[OT] All Mountain-skidor till avdankad 36-åring?

jesster73

Aktiv medlem
Kära Happy!
Jag är en kille på 36 jordsnurr som har ett problem.
Jag behöver ett par nya skidor.

Lite bakgrundsinfo:
Jag gjorde en säsong i St Anton för 15 år sedan och försöker nu ta mig till alperna eller Åre en vecka om året. Jag åker hellre utanför pisten, tar mig ner i princip överallt där det går att åka (inom rimliga gränser), men inte längre med samma grace eller styrka som jag möjligen hade förr. I pist åker jag gärna ganska fort, brett och med stora svängar. Jag har åkte med UCPA, och i deras off-pistgrupp brukar jag hänga med, men absolut inte vara en av de vassare.
Jag har ett par kanske 8-10 år gamla Salomon Scream 10 Pilot som inte är riktigt bra på något. För smala för offpist, för veka och med dåligt isgrepp för pisten.
Är 1.88 lång och väger 78 kg.

Jag är ute efter ett par budgetskidor, max 2500 begagnat. För 15 år sedan hade jag björnkoll, nu har jag inte en susning. Jag gissar att jag vill ha något med kanske 85 mm midja och typ 20-25 m radie?
Provade ett par Bandit XX och tyckte de sög i pisten, 0 isgrepp.
Head Monster 85 verkar bra, eller? Finns det något liknande? Vad ska jag annars hålla utkik efter? Längd på skidorna?

Senast redigerad av en moderator:
Völkl Mantra. Funkar till allt. Finns ganska ofta på freerides köp/sälj till vettiga priser.
Jag är 181 och hade 184 längden och det var perfekt.

Rossi Scratch har jag å e mycket nöjd!

Rossignol-Scratch-BC-WRS.jpg

Eller Mantra...

VolklMantra.jpg

Jag tycker du skall ha bredare i midjan.
Men eftersom du speciellt bad om denna bredd så kolla in Dynastars Legend serie. Finns från smala till breda. Du skall ha minst 180-185 i längd.

OT? Det var ju AM? ;-)
Rossi Scratch hade jag glömt, dem har jag ju t.o.m. åkt på en vecka! Rätt trevliga har jag för mig, men vilka ska man ha? Jag har för mig att det fanns både bra och dåliga? Då tror jag de bra hette Scratch BC?
Dynastar Legend ska jag kolla in, liksom Völk Mantra.
Mmm Völkl. Hade ett par P40 Race Carver en gång, jävlar vilka pistspett.

Jag kollar gärna in lite bredare skidor, men om man kryper upp åt 100 mm, går det verkligen att få till hyfsade prestanda i pist då? Som sagt, jag har ingen koll.

skidor i 100mm segmentet har gått oerhört mycket framåt dom senaste 4-5 åren. Givetvis ger dom inte samma kortsväng (mindre än 15 meter) prestanda som ett par pistspett. Men på nästan alla andra punkter så fungerar en 100mm skida oerhört bra i pisten, utom kanske ren is. Då behöver man en mer pistinriktad skida.

Frågar man samma fråga på Freerides forum, så kommer alla att rekomendera dig en skida på minst 90mm...

Skule föreslå en skida med ca 90mm midja och längd ungefär som du själv.
Kanske ett par par Dynastar 6th Sense BIG 09/10?
Upplever att belagen på mina Dynastar Pro Rider är sjukt mycket bättre än Rossignol Scratch BC, båda från 2005.

Måste hålla med om Mantran
Den går att stå på hårt i pisten med men den gör sig bäst utanför pisten. Härlig skida till mycket. Den klarar av mina 100 kg bra.

Sedan kan jag rekommendera Dynastar ProRider 2008 och tidigare. 2009 tappade den allt vad som den hade innan gällande pistegenskaper tycker jag. Offpist funkar även 2009 bra, kanske lite bättre än 2008:an.

Ett svensk val är ju också Extrem Patriot. Klart en bra skida den med. Kanske bättre AM-skida i sverige än alperna. Vi har ju lite mindre snö och hårdare pister.

Kommer du över någon av Black Crows skidor så ska du slå till.
Finns inte mycket annat som slår dem. Jäkligt stabila i pisten, så stabila att man tror att de ska vara kassa off pist. Men det är där de kommer till sin rätt.

Bara att köpa nu

Tycker mina Mantra har fungerat bra. Lite styva men ger mycket tillbaka om man ligger på. Dock knäckte jag en av mina idag i denna sluttning i Borgafjäll. För min del lutar det mer åt ett par av årets Gotama om jag kommer över ett par till vettigt pris, men då åker jag telis. Kör Monster 85 som alpin när det blir av och är nöjd men om du ska köpa monster tycker jag att du ska satsa på ett par Monster 88 med lite nyare sandwichkonstruktion.

DSC04894.JPG ht=725

Ju mer jag läser om Völkl Mantra desto mer sugen blir jag. De verkar perfekta som endaskidor för mig.
Fast det verkar som om jag får ta ett snack med min ekonomiansvariga då...

Säger som alla andra Völkl Mantra, det finns nog en anledning att dom alltid år efter år placerar sig i topp i alla tester. Har kört på dessa sedan 06 och är tokigt nöjd men känner att jag nu vill ha något som är lite bredare under foten eftersom jag i princip bara åker utanför pisten.

/C

Jo, Völkl Mantra är bra skit. Men jag vill gärna puffa för Armada ARV (125-92-114, 20,5m@175) som lever upp till en gammal reklamslogan; "Go anywhere, do anything". Åker själv med Cobra R8 på mina och än har jag inget att klaga på. Tyvärr är väl fjolårsmodellerna slutsålda vid det här laget.

Hej
Jag kan inte annat än hålla med hyllningskören för Mantra, det är en mycket allround skida som är väldigt bra i pist. Du säger "I pist åker jag gärna ganska fort, brett och med stora svängar." och då är Mantran som klippt och skuren. Den gör inte bort sig i offpisten heller.

Jag kör sedan några år på Mantra och köpte ett par Gotama av årets modell och kan bara konstatera att som pistskida är Mantran svårslagen men i offpisten ligger den efter något. Jag har tidigare kört på t ex Elan 777 som ligger på 87mm i midjan och den var jämförbar i pist och mycket sämre i offpisten.

Mantran är dock ganska kort för sin längd så du borde kanske kika på 191cm, eller 184 om du gillar korta skidor.

/Patrik

Nu när du vet att du vill ha en skida i 100m klassen, så ka jag ge några alternativ till Mantran.
Nordica Enforcer, lite mer sväng i den skidan än Mantran, i övrigt samma samma och fått mycket bra kritik.
Line Prophet 100 (eller 90) Svänger ännu mer än Enforcern, äger ett par själv sen i höstas. Blev sjukt imponerade av hur livlig en skida med 100 mm under foten kan vara.

Finns hur mycket som helst att välja på just i denna kategorin!
Vill du ha nåt att läsa på, kolla in denna tråden på freeride:
http://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59603

Kan bara fortsätta hylla Dynastars Legend serie. Kör själv med 2008's ProRider som pist/allrundskida. Kan vara en av de bästa allround skidor som gjorts! Går som ett tåg, flyter helt okej även i djupsnö när du fått upp farten lite och har du kanterna i ordning så är även isgreppet mycket bra. MEN, den kräver sin åkare. Lätt att skidorna börjar kontrollera dig i stället för tvärt om, framför allt om du åkt på lite lättare grejer innan. Mantran ligger några snäpp under, något mer lätthanterad och lite mindre fartstabil.

I nästa års dynastar-skidor kommer Sultan gå upp och bli lite bredare, ca 95 i midja och med rätt roliga mått i övrigt. Kan vara värt att kika på. Framför allt om du styvas upp och får alla de vanliga Dynastar-köttar-egenskaperna. :)

Testade Extreme Patriot förra helgen också och den är på tok för mjuk för att köras hårt med. Ganska rolig i övrigt, mycket sväng men blir ostadig när de börjar gå fort.

Headskidor skulle jag undvika. Tunga, kassa i offpist och allmänt tråkaiga.
Rossi Scratch BC lika så. Inte speciellt bra på någon front. Stenålders design..
Line Prophet 100 - går bra så länge de är slätt, blir fladdriga när de börjar hårdna till

Kan även tipsa om:
Black Diamond: Kilowatt! - Smal allround, 95mm mijda och ganska mjuk och 24 m radie
K2 Hardside - Riktigt bra allroundskida, bra pistegenskaper, lite rocker för puderdagarna.
K2 Coomback - om du vill gå upp lite i bredde, vilket inte är så farligt som de låter! :)
Kästle MX.98 - Dyr, men har fått ruggiga recensioner!

Jobbit med så liten budjet bara, de gäller att komma över några fynd på begangat marknaden!
Freeride.se -> Köp och Sälj tar dig hem!

I första inlägget verkar det som att du har fokus på off-pist. I så fall skulle jag nog hellre rekommendera en Gotama än en Mantra. Mantran är betydligt mer pist-orienterad, men Gotaman funkar helt ok i pist också, speciellt om man mest bränner på i långa svängar.
De borde dessutom gå att hitta beg för 2500. Se dock upp med bindningarna, oftast sitter det Marker på Völkls skidor, M12 bindningen är verkligen helt kass. M 14 bindningen är ok.

Annars så är en Rossi Scratch BC ett helt ok val för 2500. Ta den svarta om du vill ha lite tyngre, dämpad skida; den gula är lite lättare och smidigare men mindre dämpad. Brukar sitta bra look bindningar på dessa och båda går att hitta i fint skick beg.

Armada och Line skidorna som är rekommenderade ovan är grymma, men kan vara svåra att hitta inom din budget.

Lycka till!

Tack så mycket för tipsen allihop!
Knä-Ola: ja, kunde jag välja skulle jag bara åka off-pist, men med små barn som nyss lärt sig åka blir det mest svenska fjällen med familjen, och någon enstaka alpresa själv. När jag mördat ryggen genom att släpa runt en 4-årig hösäck ett par timmar i barnbacken, behöver jag ett par skidor som fixar några arga avreaktionsåk i vänsterkanten av någon isig, röd pist också.

Egentligen borde jag väl ha ett par fetingar och ett par pistskidor, men jag har svårt att motivera det ekonomiskt med 10 skiddagar/år...

Rekommenderar Atomic Snoop Daddy. Har endast använt dom med randonné- bindning (Naxo NX21). Jag har endast bra erfarenheter av dom både från pist och offpist. Kanske lite väl lätta om man vill åka väldigt fort, i väldigt stora svängar, i pisten.

jesster73 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack så mycket för tipsen allihop!
> Knä-Ola: ja, kunde jag välja skulle jag bara
> åka off-pist, men med små barn som nyss lärt
> sig åka blir det mest svenska fjällen med
> familjen, och någon enstaka alpresa själv. När
> jag mördat ryggen genom att släpa runt en
> 4-årig hösäck ett par timmar i barnbacken,
> behöver jag ett par skidor som fixar några arga
> avreaktionsåk i vänsterkanten av någon isig,
> röd pist också.
>
> Egentligen borde jag väl ha ett par fetingar och
> ett par pistskidor, men jag har svårt att
> motivera det ekonomiskt med 10 skiddagar/år...

Ok, ja då är väl inte bredaste op-laggen nåt att satsa på... fast man kan ju alltid hitta ett par fetingar billigt beg...
Mantra blir nog toppen i så fall, eller om du vill köra mer traditionell pistskida så kan en Stöckli Stormrider XL (gamla modellen med 88mm midja) vara bra. Grym pistprestanda och funkar hjälpligt i lössnö, dock riktigt bra i uppkörd och slagig offpist.

Jag slänger in en oddity som jag själv kör på, Salomon x-wing sandstorm i 187 cm.
Den är 101 under foten, går bra i pist, men is är den kass på. Går bra som fanken offpiste.
Den är mjuk utan att bli ostabil. Den "skramlar" lite när du åker fort med skidorna platt
i hård pist, men de blir inte ostabila, när du ligger i sväng tål de hur mycker fart som helst.
Jag är 188 och 82 kg. Lätthanterliga utan att vara mesiga, för längden och bredden.

Sen sitter bindningen på rails, så om du köper beg kan du flytta runt bindningen, du behöver inte borra om. Sen flyttar jag tillbaka bindningen ett par centimeter när det är djup snö off piste.

Gillar dem skarpt. Men, vill du ha en skida med grym kick och kräver stora muskler, då är det fel skida. Den här är mer "klämma" fallhöjd i att den är relativt snäll mot benen, men är inte mesig.

Då ska jag säga att jag var i Åre under nyår och körde en vecka på nordica dobermann i 178 cm.
Den ratar tidingar som krävande, svårsladdad,grymt isgrepp. Jag ratar den som en cruiser med lite race i som är relativt lättsladdad med ett ok isgrepp. Det var ett helt sprillans par jag hade.
Jag gillar rejält raciga skidor i pisten, de där nordicana var inte raciga i min bok, crusiers med lite race i.

Ser fram mot att prova dessa.
Monterades i lördags och nu är det bara premiär turen kvar!

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    71.7 KB · Besök: 94
Stervelo skrev:
> Sen sitter bindningen på rails, så om du köper
> beg kan du flytta runt bindningen, du behöver
> inte borra om. Sen flyttar jag tillbaka bindningen
> ett par centimeter när det är djup snö off
> piste.

Hyrbindning? ;)

Rocker gör att bredare skidor är mer funkis i pist. Visst det blir aldrig en racer skida av något över 100mm men har man AM ambitioner så är man inte ute efter att tok carva. Man behöver inte stirra sig blind på bredd längre om skidan är rockrad. Är det dock en traditionell spann skida har bredden större betydelse.

Det finns mycket nytt roligt men med den budget som du har så lämnar det inte mycket att välja.

Nope, det är ingen hyrbinding, det är standard på skidan. Bra på en "bra till allt" skida som det rör sig om. Det är en fet all mountain skida, de klassar en 70% off piste. Då är det bra att kunna flytta bindningen en aning, hitta sweetspoten i olika förhållanden, det går snorfort att justera den.
Kör du offpiste, står på mitten, tycker att spetsen dyker lite, flytta bak ett hack eller två. Problem solved. Så, me likey.

Gör Rocker att de är mer funkis i pist? Hmm, har inte åkt på rocker skidor särskilt mycket, men det lilla jag åkt och det jag läst är att rocker gör att skidan blir mer eller mindre kass i pisten?

Stervelo skrev:
> Gör Rocker att de är mer funkis i pist? Hmm, har
> inte åkt på rocker skidor särskilt mycket, men
> det lilla jag åkt och det jag läst är att
> rocker gör att skidan blir mer eller mindre kass
> i pisten?

Det beror naturligtvis på vilken typ av rocker det är och hur mycket. En kontinuerlig rocker kan upplevas som ganska kass i pist men en liten tip och tail rocker gör att du går snabbare från kant till kant. Inget spann att trycka igenom. En rocker skida trivs på kant i pist och kan upplevas instabil i sidled när man står mitt på skidorna. Sen är det en vane sak, man åker in sig på va skit som helst som en go vän brukar säga.

Kolla in årets gothama (völkl) eller extrems Åbahn.

Lycka till

Jag har samma set up (små barn att åka med) vilket ju gör att det blir rätt mycket piståkning.

Jag köpte ett par Nordica Hot Rod Afterburner med 85mm midja (126mm-112mm), gymt bett i pisten även när det är riktigt hårt. Enligt recensioner ska de vara bra utanför pisten men jag har inte hunnit testa ordentligt ännu, snowboarden åker gärna fram när det vankas lössnö...

http://www.freeride.se/prylar/skidor/2008/nordica/hot-rod-afterburner.html

Jag är lite inne på samma linje som trådskaparen. Vill ha skidor som snackar pist och lössnö. Jag testade någon form av Salomon X-wing förra året som var skojjiga att åka på. Det är första gången jag fixat att åka utanför pisten i någon form av kontrollerad verksamhet.

Vilka skidor ska jag kika efter? Jag är runt 185cm lång och väger in på dryga 90 pannor.

Jag är en avdankad 40 åring (lite äldre än trådskaparen alltså) som kör på två par Dynastar 8800 ett par på 190 med alpina bindingar och ett par på ca 175 med telisbindingar. Dom går som tåget i pisten, det spelar ingen roll om det är hårdt eller mjukt. Sedan funkar de suveränt även utanför pisten om det då inte är helt bottenlöst. Det bästa blir dock att prova de skidor du tycker låter som vettiga val.

//frode

Jilster skrev:
> Rocker gör att bredare skidor är mer funkis i
> pist.

För att inte tala om lite smalare skidor mer funkis i offpist! :)

F.M.A skrev:
> Ser fram mot att prova dessa.
> Monterades i lördags och nu är det bara premiär
> turen kvar!

Du kommer bli nöjd med de där. Jag har den längre modellen av de där.
Tyvärr passade de inte riktigt in på beskrivningen i pris men allt annat.

Jag hade de som enda skidor i Chamonix förra året. Funkar hur bra som helst i pisten. Fartstabila trots sin bredd. Roliga att svänga med. Har man lite tyngd som jag så går det att carva ordentligt med dem. Men i Offpisten så är det nästan obeskrivligt trevliga att köra med.

Som jag skrev tidigare är Mantran en otroligt bra skida. Men är man lite längre och väger mer än genomsnittet så orkar den inte riktigt med som Black Crows gör. Men det är ju oxå en viktskillnad på dem..

Så jesster eftersom du inte väger 100 kg klarar du dig bra även med mantra. Men varför ha något som alla andra åker runt med :)

Även jag är en avdankad 35-åring som stämmer ganska bra in på beskrivningen i första inlägget.

Kan ett par 183cm Head Monster 82 från 2008 vara något för mig som är 189cm?
Vad är rimligt pris på ett par såna i så fall?

Har själv Stöckli Stomrider DP Pro. Är medelålders, duktig åkare skiduppfostrad i Riksgränsen. Rekommenderar dem starkt även om de kan vara svåra att få tag på begagnade. Kompisen har Dynastar Pro Rider som han älskar - både kvickare och stabilare än det mesta han provat (nu pratar vi off pistksidor såklart) - rena kinderäggen. Bägge dessa skidor är dessutom av bra kvalitet. Inte lika säker på Völkls kvalitet - hört en del om belag som lossnat etc.

Tillbaka
Topp