[OT] Akupunktur - THE shit eller bara shit?

Raggamuffin sa:
Naprapat går jag till ibland då min massör inte har tider som passar - samma hus.

Har aldrig upplevt nån skillnad, samma massage. Är begreppet naprapat väldigt brett kanske?
Allt från massage till folk som känner på ens aura och jobbar med energier :)

Det är väl lite så det är. Kiropraktik är mer voodo, naprapati är lite mer rumsrent och likt vanlig massage. Och massage kan ju vara skönt.

Men båda bygger väl på att man ska behandla de där magiska subluxationerna som varken syns på röntgen eller vid obduktion...

Naprapati kan vara ypperlig mumbojumbo också. En släkting utbildar sig till naprapat och går lite extrakurser vid sidan av där de påstår att de kan bota folks åkommor genom att behandla någon annan, närstående (om jag inte förstod fel, vilket jag hoppas att jag gjorde för det låter ju rätt idiotiskt).

Luthman Photography sa:
Naprapati kan vara ypperlig mumbojumbo också. En släkting utbildar sig till naprapat och går lite extrakurser vid sidan av där de påstår att de kan bota folks åkommor genom att behandla någon annan, närstående (om jag inte förstod fel, vilket jag hoppas att jag gjorde för det låter ju rätt idiotiskt).

Det låter grymt bra. Satan vad smidigt. Då kan man låta en kusin stoppa i sig piller, få nålar, knådas, opereras och amputeras medan jag är ute och cyklar.

Hörde om en kollega som tejpade fast fröer i öronen, va tydligen lösningen på ALLT. Läkarna har bara inte hajat det än!

Atlas sa:
Akupunktur är vetenskapligt bevisat mycket effektivt på att producera placeboeffekt. Det har med gränssnittet att göra, penetration av huden ökar markant tillförliten till behandlingen. Och den egna uppoffringen motiverar en ökad effekt jämfört med bara piller eller samtal.

Ungefär som att medicin som smakar bittert funkar bättre än en söt.

För att ytterligare öka effekten bör utföraren noggrant och ingående förklara procedurerna, varför det fungerar och gärna visa på en karta över energifälten i kroppen.

Vad gäller naprapater så verkar det vara väldigt mycket olika saker som folk mött som kallas för naprapati. Kanske just därför så är det väldigtbra med en statlig certifiering. Men jag är inte insatt i det. Flera naprapater jag mött har varit sjuk/fysioterapefter.
Oavsett vad de heter elelr vad behandligsmetoden är så är mitt råd att gå därifrån om de börjar behandla utan anamnes, remiss eller annan instans undersökningsdokumentation. Då är det rent kvacksalveri. Ja, det gäller även hos primärvården. En person som gör så är helt oseriös, insnöad på "sin" behandlingsform och troligen ganska farlig för ditt allmäntillstånd

frazon sa:
Får akupunktur behandling på 10 behandlingar ett par gånger om året för spänningshuvudvärk efter en cykelkrasch. Jag blir inte av med all värk men det blir mycket bättre i 2-3 månader efter avklarad behandling. Sen kommer det långsamt tillbaka. Även fått i lår vid en överansträngning och hjälpte mig väldigt bra även då.
Sen funkar det ju inte för alla, men vi är ju olika motagliga för saker, även olika på hur duktig den som sätter akupunkturen är.

Vänta nu. Du får 10 behandlingar ett par gånger om året, du blir inte av med all värk och sedan kommer det långsamt tillbaka.

Skulle du acceptera att 10 mekinsatser, ett par gånger om året, ledde till att problemet nästan var löst och att felet kommer tillbaka över tid? Skulle du gå tillbaka till den mekaniker?

Henrik_E sa:
a.svensson sa:
Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Alla vet ju att anekdoter slår vetenskapligt utförda undersökningar varje dag i veckan.

Men nu är det ju så att det är fakta att man utför vissa typer av operationer i Kina med akupunktur som enda bedövningssätt.
Vilken vetenskaplig fakta visar på att så inte är fallet?

Läste en artikel nyligen att i Ryssland misstror man ofta västerländsk medicin och söker sig i första hand till alternativ behandling. Finns tydligen fler "helare" än det finns riktiga läkare.

a.svensson sa:
Henrik_E sa:
a.svensson sa:
Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Alla vet ju att anekdoter slår vetenskapligt utförda undersökningar varje dag i veckan.

Men nu är det ju så att det är fakta att man utför vissa typer av operationer i Kina med akupunktur som enda bedövningssätt.
Nej, de gör de inte. När detta demonstrerats har det visat sig att patienterna varit tungt drogade med t.e.x. fentanyl.

Det finns oxå folk som lever av luft. Så kallade lufterianer. Det är oxå bevisat, på internet och på tv i alla fall...

Mr Orange sa:
Läste en artikel nyligen att i Ryssland misstror man ofta västerländsk medicin och söker sig i första hand till alternativ behandling. Finns tydligen fler "helare" än det finns riktiga läkare.
Måste vara därför Ryssland briljerar med sin långa medellivslängd.

Henrik_E sa:
a.svensson sa:
Henrik_E sa:
a.svensson sa:

Nej, de gör de inte. När detta demonstrerats har det visat sig att patienterna varit tungt drogade med t.e.x. fentanyl.

Men vadå? Har fentanyl funnits i typ tusen år då eller? ???

Farsan hade problem med axeln för ett antal år sedan, kunde inte lyfta handen över huvudet utan svåra smärtor. Efter akupunkturbehandling av sjukgymnast var han i stort sett symptomfri i några månader och kunde jobba utan problem. När problemen kom tillbaks fick han en ny nålbehandling, och det blev bra igen. Men efter ett par år och sju-åtta akupunkturbehandlingar någonting tror jag det var, kunde han inte fortsätta med dem för att det gjorde så in i h-e ont med nålarna. Han sa att det bara svartnade för ögonen och sköt blixtar av smärta var hon än satte nålarna. Han hade velat fortsätta få behandlingen eftersom det funkade, men det gick bara inte. Innan han fick den här akupunkturen tyckte han det bara var fånigt och konstigt, och han har alltid spytt galla över alternativmedicin generellt. Den onda axeln dras han med fortfarande, även om den blivit lite bättre.

Jag tror att akupunktur fungerar. Absolut inte till allt det som olika förespråkare påstår, och nog inte alls på det sätt som sägs heller. Men nog fasen påverkar det kroppen på något sätt att trycka in nålar i den. Jag kan tänka mig att det triggar funktioner i kroppen vi inte har riktig koll på, att det sätter sprutt på immunförsvaret eller några slags antiinflammatoriska funktioner typ.

En jämförelse kan vara med fasta - det har "alltid" förespråkats av alternativmedicinare (med helflummiga och rent av idiotiska förklaringsmodeller), medan det på ett lätt överlägset sätt genom alla tider helt har förkastats av vetenskapen. Men nu kan man se att fasta har många tydliga hälsofördelar, och förutom påverkan på hormonsystem och ämnesomsättning till och med kan styra processer ända ner på gennivå.

Mr Orange sa:

Kan säkert finnas någon liten sanning i det påståendet men jag kan också tillägga att det inte bara är i Ryssland man misstror den västerländska läkemedelsindustrin.
Som exempel valde ytterst få fransmän att vaccinera sig mot svininfluensan för några år sedan trots myndigheternas vädjan om motsatsen.
Av någon anledning drabbades inte Frankrike värre av influensan än vårt land trots att nästan 70% av vår befolkning tog sprutan.
Man måste ha i åtanke att läkemedelsindustrin är en privat vinstdrivande verksamhet som inte drivs av etiska skäl och det är inte fel alls att vara kritisk mot vissa av de nya produkter som lanseras.
Just vacciner såsom Pandemrix och Gardasil har bevisligen skadat många unga människor medans nyttan av dem är högst ifrågasatt.

a.svensson sa:
Mr Orange sa:

Kan säkert finnas någon liten sanning i det påståendet men jag kan också tillägga att det inte bara är i Ryssland man misstror den västerländska läkemedelsindustrin.
Som exempel valde ytterst få fransmän att vaccinera sig mot svininfluensan för några år sedan trots myndigheternas vädjan om motsatsen.
Av någon anledning drabbades inte Frankrike värre av influensan än vårt land trots att nästan 70% av vår befolkning tog sprutan.
Man måste ha i åtanke att läkemedelsindustrin är en privat vinstdrivande verksamhet som inte drivs av etiska skäl och det är inte fel alls att vara kritisk mot vissa av de nya produkter som lanseras.
Just vacciner såsom Pandemrix och Gardasil har bevisligen skadat många unga människor medans nyttan av dem är högst ifrågasatt.

Ja, men då så. Då slutar vi omedelbart använda all typ av evidensbaserad läkekonst och övergår till spåtanter, hemeopati, traditionella häxbrygder och annat som fungerar prickfritt i praktiken trots att alla försök att sätta upp kontrollerade experiment och påvisa deras effekt misslyckats.

Naugas sa:
En jämförelse kan vara med fasta - det har "alltid" förespråkats av alternativmedicinare (med helflummiga och rent av idiotiska förklaringsmodeller), medan det på ett lätt överlägset sätt genom alla tider helt har förkastats av vetenskapen. Men nu kan man se att fasta har många tydliga hälsofördelar, och förutom påverkan på hormonsystem och ämnesomsättning till och med kan styra processer ända ner på gennivå.

Vad fan pratar du om? Styra processer på gennivå? Förklara gärna!

Om man har observationer som indikerar att något är utanför det man kan förklara med gängse modeller och man inte undersöker det utan bara förkastar det skulle jag inte säga att man ägnar sig åt vetenskap. Sen behöver man förstås inte undersöka t.ex. ett påstående från ett påtänt fyllo om att jorden befolkas av 100 biljoner upplagor av Donald Trump. Dock tycker jag det är viktigt att göra skillnad på vetenskapen som sådan och de personer som försöker driva vetenskapen framåt. De sistnämnda är bara människor och människor gör fel. Detta gör dock inte att vetenskapen som sådan är fel och inte heller att alternativen därav per automatik skulle vara legitima.

Mr Handley sa:
frazon sa:
Får akupunktur behandling på 10 behandlingar ett par gånger om året för spänningshuvudvärk efter en cykelkrasch. Jag blir inte av med all värk men det blir mycket bättre i 2-3 månader efter avklarad behandling. Sen kommer det långsamt tillbaka. Även fått i lår vid en överansträngning och hjälpte mig väldigt bra även då.
Sen funkar det ju inte för alla, men vi är ju olika motagliga för saker, även olika på hur duktig den som sätter akupunkturen är.

Vänta nu. Du får 10 behandlingar ett par gånger om året, du blir inte av med all värk och sedan kommer det långsamt tillbaka.

Skulle du acceptera att 10 mekinsatser, ett par gånger om året, ledde till att problemet nästan var löst och att felet kommer tillbaka över tid? Skulle du gå tillbaka till den mekaniker?

Om alternativet är att ha svår huvudvärk 365 dagar om året och förmodligen knapra smärtstillande så känns ju alternativmetoden ganska given. Att säga till någon som har konstant huvudvärk att de skall HTFU eller hoppas på vanliga sjukvården är lönlöst. Tummen upp för att det fanns en väg framåt även om den är temporär. Kroppen är ingen maskin man kan helrenovera efter krasch och sjukdom.

KungJulian sa:
Det här kan ju spåra ur rätt snabbt, men om vi börjar med att endast de som faktiskt testat skriver så kanske vi kan hålla det på nåt slags spår ett tag i alla fall.

Nåväl, jag har på kort tid fått nålar i mig två ggr, som delbehandling för ischias. Men jag vet inte jag...jag står inte direkt upp och sjunger prisad vare Gud, här kommer akupunkturen. Tvärtom känner jag mig lite som Doktor Dengroth. Men det vore intressant att höra om andra som testat, kanske från nån som faktiskt blivit hjälp av det? Om nån sådan finns.

Har samma upplevelse av akupunktur. Lite samma med kiropraktik... Kiropraktorn tycker jag skapade mer problem och kostade bara en massa pengar. Det som hjälpt mest och snabbast är egna övningar hemma.

Ok. Egna upplevelser av akupunktur. Jag blev påkörd bakifrån 1995. Min bil och bilen framför som jag trycktes in i hick till skrot. Mitt säte bröts av och jag hamnade halvt i baksätet. Efter detta hade jag ont mest överallt men det blev såklart bättre. Dock hade jag två muskler i mitten av ryggen som vägrade slappna av vad man än provade. En dag efter månader av smärta sa naprapaten som även är akupunktör att det enda han kunde erbjuda mer var akupunktur. Jag vägrade, delvis på grund av misstro men mest på grund av larvig nål/spruträdsla. Två veckor senate gav jag upp och sa att han fick göra vad fan som helst bara jag fick tillbaka livet. Han gjorde två behandlingar, totalt mindre än en timme. Efter det mjuknade bägge musklerna och problemet har inte kommit tillbaka. Evigt tacksam. En annan sån där grej folk inte tror på är stötpuls. Jag hade tennisarmbågen från helvetet. Kunde inte lyfta eller vrida med armen. Två behandlingar med stötpuls och det försvann helt. Nästan helt bra på tre veckor.
Även denna behandling gjorde sjukt ont men det var det värt. Jag är en kritisk gnällspik men i de här fallen är jag överbevisad. Sen kommer jag knappast prova annat hokus pokus om inte alla andra alternativ är slut eller om exempelvis min naprapat rekommenderar det. Fullt förtroende för honom och hans rekommendationer.

thomalin sa:
KungJulian sa:
Det här kan ju spåra ur rätt snabbt, men om vi börjar med att endast de som faktiskt testat skriver så kanske vi kan hålla det på nåt slags spår ett tag i alla fall.

Nåväl, jag har på kort tid fått nålar i mig två ggr, som delbehandling för ischias. Men jag vet inte jag...jag står inte direkt upp och sjunger prisad vare Gud, här kommer akupunkturen. Tvärtom känner jag mig lite som Doktor Dengroth. Men det vore intressant att höra om andra som testat, kanske från nån som faktiskt blivit hjälp av det? Om nån sådan finns.

Har samma upplevelse av akupunktur. Lite samma med kiropraktik... Kiropraktorn tycker jag skapade mer problem och kostade bara en massa pengar. Det som hjälpt mest och snabbast är egna övningar hemma.

Jag har inte varit med om att, i mitt fall naprapaten, skapat problem, men jag ser bara naprapaten som akuthjälp. Sen är nog övningar / sjukgymnastik det som skall till för att faktiskt lösa det underliggande problemet.

Kiropraktorer verkar komma i flera olika smaker... Spenderade år hos sjukvården och sjukgymnaster för att komma tillrätta med ont i ryggen, tröttnade och gick till kiropraktor som hittade och rättade till felet inom en timme. Jag litar på henne iaf och går dit varje gång jag får någon låsning som inte vill släppa. Det är ju inte ens varje gång hon behöver bryta/trycka något i läge igen utan det kan räcka med rätt massage på rätt ställe.

Hasse#7 sa:
Om alternativet är att ha svår huvudvärk 365 dagar om året och förmodligen knapra smärtstillande så känns ju alternativmetoden ganska given. Att säga till någon som har konstant huvudvärk att de skall HTFU eller hoppas på vanliga sjukvården är lönlöst. Tummen upp för att det fanns en väg framåt även om den är temporär. Kroppen är ingen maskin man kan helrenovera efter krasch och sjukdom.

Du hittar på väldigt mycket som inte står från första början.
Det är du som drar in HTFU - jag har inte sagt något om det.

"Att säga till någon som har konstant huvudvärk att de skall HTFU eller hoppas på vanliga sjukvården är lönlöst." Du applicerar det på dig själv va, att det är lönlöst att hoppas på vanliga sjukvården?

"Kroppen är ingen maskin man kan helrenovera efter krasch och sjukdom" Inte? Välkommen till den moderna läkekonsten. Åtgärdas problemet så försvinner det. Annars dränks bara symptomen med annat och problemet kvarstår.

"hoppas på vanliga sjukvården är lönlöst". Låt mig gissa. Du har lagade tänder. Du ärvaccinerad. Har du barn var ni säkert på BB under förlossningen.

Allmän kommentar apropå en del svar: placeboeffekt är inte detsamma som "ingen effekt" eller hittepå. I det enskilda fallet är ju det viktiga om man blir bättre eller inte - oavsett om det är tack vare placeboeffekt eller annan effekt. En god behandlare (vare sig det är en läkare, kiropraktor eller annat) utnyttjar placeboeffekten så mycket som möjligt (medvetet eller omedvetet).
Däremot ska givetvis den vård som det offentliga tillhandahåller ha en bevisad effekt UTÖVER en eventuell placeboeffekt - annars kan man rimligtvis använda resurserna bättre (dvs på en behandling med både placeboeffekt och annan positiv effekt).

De gånger sjukgymnaster velat lägga akupunktur på mig och mina olika problem under åren (knä, axel ,höft och rygg) så har jag bara tyckt det varit jobbigt med allt stickande o skruvande av nålar och inte har det någonsin hjälpt mina problem, då funkar tens mycket bättre på mig.

Inte min upplevelse men väl farsans, han hade rökt sen tonåren och i slutet på 90 talet erbjöd hans dåvarande arbetsgivare all personal ett flertal olika slutarökametoder.
Han trodde inte på varken plåster, kapselpinnar eller akupunktur men tänkte "fan kan ju prova akupunktur" (ska tilläggas att han aldrig aktivt försökt sluta).
Efter första gången (av 10 tänkta) så infann sig inte röksuget för en efter ca 6h, efter andra behandlingen så rökte han inte en enda gång till han lade hatten på hyllan.

swerider sa:
Inte min upplevelse men väl farsans, han hade rökt sen tonåren och i slutet på 90 talet erbjöd hans dåvarande arbetsgivare all personal ett flertal olika slutarökametoder.
Han trodde inte på varken plåster, kapselpinnar eller akupunktur men tänkte "fan kan ju prova akupunktur" (ska tilläggas att han aldrig aktivt försökt sluta).
Efter första gången (av 10 tänkta) så infann sig inte röksuget för en efter ca 6h, efter andra behandlingen så rökte han inte en enda gång till han lade hatten på hyllan.
Tro fan det, han gjorde väl vadsomhelst för att slippa få vassa nålar i sig.

landen sa:
Naugas sa:

Vad fan pratar du om? Styra processer på gennivå? Förklara gärna!

Det verkar som fasta "slår på" en viss typ av gener som reparerar DNA. Fastan gör att flera funktioner som bygger upp och skyddar kroppen sätter igång, och som enbart slås på just i lägen med lite mat. Sök på "fasting genes dna repair" t.ex. så hittar du mer info.

Lainen sa:
Är bara motivationen tillräckligt stor klarar man det mesta.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leonid_Rogozov

_82708605_88323765-20b8-4fea-9685-305f40bd9103.jpg

Tillåter mig att posta en bild på karln.

Kan tillägga att jag i tjugoårsåldern hade en flickvän som studerade akupunktur, och att hennes hemläxor _inte_ var roliga.

Skämt åsido, hon läste i Australien, och vi höll ihop under första året hon var där. När vi träffades på långloven fick jag _mycket_ nålar i mig sammanlagt. Märkte aldrig någon skillnad på något efteråt... men det förhindrar inte att jag ändå tror att det kan ha en positiv och läkande effekt i andra sammanhang och under andra förutsättningar.

Tillbaka
Topp