OT: Angenämt problem, datorval... hilfe bitte.

Mårten

Aktiv medlem
Jag sitter och fundererar över en ny dator. Var först inne på en bärbar mac men det är så dåligt med pang för pengarna på dom burkarna så det blir det inte, om ingen kan bevisa motsatsen - att macen är snabbare på bildbehandling och videoredigering än en pc för samma pengar...

Så, kvar finns två alternativ.
1. En vanlig laptop för ca 10 papp, 14-15" skärm, 4gb ram, 250gb hårddisk... Vanilj.

2. En stationär (jag har allt som behövs till den i form av skärm (tar min tv), tangentbord, högtalare, mus...) det jag behöver är alltså själva burken med operativsystem. Och sen komplettera med en typ Asus Eee att använda när jag behöver ta med mig datorn. Sällan jag behöver full datorkraft on the go, skriver mest dokument, mailar, surfar, kikar på youtube...

Som jag ser det får jag en riktigt schysst laptop alternativt en skaplig stationär plus en liten leksak som funkar att sköta det mesta jag behöver göra i skolan och sådär - skriva dokument osv.

Någon som kan hitta på en lösning? :P

Annars får ni tipsa om vettiga bärbara för 10papp. Hittat en Sony Vaio som verkade schysst, en med bara 3gb ram och 250gb hårddisk vilket verkar torftigt. En Fujitsu har jag hittat också med 4gb ram och 320gb hårddisk för samma pris...

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> bla bla bla. blaj. Trams etc.

Jag trodde jurister bara var ute efter att vara så flashiga som möjligt -> Macbook Air.

Du vet att du vill.

Jag stod i valet och kvalet för ett tag sen då min stationära halvdog. Har kört 3 olika stationära tidigare, av medelgod kvalitet men inte några gamermaskiner direkt. Blev en laptop den här gången av praktiska skäl, och eftersom att laptops börjar på va ganska rejält bra när man kommer upp i peng utöver grundpriset man alltid måste lägga. Då man kommer upp mot 8000 - 10000 dvs. Jag köpte en hp pavillion dv6835 ( http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/ho/WF06b/321957-321957-3329744-64354-64354-3672909-3717016.html ). Skillnaden från den till en sony vaio som kostade 3.500.- mer var att sonyn hade bluerayspelare...
HPn har 2.2ghz dualcoreprocessor, 3 gig ram, 250 gig hdd, vettigt nvidia 8400 grafikkort för att vara laptop, minneskortsläsare (5 i 1) och lite småsaker som fingeravtrycksläsare, bra knappar för att byta mellan låtar osv ovanför tangentbordet samt en ovärderlig knapp som gör att man stänger av muspaden och knaparna där om man använder en separat mus. Man slipper med andra ord allt klickande man råkar göra normalt när man sitter och skriver typ.

Aja, ett tips i alla fall. Värt att kolla in? Btw så gick den på 8000 ungefär, då har du ju råd med försäkringar och sånt.

Har två HP-laptops, den äldsta är tre år. Den gamla är stendöd och den nya är bara allmänt hispig och konstrar. Det blir mao ingen mer HP.

Vafan liksom.

Kikat lite på Dell... Något att ha?

Ett tips kan vara att gå in på www.sweclockers.com och nörda loss på deras forum ;)

Senast redigerad av en moderator:
"den nya är bara allmänt hispig och konstrar"

Du har inte Windows på den som du inte ominstallerat sen du köpte den kanske? =)

Skämt åsido, jag hade lätt valt en bärbar Mac om jag skulle köpa nytt nu. Detta grundar jag på att jag är trött på att tvingas ominstallera Windows minst var 6e månad. Visst, man behöver inte köra Windows på en laptop men om man inte är lite hemma på datorer och gillar att mecka lite så kan Linux eller liknande bli lite besvärligt. =) Sen att man inte får så mycket bang for the buck på en Mac håller jag inte riktigt med om. Macens operativsystem är skrivet för just hårdvaran i Macen och därför sugs mer kraft ut ur hårdvaran. Detta ger att "sämre" hårdvara kan ge lika bra eller bättre prestanda än en laptop där hårdvaran är anpassad efter operativsystemet (i vissa fall). Sen får man ju en snygg tyst dator också när man köper Mac.

Så, nu hoppas jag att jag förvirrat dig lite...

mangan77 skrev:
> "den nya är bara allmänt hispig och konstrar"
>
> Du har inte Windows på den som du inte
> ominstallerat sen du köpte den kanske?

Som gammal Mac-nörd kan jag bara säga: 'Vad, vadå ominstallera systemet? Det har ju funkat bra de sista tre åren!'

Mårten, fråga dig själv vad du vill lägga ner tid på: Behandla och redigera, eller byta blöjor på en kinkig dator?

Mårten skrev:
> Kikat lite på Dell... Något att ha?

Är inne på min fjärde eller möjligen femte Dell. Har aldrig haft strul med någon av dem. Tråkbra. Den senaste är en M1330 (Dell supportar Ubuntu på den!). Den ser halvflashig ut men känns lite småplastig så där som datorer gör i allmänhet. Nästa blir en Mac.

Tips till alla windowsanvändare, gör en vettig grundinstallation av operativsystemet och skapa sedan en "image"-fil av partitionen. Norton ghost är smidigt och lättanvänt. tyvärr fungerar inte min gamla "gratis"-version längre men istället hittade jag http://ping.windowsdream.com/, gratis men en aning krångligare att använda.

PrinsValium skrev:
> Tips till alla windowsanvändare, gör en vettig
> grundinstallation av operativsystemet och skapa
> sedan en "image"-fil av partitionen. Norton ghost
> är smidigt och lättanvänt. tyvärr fungerar
> inte min gamla "gratis"-version längre men
> istället hittade jag
> http://ping.windowsdream.com/, gratis men en aning
> krångligare att använda.

varför? Vad blir nämnvärt lättare av det? Jag tycker att det är helt onödigt. Vid normalanvändning så behövs inte ominstallation förrän efter flera år, och då har ändå så mkt hänt sedan man gjorde imagen att den ställer till med mer problem än den löser. Det är ju t ex fel (dvs gammal) version på i stort sett varenda program/drivrutin som man hade installerat, och hårdvara har säkert ändrats, t ex ny hårddisk, nya enheter med tillhörande program (ipod, mobiltelefoner etc) mm.

Ominstallation är ett bra tillfälle att göra en ren installation och lägga in enbart de program som man fortfarande använder och se till att man har senaste drivrutiner för all hw..

När jag är i högform brukar jag nog "installera om" windows en gång i månaden iaf =) Hamnar ju så mycket skit på burken hela tiden. Dessutom brukar det eliminera problemet med 30-dagars provperioder på vissa program.

Edit: grejen är ju att har man en imagefil så tar det 5 istället för 50 minuter att göra ominstallationen. Dvs det tar inte emot lika mycket att göra det eftersom man inte ens behöver övervaka vad den gör.

Sitter och tittar mer och mer på Asus Eee, verkar vara en liten smidig sak att släpa med i väskan. Tidigare laptops har varit mer släpbara än bärbara vilket gjort att jag dragit mig för att ta med den... En Eee och en hygglig stationär burk typ en Acer jag har hittat med Phenom 4X 9550, 4gb ram, nåt Radeon-kort, och 1000gb hdd landar på 10000 ganska precis. Och då borde jag väl vara rustad till tänderna?

Frågan är hur synkningen mellan den Linux-bestyckade Eeen och Vista Home Premium i stora burken lirar. Plus att jag vant mig vid att sitta med datorn i sängen (men det är klart, Een borde kunna klara happysurfande och msn-snackande. Eller?)... Blir nog till att skaffa en större tv på sikt då. 42" i mitt lilla korridorsrum vore något... :D

Men det är klart, det är smidigare med en dator så man alltid har det man behöver på den och inte behöver fundera... Landar ju på samma summa, dvs. 10 papp för en hygglig släpbar (14" Sony Vaio alt. 14" Fujitsu).

jag fick inte ubuntu och funka på min acer, allt fungera skitbra förutom trådlösa nätverkskortet som var lögn i helvete att få igång...

Acer är inte heller någon höjdare, jävligt suspekt kvalité. Min 4månaders dator börja stänga av sig, ringde supporten och fråga hur lång tid dom tar på sig, fick till svar ca 7veckor på sommaren. Men att jag skulle testa och dammsuga den (vilket jag gjorde och nu funkar den), samma support skickade fel bios flash vilket resultera i att bios grejjet hängde sig i nån safe mode. Men efter ubuntu varit körd i datorn så lyckades jag flasha den med rätt. Hur, varför vet jag inte. Anledningen till flashen var att när man körde vista funka datorn ypperligt, men med xp så gick det ej att stänga av datorn.

Jag har en iMac sedan tre år tillbaka och kommer aldrig att köpa en burk med Windows igen. Jag är skitnöjd med hur bra den funkar. Mac ÄR plug-and-play, och har aldrig krånglat.

Jag har även en Asus EEE 900 med Linux. Den är verkligen portabel och jättegullig. Nackdelarna som jag hittills har hunnit märka av är;

Batteritiden. Den är kass. På 901:an ska den ha fördubblats, men orkar man inte vänta på den så är ett större batteri att rekommendera.

Tangentbordet är lite okänsligt, iaf jämfört med min stationära.

Jag tycker att det kan vara lite pillrigt att navigera med touchpad:en, så det blir piltangenterna som får jobba i största möjliga mån. Det är inte omöjligt att jag byter till 901:an när den kommer, och då pimpar den med en touchscreen. Det verkar riktigt trivsamt!
http://jkkmobile.blogspot.com/2008/07/asus-eee-pc-900-with-touch-screen.html

Hade jag varit i dina kläder så hade jag köpt den billigaste iMac:en och inväntat 901:an.

Billigaste IMacen kostar 10 papp. Och där var budgeten körd i botten redan innan jag köpt nytt office-paket osv. Jag har redan Office 2007 så att köpa ett nytt paket lockar inte. De macar jag har petat på verkar iofs trevliga, men seriöst är prestandan noll, iaf på pappret. Mac går bort, jag har helt enkelt för mycket pc-specifika program jag vill ha och tänker inte lägga ut pengar och tid på att hitta mac-kompatibla program när jag trots allt trivs med pc.

Nej, PC blir det. Antagligen med Vista, eller så kör jag något annat shell på XP, kanske ett OSX shell bara för att förvirra folk.

Det där om Acer lät inget bra. Blir till att hitta något annat då.

Batteritiden på Een är ju ingen höjdare, men släpar jag med laddare borde det funka (oftast tillgång till vägguttag). Går det att mosa i större batterier i den? Eller är man låst till en storlek?

Billigaste Dell XPS:en verkar ju ok. Eller får man bättre prestanda om man plockar en Inspiron till samma pris?

Det finns större batterier än originalets 4400mAh, och i vissa länder har Asus sålt den med ett 5800mAh batteri.
Här kan man köpa en variant på 10400mAh; http://www.laptop-battery.us/extended-battery-for-asus-eee-pc-700-701-701c-801-900-p-414.html

Mac'en kostar sköna slantar, men jag tycker att den är värd det. Office-program kör jag med NeoOffice och Open Office, som båda funkar bra och kostar nada.
Prestandan är iaf tillräcklig för Photoshoppande, men jag har aldrig provat att redigera video.

Nåväl, vill du ha en PC så ska du köpa en PC.

Edit; Såg nu att även Dustin kommer att sälja högkapacitetsbatterier. http://www.dustinhome.se/pd_5010165826.aspx

Nu ser det ut som att det blir en Dell Inspiron med en 20" skärm plus en Eee. Eller en Dell Studio ed 19" plus en Eee. Måste kika på hur mycket plats jag har och hur sugen jag är på en estetiskt mindre avskräckande burk...

Spara ihop mer pengar å köp en Mac, jag LOVAR att du kommer ALDRIG ångra dej!!! Verkligen inte om du skall köra videoredigering på den!

Och hänger du upp dej på prestanda så skall du jämföra en Mac med bra komponenter inkl ett anpassat operativsystem mot en PC med 3:e parts drivrutinger, SP och framförallt ANTIVIRUS, och är det nåt som segar ner en dator så är det virusprogram... Skall jag va ärlig så kan du nog dra av 30% av prestandan på specarna för en PC om du vill matcha Macen.

Sen får man ju flashbacks när man läser tråden ovan om alla som behöver hålla på att installera om Windows osv... Nu förtiden är datorn enbart ett Redskap, OS:et hålls rent å fint. Jag kommer ALDRIG ens fundera på att köpa en PC igen även om den skulle kosta hälvten mot en Mac....

Och är du sen intresserad av att vara produktiv å slippa strul så finns det väl inga argument för att köpa PC

TÄnk om, det är värt det!!!!

Känns det jobbigt att släppa sargen så går det att köra Windows på Intel-macarna (alla macar nuförtiden?). Kör själv WM-Ware Fusion och det funkar fint, två operativsystem i samma dator. Fast jag förstår förstås ekonomi-argumentet.

Eller kanske OSX på en mac och Windows på en PC. Jag tror jag tar det senare. Försökt få ihop en vettig mac på apple store, går inte med satt budget. Så det blir PC.

Stor risk att det blir en Dell Inspiron S med 22tums skärm, 3gb ram, 640gb hdd... Sen en Eee(k) på det. Går nästan att vålda in i budgeten, vilket den trådlösa routern jag behöver sen inte gör. :P

s: Justjävlar... Och en pendlarhoj, har tröttnat på att pendla med bmx:en...

Jahopp, måste nog jobba extra den här terminen också. D'oh.

Svängt tillbaka till en bärbar nu, 13,3".

Intel® Core™ 2 Duo Processor T5850 (2.16 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2 cache)
1 års grundläggande garanti
Smokingsvart och kamera med 2,0 megapixlar för CCFL-skärm
13,3-tums UltraSharp™ WXGA (1280x800) CCFL-skärm (220 nit) med TrueLife™
4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]
250 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
128 MB nVidia® GeForce® 8 400M GS
Fast 8x DVD+/-RW slank fackmatad enhet, inklusive programvara
Primärt 6-cells litiumjonbatteri (56 wattimmar)

Vad tror ni om en sån?

edit:

Eller är det bättre att satsa på en 15":are med snäppet vassare processor (T8100) och Ati Radeon-kort med 256mb minne samt 320gb hårddisk, men lite sämre skärm för samma pris?

15" känns spontant som bekvämare att arbeta vid, jag är inne på min 3:e i den storleken och tycker det är grymt att sitta vid den även längre perioder. Frågan är om 13,3" blir för litet? 15" är ju mer släpbart är bärbart, men är det värt förlusten av prestanda? Främst att processorn blir lite slöare (samma frekvens men sämre modell) och grafikkortet är sämre...

kör en 13" mac med 4gb ram och 250gb hårddisk (macbook, inte pro).
kör foto, video, systemutveckling. när jag bootar om till win (är ändå ms certified proffesional). Så har jag sql 2008 tillsammans med dynamics ax som ligger och tuffar som jag utvecklar för. ganska tunga saker.

Klarar allt med bravur förutom spel. klart bästa köpet jag gjort. Batteri-tid som jag inte varit i närheten av med någon annan dator, eller någon annan dator på företaget.
Och kvaliten på själva maskinen är också i annan liga än hp, ibm, dell eller någon av dom andra jag testat. Oavsett prisklass.
Macbook är dessutom inte så mycket dyrare än andra maskiner. Pro är det, air är inte prisvärd någonstans

jag kör samma som rejser, snacka om grym prestanda och prisvärd!
men köp inte ram från apple, de har sjuka överpriser på extra ram av någon anledning!
jag bootar aldrig om till windows, men kör vmware fusion för de få program som jag har som är pc-specifika.
ibland kopplar jag in den till min 20" cinema display som jag har till min powermac g5 och då känns det nästan som att köra en stationär dator.

go mac and never go back (det kom jag på just nu!) =D

Jag har en Dell M1330. Kostade ca 12k när jag köpte den för ett halvår sedan, ligger väll runt 8-9k nu beroende på spec. Är mycket nöjd med den, klarar att köra allt jag vill galant. Den är lagom snygg och kvalitetskänslan är så hög den kan bli på en laptop. Skärmen är på 13,3" vilket jag tycker är max för att man ska få kalla datorn för bärbar, men samtidigt kunna använda den utan monokel. Det är den ända dator jag har suttit vid senaste senaste halvåret, och man tänker inte på att skärmen är liten. Å andra sidan känns min 20" lcd jag har i mitt andra boende enorm i jämförels men det är som sagt inget man tänker på vid dagligt arbete. Den har dessutom HDMI så att det räcker med en kabel för att koppla den till eventuell tv.

Annars skulla jag kolla på någon Sony Vaio, lite halvdyra men snygga och snabba.

Och lite sådär, man kan glömma att man ska kunna använda en liten laptop till att köra några grafikintensiva spel på. Plockade på värsta specen på min laptop, men det räcker inte ändå. Då är det bättre att köpa en för 4k och lägga resten på en snabb stationär dator. Laptops är inte inte gjorda för att spela på, thats it.

Justus skrev:
> men köp inte ram från apple, de har sjuka
> överpriser på extra ram av någon anledning!

Väldigt viktig punkt.
Dom är toklätta att byta ram och hårddisk i.
Jag köpte minimum varianten med lagom processor och hade ram och stor hårddisk väntandes när den kom som jag hade köpt på netonnet. dator kostade nog runt 8 då, 600:- för 4gb ram, och 500 för hårddisken.

Blev en Vaio laptop för ganska precis 10k.

Sitter med den i knät nu och har precis fått igång internet på den. Helt ok såhär långt. Prestanda enligt Vista ligger på 4,6. Ganska dåligt, prestandan för 3D-grafik som drar ner det. Resten låg på över 5 i Vistas ranking, hur nu den fungerar. :P

Lite Applekänsla över den på något vänster, den där solida kvalitetskänslan iaf. Något helt annat än de rackliga HP-laptops jag kört senaste tiden. Bra mycket snyggare också. Måste nog köpa ett ordentligt fodral till den här så den håller sig snygg. :D

Vaiodatorerna kan vara rätt trevliga. Hur stor/vilken modell?

Jag har mina egna åsikter om windows ME 2 (vista) men jag kan hålla dem för mig själv. Hoppas du bilr nöjd!

Windows Vista är som det är... har redan tröttnat på alla jäkla dialogrutor som poppar upp i tid och otid.... Förhoppningsvis går det väl att stänga av en del av dom - men vågar man det? Windows eXPosed var ju knepigt och Vista lär väl inte vara bättre... :P

Det är en VGN-FW11E. Minstingen i FW-serien alltså. P8400-processor (2,16ghz dual), 3gb ram, 250gb hdd, Ati Radeon med 256mb minne. Full HD-kompatibel. 16,4" 16:9-skärm.

Mårten, det är nya MacBooks i faggorna. Troligtvis med nytt skal och allt. Fortfarande dyrare än PC men det är det värt. Visst är det trist att du måste köpa nytt officepaket. Men texteditorn i osx har iaf rättstavning och synonymer dock inte lika duktig som Office förstås. Det skojiga med rättstavaren är att den hjälper överallt, som när jag skriver på happy till exempel. Nåväl Office är ju mer än så iofs.

Jag störde mig också på vad man krasst får för komponenter för pengarna. Men så hade jag sådan ovilja att ännu en jäkla gång köpa mig en pc, att jag ändå valde Mac. Till och med när jag köpte Mac:en och slantade upp de jävla pengarna tänkte jag, det här måste vara galet ett lägga massa stålar för ett äpple.
Men nu är det slut med de oändliga dll-filerna, bluescreenar, starta om datorn för att allt är segt osv, vänta på virusscanner som ligger där och surrar i evigheter osv. Det bara funkar och allt är så snyggt och snabbt. Det finns inte femtielva små miniikoner vid klockan som idlar utan att man vet vad som sker.
Tyvärr blir man lite religiöst övertygad om Mac:ens förträfflighet att man blir bländad. Känns som man är guds utvalda folk.

Obed: Det blev ännu en jävla PC... Och dessutom en såndär med flashig logga på som kostar extra, precis som Äpplet. :P

Office 2007 snurrar på fint här. Jag ger inte upp det gärna, och slantar inte upp 1300 igen för det. Dock börjar jag tröttna på att tanka uppdateringar, gjort det i 1,5 timme nu. Börjar bli lite segt... :P

Lukten av ny dator sprider sig i rummet, jäklar vad härlig den är! :D

Mårten, du blir säkert lycklig med din pc. Uppdatera får man även göra i Mac:arna, men jag har svårt att tro att det tar så lång tid. Även på Machimlen finns det svarta måln.

Fan, det är skumt. Man köper en ny dator för att den gamla börjar kännas trött bara för att pressa den nya så hårt att den går lika segt som den gamla. Kanske ska sluta fylla skärmen i femtioelva lager av program. :P

Mårten skrev:
> Fan, det är skumt. Man köper en ny dator för
> att den gamla börjar kännas trött bara för att
> pressa den nya så hårt att den går lika segt
> som den gamla. Kanske ska sluta fylla skärmen i
> femtioelva lager av program. :P

Allvarligt mårten, prova en dualboot med ubuntu om du inte gjort det förr. Det är ju gratis (paw rihk-titt), så det kostar ju inte mer än lite tid att prova.

Lite sugen på Ubuntu... Får se. Än så länge tuffar Vista på snabbare än jag väntat mig.

Plus att jag dissade Mac på grund av att jag vill köra ett officepaket jag har. Det är inte Linux-kompatibelt. Ja jag har provat Open Office och allt vad dom heter, dom är faktiskt riktigt dåliga imho. Iaf jämfört med Microsoft Office. Så, om jag nu inte kan göra det jag gör mest vid datorn i Ubuntu, varför köra det parallellt och slösa bort hårddiskutrymmet? :P

En Mac hade passat mig perfekt, men det verkar ett snart lagom inarbetat Vista göra också... Vaion hade en del kul program med från start faktiskt. Adobe Acrobat, Photoshop Elements och Premiere Elements... I riktiga fullversioner. Positiv överraskning.

Någon som kan förklara varför jag inte lyckas föra över allting från Thunderbird på gamla datorn till den nya? Har fört över hela profilen men inte känns Thunderbird vid den... :(

Tillbaka
Topp