[OT] Alpinskidor för liten peng?

Med stereotyp tänker jag "stora bröst, ankläppar, blablabla". Inget som jag går igång på. Men att känna sig attraktiv är naturligtvis viktigt. Och att den andra finner dig attraktiv. Då är ouppnåeliga ideal inte till nån hjälp.
Förstår återigen vad du menar. Men den typen av män och kvinnor står ju snarare för ett överdrivet, onaturligt ideal som jag misstänker att många tycker är ganska oattraktivt egentligen. För mig räcker det med att ta hand om mig och vara relativt vältrimmad och fräsch för att jag ska känna mig mer attraktiv.

Och ha raka skidor då, förstås!

Trist bara att det har det blivit alltför dyrt, tycker knappt det är prisvärt längre. Nästan dubbelt så dyrt nu jmfrt med många resor innan.

s4.jpg

Trist bara att det har det blivit alltför dyrt, tycker knappt det är prisvärt längre. Nästan dubbelt så dyrt nu jmfrt med många resor innan.

Visa bilaga 677928
Jag har aldrig varit i alperna och åkt skidor, vi hade aldrig råd när jag var yngre och bodde hemma, och sedan har jag prioriterat andra grejer. Sugen nu men det kanske inte funkar för en normalinkomsttagare längre? Borde väl fortfarande gå bussresor? Snälltåget?

Eller åk bil, och boka eget boende en bit utanför. Österrike funkar bra för detta. Men dyra liftkort kommer man inte undan.

Jag har aldrig varit i alperna och åkt skidor, vi hade aldrig råd när jag var yngre och bodde hemma, och sedan har jag prioriterat andra grejer. Sugen nu men det kanske inte funkar för en normalinkomsttagare längre? Borde väl fortfarande gå bussresor? Snälltåget?
Alperna är väl kanske dyrare än allinclusive-charter men det handlar väl om prioriteringar? Undviker man Schweiz så är väl prisnivån ungefär som i svenska fjällen.

Inte så märkligt (resan till cykel/skidhjälm och bälte). Ryggskydd i pisten är kanske lite overkill, men sällan fel.
Jag har åkt med ryggskydd i både pist och offpist dom senaste 7~10 åren (kommer inte riktigt ihåg när jag började använda det) och har haft nytta av det enbart ett fåtal gånger. Senast i fjol fick jag ett fånigt felskär, (carvingkast tror jag att det kallas) i hög fart när jag försökte lägga djupa skärande svängar som dom gör på youtube och hamnade på studsandes på ryggen tvärs pisten och fortsatte vidare utanför backen bland isklumpar mm. Visst blev jag lite mörbultad och jackan lite skavd, men om jag inte haft ryggskydd så skulle det garanterat varit färdigåkt den veckan, så jag tycker nog att ryggskydd är bra att ha i pist, för man vet aldrig när hornen växer ut.

Jag har åkt med ryggskydd i både pist och offpist dom senaste 7~10 åren (kommer inte riktigt ihåg när jag började använda det) och har haft nytta av det enbart ett fåtal gånger. Senast i fjol fick jag ett fånigt felskär, (carvingkast tror jag att det kallas) i hög fart när jag försökte lägga djupa skärande svängar som dom gör på youtube och hamnade på studsandes på ryggen tvärs pisten och fortsatte vidare utanför backen bland isklumpar mm. Visst blev jag lite mörbultad och jackan lite skavd, men om jag inte haft ryggskydd så skulle det garanterat varit färdigåkt den veckan, så jag tycker nog att ryggskydd är bra att ha i pist, för man vet aldrig när hornen växer ut.
Visst är det bättre med för mycket skydd än för lite. Fogdö hade nog inte planerat att avsluta skidkarriären som han gjorde... Och åker man snabbt ökar skaderisken.

Det beror nog som du säger på prioritet. Dyrare än sunwing är det inte som redan sagts och där får man väl kryssa så illa mellan medelklassen att de fått bygga en dyrare avdeldning bredvid.

kanske sent svar men sportshopen i Grebbestad säljer alpinskidor. Sedan finns även sportaffären bredvid motorvägen i Tanum som också säljer ut alpinskidor med bindningar osv. Sedan har du sporthyra i Kungälv som både hyr ut och säljer alpinpaket och skidor. Hoppas detta hjälper någon.

Eller åk bil, och boka eget boende en bit utanför. Österrike funkar bra för detta. Men dyra liftkort kommer man inte undan.
Känns väl sådär, både miljö- och seghetsmässigt, att köra bil till Alperna. Tåget skulle vara den bästa lösningen, om det går att komma undan något sånär billigt.

Köpte nya skidor för ett par år sen. Pjäxor köpte jag på hemmaplan efter att testat ut ett par som passade bra. Skidor köpte jag från europeisk nätbutik, blev ett par Salomon all-rounder "förra årets modell" men mer än 50% billigare än i Sverige. Visst Euron var lite fördelaktigare då men tror fortfarande man kan göra klipp, jag letade på
https://www.sport-conrad.com/ och https://www.ekosport.eu/

Känns väl sådär, både miljö- och seghetsmässigt, att köra bil till Alperna. Tåget skulle vara den bästa lösningen, om det går att komma undan något sånär billigt.

Jag körde så för några år sen i Österrike, flera veckor, helt suveränt. Då kunde man boka billigt boende vartefter, mha turistbyrån i närmaste stad. Väldigt trevliga rum i privata hus en bit bort utanför centralorten ! Och sen köra till liften, parkera där, och åka.

Med tåg så måste det finnas stationer där man bor och nära liften. Det är ju ganska jobbigt att vandra lite längre sträckor med slalomgrejjor.

Men allt är väl dyrare nu, tyvärr.

Läst än del kring alla kommentarer osv kring fantastiska sporten med skidor utför. Min erfarenhet säger att precis inget är billigt kring fjällen runt vintern. Har man inte råd finns bara ett sätt. Åk inte alls, spara istället och åk nästa sässong när du har råd. Av det skäl att åker du som fattig eller snål så kommer du bara ångra dig av det skäl att du inte kommer ha råd att uppleva allt det roliga, utan kommer istället bara jaga kostnader som skapar onödig stress. Har själv varit i båda situationerna och det är faktiskt mycket roligare när man har råd. ?

Läst än del kring alla kommentarer osv kring fantastiska sporten med skidor utför. Min erfarenhet säger att precis inget är billigt kring fjällen runt vintern. Har man inte råd finns bara ett sätt. Åk inte alls, spara istället och åk nästa sässong när du har råd. Av det skäl att åker du som fattig eller snål så kommer du bara ångra dig av det skäl att du inte kommer ha råd att uppleva allt det roliga, utan kommer istället bara jaga kostnader som skapar onödig stress. Har själv varit i båda situationerna och det är faktiskt mycket roligare när man har råd. ?
Med det sagt så går det att spara många pengar beroende på hur man beter sig.

Begagnad utrustning, billigt boende, inte äta ute, inte åka så långt, etc etc.

Senast ändrad:
+1
Det känns sjukt lyxigt att glida runt mellan alptopparna. Värt varenda lira, franc eller mark.
Jo, men en kompis till mig (välbeställd) var i Schweiz förra året. Tog en bryggkaffe i backen: 110 spänn. Kan aldrig vara värt det. Man vill ju inte känna sig r*vkn*ll*d ekonomiskt. Även om man sparat, menar jag.

Jag får återkomma med rapport. Alperna för första gången sen 2010. Jag hoppas på berner wurst.
Kommer att betala med kort utan att kolla siffrorna. Samma som på ICA så blir som en vanlig vecka.

Sen skulle jag vilja påstå att man kan lyxa till det dyrare eller mindre dyrt. Har varit en del i Alperna (och i Sverige) och visst kostar det i Alperna. Mindre dyrt på lågsäsong, dock. En veckas skidåkning i Sverige är inte tvärbillig heller. Min utrustning är billig i jämförelse med de flesta andras (utom de hjälmlösa retrofreaken). Inga problem att ta min nerför Valle Blanche (iaf inga problem jag kan skylla på utrustningen). Åka på lågsäsong ger billigare resor och mindre trängsel osv. Bor man söderut är alperna dessutom rätt nära. Jag har en resa för att kunna börja resan till Alperna.

Jo, men en kompis till mig (välbeställd) var i Schweiz förra året. Tog en bryggkaffe i backen: 110 spänn. Kan aldrig vara värt det. Man vill ju inte känna sig r*vkn*ll*d ekonomiskt. Även om man sparat, menar jag.
Det är ju normalpris i Schweiz. När jag var där i november på jobb kostade en simpel McDonalds-meny över 200kr. Om man istället föredrog att köpa en plastförpackad macka på snabbköpet som middag gick den loss på nästan en hundring. Mat på bättre restaurang törs jag inte nämna. Inga problem att bränna pengar i Schweiz.

Det är ju normalpris i Schweiz. När jag var där i november på jobb kostade en simpel McDonalds-meny över 200kr. Om man istället föredrog att köpa en plastförpackad macka på snabbköpet som middag gick den loss på nästan en hundring. Mat på bättre restaurang törs jag inte nämna. Inga problem att bränna pengar i Schweiz.
Sjukt. Aldrig varit i Schweiz, och ser inte ut som jag någonsin får råd att åka dit heller. ?

Jag som levt i tron att mitt bk-besök på Genèves flygplats i vintras var någon sorts freak-incident för bankkonton...

Senast ändrad:
Föreslår som sagt Österrike, nog det billigaste och trevligaste alplandet. Men stay away from Kitzbuhel - där är det SuperSnobbigt och svindyrt, -> Och kanske Ischgl - där var det fullt av Tyskar som trängde sig i köerna och trampade på mina skidor.

MenMen - Have fun !

Bilden är från Frankernas rike.

s9.jpg

Gjorde misstaget att äta i Zermatt efter att ha åkt över kammen från Cervinia. Man skall äta på den italienska sidan, inte den schweiziska. Bättre och mindre dyrt.
Österrike är bra, men föredrar egentligen Italien. Det blir dock St Anton i år. Känns som att man måste bocka av det. Var för övrigt på den beryktade after skin på Kitzloch i Ischgl året innan det blev känt som superspridarhaket under covid.
Schweiz är för dyrt och Frankrike har för dålig mat.

Italien har bra mat. Bodde på ett pensionat som hette El Campagnol i Champoluc. Lågsäsong. Få i matsalen. Aptitretare, förrätt, middag och efterrätt. Hovmästare (en blyg tjej med inte så imponerande engelskakunskaper) kom och informerade om dagens mat. Allt av riktigt hög klass. Och kalaset kostade inte mycket heller. Finns upplevelser på andra sidan spektrat också (i Frankrike, Val D'esere). En sorts pizzabit ala Billys (fast sämre och nästan omöjlig att bita sönder), som var riktigt oprisvärd. På ett hippt ställe i backen, såklart. Skulle ha köpt två öl ist.

Alltså, nu är det visserligen ett tag sedan jag var nere i Alperna, men dålig mat i Frankrike???

Jag var en vår i Chamonix, sedan turer till Val Thorens och Alpe d'Huez. Kanonmat på alla ställena! Allt från galetter, grillade mackor gjorda på beställning, sedan Rotisserie på kvällen där man kan köpa de godaste grillade kycklingarna grillade över lövträeld i skyltfönstret! Skölj ner det med ett lite halvlokalt vin typ Chateu-Neuf... Paradiset!

Men, ok. Det finns skitställen. Lägstanivån kanske är lägre i Frankrike än i ex. Italien. Men det är inte svårt att hitta fantastiska ställen heller som åtminstone för 'ett par år sedan' kunde vara tillräckligt prisvärda för fattig student.

//Mange

Hår åkt en del i Morzine-Avoriaz. Finns både skitställen och guldkorn i backerna. Österrike hade iaf tidigare bäst pris-prestanda-förhållande. I Schweiz blir man ju rånad men väldigt bra mat där också.

Jag har varit mest i Italien, kanske haft tur men har aldrig fått dålig mat i backen. De andra länderna har varit lite mer blandat, ungefär som det kan vara i svenska fjällen.

En polare började kolla sportlovsesa till franska alperna med flyg och halvpension redan i somras, då han tänkte att ungarna någon gång borde få åka utanför nordens gränser, och var ok med att det fick kosta lite denna gång. När han väl hade knappat in allt i resesökarna hamnade han på ca 60.000:- som billigast för en vecka med flyg, boende, halvpension och liftkort för två vuxna och två tonåringar.
Sen visade det sig att han hade valt fel vecka, han ändrade till rätt vecka för sportlovet och då gick priset upp till det dubbla. Ungarna får klara sig utan alper.

En polare började kolla sportlovsesa till franska alperna med flyg och halvpension redan i somras, då han tänkte att ungarna någon gång borde få åka utanför nordens gränser, och var ok med att det fick kosta lite denna gång. När han väl hade knappat in allt i resesökarna hamnade han på ca 60.000:- som billigast för en vecka med flyg, boende, halvpension och liftkort för två vuxna och två tonåringar.
Sen visade det sig att han hade valt fel vecka, han ändrade till rätt vecka för sportlovet och då gick priset upp till det dubbla. Ungarna får klara sig utan alper.
Äh, de kan väl skolka en vecka från skolan?
(Lite beroende på hur gamla de är och hur det går i skolan.)
Det kan för övrigt vara en ide att plocka ihop sin resa själv, istället för att åka med en svensk arrangör. Priserna på plats skiljer inte mycket mellan veckorna, eftersom andra europeer inte har samma lovveckor. Det gäller bara att boka resan ner i tid, typ ett år innan.

Vi klarar oss betydligt billigare men då är det liten ort med Tyrolerstandard , inte nybyggd sälenstuga. Det är sportlov men inget flyg.
Skulle säga att det är i nivå med sälen över jul men betydligt lägre standard på boendet. Och stor risk att det inte serveras gevalia eller Kalles heller ?

Äh, de kan väl skolka en vecka från skolan?
(Lite beroende på hur gamla de är och hur det går i skolan.)
Det kan för övrigt vara en ide att plocka ihop sin resa själv, istället för att åka med en svensk arrangör. Priserna på plats skiljer inte mycket mellan veckorna, eftersom andra europeer inte har samma lovveckor. Det gäller bara att boka resan ner i tid, typ ett år innan.
Tror faktiskt att det var ett eget hopplock, men det var flyg och hotellrum som stack iväg den veckan. Sannolikt inte tvåstjärnigt då båda föräldrarna är i de högre skattetabellerna, men båda är smålänningar och har aversion mot såväl slöseri som att bli dragna vid näsan.

Tror faktiskt att det var ett eget hopplock, men det var flyg och hotellrum som stack iväg den veckan. Sannolikt inte tvåstjärnigt då båda föräldrarna är i de högre skattetabellerna, men båda är smålänningar och har aversion mot såväl slöseri som att bli dragna vid näsan.
Det är möjligt men för 60 000 får du rätt mycket även på sportlovet.
Visst. Det går att lägga 60 bara på flyget till Genève men då är det en annan diskussion

Vet du vad det var som kostade? Det låter ju galet.

Aha, 60k för 4 en vecka, med halvpension låter nice. 15k pp. Mina resor förut för några år sen kostade 7-8k i en liten lgh själv, flyg till alperna, men numera kanske 15k för samma resa.
Så ska nog köra runt med bilen och campa i skogen istället, i en varm dunsovsäck. Finns väl några småbackar i Sverige med hyfsat billiga liftkort.

Aha, 60k för 4 en vecka, med halvpension låter nice. 15k pp. Mina resor förut för några år sen kostade 7-8k i en liten lgh själv, flyg till alperna, men numera kanske 15k för samma resa.
Så ska nog köra runt med bilen och campa i skogen istället, i en varm dunsovsäck. Finns väl några småbackar i Sverige med hyfsat billiga liftkort.
I USA är det ju fler och fler skidorter som inte får tag på personal till serviceyrkena då det inte går att bo vare sig i stan eller närområdet på en knegarlön. Subventionerat boende finns på sina platser, men under premisser som innebär att endast de mest hängivna skimbumsen (läs:säsongare under 30) tolererar boendet och arbetsvillkoren. Att jobba som kock eller guide och samtidigt försörja en familj finns inte på kartan.

Tillbaka
Topp