[OT] Alla dessa gammelbilar.. Vilken funkar?

Ska vi in på uddamärken med allt vad det innebär av dyra reservdelar mm så är det lika bra att köpa en Alfa 75 med v6:a på direkten.

205:an enklare utföranden har jag varit inne på, men vissa menar att den är otrevligt mjuk? Låter i.o.f.s. märkligt på så kort bil. Franskt med flera olika statligt understödda leverantörer av samma delar, är onekligen spännade att äga! Morfar gillade Pegutten! Själv spydde jag bara i dem...som barn då. :-)
Fina exemplar du hade hittat!

hade en golf '87... mycket bra bil. Köpt den för 6500:- och den hade gått 12000mil. Lite små fel som det alltid är med äldre bilar.
Bäste av allt var att efter 3 år och 4000mil sålde jag bilen för 8000:-!!

/Kiwi

Brakastruten: när jag menar repkostnader så menar jag just att kunna meka allt själv. Då krävs tillgång till delar och en konstruktion som låter sig repareras. Exempel 480: bakhjulslagret börjar bli trött. Då går det inte att byta bara lagret för några hundralappar (som på 740) utan man är tvungen att byta hela navet till en Biltema-kostnad av 2000 kronor. Det var då jag slutade reparera bilen.

Jag själv åker Volvo 945 GL från år 1993. Har haft den snart 2 år och de enda jag har behöft göra är att byta bromsbelägg och sen var oken bak slut så det blev ett par nya. Men annars är det inte något som bråkat. Många säger att bilen är odödlig, det ligger nog något i det! Min pappa körde tidigare en 745 GLE under många år. Under de 7 åren han ägde den bilen var det inga stora fel någon gång. När vi sålde den hade den gått 36'000 mil. Min pärla vandrade precis över 27'000 mil. En billig, säker simpel bil med mycket lastutrymme. Okej, kanske inte världens roligaste om man har en GL. Men om man har lite mera pengar kan man köpa en LTT eller en Turbo =)

Är Alfafantast sen 20 år, men sambon hade en Fiat Uno Turbo -91 i några år. En riktig juvel.
Bilen drog 0.59 vid lugn körning. Skrämde själv upp ekipaget i 205 km/tim vid några tillfällen.
Fick lite panik när hastighetsmätaren fastnade vid den siffran. Men efter några knackningar på
instrumentet återgick den till ett bra återlämningsvärde. En riktig skitbil beträffande rostskydd
och statistik från bilprovningen. Men hittar man ett fint ex. idag betalar man några tusenlappar
och får körglädje till tusen med fortfarande välfylld plånbok.

Mycket prat om cittror här, och det mesta positivt !

Köp den här http://www.blocket.se/vi/15139638.htm?ca=13_s&last=1
Nybytt kamrem klockor ( nu är den jätte mjuk )bromsar ifram.
Funkar med cycklar i bak om du tar av framhjulet får du in 3st om du fäller halva baksätet,alltså kan alla tre åka med i bilen =)
Sen drar ni ut och cyklar lite i skogen, säg en timme, sätt timer på värmaren på 45min så är det varmt i bilen när ni kommer tillbaxs.

Vill ni inte cykla uppför , Ta bilen slå i diffspärren och gasa bara så kommer ni fram oavsätt vilken terräng , i värsta fall är det bara att höjja bilen.

(obs bilen är min och den är gärna tillsalu =)

Jaha den här dagen började ju muntert.. Ngn. idiot lämnade den skyltade nätgrinden hos syrran öppen, så nu är den katten platt och borta.
For och kollade den svarta Micran idag. Även den föll platt, med klantigt övermålad stockholmsrost.. Fick in handen vid bältesfästet/ c-stolpen. Försökte hålla rytmen med rattens skakningar, men kom av mig när jag hörde oljudet.. Trist kraftlös bil, som skulle finansiera killens rallykarriär..

Opel Corsan var såld.

Peggan låter som en sån där bra bil, "aldrig behövt byta olja"..

Återstår att ringa på veteranaren eller höja insatsen. Slänger ut fler krokar här och var, så kanske ngn. kommer på att deras bil bara tar plats? Köpte förra 99:an på det viset. Kanonfin, men rasade vid fel tillfälle för min del. Hade kunnat rulla än annars. Jo visst ja.. Citroen fanns ju också! Och Polon i Boden! Varför ställs inte alla billiga oönskade bilar i ett hangar intill ngn. knutpunkt? Inte en skrot, utan en seconhand fast billigare. Lite som privatannons i tidningen förr!

Glöm inte att kolla på bilar upp till 15-20 000:- iaf så har du lite större utbud, finns inte en annons utan prutmån =)

Hade det inte varit för att min pärla e 4 petad så hade jag rekommenderat en sådan, men en 5 växel hade suttit fint, kör en Corolla från -77 nästan rostfri iaf.

Starlet och Corolla alla årsmodeller är en given bil, rost javisst men hittar du en ute utanför städerna där uppe så brukar dom ju ha klarat síg bra, ni får byta stötdämpare istället ;) Eftersom ni är så pass vaken att se bältesinfästningarna ska ni även passa på att känna efter uppe vid fjäderbensinfästningarna på bilar med "torn" i bak, där brukar det rosta sönder i "tornets väggar" och skittråkigt ställe att laga. Brakar det där har ni hela fjäderbenet i bilen och då står ni där ni står =)

Rostskyddsbehandla är en bra investering!

bil2.jpg ht=485

bil1.jpg ht=496

MVH

Senast redigerad av en moderator:
En bil måste ha ac och det är svårt att hitta under 10 loppor. Förra sommaren sökte jag som attans efter en bil vilken som hellst med ac under 10 nära umeå. Köpte tillslut en passat -93'a för tolv som jag kör med än. En skit bra bil faktiskt, och då bytte jag ner mej från helt sprilland ny bil. Ska sälja den så fort jag hittar en hyfsad previa då det kommer fler barn här snart.

Senast redigerad av en moderator:
TRS: Fin liten pärla du hittat! Kommer ihåg de där.. Hade själv en Corona MK2, när jag var 14 år! Gillade aldrig EPA och moppe-tjatet, utan satsade på att lacka om en omgång däck med medföljande bil!

Trilla: AC är inte nödvändigt! Körde SAAB 96:a, med fastlåst värmekran mitt i sommaren! Det finns sidorutor och nätlinnen! :-D

Skall ringa på en renoverad Renault 16, och ytterligare på en 99:a -69:e. Nu hotar förstås regeringen med ytterligare j-skap, mot bilar som är äldre än 30 år.. När kommer båtskatten?

Suck, den hade jag glömt..
Blev en omlackad Passat till slut. Ger bra skjuts, får tyst på syrrans gnäll om komfort. Tja.. Kunde ha blivit sämre.

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> TRS: Fin liten pärla du hittat! Kommer ihåg de
> där.. Hade själv en Corona MK2, när jag var 14
> år! Gillade aldrig EPA och moppe-tjatet, utan
> satsade på att lacka om en omgång däck med
> medföljande bil!
>
> Trilla: AC är inte nödvändigt! Körde SAAB
> 96:a, med fastlåst värmekran mitt i sommaren!
> Det finns sidorutor och nätlinnen! :-D
>
> Skall ringa på en renoverad Renault 16, och
> ytterligare på en 99:a -69:e. Nu hotar förstås
> regeringen med ytterligare j-skap, mot bilar som
> är äldre än 30 år.. När kommer båtskatten?

Vilka jävulskap? ska vi veteranägare skjutas på fläcken nu eller vad gäller? Det jag hörde var väll att dom skulle sätta en över gräns som att bilen måste vara tillverkad innan ett visst årtal. Att det då inte räcker med att den är över 30år. Nu ville dom där C ju dock förbjuda alla bilar 2025 så, Etanol verkar dock tydligen vara fin fint dock.

Lugn captain! Du läser från april. Det har inte hunnit bli mycket j....e än så än. Däremot verkar priserna ha sjunkit på veteranbilar av yngre sort!

Håller med cerberos, kör på 740 -88 ett riktigt säkert kort, billen är så pass enkel att man kan laga ALLT även om tummen sitter i hälen... Annars om du vill ha nått nyare, så är en begagnad saab 95 inte helt fel...
Fredrick

Brakastruten skrev:
> Lugn captain! Du läser från april. Det har inte
> hunnit bli mycket j....e än så än. Däremot
> verkar priserna ha sjunkit på veteranbilar av
> yngre sort!

puuhhh, nackdelen med veteranare är ju dock att skiten går sönder jämt och ständigt. Samt att min 1302a tydligen inte hade någon värme, vilket är praktiskt på vintern.

captain8track skrev:
> Nu ville dom där C ju dock
> förbjuda alla bilar 2025 så

IG i läsförståelse.

Sprockets skrev:
> captain8track skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu ville dom där C ju dock
> > förbjuda alla bilar 2025 så
>
>
> IG i läsförståelse.

Jag räknar inte Prius liknande saker, som bil.

Polo:n är nog det säkrare valet av förslagen, dock är en rostfri renault 19 helt ok. Lånade en sådan en kortare tid av en kompis och den kändes som en ordentligare bil utan att dra som en så att säga. Hyffsat utrymme osv. Jag gillade faktiskt den, men de kexar urjävligt emellanåt så det ska du absolut se upp med.

mitscat: Jag har haft SAAB 95:or, senaste en -74:a ! Sjusitsig hgv.. med Weber uppskrämd 1700-motor och jubileumsfälgar.
Sänkte den ordentligt framtill och svärtade rutorna, tog upp gälar i den mattsvarta huven och monterade riktiga huvlås. Kortad växelspak till sportratten. Stor varvräknare, nacksydd och orginalklocka var extrautrustning. :-D
Stereon i handskfacksluckans urtag, säkert och bra!
Den var inte dum, 95an....

Tillbaka
Topp