[OT] Anonyma proxyservrar?

Brakastruten

Aktiv medlem
TOR är gratis och bra om du vill vara anonym terrorist, men som vanligt med proxytjänster så går det långsamt och segt eftersom du delar uppkoppling med massa barnporrsurfare och annat löst folk.

Dessutom hjälper Relakks / dold.se dig inte mot cookie-spaning.. Läs på lite om vad cookies innebär istället och rensa dem då och då så går det inte lika lätt att hålla koll på dig. Google har dock knappast några resurser att lägga på att spåra enskilda individer, de letar mönster på sin höjd.

Sälja din ip-adress? Vad ska någon ha den till har du tänkt dig? Ip-adresser är inte magi och det går inte att spamma till dig bara för att man har din ip-adress.

Sitter just nu och surfar med Tor och det fungerar utmärkt. Lite segt dock men det får man leva med.

Måste man ha något att dölja för att vilja vara anonym och känna obehag av att regeringen sitter och avlyssnar allt du gör på internet?

En annan nackdel kan dock vara att man inte får komma åt siter eftersom missbruk tidigare förekommit från det ip man ser ut att komma från. Det är en rätt diger lista med proxys som är blockad här t.ex, eftersom det missbrukas av vissa individer för att posta skräp anonymt.

Det finns helt klart existensberättigande för proxytjänster men om man är rädd för avlyssning från myndigheterna så skulle det räcka att vi började köra https :)

fruitcake skrev:
-------------------------------------------------------
> Måste man ha något att dölja för att vilja
> vara anonym och känna obehag av att regeringen
> sitter och avlyssnar allt du gör på internet?

Regeringen eller internetleverantören, vad är skillnaden? Så svaret på frågan är nog ja.

oxr: Det är väl en ganska stor skillnad på regeringen och internetleverantören? Hade jag levt i nazityskland hade jag inte gärna velat att hitlerregimen fått reda på alla min åsikter eftersom det potentiellt kunnat fått mig dödad. Såvida jag inte var nazist. ;)

Senast redigerad av en moderator:
Nej, inte har jag mer att dölja, än någon annan..(Lite pyroteknik, rent allmänt bara.) Men av princip ogillar jag att oönskad uppmärksamhet. Funktionsmässigt räcker NIS ganska långt!

Via IP-adressen fås lätt länkar fram, som jag intresserar mig för i nyhetsbrev eller oväntat spam.
Åh! Så har vi en aktiv adress att skicka skräp till! Skräp som fyller mitt spamfilter.. Helt i onödan!

Spyware rensas av Ad-Aware(skall kolla Ashampoo) och cookiesarna manuellt med jämna mellanrum, och visst betyder det en hel del för smidigheten!
Vet att proxy-tjänsterna segar ned för filmkopierare, men för vanlig surfning tycker jag inte det gör så mycket. Hinner ändå få ihop en lagom arsenal till min lönehöjning..;-)

Skall kolla Tor och Mozillas Addons! (Kör också med FF, för att undvika Gates)

-Tackar, så länge!

Orkade inte läsa beskrivningen på tors hemsida.
Låter de användare begära enskilda paket från sina datorer och så routas de paketen om till mig när de kommer till de datorer som begärde dem?

Typ jag ber Kalle skicka smöret och Olle osten och så frågar Kalle mamma om smöret och Olle henne om osten och skickar dem vidare till mig och så vet inte mamma att jag ätit?

Inte världens roligaste system för Kalle och Olle om osten är små små bitar av bilder med nakna barn men det kanske fungerar.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14600749.asp

"Sveriges försvarsminister Mikael Odenberg vill tvinga tele- och internetoperatörer att dra fiberkablar rakt in i en farm av superdatorer som kontrolleras av regeringen. Dessa skall analysera all trafik som går in och ut ur landet, vilket nuförtiden innebär en stor del av kommunikationen. E-post till och från Hotmail och sökningar på Google omfattas. Och som Telia påpekar lämnar vanlig svensk trafik ofta landet för att sedan återvända.

Nedanstående är faktiskt inte en beskrivning av Kinas eller Robert Mugabes senaste påfund. Det är en beskrivning av det förslag som regeringen begär att Sveriges Riksdag klubbar igenom:"

Jag tror Odenberg åker på pisk i frågan, den har faktiskt fått rättmätig uppmärksamhet även om han nu försöker tona ner det hela när det förs på tal.

Provar att skriva en snutt ifrån surfatwill.. Gick bra att surfa bland inläggen, i alla fall!
Har varit in via flera av alternativen i det översta inlägget. IP-nr byts ut, och leverantören likaså..
Däremot vet man hela tiden vilken webläsare som används.. Och det kan ju kanske få vara så.
Alltså, nu får vi se: Godtas proxyn för inlägg, eller har jag knappat i onödan? (Kan jag ju ha gjort oavsett, i.o.f.s.!)
Den fråga som dröjer sig kvar är ju, ifall man räds FBI och Google... Vilka är de som tillhandahåller proxyservrarna? Där blir ju en koncentation av ljusskygga typer! Smidigt spaningsarbete.. Kunde man beslagta Piratebay-servrar, i ett försök att hitta fildelare, kan man väl lika gärna gå in i dessa?
Nej, det var bättre förr! Med byteshandel och allvetande skvallertanter.. :-D
//Brakastruten

Ja, det gäller ju att välja leverantör om man ska köra all sin trafik, helt okrypterad, via dem. Nej, vill du vara säker från övervakning på den fronten får du köra TOR!

Dold.se har jag lite insyn i hur det funkar och där sparas definitivt ingenting, inget loggas osv.

jomper skrev:
> Jag tror Odenberg åker på pisk i frågan, den
> har faktiskt fått rättmätig uppmärksamhet
> även om han nu försöker tona ner det hela när
> det förs på tal.

Ja man kan ju alltid hoppas. Jag är inte lika optimistisk dock. Bara faktumet att något sånt här omotiverat fascisttjafs läggs på förslag visar ju på att det finns en stark politisk vilja att genomföra detta. Det visar ju även detta, som nog många har missat:

http://www.nyteknik.se/art/48634

"I skuggan av julfirandet försökte tjänstemän på försvarsdepartementet genomföra sin kupp.Ett kontroversiellt förslag om massavlyssning av alla sms, mejl, fax, etcetera, som passerar Sveriges gränser, skulle passera obemärkt. Men planen avslöjades - av Säpo."

Och vi ser ju detta hända överallt i västvärlden. Man börjar undra vad syftet är.

Ja, jag håller med om att det håller på att gå åt h-vete med många saker. Vi i vårt trygga land verkar inte bry oss om saker som integritet och yttrandefrihet längre, eller knappt ens frihet.

mindHat.gif ht=165

Integritet och frihet? Ska det vara frihet så ska jag väl även kunna få avlyssna vem jag vill?

Problemet att nazister ska komma och slå mig i huvudet för mina åsikter består ju inte i att nazisterna vet om min åsikter utan snarare det faktum att dom är nazister.

Jag är ganska övertygad om att man t ex utan problem kan spåra de allra flesta här på happymtb om man vill, oberoende av huruvida man har deras IP-adress eller inte.

JT: Du menar att du kollar in lersprutet på folks ryggar? Via direkt!
Vad du idag menar vara ett problem, behöver inte anses vara det i morgon.. Då kan det vara gängse norm, och du har blivit problemet.
Det har hänt förr, i olika partifärger. Och med sponsring från de stora religiösa maktgrupperingarna (Hitler hade kyrkans stöd, Rwanda hade sina..)Man har "vetenskapligt" bedrivit rasbiologiska studier i sverige, öppet t.o.m. -75. Homosexualitet var en sjukdom fram till var det -79? Då ett gäng flator mass-sjukskrev sig hos försäkringskassan..

Det är inte ens länge sedan. Folkhemmet håller på att vittra sönder, med rörstamsbyten och ändrade värderingar! Det inland som systematiskt tömts, söker nu nya invånare till sina tomma hus. Utländska invånare, med företagsideér. Skall väl inte säga att de alla vill göra tvål(?), utan bara visa på hur fort saker kan svänga! Visst kan man istället välja att oroa sig för sumpgas och smältvatten från tundran, höjda vattenstånd och ökad instrålning.. Men en sak i sänder! :)

Brakastruten skrev:
> Vad du idag menar vara ett problem, behöver inte
> anses vara det i morgon.. Då kan det vara gängse
> norm, och du har blivit problemet.

Och vad är skillnaden idag, när avlyssning och åsiktsregistrering är så mycket lättare, mot säg flera hundra år sedan? När man hade ihjäl påstådda häxor och "vetenskapsmän" som hävdade att jorden cirklade runt solen. Det finns alltid någon att slå i skallen, oavsett hur anonym han eller hon är.

Om en våldsbenägen person vill slå ner 10 personer med "fel" åsikt så spelar det ju ingen roll om han har 10 eller 10000 potentiella offer. Han kommer ju nita 10 person ändå.

Sant.. Men det har blivit lättare att hitta tio med samma intresse. Tidigare fick jag nöja mig med att slå mera slumpartat, när det blev helg! Skönt att ha några på lager till nästa dag.

Tittade på Ny Teknik "Bland annat vill lagrådet att sökorden ska ha förhandsprövas. Men det gäller bara den avlyssning som Säpo och andra myndigheter ber FRA om, och inte den mer generella avlyssning som regeringen och regeringskansliet uppdrar åt FRA."

Rent generellt, ev. i strid mot europakonventionen, behöver man inte förhandsgranska sökorden.. om det är på regeringens uppdrag FRA söker.

Grabbarna på FRA kommer få så mycket att göra, de sökte ju nytt folk för ett halvår sen ungefär.

Svenskar, världens mest lättkränkta folk.

Brakastruten skrev:
> Sant.. Men det har blivit lättare att hitta tio
> med samma intresse. Tidigare fick jag nöja mig
> med att slå mera slumpartat, när det blev helg!
> Skönt att ha några på lager till nästa dag.

Så du tycker slumpmässiga offer är bättre?

Vänta lite nu... om man inte vill bli avlyssnad av FRA ska man väl se till att bara surfa inom rikets gränser? I så fall verkar det ju jättedumt att surfa över anonyma proxies i Asien.

Oskar har definitivt en poäng.

Brakastruten behöver läsa på lite om IP-adresser och vad man kan ha dem till.. Jag delar gärna med mig av min så får du försöka spamma till den :)

oxr: Det är svårt att bara surfa inom Sveriges gränser eftersom data med Svensk destination ofta gör hopp utanför Sveriges gränser.

Hoppas alla är medvetna om att all er trafik till och från happy, google, msn och lunarstorm innefattas av denna lag.

jomper skrev:
> Om lagen genomförs så tror jag många kommer
> köra https enbart framöver.

Det får vi verkligen hoppas...

Mjo men https visar ändå vilka sidor du besöker så jag tycker inte det är tillräckligt.

Ajdå det verkar som alla mina förfrågningar gör ett hopp genom min ISP till Nederländerna. Där ser man, lagen innefattar all min trafik.

oxr skrev:
> Vänta lite nu... om man inte vill bli avlyssnad
> av FRA ska man väl se till att bara surfa inom
> rikets gränser? I så fall verkar det ju
> jättedumt att surfa över anonyma proxies i
> Asien.

Vänta nu... Ni missar en sak. Det EU beslut som togs för ca 9 månader sedan om att alla operatörer skall åläggas att spara information om kommunikation mellan individer, framför allt epostmeddelanden och telefonsamtal.

Med andra ord, skickar du ett mail eller ringer du ett telefonsamtal så sparas* information om vem som ringde, vart samtalet gick och hur länge det pågått. Samma sak med mailen.
Därifrån är steget kort till att ändra så att man skall registrera innehållet i kommunikationen med.

Vi har många kunder som kör krypterad trafik i sina nät. Skall man spara all trafik då eftersom man inte vet vilken trafik som är vad?

Dessutom är det ett idiotiskt krav för det gör det inte svårare att ringa med kontaktkort och klonade telefoner.

* = Vissa operatörer har redan börjat spara detta, långt ifrån alla gör det.

Ju mer de övervakar och loggar desto mer kommer de som de vill övervaka och kontrollera göra det svårt för dem genom kryptering, tunnlar, proxys osv. De övervakande kommer alltid ligga steget efter, så enkelt är det.

tycker att det är fascinerande att myndigheter tycker min konversationer är värda att spara, det brukar inte ens mottagarna tycka =)

då kan man ju alltid spara in på diskytrymme och förlita sig på att moder svea spar alla gamla mail åt en

vill överheten veta vilken typ av naturfilm jag föredrar, eller om jag föredrar FS framför HT kan dem ju alltid fråga, när jag planerar terroristattacker och jobbar för att störta regeringen brukar jag använda krypterad mail till engångs-addresser via proxy

Oj vad jag läser: http://www.aolsearchdatabase.com/ Här kunde New York Times spåra 62-åriga änkan Thelma Arnold, som sökt 60-åriga singel"killar", samt "hund som kissar överallt".
Många gör sökningar på sitt eget namn..förutom de vanliga sökningarna på porr, mord, sprängmedel och regeringen. Så, var man noterad!
http://www.iis.se/ovrigt/ipadresser.shtml

Och ja.. Spammare har nytta av mitt ipnr., då de får bekräftat att mitt e-postkonto är aktivt.

> Och ja.. Spammare har nytta av mitt ipnr., då de
> får bekräftat att mitt e-postkonto är aktivt.

Förklara gärna hur du menar, jag förstår inte.

Om de skickar ett spam till dig i html-format där en bild med unikt namn visas så kan de genom att notera om den laddas eller inte se om du läst mailet eller inte. Visst kan de också se vilken ip-adress du har, men den är inte särskilt relevant i sammanhanget.

Brakastruten skrev:
> Och ja.. Spammare har nytta av mitt ipnr., då de
> får bekräftat att mitt e-postkonto är aktivt.

Det skulle vara spännande att få veta hur du förklarar kopplingen mellan ditt ip-nummer och ditt e-postkonto.

Jomper:Det är väl ungefär så. "Om de skickar ett spam till dig i html-format där en bild med unikt namn visas så kan de genom att notera om den laddas eller inte se om du läst mailet eller inte. Visst kan de också se vilken ip-adress du har, men den är inte särskilt relevant i sammanhanget."

Bara det att, om jag tittar anonymt, så vet de inte vems massbrev som öppnats? IP-nummret funkar lite som mitt telefonnummer. Bara siffrorna säger inte flertalet något, men det går då att få veta mer. Vem som levererar internettet, var aktuell router/ server står placerad (och utifrån det, någorlunda ringa in individer).

Sökorden som undras kring, kan man leka med hos http://www.spidynamics.com/spilabs/js-search/
-Gör en sökning på Google.com
Ange sedan samma sökord hos spidynamics sida.. (undviks delvis med tömmning av historiken, i webläsaren).

Inser att jag inte kan såå mycket, men jag köper inte allt. Det får bankerna stå för..

De identifierar dig inte via ip-numret i exemplet jag gav, de identifierar dig genom att url:en till bilden är unik i varje mail som skickas ut. Det finns ingen koppling mellan ip-adressen och din mailadress.

Ovannämnda problem är inget stort problem, vettiga epostläsare visar inte bilder i html-brev från okända/icke godkända mottagare.

Visst kan man via t.ex. ripe få veta vilken leverantör som tillhandahåller den individuella ip-adressen men steget därifrån till att peka ut en specifik individ är stort om du inte själv är den aktuella ISPn. Lite mindre anonymt är det väl om man själv äger ip-blocket, men inte ens då går det att koppla till en specifik individ.

Du behöver inte vara så orolig vad gäller din ip-adress, tro mig.

Tack... Det känns tryggt! :) Borde ju förstått att de körde med specifika bilder! Läsförståelsen..

Inne på IP-adresser, så hittade jag detta lilla busiga projekt, för de som har tid över: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=206100&st=80&s=akam.no

Fortsätter nog att uppdatera NIS, rensa kakor och historik.. Samt hyra grannlägenheten (inkapslad i bly), för akut evakuering! ;-)

Brakastruten skrev:
> Fortsätter nog att uppdatera NIS, rensa kakor och
> historik.. Samt hyra grannlägenheten (inkapslad i
> bly), för akut evakuering! ;-)

Ja har hört att foliehatt funkar också.

FG skrev:
> Ja har hört att foliehatt funkar också.

Nej nej nej!!! OBS!!!OBS!!!
Detta är en myt startad av den amerikanska regeringen och av de multinationella företagen!!!

Källa:
http://people.csail.mit.edu/rahimi/helmet/

Läs slutsaterna:
"The helmets amplify frequency bands that coincide with those allocated to the US government between 1.2 Ghz and 1.4 Ghz. According to the FCC, These bands are supposedly reserved for ''radio location'' (ie, GPS), and other communications with satellites (see, for example, [3]). The 2.6 Ghz band coincides with mobile phone technology. Though not affiliated by government, these bands are at the hands of multinational corporations.

It requires no stretch of the imagination to conclude that the current helmet craze is likely to have been propagated by the Government, possibly with the involvement of the FCC. We hope this report will encourage the paranoid community to develop improved helmet designs to avoid falling prey to these shortcomings."

Tillbaka
Topp