[OT] Akupunktur - THE shit eller bara shit?
TBone sa:Jag försökte bota närsyntehet med en nål i ögat. Nu har jag inget problem med närsynthet.
Är du utbildad i kina?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
TBone sa:Jag försökte bota närsyntehet med en nål i ögat. Nu har jag inget problem med närsynthet.
Raggamuffin sa:Naprapat går jag till ibland då min massör inte har tider som passar - samma hus.
Har aldrig upplevt nån skillnad, samma massage. Är begreppet naprapat väldigt brett kanske?
Allt från massage till folk som känner på ens aura och jobbar med energier :)
Luthman Photography sa:Naprapati kan vara ypperlig mumbojumbo också. En släkting utbildar sig till naprapat och går lite extrakurser vid sidan av där de påstår att de kan bota folks åkommor genom att behandla någon annan, närstående (om jag inte förstod fel, vilket jag hoppas att jag gjorde för det låter ju rätt idiotiskt).
Atlas sa:Akupunktur är vetenskapligt bevisat mycket effektivt på att producera placeboeffekt. Det har med gränssnittet att göra, penetration av huden ökar markant tillförliten till behandlingen. Och den egna uppoffringen motiverar en ökad effekt jämfört med bara piller eller samtal.
Ungefär som att medicin som smakar bittert funkar bättre än en söt.
frazon sa:Får akupunktur behandling på 10 behandlingar ett par gånger om året för spänningshuvudvärk efter en cykelkrasch. Jag blir inte av med all värk men det blir mycket bättre i 2-3 månader efter avklarad behandling. Sen kommer det långsamt tillbaka. Även fått i lår vid en överansträngning och hjälpte mig väldigt bra även då.
Sen funkar det ju inte för alla, men vi är ju olika motagliga för saker, även olika på hur duktig den som sätter akupunkturen är.
Henrik_E sa:Alla vet ju att anekdoter slår vetenskapligt utförda undersökningar varje dag i veckan.a.svensson sa:Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Nej, de gör de inte. När detta demonstrerats har det visat sig att patienterna varit tungt drogade med t.e.x. fentanyl.a.svensson sa:Henrik_E sa:Alla vet ju att anekdoter slår vetenskapligt utförda undersökningar varje dag i veckan.a.svensson sa:Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Men nu är det ju så att det är fakta att man utför vissa typer av operationer i Kina med akupunktur som enda bedövningssätt.
Vilken vetenskaplig fakta visar på att så inte är fallet?
Måste vara därför Ryssland briljerar med sin långa medellivslängd.Mr Orange sa:Läste en artikel nyligen att i Ryssland misstror man ofta västerländsk medicin och söker sig i första hand till alternativ behandling. Finns tydligen fler "helare" än det finns riktiga läkare.
Henrik_E sa:Nej, de gör de inte. När detta demonstrerats har det visat sig att patienterna varit tungt drogade med t.e.x. fentanyl.a.svensson sa:Henrik_E sa:Alla vet ju att anekdoter slår vetenskapligt utförda undersökningar varje dag i veckan.a.svensson sa:Pratade själv med en svensk läkare som tidigare besökt Kina och då personligen bevittnade när en kvinna helt vaken förlöstes medest kejsarsnitt bedövad med enbart akupunktur.
Men nu är det ju så att det är fakta att man utför vissa typer av operationer i Kina med akupunktur som enda bedövningssätt.
Vilken vetenskaplig fakta visar på att så inte är fallet?
Mr Orange sa:Läste en artikel nyligen att i Ryssland misstror man ofta västerländsk medicin och söker sig i första hand till alternativ behandling. Finns tydligen fler "helare" än det finns riktiga läkare.
a.svensson sa:Mr Orange sa:Läste en artikel nyligen att i Ryssland misstror man ofta västerländsk medicin och söker sig i första hand till alternativ behandling. Finns tydligen fler "helare" än det finns riktiga läkare.
Kan säkert finnas någon liten sanning i det påståendet men jag kan också tillägga att det inte bara är i Ryssland man misstror den västerländska läkemedelsindustrin.
Som exempel valde ytterst få fransmän att vaccinera sig mot svininfluensan för några år sedan trots myndigheternas vädjan om motsatsen.
Av någon anledning drabbades inte Frankrike värre av influensan än vårt land trots att nästan 70% av vår befolkning tog sprutan.
Man måste ha i åtanke att läkemedelsindustrin är en privat vinstdrivande verksamhet som inte drivs av etiska skäl och det är inte fel alls att vara kritisk mot vissa av de nya produkter som lanseras.
Just vacciner såsom Pandemrix och Gardasil har bevisligen skadat många unga människor medans nyttan av dem är högst ifrågasatt.
Naugas sa:En jämförelse kan vara med fasta - det har "alltid" förespråkats av alternativmedicinare (med helflummiga och rent av idiotiska förklaringsmodeller), medan det på ett lätt överlägset sätt genom alla tider helt har förkastats av vetenskapen. Men nu kan man se att fasta har många tydliga hälsofördelar, och förutom påverkan på hormonsystem och ämnesomsättning till och med kan styra processer ända ner på gennivå.
landen sa:Vad fan pratar du om? Styra processer på gennivå? Förklara gärna!
GoranS sa:Hörs ju nästan på ordet, fastar man blir man fast (=snabb).
Mr Handley sa:frazon sa:Får akupunktur behandling på 10 behandlingar ett par gånger om året för spänningshuvudvärk efter en cykelkrasch. Jag blir inte av med all värk men det blir mycket bättre i 2-3 månader efter avklarad behandling. Sen kommer det långsamt tillbaka. Även fått i lår vid en överansträngning och hjälpte mig väldigt bra även då.
Sen funkar det ju inte för alla, men vi är ju olika motagliga för saker, även olika på hur duktig den som sätter akupunkturen är.
Vänta nu. Du får 10 behandlingar ett par gånger om året, du blir inte av med all värk och sedan kommer det långsamt tillbaka.
Skulle du acceptera att 10 mekinsatser, ett par gånger om året, ledde till att problemet nästan var löst och att felet kommer tillbaka över tid? Skulle du gå tillbaka till den mekaniker?
KungJulian sa:Det här kan ju spåra ur rätt snabbt, men om vi börjar med att endast de som faktiskt testat skriver så kanske vi kan hålla det på nåt slags spår ett tag i alla fall.
Nåväl, jag har på kort tid fått nålar i mig två ggr, som delbehandling för ischias. Men jag vet inte jag...jag står inte direkt upp och sjunger prisad vare Gud, här kommer akupunkturen. Tvärtom känner jag mig lite som Doktor Dengroth. Men det vore intressant att höra om andra som testat, kanske från nån som faktiskt blivit hjälp av det? Om nån sådan finns.
thomalin sa:KungJulian sa:Det här kan ju spåra ur rätt snabbt, men om vi börjar med att endast de som faktiskt testat skriver så kanske vi kan hålla det på nåt slags spår ett tag i alla fall.
Nåväl, jag har på kort tid fått nålar i mig två ggr, som delbehandling för ischias. Men jag vet inte jag...jag står inte direkt upp och sjunger prisad vare Gud, här kommer akupunkturen. Tvärtom känner jag mig lite som Doktor Dengroth. Men det vore intressant att höra om andra som testat, kanske från nån som faktiskt blivit hjälp av det? Om nån sådan finns.
Har samma upplevelse av akupunktur. Lite samma med kiropraktik... Kiropraktorn tycker jag skapade mer problem och kostade bara en massa pengar. Det som hjälpt mest och snabbast är egna övningar hemma.
Hasse#7 sa:Om alternativet är att ha svår huvudvärk 365 dagar om året och förmodligen knapra smärtstillande så känns ju alternativmetoden ganska given. Att säga till någon som har konstant huvudvärk att de skall HTFU eller hoppas på vanliga sjukvården är lönlöst. Tummen upp för att det fanns en väg framåt även om den är temporär. Kroppen är ingen maskin man kan helrenovera efter krasch och sjukdom.
Hasse#7 sa:Vem är det som inte kan läsa egentligen?
Tro fan det, han gjorde väl vadsomhelst för att slippa få vassa nålar i sig.swerider sa:Inte min upplevelse men väl farsans, han hade rökt sen tonåren och i slutet på 90 talet erbjöd hans dåvarande arbetsgivare all personal ett flertal olika slutarökametoder.
Han trodde inte på varken plåster, kapselpinnar eller akupunktur men tänkte "fan kan ju prova akupunktur" (ska tilläggas att han aldrig aktivt försökt sluta).
Efter första gången (av 10 tänkta) så infann sig inte röksuget för en efter ca 6h, efter andra behandlingen så rökte han inte en enda gång till han lade hatten på hyllan.
landen sa:Naugas sa:En jämförelse kan vara med fasta - det har "alltid" förespråkats av alternativmedicinare (med helflummiga och rent av idiotiska förklaringsmodeller), medan det på ett lätt överlägset sätt genom alla tider helt har förkastats av vetenskapen. Men nu kan man se att fasta har många tydliga hälsofördelar, och förutom påverkan på hormonsystem och ämnesomsättning till och med kan styra processer ända ner på gennivå.
Vad fan pratar du om? Styra processer på gennivå? Förklara gärna!
Lainen sa:Är bara motivationen tillräckligt stor klarar man det mesta.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Leonid_Rogozov