[OT] Alla dessa gammelbilar.. Vilken funkar?

Brakastruten

Aktiv medlem
Efter påkörning och kalla handen från försäkringsbolagets skadereglerare, så letar jag bil..

Huvudfrågan är om ngn. här har erfarenhet av Citroen X 19? Den jag sett är en -87a. 20-25000mil. Bytt broms och hydrauler.

Sedan har jag fler kandidater i bra prisläge:
Ford (Ja... suck)Fiesta 1988, skobes feb, fina sov, beige lackad-06, nytt avgas. Gått 16-17000mil

Reanult 19 (tror jag) 1991, 18-19000mil vit med skärmkantsrost bak..

Volkswagen Polo 1992, 17-18000mil, fina sov, fräsch "cerise" lack!

SAAB 99a 1969! nybes till okt-08, motorn gått 7000mil. Bilen 13000mil.

Opel (och Gevalias nyrostade) Corsa 1989, nybes, sov, krok till cykelhållaren.. funkar bra (?) 15-16000 mil

eller....

Nissan Micra (Den krocksäkra..)1988, nybes, mycket bytt, ser fin ut på bild. 14-15000mil.

-Citroen känns lite speciell? Ngn. slags svårförstelig lyx med hydrauliken. Saaben är mest sentimentalitet från min sida. I övrigt handlar det om låg skatt och bränsleförbrukning!

Vad har ni för erfarenhet och tips om körklara snålbilar i dag, för under 10000:-

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vad har ni för erfarenhet och tips om körklara
> snålbilar i dag, för under 10000:-

Du får säkert det ena efter det andra tipset här, baserat på mer eller mindre sanna historier. Men faktum är, och det vet du säkert, att bilar under 10K alltid är ett lotteri.

Tja... lotterier verkar populära bredvid korvdisken annars, så..
Tyvär har mitt reservdelslager på skroten tagit slut i.o.m. den uppmuntrade skrotning som var ett tag. Måste därför hitta lite nyare modeller, än mina v4or som jag blivit van vid. En 480 vore spekulativt intresant! Dessvärre verkar också alla fel ha fastnat för den modellen!

Nej, försöker se det från den positiva sidan. Det måste finnas roliga bilar, som rasat ner till denna prisklass, utan att vara rysligt vanvårdade.

Volov 740 är ett tråkigt men säkert kort. Välj en 88 eller senare så är rostskyddet ok också. Skulle någonting hända så är det mycket lättmekat och lätt och billigt att få tag på reservdelar. Lätt att få hjälp också, i varje grannskap finns det alltid någon som ägt och pysslat med dem. Sök efter en 740 GL utan något som helst lull-lull så kommer den att gå tills du är trött på skiten och dumpar den.

Brakastruten skrev:
> -Citroen känns lite speciell?

Har en gammal Citroen och kommer inte att göra om det misstaget.
Hela bilen är som ett enda stort elfel.

Edit: Om man står ut med färgen hade jag chansat på Polon.

/Magnus

Senast redigerad av en moderator:
Individuellt skick betyder mer än märke. Viktigast är att välja något vanligt så att det finns gott om delar på skroten och att alla småverkstäder begriper sig på bilen. Undvik uddaprylar alltså och håll dig till de vanliga märkena.

Jag är lite svag för saab 900, den ursprungliga femdörrarsmodellen. 16-ventilsmotorn från 89 och framåt är fin men bilarna rostar tyvärr bort. Hade en 86:a som köptes för 13 000 och kördes 7000 mil utan ett verkstadsbesök innan den dömdes ut av bilprovningen (rost i framvagnen).

Volkswagen Polo eller Golf är nog bra om du vill ha något lite mindre (vanliga).

/Johan

Jag hade satsat på polon av de bilar som du listat där.
Om jag skulle köpa bil i den prisklassen skulle jag antingen köpa en volvo 740 (nästan oförstörbara, lätta att meka med) eller en gammal golf.
Citroen skulle jag definitivt avråda från om du inte gillar att meka, deras hydrualiska fjädring är fantastisk när den fungerar, men det gör den inte så länge... Min bror hade en sån (cx19 tror jag den hette), när han kom ut till parkeringen en dag så låg den på fjädringsstoppen och gick inte att hissa upp, ofrivillig sportfjädring...

Tja jag vet inte 0.83 för en gammal häck till 740 är visserligen mycket soppa men ändå. Någon nackdel får man ta visst men med tanke på servicebarheten tror jag den är svårslagen. Personligen hade jag valt Saab:en av de som listades i första inlägget fast mest av nostalgi.

Fast jag hade nog fallit till föga och renoverat den och bara kört den på sommaren för nöjes skull :)

Kika på Skoda Felicia också. Den har mycket gemensamt med Polo som kom 1994. Eller rentav en nyare Polo men då får du nog sträcka dig några tusenlappar till.

Varken märke, ålder eller miltal spelar någon större roll i den prisklassen. Skicket är allt. En noggrann koll innan köp är det enda man kan göra för att påverka det lotteri med rätt dåliga odds som man ger sig in i.
Ska man säga något om märke och modell är det väl att välja något som går hyfsat lätt att hitta delar till.
http://www.bildelsbasen.se/ är din vän.

som sagt under 10k kan vara succe eller katastrof
En av de första bilarna jag hade var en volvo 240 som köptes för 6000 i östersund, den gick hur bra som helst i dom 4500milen jag körde(innan jag sålde den för 4000:)) och var relativt rostfri
Definitivt en av de bättre bilaffärerna jag gjort

Rent generellt tror jag att man ska passa sig för bilar med allt för mycket elektronik och annat lulllull
En fältmässig pansarvagn som en gammal volvo eller saab är hyfsat säkert köp

Om jag skulle köpa en så pass billig bil skulle jag titta på två saker.
1) Hur hållbar den är (bilprovningen har bra statistik och vissa biltidningar har gjort massor av beg.test.
2) Hur lätt och billig den är att laga och få tag i reservdelar till.

Det är alltid lätt att få tag i reservdelar till en Volvo 740 och det är många som kan meka med den typen av bilar. Ingen avancerad elektronik som krånglar. En tråkig bil som drar mycket bränsle, men ändå...
När det gäller hållbarhet så ligger japanska bilar i allmänhet och Toyota i synnerhet alltid i topp på Bilprovningens lista över de bilar med minst antal fel.

Själv hatar jag att skruva med bilar - och framförallt hatar jag när den inte startar och när den är inlämnad för reparation så att man inte har någon bil.

Därför skulle jag satsa på en bil typ den här:
http://www.blocket.se/vi/15979287.htm?ca=13_s

(Nej, det är inte jag som säljer den. Jag bara letade snabbt efter ett exempel på Blocket)

Brakastruten skrev:
> En 480 vore spekulativt intresant! Dessvärre verkar också
> alla fel ha fastnat för den modellen!

Volvo 480 I presume?

Hade en sån i 7-8 år, sålde av den med sorg i hjärtat i höstas då grannarnas spydiga kommentarer om skrotet på parkeringsplatsen och den läckande kylaren blev för jobbiga.
Mitt ex gick bra, strejkade totalt 3 gånger (2 ggr urladdat batteri, i gång luftmassemätaren) under tiden jag hade den. Inte illa för en bil från -89 som kördes 2500 mil om året. Tappade den exakta räkningen på milen när jag bytte hastighetsmätaren, men den var helt säkert över 30 000 mil på slutet.
Det jag gillade mest med den bilen(förutom att den såg kul ut) var att jag satt så bra i den. Avstånd ratt, pedaler och övriga reglage var perfekt avpassat för mina proportioner. Har knappt hittat någon annan bil som låter mig sitta lika bra.

De första årsmodellerna var verkligen svårt plågade av fel, det var många -87-89-or som skrotades med löjligt få mil på mätaren. Men hittar du en någorlunda rostfri en av senare modell(den tillverkades fram till -95) så är de helt OK.
En varning för rosten dock. Nåt ljushuvud har stoppat hjulhusen bak fulla med skumgummi som ljuddämpning, det är ju som att använda bilens hålrum för att förvara taskigt urvridna tvättsvampar. Som extra grädde på moset så har sen skärmkanterna bak en helkorkad invikt kant som är som gjord för att odla rostangrepp i. Finns lite olika fix av varierande fulhetsgrad om man behöver åtgärda detta.
En annan grej som gäller hela 400-serien är rost i vad som besiktningen kallar framaxelbalk.
Lite missvisande namn, det handlar om den bakre delen av den hjälpram som motor, växellåda, styrväxel och bärarmar sitter fast i. Såna här i hyggligt skick börjar bli sällsynta på skroten och är inte särskilt kul att behöva byta.

Förr (jättemkt förr?) hade tidningen Teknikens Värld årliga 24h-race med tusenkronorsbilar. Vet inte när dom slutade med det?? Minns det iallafall som ganska rolig läsning. Många smarta fulmek.

Annars vill oxå jag framhålla Volvo 740 (eller 240). Ingen av de exemplar jag haft har dragit så särskilt mkt soppa. Gäller att köra vanlig GL, manuell låda samt att serva regelbundet.

/Ola

Köp en golf. Motorn håller hur länge som helst. De är hyfsat snåla (om någon påstår sig kunna köra en volvo 2/740 på 0.83 så kan de nog köra en golf på 0.60), och tillräckligt pigga för normal körning. Kolla bara så att den är fri från rost innan du köper, men det gäller ju alla äldre bilar.

Lite ot och apropå tidigare diskussion om förbrukning på 740.
Det skiljer rätt mycket på olika årsmodeller.
Kommer inte ihåg när brytåret är eller ens åt vilket håll det skiljer, även om jag tror att den äldre är snålare, men nån gång ändrade de något (kan det varit förgasare/insprutning) och förbrukningen ändrades rätt mycket därefter.

DBS skrev:
> Förr (jättemkt förr?) hade tidningen Teknikens
> Värld årliga 24h-race med tusenkronorsbilar. Vet
> inte när dom slutade med det?? Minns det
> iallafall som ganska rolig läsning. Många smarta
> fulmek.

Det var nog bland det roligaste man kunde läsa i Teknikens Värld! Var nån vända som bakaxeln på en VW Passat lossnade, då det var en hel bakaxel band de helt sonika fast den under bilen och fortsatte racet med rejält frammåstuk och utan fjädring, kommer inte ihåg om de tog sig i mål. :)

perzzon skrev:
> Lite ot och apropå tidigare diskussion om
> förbrukning på 740.
> Det skiljer rätt mycket på olika årsmodeller.
> Kommer inte ihåg när brytåret är eller ens åt
> vilket håll det skiljer, även om jag tror att
> den äldre är snålare, men nån gång ändrade
> de något (kan det varit förgasare/insprutning)
> och förbrukningen ändrades rätt mycket
> därefter.

Skulle gissa på att det var när katalysatorn kom med 88B modellerna vill minnas att det är B230F motor där det börjar. Lite svajigt minne men tjejen hade en sådan.

dabac: kul o höra! Hade jag tomt, såg jag nyss en ledig 480 med trassel i höger spindel och lager. Men den var prisvärd! En blivande P1800-kombi?
Har ju övat ett tag på 440 SE! Just SE:t känns väldigt sportigt.... ;-) Men som sagt, man sitter bra, och motor/vxl. förlåter den klantigaste av förare. Rosten blir till en hobby för den entusiastiske..
Skall ta morsan på en avslutande busrunda, så hon får lära sig hantera gådrullar som struntar i röd gubbe! Inga problem att spinna upp till fyran i.a.f.

I nuläget väger det, efter lite prat med den som skall köra bilen mest.. åt endera Micran eller Corsan. De finns i närheten, är billiga i skatt och bensin, och såg rel. fina ut. Måste kollas närmare!
Den svarta Micran blir fin med vitt underrede!
Båda blir "tunga" med tre big-knickare fram. (Norrlands-styling!) Har förresten tre till bigknickar, som man skulle kunna ha som back-lampor.....

Åh? Du gillar m.a.o. Toyota-märket.. Tror jag har ngt. i nån låda!
Såg fina ut, men jag tar gärna färre mil och mindre storlek. Den dag det blir husrenovering, får det bli folkabuss!

Toyotorna håller ju. Jag tycker också Citroën är charmiga, men jag väljer hellre en 15 år gammal Toyota som gått 30.000 mil än en 10 år gammal citroën som gått hälften om ekonomi och driftsäkerhet är utgångspunkten?

Audi 80 och 100 är riktigt bra bilar!
Driftsäkra och otroligt fina att åka i!

Äger själv en -88b med 2,3 liters femman i, makalöst fin motor.

"Kärlek växer inte på träd, den tillverkas i Tyskland"

Volvo 240/740 GL -88B till -91, eftersom dom körde med motronic 2,4 motorstyrning då. Vi hade en 744 GL som gick på 0,72 i snitt förr. Om man däremot köper en tidigare insprutare har den motronic 2,2. Den är törstigare, om den är efter -91 har den en annan inspruting oxå, den är törstig den med. Men köp en volvo, och du ska vara nöjd! Då slipper du dö om du krockar oxå...

Få se nu.. Familjen har gemensamt krockat och dansat av vägen med Renault 4 laban(mot merca som missat väjningsplikten!), baksmälld i en Renault16 (Det var ingen höjdare), bustrimmad A-Ascona frontad mot en tall på skogsväg efter att lite tidigare med samma ha backat ut i skogen på 110väg i underkylt majväder och slicks, en busig v4a missade en kurva mötte ett dike sidledes, nästa v4a räddade en alltför körglad golfyngling på fel sida isvägen och klippte en gatkant plus stolpe med rumpan (bara att bryta ut axeln igen!), tredje v4an som en liten lastbil tog B-stolpen på och smet, en 360 som klämdes från vänstersidan, fjärde v4an (nylackad, nyrenoverad kombi) som mötte lokalbussen på vänstern och skuffades ner i en viadukt, den här 440:n som först rammades bak vänster av en Dodge van och sedan trycktes in bak vänster av en Opel..

Det sammantaget, plus egna fadäser utan bil, så lutar jag snart åt odödlighetstanken? Kanske ordna en Fiat 500 cab! ;-) De är i.a.f. lätta att lyfta upp på vägen igen. Visst ja! Morfar rullade några saab 96or också. Han dog p.g.a. kassa njurar och hög ålder. Man får välja sina motståndare..

Enda bilen som jag egentligen inte vill ha i min egen lista, är Fiestan. Been there, done that! Hade då 140hk och ingen plats för huvudet när tjälen lossade. Dessutom slits taket av om man möter älg. Trist bara att fiestan jag sett är så fin..

Köp du en fin Citroen BX, för 10´000 får du en riktigt riktigt fin BX! titta efter millesime eller nått sånt som någon gammal åderförkalkad gubbe ägt, klockrent! Låg skatt, Låg förbrukning, låg försäkring och Betydligt komfortablare än en volvo...

Tips på bra billiga bilar dock

http://www.blocket.se/vi/15984306.htm?ca=20_s kanon bil! du får plats med en racer/ mtb i bagaget under hatthyllan, otroligt komfortabel, går billigt.

http://www.blocket.se/vi/15937994.htm?ca=20_s Citroen XM kanonbilar, drar ej mycket bensin och sväljer det mesta i bagaget...

http://www.blocket.se/vi/15586580.htm?ca=20_s Vrålsnabb BX. Mi16motorn i BX's plastkaross och lyxigare inredning, roliga att köra med sina 150hk, 16v har lägre försäkring än den effektsvagare (122hk) GTi'n.

http://www.blocket.se/vi/15650316.htm?ca=20_s&last=1 Skriv ett testamente först bara...

eller titta efter en Alfa Romeo 164 TS

Köp inte en Volvo 480....

Tycker absolut du skall kolla på Micra dom är kallas kvalitet.

Kolla dock efter rost samt prova att starta den ett par gånger då det är vanligt att startmotorn kuggar över ibland för att kransen är sliten.

Jag köpte en som ser lite halvtråkig ut helt utan rost för 5´500:- för runt 2,5 år sedan.
Köpte tändkablar, rotor, fördelarlock, batteri, bakre avgas, oljefilter, tändstift på biltema för under 2´000:-

Sedan dess har den rullat ytterligare 3,5k mil och är nu uppe i över 21k går som en klocka.
Har alltid startat även när det varit riktigt kallt och jvligt.

Men kolla som sagt att startmotorn e som den skall genom att starta några gånger.

Har alltid gått igenom besiktningen utan anmärkning!

http://www.blocket.se/vi/15792014.htm?ca=2_s

http://www.blocket.se/vi/15363485.htm?ca=2_s

Haha! Nu börjar det likna ngt! Den svarta Micran skall jag förresten kolla på i morgon.
En Lancia A112 har jag kört en sommar! Vid 70 vill man helst kliva ur och gå... "Preeeeeeeää"! Öronbedövande. Och som sagt, testamentet är nu skrivet redan sedan den rostburken. Fördelen kanske är att den går fort att vaxa och att en burk räcker länge?

Bra bra såg riktigt fin ut för dom pengarna.

Nybesiktigad utan anmärkning, kan ju inte bli bättre.
Köpte vinterdäck till min som var riktigt fina för 400pix i höstas.

inte last allt men vw golf eller passat kombi fran runt 1990 ar fantastiska i motorn, rullar latt langt over 30000 mil. Kanonmotorer runt de aren, 1,6 eller 1,8. Passat kombin ar otroligt tymlig, mycket storre an den ser ut och da ser den ju ut som en farja anda menar jag!

Adam, nu skall vi inte skylla alla krockar på mig... :-) De flesta smällarna kommer från vänster eller bakifrån. Fega uslingar!
Kan dock komplettera min egen ystra framfart med några platta "älghorn" och knäckta växellådsfästen hos V4:orna.. Helgterapi! :-D (Byt inte till banracingfjädrar bak på en V4! rumpan kutar förbi dig, över varje krön. Rallydämpare runt om och fjädrarna fram, men orginalfjädrar stannar kvar där baktill.. Funkar fint.
Jag saknar lackutrymme numera. Det var praktiskt!

Har med haft en A112a en 78elegance som hade gått max 8tusen mil, gick över hallandsåsen över 100 full lastad...

min gjorde 140... Motorvägsfart är lite surrigt dock men det funkar...

Ja det är ju tur att ni cyklar, ungefär 80% av blocketannonserna kommer kosta er mer än bilens värde ganska snart, resterande är lotto =)

Vart i landet bor ni till att börja med?

MVH

JTH skrev:
> Toyotorna håller ju. Jag tycker också Citroën
> är charmiga, men jag väljer hellre en 15 år
> gammal Toyota som gått 30.000 mil än en 10 år
> gammal citroën som gått hälften om ekonomi och
> driftsäkerhet är utgångspunkten?

Håller med 100%, har provat i praktiken, min Toyota var 19 år och cittran 12 år.
Saknar min Camry :-(

/Magnus

Fy fan för 480! Kul att köra men mycket elstrul och korkad konstruktion ur rostsynpunkt. Senare årsmodeller blev säkert bättre, men det säger ingenting med tanke på hur katastrofalt utgångsläget är.

Angående bränsleförbrukning: sett till totalekonomi tror jag låga reparationskostnader och billig försäkring är viktigare än bränsleförbrukning så länge man kör max 1500 mil om året. 740 for the people...

Repkostnaderna begränsas oftast till återvunnet matrial och ngn. ölback på kompisens garageuppfart! Svetsloppor på bröstet får en att glömma myggorna sommartid.

TRS: Jag bor numera i den där lilla, norra minoritetsdelen av landet, som man så lätt kan förbise genom omröstning... Norrland. En liten stad (med stockholmskomplex och importerat vägsalt som alla svär över) kallad Umeå.

OXR: Elstrulet har jag hört om.. det kan man ju gärna vara utan! :-D Skärmrosten bak, verkar de ha hos flertalet numera. Utstuderat genomruttet!

Några tips att tänka på.

Svensk bilprovning avgör oftast ödet för en gammelbil när det inte längre är värt att hålla liv i den, därför är det viktigt att välja en bil som besiktningsmännen själva har en relation till. I regel pratar vi här volvo och saab.

Mest prisvärt alla kategorier är saab 9000 årsmodell 92 och framåt, 92 kom den galvade karossen, här pratar vi 10 000 kr och nybilsprestanda, en fräsch 9000 knäcker tom många nybilar, undvik turbo om du kan.

Volvo är inte prisvärt, för samma pengar som saaben får du en fem år äldre bil med 10 000 fler mil på mätaren, IG på det.Visst kan du satsa på en 740 eller 240 från 1988 då får du en evighetsmaskin med dålig komfort, taskiga vägegenskaper och hög hög bränsleförbrukning. Volvos 16 ventilare före 850 skall du undvika de är värdelösa och turbomodellerna drar sällan under litern på landsväg.

När det gäller bilar äldre än 1990 är det förgasare och minimalt med lull lull som gäller, strejkande centrallås, fönsterhissar som fastnar och K jetronic som dödar miljön och plånboken är det varningsflagg på. Saab 99 med 2 litersmotorn mellan 75 och 79 är foolproof med undantag för rosten, i vinterväglag knäcker den vilken bakhjulsdriven bil som helst.

Vad stoora törstiga bilar det tipsas om.. Jag har inte tänkt sova bakom ratten!
En 83:as 99EMS har jag haft.Där sköts ngn. skumt formad vakumslang loss från insuget, så fick man gå dit och gegga fast den igen.. Rosten åt upp framvagnen på den, annars pigg och fräsch. :-) Onödigt dyr försäkring, bensin och även skatt(tror jag), jmf. med 440:n.
Får se idag vad Nissan-bilen är för ngt. Har för mig att de brukar stå avställda med massa reservdelar ut mot Nordmalinghållet till.

Upup skrev:
> köp den här så slipper du fundera längre
> http://www.blocket.se/vi/15753600.htm?ca=2_s

Kan nog vara så att Upup kom med det vettigaste alternativet av de alla...

Annars har jag en annan idé, eftersom det verkar som du hade lite smak för det udda (läs, franskt) och det verkar som att du finner ett visst nöje i bilkörning så säger jag Peugeot 205 GTI, största nackdelen med den e väl att försäkringen kanske inte e den billigaste.

http://www.blocket.se/vi/15956430.htm
http://www.blocket.se/vi/15723219.htm
http://www.blocket.se/vi/15797046.htm
http://www.blocket.se/vi/15036560.htm
http://www.blocket.se/vi/15943157.htm

Jag ägde en 90'a i ett par år (8500 -> 19500mil) och det är lätt den roligaste bilen jag haft och de enda problemen jag hade var en tändspole som la av och sladd till spridare som kortslöts. Rost fanns knappt heller vilket jag faktiskt var förvånad över.
Jag känner han som köpte bilen av mig och den rullar fortfarande på utan problem, säkert +25000 mil nu...

Tillbaka
Topp