Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Farbror, vad är det för fel på skidhjälmar nurå!?Pojkar, pojkar. Ni har så rätt - självklart är estetiken en stor del av detta, som alltid med mina val. I’m still a mod, I’ll always be a mod, you can bury me a mod o s v. (Vem sa det, @Ragge Hylsa?)
Kommande helg ska vi till Sunne. Vad kommer jag att åka i? Jo, flugskitsolle och mössa. Kan inte ha vanliga goggles heller, givetvis, utan kör glaciärglasögon. ?
Med detta sagt vill jag bara påpeka att jag åkt på både moderna lagg och på moderna pjäxor. Jag har absolut inte tävlat som @Domestique eller något sådant utan har bara åkt mycket skidor. På nya carvingskidor gör skidan mycket av jobbet, den är väldigt förlåtande och ”snäll” för nybörjaren och säkert extremt snabbsvängande för den professionella åkaren, beroende på vilken hårdhet man väljer, radie o s v.
Det jag gillar (förutom att de är estetiskt tilltalande) med raka skidor är att de kräver mycket mer av mig som åkare, men jag kan också vara lite mer fri i pisten (åker inte off pist direkt, ibland gjorde jag det förr men..). Jag är inte beroende av olika svängradier, behöver inte ha olika skidor för olika åkning, jag kan åka tajt när jag vill, bredare när jag vill. Allt hänger på mig.
På detta sätt liknar det cykling, i dag har industrin berättat för oss att vi måste ha en särskild cykel för en särskild typ av cykling. Och visst, det gör det lättare, men är ingen nödvändighet för att ha skoj eller utvecklas. Snarare tvärtom, kan jag känna. När det paras med en attityd där allt som är äldre plötsligt är ocyklingsbart (eller oåkbart när det gäller skidor) är det lätt att börja fundera på om det hela är en gigantisk sammansvärjning. ?
Vafalls?! Någon måtta får det vara.Farbror, vad är det för fel på skidhjälmar nurå!?
Exakt. Skydda det som skyddas bör.Vafalls?! Någon måtta får det vara.
Suspensoar. Träskallen tål smällar.Exakt. Skydda det som skyddas bör.
Träskallar tror att träskallar tål smällar. Och nån träskalle är du inte. :)Träskallen tål smällar.
Men jag cyklar med hjälm.
Faktiskt.
Är det ingen som åker monoski längre?
Lovar att ta det lugnt i helgen. ?Träskallar tror att träskallar tål smällar. Och nån träskalle är du inte. :)
Det tror jag inte alls på. :)Lovar att ta det lugnt i helgen. ?
Verkar ändå coolt på nåt sätt. Egentligen inte konstigare än snowboard. Men kanske begränsat med tricks när du står med fötterna i fallinjen.En kurskamrat åker monoski emellanåt. "But why?" har jag tänkt i 30 år.
Min systers ungar "tvingade" mig (rättare sagt, jag som tog på mig hjälm för att de skulle fatta att det är så man gör) att börja använda cykelhjälm. Den diskussionen ("varför använder inte du hjälm?") hade jag ju förlorat direkt.Lovar att ta det lugnt i helgen. ?
Senast tvingade ungarna på mig en hjälm. Snusförnuftiga jävlar.
Mycket konstigare, är min åsikt (har testat snowboard). Borde inte vara mycket konstigare, men...Verkar ändå coolt på nåt sätt. Egentligen inte konstigare än snowboard. Men kanske begränsat med tricks när du står med fötterna i fallinjen.
”Va?! Hjälm hindrar bara människor från att åka skidor! Det finns ingen statistik på kohortnivå som visar minskade huvudskador på grund av ökad hjälmanvändning inom skidåkningen!”Hjälm är onödigt. Man är ju inte så klantig att man ramlar ....
Inte så märkligt (resan till cykel/skidhjälm och bälte). Ryggskydd i pisten är kanske lite overkill, men sällan fel.Märkligt hur målet flyttas. Åkte utan hjälm sista gången i alperna 2010 och möjligen var jag rätt ensam men märke inte att någon tittade snett.
Nästa gång det bar av, nu till fjällen 18 eller 19, så var det väldigt tydligt att hjälm skulle man ha annars var man dum i huvudet.
Samma resa har vi gjort med bilbälte och att inte stå gränsle över kardanen för att se bättre ut genom vindrutan.
Nu påstår de inne på snö&sjö på Limhamn att det är livsfarligt för mig att åka vanlig pistad backe utan ryggskydd.....
Att det som var ok igår är direkt omoraliskt idag tycker jag är lite skojigt. Ok, att det är onödigt men att det ska vara helt jävla livsfarligt det som var en vanlig dag på mellanstadiet 1983.Inte så märkligt (resan till cykel/skidhjälm och bälte). Ryggskydd i pisten är kanske lite overkill, men sällan fel.
Det är väl bara medlemmarna i den elaka monoskikulten som gör det.Är det ingen som åker monoski längre?
Den individuella friheten är viktig, tänker jag. Ska vi börja lagstifta bort allt som är farligt, kommer vi snart att leva i en polisstat. Argumentet ”Varför ska mina skattepengar gå till att vårda någon som får skylla sig själv?” kan dras hur långt som helst. Jag är rätt smal och sköter min kosthållning, varför skulle jag vilja betala för min kompis överviktiga pappas bypassoperation, etc etc in absurdum.5
Att det som var ok igår är direkt omoraliskt idag tycker jag är lite skojigt. Ok, att det är onödigt men att det ska vara helt jävla livsfarligt det som var en vanlig dag på mellanstadiet 1983.
Ja, ryggskydd kan inte skada. Eventuellt åker jag i camelbak med lvl II skydd i år som kompromiss. Barnen har ryggskydd.
Nja, vissa saker som att röka i fikarummet på jobbet, bland barnen, i bilen (där barnen sprang omkring obältade), på krogen och mycket annat har med rätta blivit "omoraliskt". Inget jag tycker jag saknar. Men visst är det stor skillnad.Att det som var ok igår är direkt omoraliskt idag tycker jag är lite skojigt. Ok, att det är onödigt men att det ska vara helt jävla livsfarligt det som var en vanlig dag på mellanstadiet 191983.
Jag brukar oftast åka med rygga. Tycker den ger ett hyfsat skydd i pisten. Har även en rygga med inbyggt ryggskydd. Och ryggskydd. Som sällan använts (mest då det varit lite mer off pist-ambitioner).Ja, ryggskydd kan inte skada. Eventuellt åker jag i camelbak med lvl II skydd i år som kompromiss. Barnen har ryggskydd.
Svårt att dra gränser emellanåt. Friheten för nån att riskera sitt och andras liv vs andras frihet att slippa denne "nåns" risktagande?Den individuella friheten är viktig, tänker jag. Ska vi börja lagstifta bort allt som är farligt, kommer vi snart att leva i en polisstat. Argumentet ”Varför ska mina skattepengar gå till att vårda någon som får skylla sig själv?” kan dras hur långt som helst. Jag är rätt smal och sköter min kosthållning, varför skulle jag vilja betala för min kompis överviktiga pappas bypassoperation, etc etc in absurdum.
Ja, vi ska inte ha tillbaka nåt av skiten men när man bli gammal reflekterar man ibland.Nja, vissa saker som att röka i fikarummet på jobbet, bland barnen, i bilen (där barnen sprang omkring obältade), på krogen och mycket annat har med rätta blivit "omoraliskt". Inget jag tycker jag saknar. Men visst är det stor skillnad.
Jag brukar oftast åka med rygga. Tycker den ger ett hyfsat skydd i pisten. Har även en rygga med inbyggt ryggskydd. Och ryggskydd. Som sällan använts (mest då det varit lite mer off pist-ambitioner).
Nej, men som BFS säger. Rökning kan vi slippa och jag hoppas tjejer på högstadiet har det lite lugnare med tassandet idag.Den individuella friheten är viktig, tänker jag. Ska vi börja lagstifta bort allt som är farligt, kommer vi snart att leva i en polisstat. Argumentet ”Varför ska mina skattepengar gå till att vårda någon som får skylla sig själv?” kan dras hur långt som helst. Jag är rätt smal och sköter min kosthållning, varför skulle jag vilja betala för min kompis överviktiga pappas bypassoperation, etc etc in absurdum.
Sen är det ju lätt att det slår över (när säkerheten är viktigare än allt annat). Goda intentioner, tveksamt utfall.Ja, vi ska inte ha tillbaka nåt av skiten men när man bli gammal reflekterar man ibland.
Ja, jag har redan rygga med ryggskydd men inget riktigt ryggskydd. Därav planen.
Gäss. Finns inget rätt eller fel, bara avväganden. Ofta baserade på en förändrad uppfattning hos folkflertalet, som ofta är ett resultat av indoktrinering från myndighetshåll.Svårt att dra gränser emellanåt. Friheten för nån att riskera sitt och andras liv vs andras frihet att slippa denne "nåns" risktagande?
För att det ena är dåligt leverne.Ja, varför är det ok att skämma de som belastar sjukvården pga ”dåligt” leverne men inte de som belastar sjukvården pga rena nöjesaktiviteter som cykling i bike park eller utförsåkning på skidor?
Blev du "indoktrinerad" av myndigheterna att leva mer hälsosamt? Eller att använda bilbälte? Jag tycker att det mest låter smart att leva hälsosamt och att använda bilbälte.Gäss. Finns inget rätt eller fel, bara avväganden. Ofta baserade på en förändrad uppfattning hos folkflertalet, som ofta är ett resultat av indoktrinering från myndighetshåll.
Eller de som bidrar till ökade utsläpp som leder till ökad ohälsa?Ja, varför är det ok att skämma de som belastar sjukvården pga ”dåligt” leverne men inte de som belastar sjukvården pga rena nöjesaktiviteter som cykling i bike park eller utförsåkning på skidor?
Ja, det skulle jag nog säga. Utan propaganda från myndigheter om vikten av att använda bilbälte, tror jag att utvecklingen hade gått mycket långsammare. Utan mängder av sluta röka-kampanjer, tror jag att många fler hade rökt. Det senare exemplet har också boostats av signalvärdet i en kraftigt höjd tobaksskatt. (Jag röker då och då, alltid med dåligt samvete.)Blev du "indoktrinerad" av myndigheterna att leva mer hälsosamt? Eller att använda bilbälte? Jag tycker att det mest låter smart att leva hälsosamt och att använda bilbälte.
Jag väljer ordet information och inte ordet propaganda. Det är inte så att myndigheterna farit med osanningar.Ja, det skulle jag nog säga. Utan propaganda från myndigheter om vikten av att använda bilbälte, tror jag att utvecklingen hade gått mycket långsammare. Utan mängder av sluta röka-kampanjer, tror jag att många fler hade rökt.
För vissa. De flesta vill ligga, men det är rätt många ickefotomodeller som får ligga också. Jag vill inte ligga med en snygg kropp. Jag vill ligga med en härlig/vacker/skön/attraktiv/rolig människa. En person som bara har sin kropp som "lockbete" är inte speciellt intressant.Vikt och hälsa är en annan sak. Där tror jag att det handlar mer om ett behov av att känna sig attraktiv och fin (i enlighet med samhällsidealet) och sedan öka chansen att få ligga. Så cynisk är jag.
Förr dog barnen i Afrika av olika katastrofer, blev uppkäkade av lejon och så. Då funkade det ganska bra
Helt enig.Jag väljer ordet information och inte ordet propaganda. Det är inte så att myndigheterna farit med osanningar.
Bra påpekande som alla kan hålla med om. Egentligen rena självklarheter. Men en snygg kropp är aldrig en nackdel och det är alla människor medvetna om. Är duFör vissa. De flesta vill ligga, men det är rätt många ickefotomodeller som får ligga också. Jag vill inte ligga med en snygg kropp. Jag vill ligga med en härlig/vacker/skön/attraktiv/rolig människa. En person som bara har sin kropp som "lockbete" är inte speciellt intressant.
och dessutom har en snygg kropp…härlig/vacker/skön/attraktiv/rolig
Det var någon nydemokrat, va?Nja. Nog brukar de tulla lite på sanningen i god paternalistisk anda. Det tycker jag är bra. Folk är idioter.
Men nu är det för lite drag under fötterna. Gissa citatet.
Tänkvärt i dessa tider. (Och på tal om idioter)
Ja.Det var någon nydemokrat, va?
Lite som när Ulf Adelsohn kallade folket i Sydafrika för ”stackars n-gr-r”.
Äsch, överklassens diskreta charm, vet du väl.Ja.
Haha. Peter Wallenberg (d.ä.?) förde på ålderns höst i tv-intervju ett rätt rimligt resonemang kring uländer och undvik n ordet med bravur men föll tyvärr på att "svartingar" klingar så illa nu förtiden.
Känns som det var rätt nyligen men kan vara 20 år sen.....
– Men man skall komma ihåg det att det finns alltså ett fåtal mycket väl utbildade svartingar och med dem har du i princip inga större definitionsproblem, men med den stora gruppen har du det.
Jag är inte kräsen. Visst, inte säger jag nej till en snygg kropp (med tidigare nämnda egenskaper) men det viktiga är vad personen kan och vill göra med kroppen. Följa med på trevliga cykelturer, långa promenader och annat utan att se det som en jobbig uppoffring är ju störtskönt (och attraktivt). Det går att göra utan en "stereotypsnygg" kropp. Men det kräver en kropp som funkar. Och det brukar lösa sig med de nämnda och mänskliga egenskaperna jag eftertraktar.Bra påpekande som alla kan hålla med om. Egentligen rena självklarheter. Men en snygg kropp är aldrig en nackdel och det är alla människor medvetna om. Är du
och dessutom har en snygg kropp…
Jag håller med. Men fortfarande, en snygg kropp (kalla den stereotyp om du vill) är fortfarande ett plus. Inte minst om personen du träffar själv känner sig attraktiv, då brukar exempelvis sexlivet bli så mycket bättre.Jag är inte kräsen. Visst, inte säger jag nej till en snygg kropp (med tidigare nämnda egenskaper) men det viktiga är vad personen kan och vill göra med kroppen. Följa med på trevliga cykelturer, långa promenader och annat utan att se det som en jobbig uppoffring är ju störtskönt (och attraktivt). Det går att göra utan en "stereotypsnygg" kropp. Men det kräver en kropp som funkar. Och det brukar lösa sig med de nämnda och mänskliga egenskaperna jag eftertraktar.
De självklarheter vi pratar om är tyvärr inte så självklara. Många tror att en snygg kropp trumfar deras personlighet.
Viktigast att inte bli för mycket gubbe?Det viktigaste är att dom är beredda att ligga med gubbar?
Med stereotyp tänker jag "stora bröst, ankläppar, blablabla". Inget som jag går igång på. Men att känna sig attraktiv är naturligtvis viktigt. Och att den andra finner dig attraktiv. Då är ouppnåeliga ideal inte till nån hjälp.Jag håller med. Men fortfarande, en snygg kropp (kalla den stereotyp om du vill) är fortfarande ett plus. Inte minst om personen du träffar själv känner sig attraktiv, då brukar exempelvis sexlivet bli så mycket bättre.