[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC

Hade SAS på service, när de hade satt på ett nytt däck åt fel håll, så lånade jag en sån här istället för att bara stå att hänga. Jag har suktats av den länge.
400 cc, 80 hästar. Provkör den i rusning så allt jag kunde få känna på var motorvägspåfart och avfart och rondeller.

Något att det roligast jag kört utan att det går fort.

Jag står och väntar vid röd stoppskylt. Upp mot en 50 väg. När det är "min" tur såå, jag gasar "fullt", drar inte till rött men rejält in i effektbandet, hojjen vrålar, magiskt ljud i den, 1an, 2an, när jag smäller i 3an så känner jag mig som en motogpförare, jag gör 65 km/h. Helt perfekt. Den gör alla ljuden, och den känns magisk.
Fantastisk söndagskurvigväghoj.
Ett problem, fjädringen är för klen för mig, jag väger under 80 kg, när du laddar i en kurva blir den gungig bak.
Det finns en rr version, fullt justerbar bak, inte fram, bara fjärderspänning och retur jag.
1718870633683.png

Den ovan var färgen jag körde. Gör inte så mycket för mig, men rr i 40 års utgåvan blir jag svag, rejält svag av. Sååå vacker.

1718871085003.png

Perfekt hoj för kurvig väg. Kul utan att det går fort.

Ska väl säga att jag är 189 cm lång och kunde sitta på den, trots att jag plus 50, men jag ska också säga jag kan sitta på smallbenen på en stol, knäna nästan i 180 grader vinkel, en timme typ, jag gör det på jobbet.

Gruskurs låter redigt kul! Ja har varit på första vägkursen (ADAC i Tyskland) oj vad man kan lära sig.

Bromsa i kurva, köra över blöt plåt mitt i sidoläge, krypfart osv.

Nu försöker jag sälja min f650gs, över 2000 personer har kollat på annonsen. Inte en enda förfrågan.

Tycker ja har rätt bra bilder och billigaste i området. Ska bli en f800GS som min nya. Den har mer plats för mina långa ben!

Om någon har vägarna förbi Hamburg och är intresserad av en äkta Tysk, så skicka ett pm:)

Visa bilaga 706798

Perfekt hoj för kurvig väg. Kul utan att det går fort.

Jag har en gång i tiden ägt anfadern till den där hojen. En Kawasaki ZXR400 1992 som jag tog ut ny på Manfreds Motor i världsmetropolen Burseryd. Rolig hoj. Minns speciellt utseendet, ljudet och hur otroligt snabb den var att kasta från sida till sida i rondellerna. En hoj man såhär 30 år i efterhand önskar att man hade sparat. 30 år av teknisk utveckling har säkert gjort att tiden sprungit ifrån den, men den pryder ju även sin plats i vardagsrummet.

Ny förare här.

När min artros och knäproblem gjorde cyklingen smärtsam så gav jag upp.
Då kom frågan: Vad ska jag nu lägga mina pengar på?
Svaret kom förra hösten. Testade skriva provet för att se hur långt ifrån att klara det jag var. Lyckades klara det på första försöket.
Blev snabbt till att boka risk 1&2.
Övningskörde lite med en god vän.
Hoj införskaffades lite som ett spontanköp vid en resa söderut från Umeå.
Uppkörning blev bokad mitten på maj i år.
Blivit många mil sedan dess.
Min hoj.

Bilagor

• IMG20240501103656.jpg
    IMG20240501103656.jpg
    1.6 MB · Besök: 139
  • IMG20240501103705.jpg
    IMG20240501103705.jpg
    1.5 MB · Besök: 144
Ny förare här.

Svaret kom förra hösten. Testade skriva provet för att se hur långt ifrån att klara det jag var. Lyckades klara det på första försöket.
Min hoj.

Grattis, väldigt trevlig hoj det där! Hade valt den om jag fått plats på den. Skitsnygg dessutom!

Ny förare här.

Min hoj.
Fundera på att köra på bana - alla kör åt samma håll, inga bilar, ingen som sms:ar under körning. Flera försäkringsbolag godkänner körning i "gatgrupp" och på alla körningar (utom licenskurs) som SMC arrangerar. Roligt, ger bra träning och gör att man inte frestas att köra så ini h-e på allmän väg

Inom några veckor åker Grustysken in på kliniken igen.

IMG_6784.webp
IMG_4952.webp
IMG_6631.webp
Mätarens 9 000 mil är sannolikt andra varvet, och efter 19 000 mil har kolvar och cylindrar gjort sig förtjänta av pension. Istället blir det Siebenrock 1000cc. Jag testade en likadan litermoddad R80 - den svartgula på översta bilden - och de 10 extra hästarna gjorde en otrolig skillnad. På återseende.

Senast ändrad:
Gubbracer. En Tracer 7. Typ MT fast med komfort.

Bilagor

• 20230504_152434.webp
    20230504_152434.webp
    894.7 KB · Besök: 44
Inom några veckor åker Grustysken in på kliniken igen.

Visa bilaga 764122Visa bilaga 764123Visa bilaga 764124Mätarens 9 000 mil är sannolikt andra varvet, och efter 19 000 mil har kolvar och cylindrar gjort sig förtjänta av pension. Istället blir det Siebenrock 1000cc. Jag testade en likadan litermoddad R80 - den svartgula på översta bilden - och de 10 extra hästarna gjorde en otrolig skillnad. På återseende.
Jäkla snajdigt att man kan meka topplock i fält! Har alltid tänkt att de där verkar opraktiska, men det kanske är precis tvärtom. :unsure:

Besiktade min Street Triple RS -19 idag. De små modifikationerna med clip on och mindre backspeglar hade besiktningsmannen inga synpunkter på. Ska få riktiga sportdäck också när kylan släppt så den är redo för Gotland Ring i juni.

Bilagor

• IMG_5868.webp
    IMG_5868.webp
    953.5 KB · Besök: 102
Hade jag haft typ en halv mille eller vunnit 2 mille på lotto hade jag köpt mig en CAN-AM Spyder RT eller Sea to Sky. Den räknas enligt transportstyrelsen som en bil eftersom den har 3 hjul och man behöver inte heller ta dyrt MC-kort för att köra den det räcker med B-kort. Hade varit perfekt för mig som har en funktionsvariation. Då kunde jag kört ner till Frankrike eller Tyskland. Den är lika bred som en bil och tar upp en hela p-plats så inga MC-garage för denna.

Bilagor

• G2MA-S2SGreen-BRP00215-01.webp
    G2MA-S2SGreen-BRP00215-01.webp
    123.2 KB · Besök: 78
Jag har i princip lagt ner att åka på gata. Mest tid läggs på crossbanan men jag tävlar även i Supermotard. Lite bilder från helgens tävling. Supermotard är blandning av asfalt och grus och även hopp. Min "grusbild" är dock från en inbromsning på längsta raksträckan som höll på att sluta illa men bara resulterade i ett besök i avåkningszonen.

Bilagor

• 494920515_1162470879016301_2798463129639431062_n.webp
    494920515_1162470879016301_2798463129639431062_n.webp
    284.3 KB · Besök: 94
  • 494961404_1162479242348798_6827626297806814175_n.webp
    494961404_1162479242348798_6827626297806814175_n.webp
    660.4 KB · Besök: 95
Jag har i princip lagt ner att åka på gata. Mest tid läggs på crossbanan men jag tävlar även i Supermotard. Lite bilder från helgens tävling. Supermotard är blandning av asfalt och grus och även hopp. Min "grusbild" är dock från en inbromsning på längsta raksträckan som höll på att sluta illa men bara resulterade i ett besök i avåkningszonen.

TM är nice. Hade en 300 blårökare och körde lite enduro. Fasen vad kul det var men fann inte riktigt tiden med smågrabbar hemma då. Dock sugen igen på enduro och lilla grabben på 9 har börjat snacka om att vilja testa på cross, så vi får se ;)

Ser kul ut! Hopplöst att bo i Stockholm, långt till alla banor...

Hade jag haft typ en halv mille eller vunnit 2 mille på lotto hade jag köpt mig en CAN-AM Spyder RT eller Sea to Sky. Den räknas enligt transportstyrelsen som en bil eftersom den har 3 hjul och man behöver inte heller ta dyrt MC-kort för att köra den det räcker med B-kort. Hade varit perfekt för mig som har en funktionsvariation. Då kunde jag kört ner till Frankrike eller Tyskland. Den är lika bred som en bil och tar upp en hela p-plats så inga MC-garage för denna.
Surrade med en snubbe som hade en sån. Bättre på pappret än i verkligheten (men mindre val med funktionsvariation, såklart). Lite slängig men ffa vattenplanade den väldigt lätt (vilket är lätt att förstå om man tänker efter). Breda däck (ett extra, dessutom) ger väldigt lågt marktryck.

Ett sidovagnsekipage eller trike har också ett extra hjul, men är knappast roliga nånstans (vilket en CanAm faktiskt är).

Ser kul ut! Hopplöst att bo i Stockholm, långt till alla banor...
???
Tuvängen ligger i Södertälje. Motard kan du även träna i Strängnäs, Enköping, Västerås och Örebro. Du bor i princip i Sveriges bästa område för sporten där majoriteten av alla klubbar finns. Du kanske tänker mer på roadracing? Personligen tycker jag detta är lika roligt, till en bråkdel (nja...) av priset.

TM är nice. Hade en 300 blårökare och körde lite enduro. Fasen vad kul det var men fann inte riktigt tiden med smågrabbar hemma då. Dock sugen igen på enduro och lilla grabben på 9 har börjat snacka om att vilja testa på cross, så vi får se ;)
Man måste ha något italienskt i garaget. Detta är en en löjligt överspecad hoj för min nivå, men ack så underbar att köra. Att de sedan på italienskt manér har mycket udda lösnignar är en del av charmen. Det är första gången jag fått ta fram en manual och ringa en vän för att byta olja på 20 år, du kan väl inte tro att det finns ett nivåglas för att du skall se oljenivån...

???
Tuvängen ligger i Södertälje. Motard kan du även träna i Strängnäs, Enköping, Västerås och Örebro. Du bor i princip i Sveriges bästa område för sporten där majoriteten av alla klubbar finns. Du kanske tänker mer på roadracing? Personligen tycker jag detta är lika roligt, till en bråkdel (nja...) av priset.
Ja, tänkte rena asfaltsbanor och är lite avståndsavert så när arlanda test track försvann från smc:s program så tyckte jag att det blev lite lång till alternativen. Jag kör på låg nivå, smc-kurser bara, med en liten 300 cc så gokartbana räcker fint så rörken/uppsala finns ju...

Till alla som funderar på en sådan typ av maskin eller trehjulig scooter för att ”slippa” MC kortet rekommenderar jag varmt att göra alla delar av MC-utbildningen man klarar av.

Jag hade redan en mängd behörigheter och mycket erfarenhet både professionellt och privat. Men det var otroligt lärorikt att ta MC-kortet.

Ja, tänkte rena asfaltsbanor och är lite avståndsavert så när arlanda test track försvann från smc:s program så tyckte jag att det blev lite lång till alternativen. Jag kör på låg nivå, smc-kurser bara, med en liten 300 cc så gokartbana räcker fint så rörken/uppsala finns ju...
SMC kör i Sala också. Och Strängnäs. Båda de banorna känns lite större än andra småbanor även om det inte är storbana, men nästan lika roligt och enkelt, billigt, roligt och nyttigt.
Edit: och Enköping och Arlanda Test Track 1.

Bandag på arlanda igår med smc. Tips att det är gratis för övningskörare. Syns inte på webben så jag hade betalt för sonen men ska gå att få till om man mailar. Regnigt, nyttig erfarenhet. 2 av ca 70 hojar på plats klotade, tror att båda gick på gasen för tidigt efter kurva.

Adam.webp

Sålde nyligen min Mc, en trimmad gixer. Fd banhoj. Gick som ett skott, jag är bara glad att jag har lappen kvar. Faen det gick inte att låta bli och dra på rullen.
Så nu är det bara betydligt spinkigare hojar som gäller.

Bilagor

• D63CC9D0-E104-4FD5-8A35-075FA372E9DD.webp
    D63CC9D0-E104-4FD5-8A35-075FA372E9DD.webp
    400.5 KB · Besök: 53
  • IMG_5693.webp
    IMG_5693.webp
    352.5 KB · Besök: 55
Köp en trike. Mycket coolare och billigare.

Tillbaka
Topp