[OT] Ångugn - bra eller an*s?

Luke

Aktiv medlem
Tjo!
Såg en tråd om diskmaskiner och då slog det mig, det är ju här på happy expertisen finns!!
Ska bygga nytt kök och har lite vitvarufunderingar....
Ångugn, ska vi ha det eller inte??

Visst, säljarna snackar om alla fördelar, men hur är det i praktiken? Dessutom är de ju så små att man inte får in en vanlig creusetgryta i dem.
Eller, kombougn med varmluft och micro i samma? Eller vanlig varmluft? Eller skita i allt och gräva eldgrop på tomten? :-)
Djungel det här..... Andra bra vitvarusynpunkter av värde tas tacksamt emot. Allt ska som sagt köpas nytt.

Hah. Jag var tvungen att googla det där :)

Fördelen med att ha en separat mikro är att den aldrig är upptagen på samma sätt som en ugn är. Så personligen hade jag undvikit den kombon.

Sen får jag erkänna att märker rätt liten skillnad på alla ugnar jag använt utifrån såna funktioner. Vissa har varit kassa andra är bra men det finns inget mönster där. Nu har jag en lite äldre 50cm bred ugn och det funkade kalasbra att grädda två fulla långpannor brownie i den samtidigt med plåtskifte halvvägs. Bara den får bli genomvarm så håller den väldigt jämn och fin värme.

Fördelen med varmluftsugn är att man oftast slipper skifta plåtarna om man kör två samtidigt men det känns inte så revolutionerande det heller.

Pyrolys däremot är en smutt funktion. Föräldrarna har det. Ugnen blir inte skinande ren som den säkert blir i nån reklam men sånär som på några brända fläckar blir det förvånansvärt rent. Men viktigast är att allt gammalt matos som blivit kvar försvinner så att det till exempel går att baka kakor utan "doften" av gammalt kycklingfett i ugnen.

Luke skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo!
> Såg en tråd om diskmaskiner och då slog det
> mig, det är ju här på happy expertisen finns!!
> Ska bygga nytt kök och har lite
> vitvarufunderingar....
> Ångugn, ska vi ha det eller inte??
>
> Visst, säljarna snackar om alla fördelar, men
> hur är det i praktiken? Dessutom är de ju så
> små att man inte får in en vanlig creusetgryta i
> dem.
> Eller, kombougn med varmluft och micro i samma?
> Eller vanlig varmluft? Eller skita i allt och
> gräva eldgrop på tomten? :-)
> Djungel det här..... Andra bra vitvarusynpunkter
> av värde tas tacksamt emot. Allt ska som sagt
> köpas nytt.

Jag har en Electrolux med dubbla ugnar och varmluft, den kommer aldrig att bytas ut.

LilleNo skrev:
> Hur blir färgen på det man gräddar i
> varmluftsugn, blekare än vanlig ugn?

Kanske lite blekare, inga jätteskillnader men vi bakar heller inte med varmluft.

Inga problem med färgen i varmluft. Det är ju det som alla restaurangkök kör med. (Dom har ju även en salamander om färgen mot all förmodan skulle vara lite dålig.)
Ånga hade jag personligen inte valt, men varmluftsugn. Så vida du inte ska ha två separata ugnar och kör varmluft i båda och ånga i den ena. Så kör polaren och jag är lite avis.

Vår ugn har en inbyggd matlagningstermometer, det gillar jag skarpt! Det kanske finns i alla nya nu för tiden, jag har ingen aning. Men skulle jag köpa en ny skulle jag kolla att det fanns.

+1 på varmluft och pyrolys!
Ångugn kan vara nice, ett dilemma är att många av dem har låg max-temp jämfört med andra.

Varning för "smarta ugnar", kan du laga mat behövs inte snabbval för kyckling etc..., dessutom kan de vara frustrerande då det kan krävas mycket knappande bara för att exempelvis ändra från vanlig drift till varmluft.

Mm..... Tack för era tankar. Det är inte helt enkelt.
Varmluft har vi nu och har haft i många år, och de har ju funkat hur bra som helst. Så varför ändra ett vinnande koncept liksom?
Men ånga ska ju vara sååååå bra.... Typ.
Gah.... Ett alternativ är två ugnar, en kombo varmluft/mikro och en med ånga. Eller strunta i ånga och köra en varmluft och en separat mikro. Inbyggd termometer har jag idag och använder aldrig, utan kör med en sån här istället: http://bagarenochkocken.se/koksredskap/termometrar/mingle-sunartis-digital-hushallstermometer-svart/

Jag är kock men skulle aldrig köpa en ång ugn
en vanlig ugn o sedan en sådan micro som går att köra på varmluft också Electrolux har en sådan då kan man ha den ena med köttet i och den andra med rostad potatis annars brukar dom krocka bra i temperatur mässigt

+1 På varmluft och pyrolys, pyrolys funkar väldig bra för rengöringen
Vill inte kapa tråden men vi har en mikro med grillfunktion som jag inte hittat någon användbar funktion för. Någon som har använt den funktionen på en mikro på ett bra sätt?

Senast ändrad:
SafeSurfer skrev:
> +1 På varmluft och pyrolys, pyrolys funkar
> väldig bra för rengöringen
> Vill inte kapa tråden men vi har en mikro med
> grillfunktion som jag inte hittat någon
> användbar funktion för. Någon som har använt
> den funktionen på en mikro på ett bra sätt?

När jag hade en sån gjorde jag blodpudding i den. Grillpanna och grillfunktion, perfekt blodpudding :-)

En aning ot kanske men starttimer har jag funnit grymt bra på vår ugn.
In med en lergryta eller gjutjärn, lite kött, lite vin och eller vatten och annat gott. Sätt timern gå till jobbet. Kom hem till lagad måltid.

Vi har ångfunktion i vår ugn (från IKEA) vi satte in vid köksrenovering i somras.
Hittills har jag bara använt ångfunktionen vid brödbak, då under de första 20 minuterna brödet är inne och jag tycker resultatet blir bra.
Nästan samma sak går dock att uppnå genom att ställa in en form med lite vatten i botten av ugnen.

Valde ugnen mest för att den hade större invändig volym än alternativen utan ångfunktion.
Maxtemperaturen med ånga är lägre (230 grader) än utan (280 grader).

Jag hade inte offrat innervolymen i ugnen för ånga. En lergryta eller bambukorgar gör ju samma jobb.

Nästa gång jag köper ny ugn kommer dock en exakt termostat vid låga temperaturer att stå väldigt högt upp på listan.

Ångugn är suveränt - om den ger tillräckligt med ånga
Dels är det bra vid bakning men även koka ägg, grönsaker, potatis, fisk, återuppvärma mat utan att den blir hemsk mm
I restaurangkök använder man de till allt utom möjligen att koka pasta även om det går det med om det krisar.

Och precis som Aron vill jag ha en ugn som är bra på låga temperaturer, från ca 40grader och uppåt

Aron skrev:
> Jag hade inte offrat innervolymen i ugnen för
> ånga. En lergryta eller bambukorgar gör ju samma
> jobb.
>
> Nästa gång jag köper ny ugn kommer dock en
> exakt termostat vid låga temperaturer att stå
> väldigt högt upp på listan.

Kanske inte svarade mig, men i vårt fall var alltså volymen STÖRRE med ångalternativet.

Att kunna köra på 35-40 grader är också kanon för t.ex. jäsning.

Du publicerade medan jag skrev. :)

Om innerutrymmet är likvärdigt så blir det plötsligt mycket mer intressant!

Jag har hittills inte sett en enda ångugn med vettigt innermått.
Bakar gör vi sjuuukt sällan, men lagar väldigt mycket mat å andra sidan. Gah... svåra val!!

grandcuisine.com såg ju sjukt ball ut, men jag vill inte ens veta vad det kostar.
Men jag blir ju också grymt nyfiken på hur många enheter electrolux säljer ur den där serien per år??
Tänker man high-end så är kanske electrolux inte det första som poppar upp direkt...

Luke skrev:
> grandcuisine.com såg ju sjukt ball ut, men jag
> vill inte ens veta vad det kostar.
> Men jag blir ju också grymt nyfiken på hur
> många enheter electrolux säljer ur den där
> serien per år??
> Tänker man high-end så är kanske electrolux
> inte det första som poppar upp direkt...

En stor del av tanken bakom det där projektet är just att höja statusen på varumärket Electrolux. Tydligen anses faktiskt deras restaurangkök vara bland de bästa i branschen och Grand Cuisine är en version av det som anpassats för att fungera i hemmet. Förutom rika/kändisar som bara är intresserade av att glänsa med det dyraste så är målgruppen även foodies som är superintresserade av avancerad matlagning. Skulle själv kunna tänka mig att köpa hela serien om jag hade en (mycket) större bostad som jag räknade med att bo i typ livet ut och skulle totalrenovera köket.

Disclaimer: Jag arbetar på en reklam-/varumärkesbyrå som jobbar med Electrolux och Grand Cuisine.

Behövs ånga när jag bakar skickar jag in några isbitar enligt receptet. Får googla lite på vad det ska vara revolutionerande till. :)

mmmrrrr skrev:
> Enligt happystandard så svarar jag något helt
> annat: Om jag fick bygga mitt eget drömkök
> skulle det ha en tandoor såklart.

+1

Men det går inte frun med på, jag får vara nöjd med den jag har på altan...

matteboy skrev:
> Luke skrev:
> --------------------------------------------------
> Jag har en Electrolux med dubbla ugnar och
> varmluft, den kommer aldrig att bytas ut.

Är det en Electrolux får du förmodligen byta den förr än du anar...

Dubbla ugnar känns praktiskt. Varmluft är bra. Pyrolys är nog också bra, men vår ugnslucka sprack när vi körde den.

ipv6 skrev:
> matteboy skrev:
> -----
> > Luke skrev:
> >
>
> > Jag har en Electrolux med dubbla ugnar och
> > varmluft, den kommer aldrig att bytas ut.
>
> Är det en Electrolux får du förmodligen byta
> den förr än du anar...
>
> Dubbla ugnar känns praktiskt. Varmluft är bra.
> Pyrolys är nog också bra, men vår ugnslucka
> sprack när vi körde den.

Den har hängt med i 8 år och funkar fortfarande bra.

Tillbaka
Topp