[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC

Det finns inte många hojar, varesig nya eller samtida, som inte är bättre på nästan allt. Ändå är det som nämndes tidigare i tråden så vansinnigt att folk skriver brev och frågar om den är till salu.
Den har mer kultstatus än faktisk prestanda. Men är man gubbe och helst kör grusväg i 70-80 så är den fantastisk. Har jag hört. Av såna gubbar.
Har en 81:a som också är attraktiv o vill köpas. Tydligen löjligt höga priser i Tyskland o Italien. En kulthoj, men inte riktigt i Vincent-klass (än).

9C9E0CF6-F14C-4E78-9028-8E112E5854B3.jpeg

Lånad hoj, nyköpt hjälm, nya dojor, fel byxor men airbag under MC-jackan. Fotat i mellandagarna…. ! SoCal

Vilken pärla, Grattis till pensionen!

Lånad bild men jag har en sådan här. Yamaha Dt 125 från 1983. Den har gått drygt 1100 mil och är i toppskick. Jag har haft den sedan den var ny.

Är det en TL1000S till höger? Hade en likadan ett par säsonger i början av 2000-talet. Dessvärre blev den inlöst efter att jag stött ihop med en utsvängande Volvo på E22'an mellan Norrköping och Söderköping.
Ser ut som det. Har haft en själv. Fantastisk motor. Lite orolig fram, dock. Och sittställningen rätt aggressiv. :)

Nya hojjar må va bättre på bromsar, väghållning, ljus, elektronik, tillförlitlighet medmera...

Men dom gamla är snyggare!

Är det en TL1000S till höger? Hade en likadan ett par säsonger i början av 2000-talet. Dessvärre blev den inlöst efter att jag stött ihop med en utsvängande Volvo på E22'an mellan Norrköping och Söderköping.
Stämmer bra det. Fantastisk kul hoj, gashandtaget beskrivs bäst som vinkelväljare ;)

Gruset börjar så smått försvinna från vägarna, inne i städerna tar kommunerna hand om det efter (ekonomisk) förmåga och vilja från entreprenörerna. Det finns hopp, även efter senaste snö-gloppet häromdagen - en tur innan påsk!

Jag tappade intresset för att cykla några år sedan, det blev istället långa turer på motorcykeln bortom de asfalterade vägarna som gällde.

Bilagor

• IMG_1391_jpg_Original.jpeg
    IMG_1391_jpg_Original.jpeg
    1.1 MB · Besök: 60
Har en 81:a som också är attraktiv o vill köpas. Tydligen löjligt höga priser i Tyskland o Italien. En kulthoj, men inte riktigt i Vincent-klass (än).
Det här inlägget hade jag missat, oförskämt av mig. Roligt med en 81:a! Har du några bilder?
Kör du den?

Efter flera års törnrosasömn återuppväcktes förra året Grustysken:
Visa bilaga 681546
Tyvärr visade hastighetsmätaren så uppåt väggarna fel att det blev ombesiktning, och innan en ny mätare hade kommit hem hade 30-dagarsfristen gått ut och skiten fick stå kvar i lagårn i väntan på bättre tider.

Idag for fan i mig, och operation montera nya mätaren inleddes. Patienten framkörd:
Visa bilaga 681547

Tanken töms för att kunna tas bort:
Visa bilaga 681548

Pensionsförsäkringen, en äkta pd-tank som rymmer en halv månadslön i go 98-oktan:
Visa bilaga 681551

Boven i dramat (visade 120 när man körde 90):
Visa bilaga 681549

Tanken tömd och bortplockad, batteriet frånkopplat och allt mer eller mindre klart för transplantationen:
Visa bilaga 681550

Fortsättning följer, missa inte nästa avsnitt!
Uppdatering: mätaren monterad och allt verkar funka. När väl permafrosten släpper blir det besiktning.
Efter en allt annat än positiv upplevelse hos ett besiktningsorgan som jag tror hette Beskita - inte en underkänd besiktning, isf hade det varit unket av mig att lipa här, utan kort och gott bara ett imponerande oförskämt bemötande - utnyttjade jag min valfrihet som kund och bokade besiktning på Bilprovningen. Datum? I tisdags.

IMG_3782.jpeg

Det kom efterhand uppemot 20 cm snö, så jag bokade om min tid till idag. Jag gjorde under tiden några tappra försök att busköra på hemmaplan…

IMG_3797.jpeg

IMG_3795.jpeg

…men näe, bäst att hålla sig i skinnet och vänta ut islossningen.

Tyvärr såg det inte mycket bättre ut idag, men med planerna på att för egen maskin köra cykeln till besiktningen slagna ur hågen och kedjorna istället monterade på traktorfolkan…

IMG_3806.jpeg

…så tog jag med nöd och näppe mig själv och min värdefulla last…

IMG_3807.jpeg

…från den moddiga lagårdsbacken ut till plogade och farbara vägar som efterhand ledde ända in i självaste Människobyn.

Hojen framkörd och jag själv bara lite nervös:

IMG_3808.jpeg

Helt i onödan skulle det visa sig. Förutom en rekommendation att byta bromsvätska och belägg så gick den gamle Grustysken igenom sin sista besiktning med blanka papper:

IMG_3810.jpeg

Nästa ordinarie kontrollbesiktning? Senast ÅÅÅÅ-MM-DD. ”Sen tar du den här och sätter på hojen” sa besiktningsmannen och gav mig en klibba:

IMG_3811.jpeg

”för nu ser vi aldrig den här hojen hos oss igen”.

Det är en 85:a, och eftersom den kommer att fylla 40 bast med godkänd besiktning så är den fr.o.m. nu besiktningsfri. Låt våren komma!

Någon här som har kört KTM freeride? Hade varit kul att höra vad ni tyckte om den.
Finns bild på en med dubbdäck på en bit upp. Kanske läge här att erkänna att den bilden är från förra vintern ?

Jag köpte den som min första enduro nånsin, och som vuxen (runt 40). Fantastisk nybörjarcykel tycker jag. Jag hade en 350 fyrtakt. Massor av bottendrag men väldigt strypt så nybörjarevänlig på det sättet. Fjädringen duger inte heller för något annat än lugn körning.

Jag köpte den i slutet av augusti och körde under hösten och ett par gånger under vintern. Till våren efter skaffade jag en asiatisk tvåtaktare från -98, och det kändes direkt att den var mycket närmare hur en "riktig" modern enduro ska vara, trots 25 år gammal konstruktion och allmänt slutkört skick.

För att summera, och generalisera. För en vuxen man är det en bra nybörjarcykel, men den kommer nog inte räcka en hel säsong. Ju brötigare endurobana desto längre kommer den duga. Jag vet dock att den är populär bland kvinnor. Den är rätt liten i ramen så det spelar säkert in.

Beta X-Trainer dyker ofta upp som ett alternativ till freeriden. Jag har aldrig provat eller ens sett en sån i verkligheten men jag tror det är mer cykel att växa i. Disclaimer på det: jag kör numera Beta, fast 250 2T, och är extremt nöjd.

Efter en allt annat än positiv upplevelse hos ett besiktningsorgan som jag tror hette Beskita - inte en underkänd besiktning, isf hade det varit unket av mig att lipa här, utan kort och gott bara ett imponerande oförskämt bemötande - utnyttjade jag min valfrihet som kund och bokade besiktning på Bilprovningen. Datum? I tisdags.
Sånt där är så lurigt. Har varit på Besikta senaster två besiktrningarna av min viffer. Första fick jag veta att hellyset var kasst inställt (helvete tänkte jag) varpå besikningsmannen rullar fram vagnen, kollar in i lamphuset och fixat till det. Andra besiktningen kommer snubben tillbaka efter bromstestet och går fram till mig och säger "du, var satans försiktig med bromsarna...." (faaaan) "helvete vad de tar".

Sånt där är så lurigt. Har varit på Besikta senaster två besiktrningarna av min viffer. Första fick jag veta att hellyset var kasst inställt (helvete tänkte jag) varpå besikningsmannen rullar fram vagnen, kollar in i lamphuset och fixat till det. Andra besiktningen kommer snubben tillbaka efter bromstestet och går fram till mig och säger "du, var satans försiktig med bromsarna...." (faaaan) "helvete vad de tar".
Jag är nöjd med besikta, släppte igenom rsv4:an med akra. "Den lät jävligt gôtt" ?
I mitt fall var det säkert det osnutna rötägget på just den stationen som det kom an på. Men det slumpade sig så att lika väl som han, i Beskitas lokaler och brandade kläder, gjorde sig till ett riktigt präktigt röfhål, lika reko var killarna på Bilprovningen. Inget fjäsk och trams, utan bara sjysst och nyktert, vettigt och trevligt.

I mitt fall var det säkert det osnutna rötägget på just den stationen som det kom an på. Men det slumpade sig så att lika väl som han, i Beskitas lokaler och brandade kläder, gjorde sig till ett riktigt präktigt röfhål, lika reko var killarna på Bilprovningen. Inget fjäsk och trams, utan bara sjysst och nyktert, vettigt och trevligt.
Ja, det beror nog mest på personen och hans humör den dagen, dvs slumpen. :)

Finns bild på en med dubbdäck på en bit upp. Kanske läge här att erkänna att den bilden är från förra vintern ?

Jag köpte den som min första enduro nånsin, och som vuxen (runt 40). Fantastisk nybörjarcykel tycker jag. Jag hade en 350 fyrtakt. Massor av bottendrag men väldigt strypt så nybörjarvänlig på det sättet. Fjädringen duger inte heller för något annat än lugn körning.

Jag köpte den i slutet av augusti och körde under hösten och ett par gånger under vintern. Till våren efter skaffade jag en asiatisk tvåtaktare från -98, och det kändes direkt att den var mycket närmare hur en "riktig" modern enduro ska vara, trots 25 år gammal konstruktion och allmänt slutkört skick.

För att summera, och generalisera. För en vuxen man är det en bra nybörjarcykel, men den kommer nog inte räcka en hel säsong. Ju brötigare endurobana desto längre kommer den duga. Jag vet dock att den är populär bland kvinnor. Den är rätt liten i ramen så det spelar säkert in.

Beta X-Trainer dyker ofta upp som ett alternativ till freeriden. Jag har aldrig provat eller ens sett en sån i verkligheten men jag tror det är mer cykel att växa i. Disclaimer på det: jag kör numera Beta, fast 250 2T, och är extremt nöjd.
Såg bilden, men kopplade aldrig att det var en Freeride. Skyller på att bilden var tagen framifrån. Jag har förstått att Beta X-Trainer anses vara mer riktig hoj, än vad Freeride är, men känner ändå att jag nog är sugen på att ge Freeride en chans. Jag är sugen på en hoj som är så nära dom gamla "motionsenduro" hojarna som fanns på min tid man kan komma. Tänk Honda XR 250, Honda XR 400, Suzuki DR350, Suzuki DRZ 250/400.

När du skriver "För en vuxen man är det en bra nybörjarcykel, men den kommer nog inte räcka en hel säsong", menar du att man kommer köra sönder den för att fjädringen är för dålig, eller att man kommer tröttna på den för att den är för slö?

Ja, det beror nog mest på personen och hans humör den dagen, dvs slumpen. :)
Jag hade garanterat gjort likadant. Iofs, ena besiktningen så fick jag sms 15 min innan besiktningen att den var inställd pga sjukdom. Då var jga lite lack men det lär ju inte vara något som går att göra något åt heller.

Jag är sugen på en hoj som är så nära dom gamla "motionsenduro" hojarna som fanns på min tid man kan komma. Tänk Honda XR 250, Honda XR 400, Suzuki DR350, Suzuki DRZ 250/400.
Jag har inte kört nån av dessa så jag kan inte jämföra. Men cykeln jag bytte till efter freeriden var en KDX-220 så inte helt olik dessa kanske? Förutom tvåtakt då. Sen när jag senare bytte till en modern Beta 2T blev det tydligt att hoppet från freeride till KDX var ett mycket större lyft än från KDX till Betan. Och då är KDX:en en avsevärt äldre konstruktion än båda de andra. Jag kör mestadels teknisk/långsam enduro, där freeriden egentligen borde passa som bäst. Men det är iofs också sant för KDX:en. På crossbanan är betan ljusår bättre än båda de andra (fast jag som pilot är helt värdelös där och besöker den sällan).
När du skriver "För en vuxen man är det en bra nybörjarcykel, men den kommer nog inte räcka en hel säsong", menar du att man kommer köra sönder den för att fjädringen är för dålig, eller att man kommer tröttna på den för att den är för slö?
Köra sönder den tror jag inte (iaf inte mer än nån annan endurocykel...), men likt mig tror jag du kommer tröttna. Fjädringen och bromsar verkar vara lånade från 85:orna så klart underdimensionerade. Och luftburken har ett löjligt litet hål så motorn tappar snabbt när man varvar. Fast den har riktigt bra botten.

Men varför inte köpa nån av cyklarna du nämde att du siktar på att hitta nåt som liknar? Jag köpte KDX:en till 75% av nostalgiskäl men blev ordentligt positivt överraskad över hur bra den är att köra, där jag kör. Det har onekligen hänt en del på fjädringssidan sista 25-30 åren, men i övrigt förvånansvärt lite tycker jag. Däremot är reserverdelar ett potentiellt problem. Rena slitdelar finns och packningssatser och sånt, men ett större motorhaveri (eller bara precis fel del som går sönder) kan göra att en reservdelshoj framstår som lockande. Men en tvåtakt har ju lite färre delar än en fyrtaktare. Priserna på 90-talscyklarna är ju dock därefter så ingen stor investering att prova.

Jag snöade in på Mini RR och köpte en sådan. Det är i grunden en ombyggd TM85 cc cross med 12” slicks och kåpor. Premiär idag på gocartbana. Otroligt kul! Ger det några gånger till men fortsätter det vara lika kul så kanske gathojen kan säljas, då skulle denna alltså bli en ren ekonomisk vinst!

Bilagor

• IMG_4341.jpeg
    IMG_4341.jpeg
    1.2 MB · Besök: 63
Jag snöade in på Mini RR och köpte en sådan. Det är i grunden en ombyggd TM85 cc cross med 12” slicks och kåpor. Premiär idag på gocartbana. Otroligt kul! Ger det några gånger till men fortsätter det vara lika kul så kanske gathojen kan säljas, då skulle denna alltså bli en ren ekonomisk vinst!
Gocartbana är bra, ta med jonne0n och träna gp!

Snyggt med Mozz-klibba också :D
(efter inzoomning ser jag att det inte är en ISR Racing Team-klibba, men lik :))

För ett par helger sedan var Grustysken och jag på gruskurs med SMC Östergötland. Kursavgiften på 550kr/dag (steg 1 på lördag, steg 2 på söndag) var de bäst spenderade pengarna på väldigt länge.

Utlåtande från en av de andra kursdeltagarna, en trevlig prick som körde sin T7:a som vore hans sista stund kommen:
IMG_4302.jpeg

Jag har inte kört jättemycket i mina dagar, och framförallt har jag just återfallit efter ett långt uppehåll. Men av det jag har kört har merparten varit på grus. Ändå var kursen oerhört givande, och de turer som jag har gjort efter kursen bekräftar att jag kör grus med en helt annan trygghet än tidigare.

Om du kör så lite som en kilometer om året på grus så boka in dig på kursen. Var inte rädd för att börja med steg ett även om du har kört grus tidigare, alltihop följde en konsekvent linje där övning lades till övning och där nivån stadigt men tryggt höjdes.

Av instruktörernas och övriga deltagares hojar att döma så ska du inte heller avstå för att du inte har någon renodlad grushoj. Det var stort och smått, gammalt och nytt, enduro och lvg, grovmönstrat och slätrakat om vartannat och alla körde för glatta livet utifrån sina förutsättningar. Den hoj som du har är ju den hoj som du kommer att köra när du stöter på (och sedermera väljer…? ?) en grusväg, så det är lämpligen den hojen du kör kurs på.

Tummen upp för SMC och framförallt gubbarna Johnny och Bengt i Norrköping!

Ps. De flesta av oss körde vält någon gång under helgen. Kursen handlade trots allt om att utforska sina gränser och tänja dem bit för bit. Det var däremot aldrig några hastigheter, och bara några få gånger var jag uppe över tvåans växel. Ovanligt nog var det ändå tre deltagare som fick bryta pga skador. Två skadade fötterna pga att de hade mjuka vägskor och fick cyklarna över fötterna, något som rimligen hade kunnat undvikas med hårda kängor. En bröt ett revben vilket rimligen hade kunnat undvikas om han hade haft ryggskydd/bröstplatta. Nåväl, inga allvarliga skador som tur var.

SMC är toppen! Var på Rörken i Uppsala för första gången i måndags. Över förväntan kul att köra på Gocart-bana! Och på liten yta så hänger 300cc, 31 hkr med bra även när de flesta andra har sporthoj :) Jag tar med sonen så att han får lära sig att köra på riktigt, väldigt trevlig far-son-aktivitet.
IMG_0352.jpeg

Tillbaka
Topp