[OT] Alpinskidor för liten peng?

Om pisten är fokus finns inget(!) bättre än ett par Stöckli Laser AX. Den är så oerhört förtroendeingivande och rent ut sagt skitrolig att åka på. Jag har just nu fem par utförsskidor, allt från åldrade Salomon friåkningsskidor till mer rejsiga Stöcklis - men ingen annan skida jag åkt på är bättre på något i pisten än Laser AX.

Laser AX är magisk! Man kan slöåka med ungarna och ha kul, men också åka hur hårt och brant som helst med 100% grepp och kontroll. Fattar inte hur den kan vara en sådan kameleont, men det är den. Nuvarande modell heter Montero AX (väldigt små skillnader mot Laser AX i senare modell), men den är för dyr för mig, jag jagade upp mina LAser AX på Blocket.

Happy hunting! //Mange
Jag har tänkt att jag vill ha en skida som är aningen mer anpassad för att köra utanför pisten (eftersom jag normalt aldrig har med två par skidor på resor), men kanske ska tänka om där. Funkar dom fortfarande bra när det blir lite uppkört och kan man sladda sig fram utanför pisten utan att behöva brottas för mycket med den?

Edit: För att förtydliga lite mer. När jag har testat rena pistskidor tidigare så känner jag oftast att dom kommer att få problem redan i pisten efter lunch. Det blir ett väldigt smalt användningsområde för mig, eller rätt stora kompromisser för övrig åkning som jag gillar.

Finns för många alternativ och blir många skidor att testa på nästa säsongs skidtest ?.

Senast ändrad:
Jag har tänkt att jag vill ha en skida som är aningen mer anpassad för att köra utanför pisten (eftersom jag normalt aldrig har med två par skidor på resor), men kanske ska tänka om där. Funkar dom fortfarande bra när det blir lite uppkört och kan man sladda sig fram utanför pisten utan att behöva brottas för mycket med den?

Edit: För att förtydliga lite mer. När jag har testat rena pistskidor tidigare så känner jag oftast att dom kommer att få problem redan i pisten efter lunch. Det blir ett väldigt smalt användningsområde för mig, eller rätt stora kompromisser för övrig åkning som jag gillar.

Finns för många alternativ och blir många skidor att testa på nästa säsongs skidtest ?.
Jag åker på Salomon XDR 84 Ti.
Ingen aning om hur dom står sig mot vad du åker på, men "uppkörd pist" är där jag verkar ha det betydligt roligare än övriga i sällskapet.

Isiga röda backar i Åre när man ska hem på eftermiddagen är inte lika kul, men jag hade ju kunnat överväga att få kanterna slipade..

Det är precis det där jag inte begriper riktigt hur Stöckli lyckats med på AX modellen. De funkar (givetvis) fantastiskt på välpistade backar, men minst lika bra såsom i lätthanterade, förtroendeingivande (inga jobbiga hugg/kast, etc.) när det blir uppkört. Har inte testat dem i riktig vårslask, men känner ingen oro för det alls givet hur de uppfört sig i övrigt.

Just att de alltid levererar grepp utan att tvinga en kvar i sväng eller hugga även i isigt/uppåkt gjorde att jag har börjat åka annorlunda sedan jag köpte dem! Jag vågar satsa över små krön etc där jag inte ser hur snön ligger bakom, det har jag inte gjort på 'ett par år nu' och har verkligen höjt skidupplevelsen för mig! Bara jag ser att ingen står där vågar jag kasta mig över krön även mitt i en Carvingsväng vilket är nytt för mig (feg annars).

De ger subtila tips om hur man bör lägga vikten för att få till den bästa svängen utan att straffa en om man hamnar för långt bak exempelvis. Det är en helt fantastisk skida!

Det enda jag kan säga är att det kan vara bra att undvika den största längden som av många beskrivs som lite mer Charger-aktig. Om du är mellan längder hade jag tagit den kortare. Jag är 190 cm och åker på 175 cm längd och är som du kanske märker supernöjd!

//Mange

Mina Völkl Deacon är samma. Riktiga j-la pistraketer med fantastiskt kantgrepp, men de fortsätter att fungera överlägset i takt med att snöhögarna växer. Tidigare körde jag Völkl Kanjo (vilka marknadsförs som ”frontside skidor”) just för att det ofta bara är några åk som är bra på morgonen och sen är det uppkört (och skogspåkning med barnen, lite pistnära offpist, lite skutt och bus, osv). Mina Deacon slår Kanjo med hästlängder på piståkningen, både brant och flackt, och är minst lika bra/dåliga på det andra.

Det är ju det där med credden då. Man vill ju hellre se lite avslappnat offpistig ut i pisten. Men det är fasiken viktigare med rå prestanda ändå. För mig.

Låter som att jag får testa lite Stöckli då! Är 183 cm och väger runt 70 kg på vintern och i de längder Montero AX finns är det 173 cm eller 178 cm som är aktuellt, beroende på hur den känns att köra. Priset avskräcker en del, men om den är rolig att åka på så kan det väl vara värt det.

Deacon verkar många vara väldigt nöjd med, men jag har inte riktigt kommit överens med Völkls skidor senaste gångerna jag har testat dom. Kan vara att jag testade fel skidor för mig, Mantra som jag inte kände att jag kunde köra riktigt (testade 184 cm tror jag, kanske skulle ha känts bättre med en kortare längd) och Kendo 88 som jag tyckte kändes rätt döda (tror inte flexet funkade för mig). Har gjort att jag inte längre är så sugen på att lägga tid på att testa Völklk längre, men borde kanske testa Deacon i någon lagom bredd. Hade första generationen av Mantra och två tidiga årsmodeller av Gotama, så jag har kört på Völkl tidigare.

Låter som att jag får testa lite Stöckli då! Är 183 cm och väger runt 70 kg på vintern och i de längder Montero AX finns är det 173 cm eller 178 cm som är aktuellt, beroende på hur den känns att köra. Priset avskräcker en del, men om den är rolig att åka på så kan det väl vara värt det.

Deacon verkar många vara väldigt nöjd med, men jag har inte riktigt kommit överens med Völkls skidor senaste gångerna jag har testat dom. Kan vara att jag testade fel skidor för mig, Mantra som jag inte kände att jag kunde köra riktigt (testade 184 cm tror jag, kanske skulle ha känts bättre med en kortare längd) och Kendo 88 som jag tyckte kändes rätt döda (tror inte flexet funkade för mig). Har gjort att jag inte längre är så sugen på att lägga tid på att testa Völklk längre, men borde kanske testa Deacon i någon lagom bredd. Hade första generationen av Mantra och två tidiga årsmodeller av Gotama, så jag har kört på Völkl tidigare.
Skidor är ju individuellt vad man trivs med, en del gillar man andra inte. Jag har dock provat för få för att liksom utesluta en hel tillverkares modellprogram. Det är stor skillnad på mina Deacon och Kanjo, helt olik känsla.

Jag brydde mig inte om att prova de offpistnischade(livsstils-nischade?) bredare varianterna av Deacon. Jag ville ha pistsskidor. Andra skidor har jag redan. Att de sen verkligen fungerar så bra till annat än pist blev en bonus. Jag rekommenderar att våga göra en stor förändring, att köra nästan samma skidor hela tiden (som jag har gjort mycket) är tråkigt. ;-)

Jag har i princip sedan jag började åka som barn på 70-talet till nu, förutom när jag var som mest aktiv och hade kontrakt med K2, införskaffat utrustning genom Skifix i Boden, som är en av de större handlarna i Norr- och Västerbotten och har varje vinter provat rätt många olika modeller och kan verkligen understryka det som Freddie L skriver. Jag vet ganska väl vad jag själv vill ha, men jämför jag preferenser med andra bekanta som också åkt mycket kan det vara väldigt olika. Skulle aldrig beställa varken skidor eller pjäxor utan att att ha möjlighet att prova.

Just nu är mina favoriter de här orangea kråkorna. Black Crows Camox freebird som jag både turar längre med och åker pistnära med. Jag har den vanliga icke-touringvarianten också, som är lite styvare och tyngre, men de här är verkligen väldigt allround och jag trivs bra med techbindningar. I hård pist kör jag dock gärna med ett par Head GS Racing WC, men så fort det är uppkört eller man vill åka lite utanför så tycker jag om att gå upp i bredd. Jag gillar heller inte korta skidor och alla mina Black Crows är 182 eller längre. Vill ha skidor som är mer åt chargerhållet.

BlackCrows.jpeg

Min favo har alltid vara att åka i pisten eller i kanten. Om det är ganska mkt snö där och lite mjukt så att alla svängarna tar bra. Hatar isigt, och vill inte åka fort rakt ned. Så mer slalomskidor med kort svängradie, så härlig känsla med en massa korta sköna svängar där det tar hela tiden !

Feel the Force ! Otroligt fin Natur !

sv9.jpg

Rent generellt tycker jag att tillverkarna borde köra fler egna skidtester. På skidtestarhelgerna finns det så mycket att prova och det måste vara svårt att nå ut till folk som inte redan har siktet inställt på modellerna man erbjuder. På sportlovet var Blizzard, Head och Rossignol i Björnrike. Jag provade modeller från Head som jag verkligen gillade och inte hade fått för mig att testa under skidtestarhelgen och min fru testade två modeller från Blizzard vilket slutade med att hon köpte en av dom, trots att hon var inställd på att hon inte behövde några nya skidor och att hon trodde att hon var övertygad att hon inte skulle känna någon skillnad mot dom hon hade.

En del butiker kör ju tester kontinuerligt, det gäller att hitta vilka bara.

Och sen varierar nog utbudet beroende på plats.
I Romme hade dom typ bara pistskidor (AM på 84mm midja), i Tänndalen typ ingenting under 95.

Black crows är ju inte direkt ett budgetalternativ, men jäkligt goa skidor gör dom. Det här året så har jag åkt på ett par av deras Mirus cor, svängig som en slalomskida men med extra bredd och rocker vilket gör att dom går bättre och bättre när det blir mjukt och uppåkt, dvs ingen förmiddagsskida som många slalomracers tenderar att vara. Sen så har jag ett par äldre Camox, inte lika mycket sväng i dom men om det ska laddas på lite så går som som tåget (och då menar jag inte bara ibland). Äldsta grabben och frun kör på Captis och dom är också nöjda.

1712728282145.png

Om man bortset från alla enkla problem med vilka prylar man bäst skaffar.

Jag har insett nu i år att jag har lite för få skiddagar.
Hur tusan börjar man ens göra något åt det?

Antar att du bor fel, dvs i södra halvan av landet. Flytta, gå i pension, eller byt jobb (så du kan jobba mer remote och/eller får en lön som möjliggör tidig pensionering).

Från Stockholm kan man med nattåg till och från Åre få två dagar skidåkning utan att det krävs semesterdagar. Utanför loven kan man hitta prisvärt boende även om man åker själv. Förutsätter att tågen håller tiden någorlunda (men det finns en del marginal, iaf på hemvägen). Väljer man rätt orter (och är ok med att flyga) kan man få till långhelger i alperna också, men då går det väl iaf en semesterdag.

Nästa år tänkte jag försöka få till någon dagsutflykt till min gamla hemmabacke Kungsberget. I Stockholm är Flottsbro också ok om man vill få några timmar på snö.

Bra fråga, vi hade säsongskort i Hassela i vinter (som vi vann till oss vuxna) men kom ändå bara dit en gång. Det är riktigt skämskudde! Vi bor en timme därifrån...

Barnen åkte mer som tur är då dom håller till i lokala backen 5 min från stan med jämna mellanrum.

Bäst är att gräva där man står, eller som ordspråket säger, "kan man inte få den man älskar så får man älska den man kan få". Jag bor i Skåne och ägnar mig därmed åt skånespecifika sporter som spittekaga-bakning och lergöksspelning, att punda skidfilmer, -tidningar och -prylar hade bara inneburit hjärtesorg.

så här i slutet på säsongen och vi pratar den optimala skidan.

Då vill jag slå ett slag för litet mjukare, lekfulla och halvbreda skidor. Efter jag precis kört en vecka i stenhårda backar, skit-offpist till slask och - bitvis - fin offpist är jag väldigt positiv.

Det blir mina go-to skidor nästa säsong, om jag bara tar med ett par skidor.
Mina sprillans nya "Völkl Revolt 104".

Men jag har provat liknande från K2, tror de hette Mindbender, som var också var väldigt roliga. Men då (Ramundberget) var det tyvärr bara lössnö som fanns. Ingen isig pist...

Jag var iaf överraskad hur bra skidtypen går i isig pist (när kanterna är välslipade) sen är ju det alltid kul med lekfulla skidor för all annan åkning.

Det borde finnas många skidmärken med halvbreda, lekfulla skidor som är tillräckligt vridstyva för att kunna köras i hård pist.

P.s. Jag har numera sex par olika skidor jag använder så...jag är inte normal...eller...

Bra fråga, vi hade säsongskort i Hassela i vinter (som vi vann till oss vuxna) men kom ändå bara dit en gång. Det är riktigt skämskudde! Vi bor en timme därifrån...

Barnen åkte mer som tur är då dom håller till i lokala backen 5 min från stan med jämna mellanrum.
Japp, instämmer. Närheten är viktig(ast).
Jag har tillgång till kort i Romme men var där exakt noll gånger (ca. 30min resa). Vilket så klart inte är logiskt.

Men i lokala lilla backen, dit jag tar cykeln ibland, 2ggr per vecka.

Bäst är att gräva där man står, eller som ordspråket säger, "kan man inte få den man älskar så får man älska den man kan få". Jag bor i Skåne och ägnar mig därmed åt skånespecifika sporter som spittekaga-bakning och lergöksspelning, att punda skidfilmer, -tidningar och -prylar hade bara inneburit hjärtesorg.
Jag är lite mer masochistisk så jag försöker få till två veckor skidsemester per år och hoppas på att golfströmmen ska ge upp snart..

så här i slutet på säsongen och vi pratar den optimala skidan.

Då vill jag slå ett slag för litet mjukare, lekfulla och halvbreda skidor. Efter jag precis kört en vecka i stenhårda backar, skit-offpist till slask och - bitvis - fin offpist är jag väldigt positiv.

Det blir mina go-to skidor nästa säsong, om jag bara tar med ett par skidor.
Mina sprillans nya "Völkl Revolt 104".

Men jag har provat liknande från K2, tror de hette Mindbender, som var också var väldigt roliga. Men då (Ramundberget) var det tyvärr bara lössnö som fanns. Ingen isig pist...

Jag var iaf överraskad hur bra skidtypen går i isig pist (när kanterna är välslipade) sen är ju det alltid kul med lekfulla skidor för all annan åkning.

Det borde finnas många skidmärken med halvbreda, lekfulla skidor som är tillräckligt vridstyva för att kunna köras i hård pist.

P.s. Jag har numera sex par olika skidor jag använder så...jag är inte normal...eller...
Har också ett par Revolt 104 sen två vintrar och är fortsatt mycket nöjd med hur de presterar förvånansvärt skapligt i pist så länge man ligger på kant. Det hade jag inte förväntat mig för en bred och mjuk skida.
För mig är prio helt och hållet offpist i tät skog och slaskig pist. Därmed vill jag ha bredd och (i skogen) inte för styv skida.
Tidigare har jag släpat med mig GS-skidor för piståka men det orkar jag inte längre eftersom Revolten ändå funkar så pass hyfsat i pist.
Det är väl lite som på cykelsidan tänker jag: en kompromiss (lössnöskida resp trailcykel) är så pass bra på allt att de duger oftast. Eller så har jag bara blivit gammal och klen….

Har också ett par Revolt 104 sen två vintrar och är fortsatt mycket nöjd med hur de presterar förvånansvärt skapligt i pist så länge man ligger på kant. Det hade jag inte förväntat mig för en bred och mjuk skida.
För mig är prio helt och hållet offpist i tät skog och slaskig pist. Därmed vill jag ha bredd och (i skogen) inte för styv skida.
Tidigare har jag släpat med mig GS-skidor för piståka men det orkar jag inte längre eftersom Revolten ändå funkar så pass hyfsat i pist.
Det är väl lite som på cykelsidan tänker jag: en kompromiss (lössnöskida resp trailcykel) är så pass bra på allt att de duger oftast. Eller så har jag bara blivit gammal och klen….
Kul att höra att du har samma upplevelse av skidorna !
Har också ett par fina GS, men nu är det dem som prioriteras sist när det gäller plats i takboxen.

P.s. Appropå gammal...Fyllde - faktiskt - 50 igår.
Mottot är att köra på så länge knän och rygg håller ??
...och förlänga/boosta med Voltaren och Treo-comp när det behövs...

Det är 50% mer än min totala semester, som dessutom ska räcka till cykling också :S
Det har varit ca 40 helgdagar (lördag, söndag, övr röda dagar) sedan 1 december. Allt handlar ju om prioriteringar. Vet inte hur HasseL reser fr Danmark, men bor man ”rätt” är det ju inga problem att få ut två skiddagar per helg, med ”rätt” jobb (fri arbetstid, hybrid/distansarbete) tre-fyra.

Det har varit ca 40 helgdagar (lördag, söndag, övr röda dagar) sedan 1 december. Allt handlar ju om prioriteringar. Vet inte hur HasseL reser fr Danmark, men bor man ”rätt” är det ju inga problem att få ut två skiddagar per helg, med ”rätt” jobb (fri arbetstid, hybrid/distansarbete) tre-fyra.
Ja, prioriterar man bort familj, vänner och andra intressen samt har ett väldigt välbetalt arbete fungerar det säkert utmärkt. Det är som med Rolex och Porsche - bara prioriteringar vettu! ?

En tråd med skönt retro godingar ? för oss som var kanske med...

Ja, prioriterar man bort familj, vänner och andra intressen samt har ett väldigt välbetalt arbete fungerar det säkert utmärkt. Det är som med Rolex och Porsche - bara prioriteringar vettu! ?
Ja, vill man ha mer av nåt så får man oftast prioritera bort nåt annat. Inte svårare än så. Och det är ju det som är så fint, vi bor i möjligheternas land och väljer själv.

Finns andra saker som också skulle behöva tas bort, endast fantasin sätter gränser!

Mjo, fick ut 13 DH-dagar i järvsö förra året utan att behöva ta semester.

Det kluriga med skidåkning är ju restiden, är inte hardcore nog att köra nattetid för att skida två dagar.
Men det kanske kommer med tiden!

Klart man har fri arbetstid som dom flesta andra, allt som krävs är att man disponerar den fria arbetstiden mellan 9-16.30 ?

Borde fått för mig det här under 2020/21 istället!

Det kan det vara, men det beror på val man gjort. Problemet är ju att många inte inser konsekvenserna av sina val förrän långt senare i livet.
Nej, det beror givetvis inte bara på val man har gjort. Att ett lyckligt liv, gott om pengar och stor handlingsfrihet bara handlar om olika val, vill jag påstå är en total förvrängning av verkligheten.

Mjo, fick ut 13 DH-dagar i järvsö förra året utan att behöva ta semester.

Det kluriga med skidåkning är ju restiden, är inte hardcore nog att köra nattetid för att skida två dagar.
Men det kanske kommer med tiden!

Klart man har fri arbetstid som dom flesta andra, allt som krävs är att man disponerar den fria arbetstiden mellan 9-16.30 ?

Borde fått för mig det här under 2020/21 istället!
Under min peak på jakten efter puder så körde jag på fredag kväll, körde puder på lördag när vi km ner, sova köra puder och så hem igen.

Var så tursam att jag hade 3 veckors ledighet, mor som bor i Borlänge och ett barnbarn hon skall träffa. Köra på torsdag eftermiddag och hem på söndag igen. Tre dagar i Romme. Körde till Funäs i tisdags. 7 timar från larvik. Hem på måndag och jobb på tisdag. Gött med ett arbete som man kan styra när man vill jobba…

Var så tursam att jag hade 3 veckors ledighet, mor som bor i Borlänge och ett barnbarn hon skall träffa. Köra på torsdag eftermiddag och hem på söndag igen. Tre dagar i Romme. Körde till Funäs i tisdags. 7 timar från larvik. Hem på måndag och jobb på tisdag. Gött med ett arbete som man kan styra när man vill jobba…
Låter härligt! Alla har inte de möjligheterna, men hade jag haft det hade jag gjort som du. ⛷️

Ja, tack för att du har dom möjligheterna och inte slösar bort dom!

Tillbaka
Topp