkorta.
Naprapater kan dessutom bli legitimerade så nån måste ju erkänna metoderna.

frazon sa:
även olika på hur duktig den som sätter akupunkturen är.

When comparing acupuncture to sham controls, there was little evidence that the effects of acupuncture on pain were modified by any of the acupuncture characteristics evaluated, including style of acupuncture, the number or placement of needles, the number, frequency or duration of sessions, patient-practitioner interactions and the experience of the acupuncturist. When comparing acupuncture to non-acupuncture controls, there was little evidence that these characteristics modified the effect of acupuncture, except better pain outcomes were observed when more needles were used (p=0.010) and, from patient level analysis involving a sub-set of five trials, when a higher number of acupuncture treatment sessions were provided (p<0.001).

Låter inte jättesvårt. Många nålar och många behandlingar verkar vara det enda som behövs.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3795671/

Anekdotisk bevisföring när den är som bäst, på internet!

En annan sak som är problematiskt med all typ av akutskeden är ju att det nästan alltid blir bättre oavsett behandling eller avsaknad av den, därav att nästan alla behandlingar/hokus pokus "verkar fungera".

Senast ändrad:
Raggamuffin sa:
Kiropraktiken har väl påvisats på vissa bitar men inte på andra.

Gett mig på det mesta för att hjälpa min whiplash men akupunkturen har jag lämnat därhän.
Typ som svarta hål!

Pfaff sa:
Kiropraktik och inte minst Naprapat-ik (?) har åtminstone hjälpt mig över ryggproblem där sjukgymnaster har kommit tillkorta.
Naprapater kan dessutom bli legitimerade så nån måste ju erkänna metoderna.

Ja, Socialstyrelsen (?) delar av någon anledning ut såna legitimationer, men det är de som jag förstått ganska ensamma om i världen. De har ju en "högskola" också, fast den är inte erkänd som någon högskola.

Båda bygger på samma pseudovetenskap.

Så tolkar jag det rätt om kiropraktorn och naprapaten är hittepå?

Det är mycket snack om dom yrkesgrupper i byggbranschen och att dom är jäkligt bra på att fixa tom. De värsta ryggproblem.

Naprapat går jag till ibland då min massör inte har tider som passar - samma hus.

Har aldrig upplevt nån skillnad, samma massage. Är begreppet naprapat väldigt brett kanske?
Allt från massage till folk som känner på ens aura och jobbar med energier :)

Jag tror orsaken till att man legitimerade var för att slippa frifräsare som knäckte ryggar med noll koll. Det är ju inte helt riskfritt.

Har själv testat akupunktur för främst ryggproblem men även för en inflamerad hälsena med bra resultat.
Allt hänger förstås på hur bra personen som hanterar nålarna är och som redan nämts har kineserna använt metoden i tusentals år.
Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Landstingen utbildar såväl barnmorskor som sjukgymnaster i akupunktur (min bror har viss utbildning då han är sjukgymnast) och snacket om att allt handlar om placebo kan man lätt slå sönder då även hästar kan behandlas med framgång.
Min erfarenhet kring folk som har dåliga erfarenheter kring akupunktur är att dom behandlats av folk som inte kan sin sak ordentligt.
Det finns skäl till att även kinesiska läkare behöver flerårig utbildning.

Konkret sa:
Så tolkar jag det rätt om kiropraktorn och naprapaten är hittepå?

Det är mycket snack om dom yrkesgrupper i byggbranschen och att dom är jäkligt bra på att fixa tom. De värsta ryggproblem.

Fast det gillas inte av medicinmännen, alltså är det bluff, för dom var först! ;-)

Funkade för mig när inget annat funkade och det var inte placebo. Gjorde ont utav bara helvete. Tacksam för hjälpen!

Raggamuffin sa:

Även om man ännu inte förstått HUR något fungerar, så erbjuder vetenskapen fina metoder för att med god säkerhet indikera OM något fungerar.

Det som inte tål en rejäl omgång av det senare sorteras under kvacksalveri och religion.

Det funkade på mig. Om det sen var placebo eller inte bryr jag mig inte mycket om. Det får vara hur mycket placebo som helst så länge det funkar.

a.svensson sa:
Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Alla vet ju att anekdoter slår vetenskapligt utförda undersökningar varje dag i veckan.

a.svensson sa:
Har själv testat akupunktur för främst ryggproblem men även för en inflamerad hälsena med bra resultat.
Allt hänger förstås på hur bra personen som hanterar nålarna är och som redan nämts har kineserna använt metoden i tusentals år.

Som det sagts tidigare i tråden så tyder det mesta på att det inte alls spelar så stor roll vem som gör det eller hur nålarna sätts. Det verkar fungera, men av helt andra anledningar än man trott innan. Därför man forskar på det, för att i framtiden kanske slippa just nålar.

Och jag förstår inte vad Kina och tusentals år har med saken att göra, de har haft ganska tvivelaktigt statsskick lika länge. Bara för man utövat något i årtusenden så behöver det ju varken fungera eller vara bra.

Nålbehandling av typen som brukar kallas dry-needling, vilket ungefär går ut på att åstadkomma minimala blödningar i områden som är skadade/smärtande/inflammerade för att påskynda läkningsprocesser (hur det sker är en annan sak, men det finns rimliga vetenskapliga förklaringsmodeller för det) finns ett visst vetenskapligt stöd för. De nålar man använder då är oftast större än vid akupunktur.

Det en del akupunktörer (dvs de som jag tror kan göra en viss nytta) nog åstadkommer är, tror jag, en sådan process. Dvs med akupunkturnålarna åstadkommer de en mindre skada i problematiska områden som påskyndar läkning.

Om jag får gissa skulle jag säga att sambandet som lett till akupunktur började med straff och tortyr. Folk har genom tiderna varit kreativa med försökspersoner som inte kan säga nej.

Jag vill minnas att det finns en hel del studier som visar att placebon blir kraftigare om patienten får en mer övertygande information innan och att stora färgglada sockerpiller ger bättre placebo än små vita. Så det kan nog ha betydelse vem som utför akupunkturen.

Senast ändrad:
Solaris sa:
Jag vill minnas att det finns en hel del studier som visar att placebon blir kraftigare om patienten får en mer övertygande information innan och att stora färgglada sockerpiller ger bättre placebo än små vita. Så det kan nog ha betydelse vem som utför akupunkturen.

Det stämmer, finns massa intressanta studier på detta.

"Placeboverkan är starkast vid åkommor där patientens upplevelse av sjukdomen utgör en viktig del av och påverkar densamma – t ex depression och smärttillstånd, och mindre där så inte är fallet – t ex schizofreni, tvångsneuroser och diabetes."

Från : http://www.vof.se/skepdic/placeboeffekten/

Verkar åtminstone vara några som provat och som kunde gör en reflektion kring det. Jag förstod att flertalet skribenter skulle bestå av skeptiker som inte testat men som kände sig tvingade att skriva att det är humbug och trams. Jag är också skeptisk. Och det är därför jag vill ha input från folk som verkligen testat. Tycker alla att det var bra ökar chansen att det blir bra för mig, om inte annat för att min skeptiska hållning kanske minskar och placeboeffekten ökar i samma omfattning...

Har haft två körningar. Har inte bestämt mig om jag ska fortsätta. Nålmannen tycker naturligtvis det. Efter den andra gången (igår) har värken förflyttat sig något. Märkligt.

Akupunktur är vetenskapligt bevisat mycket effektivt på att producera placeboeffekt. Det har med gränssnittet att göra, penetration av huden ökar markant tillförliten till behandlingen. Och den egna uppoffringen motiverar en ökad effekt jämfört med bara piller eller samtal.

Ungefär som att medicin som smakar bittert funkar bättre än en söt.

Tillbaka
Topp