[OT] Alpinskidor för liten peng?

Bakistegarna tog man fram till dom hopplösa kunderna på skidhyran för 20 år sedan, dom som oavsett 5 strl för stora pjäxor ändå gnällde om att dom fick ont i fötterna och det klämde. Då gick man ner i gruvan och rotade fram klenoderna sen var dom nöjda ?

Antika pjäxor i all ära men raka skidor bör man vara en självhatare av rang för att åka på...

Bakistegarna tog man fram till dom hopplösa kunderna på skidhyran för 20 år sedan, dom som oavsett 5 strl för stora pjäxor ändå gnällde om att dom fick ont i fötterna och det klämde. Då gick man ner i gruvan och rotade fram klenoderna sen var dom nöjda ?

Antika pjäxor i all ära men raka skidor bör man vara en självhatare av rang för att åka på...
Ska hata mig själv här om en liten stund.
IMG_4473.jpeg

Hmm, länge sedan man åkte med gamla bakispjäxor, så jag kanske miss fel. Men var inte grundproblemet med dem att man spände åt innerpjäxan snarare än skalet? Så att det var svårt att fördela trycket jämnt över fot/vad.

Minns att man vid offpistrepor var tvungen att lägga sig i snön med jämna mellanrum för att knäppa upp och släppa ner lite blod i fötterna.

Hmm, länge sedan man åkte med gamla bakispjäxor, så jag kanske miss fel. Men var inte grundproblemet med dem att man spände åt innerpjäxan snarare än skalet? Så att det var svårt att fördela trycket jämnt över fot/vad.

Minns att man vid offpistrepor var tvungen att lägga sig i snön med jämna mellanrum för att knäppa upp och släppa ner lite blod i fötterna.
Nä, runt vaden spänner du åt ytterdelen. Runt foten spänner du lajnern. Vad nu det ska vara bra för - aldrig känt att det är överdelen av foten som ger kontroll. ?

Som sagt, så länge pjäxan håller hälen och vristen fixerad är jag mer än nöjd.

Det där med estetiken.. det finns ju olika. Det hade sett rätt fånigt ut att kombinera mitt Norröna-Freeride-ställ med retro-pjäxor och raka skidor.

Sen är jag relativt cyklingen nybörjare på just skidor, men kan iaf konstatera att efter en omgång med både skal och liner i butikens ugn så har även mina allmänt jobbiga fötter det riktigt bekvämt i de moderna pjäxorna. Precis åkt en hel vecka i sträck utan att få det minsta ont nånstans.

Det där med estetiken.. det finns ju olika. Det hade sett rätt fånigt ut att kombinera mitt Norröna-Freeride-ställ med retro-pjäxor och raka skidor.

Sen är jag relativt cyklingen nybörjare på just skidor, men kan iaf konstatera att efter en omgång med både skal och liner i butikens ugn så har även mina allmänt jobbiga fötter det riktigt bekvämt i de moderna pjäxorna. Precis åkt en hel vecka i sträck utan att få det minsta ont nånstans.
Du får sikta på att köpa en norröna-overall istället, då ser man alltid rätt fånig ut har jag fått höra...

Helheten är förstås väldigt viktig. Det krävs viss fingerspitzengefühl för att kombinera saker från olika tidsepoker. Gammalt passar med gammalt och nytt med nytt, men kombinationen är svårare. Jag har alltid varit sjukligt intresserad av subkulturella symboler, kläder och detaljer, så för mig är det lockande. Det är väl ett slags livsstil som spiller över på alla områden och intressen i livet.

De första iterationerna skulle jag nog undvika just av hållbarhetsskäl. Svårt att placera spännet utan att det riskerar smällar. Tror det kan vara väldigt trevligt på ffa randopjäxor.

Såna där var jag avundsjuk på polaren som fick allt när han var liten, själv fick jag ett par SX41 (eller ännu billigare om det fanns), det var vad min ensamstående morsa hade råd med. Funkade väl att åka i, men byttes ut mot ett par hederliga Dachstein med fyra spännen på efter några år, dessa har nu junior tagit över nu när han har vuxit i dom, och själv åker jag i ett par Lange nu...

Vilken grej. Undrar varför alla slutade göra såna. Måste vara en stor konspiration ?
Skämt åsido är det väldigt märkligt. Med dagens väl utvecklade konstmaterial borde det vara en möjlig kassako, jag tänker att det finns alla möjligheter att utveckla en bekväm, styv och snygg pjäxa som är lätt att ta på och av. Inte minst med tanke på en åldrande befolkning där många fortsätter åka skidor när de är långt över 70 år gamla.

Säger det igen, om Girardelli vann världscupen på SX90 lär det inte vara några problem för amatörer att åka bra i den typen av pjäxa.

Men branschen är väl konservativ och satsar på säkra kort, tänker jag.

Skämt åsido är det väldigt märkligt. Med dagens väl utvecklade konstmaterial borde det vara en möjlig kassako, jag tänker att det finns alla möjligheter att utveckla en bekväm, styv och snygg pjäxa som är lätt att ta på och av. Inte minst med tanke på en åldrande befolkning där många fortsätter åka skidor när de är långt över 70 år gamla.

Säger det igen, om Girardelli vann världscupen på SX90 lär det inte vara några problem för amatörer att åka bra i den typen av pjäxa.

Av- och påtagbarheten håller jag med om borde gå att förbättra. Bekväm väl på verkar inte vara något jätteproblem som är kvar att lösa om man inte köper pro-fit medvetet.

Jag har oftast mina pjäxor i gå-läge när jag tar av och på dem, det förenklar märkbart. Känns som det sliter mindre på grejerna om man inte behöver ta i så mycket.

Med dagens väl utvecklade konstmaterial borde det vara en möjlig kassako, jag tänker att det finns alla möjligheter att utveckla en bekväm, styv och snygg pjäxa som är lätt att ta på och av. Inte minst med tanke på en åldrande befolkning där många fortsätter åka skidor när de är långt över 70 år gamla.
Enligt filmen jag länkade till tidigare byggdes sx serien i någon form av nylon som håller mycket bättre än plasten i vanliga pjäxor
De var billiga att tillverka och höll flera gånger längre än konkurrenternas pjäxor.

Jag hade ett par Technica tnt explosion där båda pjäxskalen sprack samma dag efter 3 år. Äkta italiensk ingenjörskonst. Tydligen ett vanligt problem med den modellen.

Salomon gick säkert över till traditionella pjäxor för att sälja fler.

Enligt filmen jag länkade till tidigare byggdes sx serien i någon form av nylon som håller mycket bättre än plasten i vanliga pjäxor
De var billiga att tillverka och höll flera gånger längre än konkurrenternas pjäxor.

Jag hade ett par Technica tnt explosion där båda pjäxskalen sprack samma dag efter 3 år. Äkta italiensk ingenjörskonst. Tydligen ett vanligt problem med den modellen.

Salomon gick säkert över till traditionella pjäxor för att sälja fler.
Såg den. Intressant, inte minst eftersom experten hade samma uppfattning som jag om att det är hälgreppet som är a och o för bra kontroll på skidan. ?

Det finns moderna varianter som är enklare att ta av och på. K2 har nämnts tidigare, men även tex Hannes Strolz, Roxa och Dalbello. I de fallen lossar man plösen framåt (sökordet är Cabrio).

Sen finns det helt andra varianter som tex Apex där man har en plastram för alpinbindning runt en förstärkt "snowboardkänga". Den som kanske mest liknar SX är typ nysläppta Rossignol Vizion. Där lossar man bakstycket med en spak för enklare istigning.

Överlag produktutvecklas det med mjukare plastsort och utformning kring "kröken" för att pjäxorna ska bli bekvämare att komma i/ur.

Det finns moderna varianter som är enklare att ta av och på. K2 har nämnts tidigare, men även tex Hannes Strolz, Roxa och Dalbello. I de fallen lossar man plösen framåt (sökordet är Cabrio).

Sen finns det helt andra varianter som tex Apex där man har en plastram för alpinbindning runt en förstärkt "snowboardkänga". Den som kanske mest liknar SX är typ nysläppta Rossignol Vizion. Där lossar man bakstycket med en spak för enklare istigning.

Överlag produktutvecklas det med mjukare plastsort och utformning kring "kröken" för att pjäxorna ska bli bekvämare att komma i/ur.

Men ”cabrio” är väl bara ett annat namn för en tredelad pjäxa, alltså den som Raichle utvecklade på 70-talet: Flexon? De var, i alla fall förr, superpoppis bland friåkare.

Problemet med mjukare plaster är, gissar jag, att de i många fall är i polyuretan vilket är ett material som åldras sämre än hårdare plaster och är känsligare för uv-ljus. Men det kanske man kan komma till rätta med i dag.

De där Strolzpjäxorna var f ö jävligt snygga!

@Stumpy Vad jag vet var det bara Girardelli bland de vassare åkarna som var helsponsrad av Salomon. Det fanns rätt många andra som tävlade i SX på 80- och 90-talen. Jag menade mer att om det gick att bli bäst i världen på denna typ av pjäxa, är det rätt osannolikt att den skulle vara så dålig som ”alla” säger. Då hade Salomon gjort en annan pjäxa åt den gode Marc, eller också hade han bytt märke. Alpin skidåkning handlar om tiondelar och hundradelar av sekunder. Antingen var Girardelli så mycket bättre att han hade råd att i varje tävling förlora marginaler på sina dåliga pjäxor, eller också hade han en fruktansvärd tur, eller också var hans pjäxor helt enkelt inte dåliga.

Att nån vann i nåt på 80-talet betyder inte att samma lösning skulle vara det bästa idag.
På 80-talet körde vi runt i fyrkantiga bilar som drog 1,5 liter/mil, tittade på VHS-filmer på vår 26-tums tjock-tv, och åkte slalom i bakinstegspjäxor.
Utvecklingen går framåt. Släpp taget.

Senast ändrad:
Att nån vann i nåt på 80-talet betyder inte att samma lösning skulle vara det bästa idag.
På 80-talet körde vi runt i fyrkantiga bilar som drog 1,5 liter/mil, tittade på VHS-filmer på vår 26-tums tjock-tv, och åkte slalom i bakinstegspjäxor.
Utvecklingen går framåt. Släpp taget.
På 80-talet hade vi de bästa skolresultaten i världen, vitvaror höll längre än fem år (i bästa fall) och vi åkte slalom i bakinstegspjäxor. Utvecklingen går bakåt. ?

Tror man att den tekniska utvecklingen automatiskt gör allting bättre, bör man nog tänka om. Det tas f f a marknadsekonomisk hänsyn, inte kvalitets- eller prestandahänsyn. Ibland sammanfaller de, men långtifrån alltid. Jag säger inte att det är så med just pjäxor, men värt att hålla i minnet. När cd-skivan kom var den så oerhört mycket bättre än vinyl, utvecklingen går ju framåt! Det visade sig att så inte riktigt var fallet, i alla fall inte ljudkvalitetsmässigt. (Nu är jag väl en av få som fortfarande regelbundet köper cd-skivor, men i alla fall.. ?)

PS. Tänk, jag visste nästan att @Stumpy skulle gilla inlägget från @ooms. ?

Senast redigerad av en moderator:
Brave new world.

Brave new world.
Man får nog skynda sig att köpa en stuga i svenska fjällen innan hela Europa kommer vällandes in.

Tillbaka
Topp