[OT] Anonyma proxyservrar?

Skall folien vara någonstans, skall den väl vara vid portarna?
Port-folio gav denna illustration:
cover.jpg

Det ser också användbart ut?

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Om lagen genomförs så tror jag många kommer
> köra https enbart framöver.

Vill inte skrämma upp er mer än nödvändigt men det finns redan idag
funktioner i de flesta av de proxyservrar som företag använder som kan
bryta upp och analyser innehålet i HTTPS (SSL)-krypterade förbindelser.
Görs det dessutom ordentligt så kommer användaren aldrig att märka att
det är ngn som tittat på uppkopplingen :-) Så tänk på vilka sidor ni besöker, det finns alltid
något sätt att se vart man surfar. Att tro något annat är bara naivt. Sedan är välfrågan
om och varför man skulle vilja lägga tid på att göra det, men det är ju en annan sak...

/K2

Visst går det att knäcka en SSL-krypterad förbindelse om du ger dig sjutton på dig. Men på mega incorporated med 200000 anställda blir det svårt att göra det på all trafik, speciellt om du skulle försöka dig på att göra det i realtid..

Och som någon redan påpekat - dns-uppslagen görs ju okrypterat så vilken site du surfar på är inte så svårt att utröna.

Det mesta går att knäcka men man får precis som du antyder i din sista mening fundera lite på hur mycket energi det är rimligt att någon skulle orka lägga på det för att komma åt "din" information. Detta måste vägas mot hur jobbigt det är för dig att skydda den.

Vill du vara (tämligen..) säker är det ju bara att dra ur nätverkskabeln. Stäng av skärmen också för säkerhets skull :)

Jag önskar att inte min syrra vore så godtrogen... så slapp jag rensa hennes dator lika ofta!
Foliehatt eller inte. :-p
När skall det där internettet lägga ned nån gång, så man kan surfa tryggt?

varför surfa igenom proxys när varenda byhåla är överfyllda av öppna eller helt värdelöst skyddade wlan, surfa på grannes nät om ni är så nojjiga och njut sedan av chipsen när FRA kommer och stormar grannhuset

Morfum skrev:
-------------------------------------------------------
> ..eller i förorten (eller stora hyrseshus).
> jag får in 8 öppna nätverk i min lägenhet =)

om man klassar WEP som öppna så får jag oxå in 8 :D

Tillbaka
Topp