OT : Är alla på Happy ingenjörer !?

> Lonewolf skrev:
> Håller med Friskis inte konstigt att så måga kan
> lägga så mycket på hojar med såna löner som dem
> flesta av er lär ha, men ni har ju lagt mycket tid
> för att nå dit så det är välförtjänt iaf ;-)
>
Du, jag har läst 4 årig gymnasium, sen 7 år till konst och design och data, fast aldrig på högskola/universitet(sökte men kom inte in på Konstfack...), så sammanlagt har jag visst lagt ner lika många år på utbildning, som många andra här.
Men det är så att inte alla kommer in på högskola, och då gäller att inte ge upp och plugga ändå fast det är inte lika "fint" som akademisk utb. Sen är det svårare att få jobb och hög lön, men är man duktig på de man gör och får visa det, så kan man komma långt!
Jag håller med Leo, jag jobbar för att leva, men det är inte en nackdel att ha ett jobb man trivs med.Men allting är bättre än att vara arbetslös tycker jag.

Senast redigerad av en moderator:
Att ha en ingenjörutbilding i fickan är ingen garanti för höga inkomster. Det jag har sett när jag har hoppat runt mellan tokiga teknikfirmor, genom åren, är att de stenrika finansiärerna som äger företagen, oftast inte har någon högskoleutbildning alls. De har pengar och företag från sina familjer. Så skall ni lyckat får ni helt enkelt byta ut era föräldrar.
Vi alla andra får jobba med det man tycker är roligt.

/Robert

Friskis skrev:
Du, jag har läst 4 årig gymnasium, sen 7 år till konst och design och data, fast aldrig på högskola/universitet(sökte men kom inte in på Konstfack...), så sammanlagt har jag visst lagt ner lika många år på utbildning, som många andra här.

Hmm inte meningen att såra dina känslor om att du inte är ordentligt utbildad, sorry.

Jag har också lagt ganska mycket tid på utbildning, treårig ekonomiskt gymnasium sen flera olika specialutbildningar liknande KY vet inte exakt hur många år det blivit, så helt outbildad är inte jag heller ;-)

Vad jag menade när jag refererade tiil dig var just din träffande komentar om dyra cyklar med så många ingenjörer och annat fint folk ;-)

Hoppas jag inte målat in mig ännu värre i hörnet nu, brukar kunna bli så när man ska försöka föklara något som blivit fel ;-)

Bosse

Hej hopp..

Jag är en av de arbetssökande(lösa) akademikerna.. Och enligt staten är vi bara en fjärde del av alla arbetslösa, dvs. bara runt 100000 pers i Sverige.. Är utbildad beteendevetare med IT inrikting.. Jag vill nog jobba med att skapa användarvänliga system.. Superlätt att få jobb där, speciellt oerfarnen *not*.

Så finns det något företag där ute som vill satsa på mig.. Så hör av er ;)

Som arbetssökande (arbetslös) finns det en massa cykeltid :) alltid något... om det nu kunde sluta snöa bara...

//David

Utbildad Flygmontör, har jobbat med JAS 39 Gripen på Saab i Linköping, Tröttnade på staden flyttade hem till Skåne och har nu världens mest otacksamma Yrke, Speditör/trafikplanerare.

Jaha, jag är ännu en i raden av alla ingenjörsnissar som tydligen har en fascination för tvåhjulingar.
Chalmers gnetade man sig igenom, gick och blev civilingenjör inom maskinteknik med inriktning produktionsteknik. Slavar nu på Volvo Personvagnar ("Svenska Ford AB" - he, he...chefen gillar inte när man säger så) som produktionsberedare på chassi.
Vet inte riktigt vad jag vill bli när jag blir stor dock....

Håller inte på sånt där "fint och pimpinett" :-) utan jag pluggar till barndomsdrömmen, Brandman!

Åka brandbil, träna på arbetstid, rädda snygga tjejer i nöd! kan det bli bättre???

Enligt sägen saxat från finsk uppsatsskrivare:

"VAD SKALL JAG BLI NÄR JAG BLIR STOR

Jag vill bli ingenjör när jag har blivit stor, det är ett roligt arbete och lätt. Därför finns det så många ingenjörer i dag, och varje dag blir de bara fler. Ingenjörer behöver inte gå så mycket i skola. De måste lära sig programmeringsspråk, så att de kan tala med datorer. Jag gissar att de måste kunna läsa också, så att de vet vad det är frågan om när allt trasslar till sig.

Ingenjörerna måste vara modiga så att de inte blir rädda, när allt trasslar till sig mer än möjligt, eller när de måste tala främmande språk på utländska så att de vet vad de ska göra.
Jag gillar också lönen som de får. De får mer pengar än de hinner använda. Det beror på att alla vet att ingenjörerna har ett svårt arbete utom ingenjörerna som vet hur lätt det är.

Det finns inte så mycket som jag inte tycker om, utom att kvinnorna tycker om ingenjörer och vill gifta sig så att man måste köra bort dom, så att de inte stör. Jag hoppas att jag inte blir allergisk mot kontorsdamm så att jag kan bli ingenjör. Jag blir sjuk av vår hund. Om jag blir allergisk mot kontorsdamm kan jag inte bli ingenjör och måste arbeta."

/mikal, VoV, CTH

mikal Skrev:
-------------------------------------------------------
> De får mer pengar än de hinner använda.

> Det finns inte så mycket som jag inte tycker om,
> utom att kvinnorna tycker om ingenjörer och vill
> gifta sig så att man måste köra bort dom, så att
> de inte stör.

Aaaahhhahahaha! Två vanliga myter som jag bestämt vill dementera. :-|

mikal Skrev:
> De får mer pengar än de hinner använda.
>
Kolla i CF:s lönestatistik och jmf. mot övriga europa så inser man att påståendet gäller möjligen utanför svea rikets gränser.

// Miche

Bicycleman Skrev:
> Hej hopp..
>
> Jag är en av de arbetssökande(lösa) akademikerna..
> Och enligt staten är vi bara en fjärde del av alla
> arbetslösa, dvs. bara runt 100000 pers i Sverige..
> Är utbildad beteendevetare med IT inrikting.. Jag
> vill nog jobba med att skapa användarvänliga
> system.. Superlätt att få jobb där, speciellt
> oerfarnen *not*.

När jag gick i skolan var man tvungen att få jobb inom det man var utbildad till innan man kunde "titulera" sig. Jag blir lite förskräckt när folk som har gått nån högskoleutbildning vägrar ta jobb på t ex nåt varuhus av status- och löneskäl. Här om dan hörde jag en av praktikanterna här tacka nej till ett långsiktigt "enklare" jobb på p g a att han inte ville "köpa ner sig". Hur f-n har det blivit så?

Anledningen till att akademiker går arbetslösa är nog att de utbildas för många och att jobben försvinner i rasande takt. Visst är det bra att alla kan utbilda sig, men att trava vidare i gamla hjulspår när samhället ändras ger dom arbetslöshetssiffror som t ex akademikerna har nu.

Jag tror man måste hitta sin begåvning och hänge sig åt det fullt ut. Att välja jobb enbart efter status eller/och lön är nog ingen vidare idé. Jobb som vem som helst kan utföra efter utbildning kommer nog att försvinna utomlands eller automatiseras, precis som görs med våra industrijobb i stor grad just nu. Ska man ha jobb i framtiden så måste man nog satsa på nåt som maskiner eller lågavlönade asiater inte kan göra bättre. När t ex IBM bygger ett IT-system sätter de högavlönade amerikanerna upp definitionerna, skickar sen det vidare till de relativt sett lågavlönade programmerarna i t ex indien och sydostasien, och när dom kommer till jobbet nästa dag så ligger resultatet och väntar på dom. Hur kan svenska akademiker konkurera med sånt?

Jag och några kompisar ska nog dra igång ett litet nätverk för de av oss som har udda och otraditionella hantverksintressen. Vi gör saker som vi brinner för och förhoppningsvis kan vi ge ett mervärde genom att göra personliga saker som andra vill ha. Ingen av oss har nån drift mot det "vanliga" eller mer pengar än att vi klarar oss och det kommer definitivt ge oss fördelar i framtiden.

ingen som vill starta ett litet bummar-hotell ihop med mig i någon mysig bergsby i franska alperna? :)
på sommaren kan vi guida cyklister och på vintern åker vi skidor!!

e-beth - som snart är färdig dataingenjör (med ångest)

Hej!

Är nybörjare på happy och naturligtvis.... ingenjör. Vill inte ta ner någons förväntningar allt för mycket men ingenjörer tjänar generellt sett lite pengar om man relterar det till 4,5-5 års högskolestudier. Det är inte lika illa som för te.x. bibliotikarier men man vältrar sig ju inte direkt inte pengar.

Nästan lite skrämmande många ingenjörer på det här forumet.... ;)

Morsning!!

cerberos Skrev:
> Hej!
>
> Är nybörjare på happy och naturligtvis....
> ingenjör. Vill inte ta ner någons förväntningar
> allt för mycket men ingenjörer tjänar generellt
> sett lite pengar om man relterar det till 4,5-5
> års högskolestudier. Det är inte lika illa som för
> te.x. bibliotikarier men man vältrar sig ju inte
> direkt inte pengar.

Det finns väl ändå ett "visst" värde i att jobba med det man vill? Ingen av ingenjörerna här på mitt jobb tjänar 16000 i månaden som jag och dom ligger långt över mig även efter att dom har betalt sina månatliga studieskulder. Vad är det egentligen som säger att en ingenjör ska ha mer kvar netto än nån som producerar lika mycket resultat utan utbildning? Vad är det dessutom som är så jobbigt med att plugga att man ska få mer ut av det än det rent ekonomiska? Efter koll på studenters hemsidor så verkar det som om dom skulle behöva ha dom där extra pengarna till ny lever för jösses vad dom verkar festa...

:)

> När jag gick i skolan var man tvungen att få jobb inom det man var utbildad till innan man
> kunde "titulera" sig. Jag blir lite förskräckt när folk som har gått nån högskoleutbildning vägrar ta
> jobb på t ex nåt varuhus av status- och löneskäl. Här om dan hörde jag en av praktikanterna här tacka
> nej till ett långsiktigt "enklare" jobb på p g a att han inte ville "köpa ner sig". Hur f-n har det
> blivit så?
>
Jag tror inte det stämmer så väl med verkligeheten då jag vet väldigt många som arbetar med alternativa yrken som inte har samma status som t ex. ingenjörsyrke (ogillar att benämna yrken med status då alla är lika i mina ögon). Detta handlar primärt om överlevnad.

Rent allmänt så tror jag inte att ingenjör/vetenskapsmän mfl. har samma status som våra författare mm. Finns flera duktiga svenska innovatörer som har satt sim prägel på vårt samhälle som till stor del styrs av tekniska system. Dessa tekniska system förväntas bara fungera...

> Anledningen till att akademiker går arbetslösa är nog att de utbildas för många och att jobben
> försvinner i rasande takt. Visst är det bra att alla kan utbilda sig, men att trava vidare i gamla
> hjulspår när samhället ändras ger dom arbetslöshetssiffror som t ex akademikerna har nu.
>
Både jag och nej. Det utbildas visserligen fler ingenjör än vad behovet är idag. Men sen är det lite vårt eget fel att arbetslösheten är så hög bland ingenjörer. CF har kommit fram till om alla civil- och högskoleingenjörer slutade att arbeta så mycket övertid hade man kunnat skapa ca 4000 nya ingenjörsjobb.
Det finns även studier som visar att svenska civilingenjörer arbetar mest och gnäller minst (nu har jag ios inte tagit del av denna studie).

> Jag tror man måste hitta sin begåvning och hänge sig åt det fullt ut. Att välja jobb enbart efter
> status eller/och lön är nog ingen vidare idé.
>
Att välja ett yrken pga status brukar aldrig bli så lyckat. Man bör ha ett intresse för det man sysslar med eller åtminstånde måttligt intresse i alla fall.

// Miche

Jäklar vad ingengörer!!!!!!
Nu lover jag, skall aldrig engagera mig i tekniska diskussion på happy. Så, då var det löftet klart.

Såg någon som ägnar sig åt riktig (natur)vetenskap så man är väl inte helt ensam på det området då jag själv studerar medicin.

Det innebär naturligtvis att jag väljer tjejen. ;-)

Miche Skrev:
> > Jag tror man måste hitta sin begåvning och
> >hänge sig åt det fullt ut. Att välja jobb enbart
> >efter status eller/och lön är nog ingen vidare idé.
>
>
> Att välja ett yrken pga status brukar aldrig bli
> så lyckat. Man bör ha ett intresse för det man
> sysslar med eller åtminstånde måttligt intresse i
> alla fall.
>
> // Miche
>

Jag jobbar just nu mest med inriktning på pengarna, för att om några år kunna ha råd att jobba med det som jag verkligen vill. Men i mitt fall fungerar det eftersom jobbet ändå är rätt intressant, men inte riktigt den inriktning som jag skulle vilja ha.

// Jocke

Jess Skrev:
> Är en blivande ortopedingenjör. Skulle vara
> intressant och veta vad naturvetaringenjören
> (biomeknaik) gör och var har du läst?
>
>
Såg inlägget först nu. Läste tre år i Halmstad på ett program som från hette tillämpad naturvetenskap (tror jag) där jag valde inriktningen Biomekanik. Å det handlar om hur man som människa pallar krafter som verkar i och på kroppen. Kompletterade sedan med lite mer matte, statistik å annat tjafs. Nu jobbar jag på Volvo PV med krocksäkerhet. Alltså vid en kollision i si och så hastighet med ett visst objekt så skall våran kund inte känna av mer än sådär mycket acceleration eller deformation av bröstkorgen osv.

Nej, ingenjör är jag inte och det är jag glad för. Här http://www.amf1.mil.se/ jobbar jag. Ut i naturen varje dag! Kalas!
Och som alla vet så är det inte krig i sverige just nu och då behöver man inte jobba så mycket och det blir mer tid över till cykling :-)

Ja iaf om jag hade investerat i mässingsnipplar...
http://happymtb.org/forum/read.php/1/156796

O guuu va jobbigt jag har det på jobbet. Jag måste vara ute i det fina vädret... suck:
2812fn

*nöjd*

KTH, elektro...

[flame]
...Varför Chalmers, när det finns Teknis, ja det kan inte jag förstå...
[/flame]

;)) Skämt åsido, nu jobbar jag med finans, så mycket spelar det ingen större roll ;)

E-beth Skrev:
> ingen som vill starta ett litet bummar-hotell ihop
> med mig i någon mysig bergsby i franska alperna?
> :)
> på sommaren kan vi guida cyklister och på vintern
> åker vi skidor!!

Jag är på, f-n vet vad man gör om man inte kommer in där man vill, kanske bergsguide om man lyckas sätta dom där sexorna i storskor. Det lär väl dock aldrig hända.

Nu till sommaren satsar jag på att hitta nåt jobb, vadsomhelst! Kom igen om två år, då har staten lagt en massa pengar på att lära mig leda folk i krig, jag blir nog tekniker av det tror tror jag, eller nåt sånt, typ, om dom hade berättat något om vad jag ska lägga elva månader av mitt liv på. Mutter@marinen

=David Skrev:
> Halvvägs civilingenjör..
>
> Mvh David
>

civilin?

Miche Skrev:
> Både jag och nej. Det utbildas visserligen fler
> ingenjör än vad behovet är idag. Men sen är det
> lite vårt eget fel att arbetslösheten är så hög
> bland ingenjörer. CF har kommit fram till om alla
> civil- och högskoleingenjörer slutade att arbeta
> så mycket övertid hade man kunnat skapa ca 4000
> nya ingenjörsjobb.
> Det finns även studier som visar att svenska
> civilingenjörer arbetar mest och gnäller minst (nu
> har jag ios inte tagit del av denna studie).

Nu tror jag nog behovet av (duktiga) ingenjörer kommer att öka men det finns ju andra akademiker som det har utbildats väldigt många av. 1996 skulle många bli systemtekniker med IT-inriktning. Sen fanns det nästan inga jobb. Själv skulle jag jobba med hemsidor men jag lyckades stressa mig själv in i en väl armerad "betongvägg" och efter några bortkastade år så har jag tagit mig ur det något så när och bestämt mig för att syssla med sånt jag är bra på istället för att jaga jobb som är nästan ickeexisterande när man väl har utbildats till dom. Den där kursen jag gick hade inriktningarna nätverk, webb och CAD och mycket få av oss lyckades få några jobb efteråt som det var tänkt. Det är väl så det går när utbildnings-företagen/institutionerna själva får bedöma och marknadsföra det dom tror är "rätt". Just nu vill ju vissa högskolor/universitet satsa på språkutbildningar men att övriga världen hellre lär sig engelska och svenska snabbare än vi lär oss deras språk, p g a dom vill tjäna pengar på oss, verkar gå helt förbi "studentvärvarna".

Det har gått status i högskolor och t o m vår lilla håla ska få en högskolefilial om politikerna får som dom vill. Dom vill utbilda mer marinbiologer men det finns inget överflöd av jobb för såna. Det bryr sig inte våra politiker om för vår orts "status" måste höjas.

Det som jag tror behövs i framtiden är vilt kreativa människor och modiga entrepenörer som kan samarbeta med ingenjörerna fullt ut. Om inte så många år tror jag den generation som hittills har satt agendan kommer vara väl inneslutna i sina uterum och sommarstugor på mer permanent basis och "marknaden" kommer att kräva helt andra saker, och snabbare, än vad de flesta söker nu. Tyvärr har nog ingenjörerna hittills haft lite för mycket inflyttande på hela produktionsprocessen istället för att man har fokuserat på deras specialitet. Förfärande många ingenjörer verkar leva kvar i femtiotalets tro på ingenjörens "magi" trots att "kunderna" idag har bytt till designerna som "produktidoler".

:)

Nope, däremot it-tekniker, vilket inte säger så mycket. ;)
Sånt som händer när man inte vet vad man vill pyssla med men jag kommer väl på det när jag blir stor.

Gick tre år på industriell-teknik, som då var en ny utbildning, hade fått jobb direkt på ABB om jag hade hoppat av skolan. Efter examen hade ABB sparkat ut alla nyanställda på grund av lågkonjunktur. Jag är glad att jag inte hamnade där! Fast ibland hade det varit trevligt med tillgång till CNC-svarv och fräs...

42Hz Skrev:
> Fast ibland hade det varit trevligt med
> tillgång till CNC-svarv och fräs...

Jag kan t o m nöja mig med manuella maskiner. När jag var arbetslös nån period på 80-talet gick jag en svarv/fräs-kurs. Väldigt nyttiga kunskaper ibland :)

Självklart!!
Nybakad från Väg o vatten, KTH.
Jag hade också valt cykeln, vad ska jag med en tjej till?? (Annat vore det ju om det var en kille...)

Icke ingenjör... Måste skriva det och därigenom göra vad jag kan för att väga upp den överväldigande majoriteten här.

Ansluter mig till ingenjörstruppen. Högskoleing(HiG) & Civing maskin (LiTH). Känns som vi är ett solitt gäng ingejörer....är det därför alla är "prylbögar" inklusive mig själv???

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp