[OT] Är det några här som kör MC? / Visa din MC

Farsan har en Honda Cub 125:a som är typ som en scooter, hans primära fordon sen 7-8 år tillbaka när han inte kör Ciao. Han har bara två motorcyklar kvar förutom den, båda är NSU från 50-talet som han ägt i 55 resp 30 år :-)

Lite på gång att ta A-kort själv eller i alla fall skriva teorin när jag ändå tar BE.

Visa bilaga 848285
Så vart man motorcykelägare igen efter ett decenniums uppehåll 🤠 En föredetta granne hörde av sig när han skulle sälja och frågade om jag ville köpa, kunde inte motstå, dessutom hade jag ju skruvat på den förut. Länkar in en liten video från några år tillbaka när jag hade hjälpt grannen att få fart på den.

Ska bli kul att få den att starta igen.

Roligt projekt och härlig hoj!😀

Den ser härlig ut! Vad är det för något?

Hade en kort period med att köra snabba motorcyklar men intresset dog ut. Någon stal min hoj och jag köpte lägenhet istället. Misstänker fortfarande morsan att ha arrangerat stölden, men om så är fallet är jag ändå tacksam givet att det tvingade fram kloks beslut.

Hur som helst, en sån där ser ju väldigt trevlig ut! Genom åren har jag sett någon glida förbi på en gammal Vespa från 70-talet och det ser på många vis härligt ut. Jag skulle kunna tänka mig något smidigt och lätt, praktiskt och funktionellt, som man kunde använda till allt som lastcykeln blir liiite för jobbigt för. Typ som att hämta en liten grej på andra sidan stan men man är för trött för att ta cykeln och det är inte rimligt att förflytta en människa i en två ton tung bil liksom. Då skulle jag vilja ha något sådant där!

Antar att en Vespa är italiensk och att en Suzuki är mer driftsäker? Antar också att man inte behöver tusen specialverktyg och att man kanske kan greja med mycket själv?
Det är en CS125 från 1983.
Jag har också haft en hel drös med motorcyklar tidigare i livet och har fortfarande en gammal 750 i garaget, men det är ändå den här som rullat mest sedan jag köpte den för 3 år sedan. Som sagt är den inget fartmonster, men inom stan så är den helt oslagbar. Åkte på den till en hojträff strax utanför stan för ett par veckor sedan och även om det säkert går att pressa upp den i något högre hastigheter så gör man nog bäst i att försöka hålla sig på 70-vägar som mest.

Visst vore det kul med en gammal Vespa och jag tror väl att även de är så pass enkla i konstruktionen att de borde vara hyfsat lätta att hålla i liv, men de kostar ju gärna en lite större slant. De här finns att hitta för omkring 10k. Jag gav strax därunder för min och det enda jag fixat var en chokevajer som ärgat fast.
Det finns ju också motsvarande modeller från andra japanska tillverkare. Jag skulle t.ex. gärna komplettera garaget med en Honda Spacy från mitten av 80-talet, bara för att pop up-lyset är bland det coolaste som tillverkats.

1787218086849.webp

1787218068066.webp

Är inne på min 3e hoj för säsongen, ca 1100 mil än så länge i år.
Långtidslånade en Suzuku V-strom av en släkting i några år. Den såldes när jag köpte en Triumph Tiger 900 Rally pro (vita) i våras. Den hade gått en del när jag köpte den och insåg att milen snabbt blev fler. Ett spontanbesök på MC-Konsult i Lidköping i somras resulterade i att jag bytte in den och plockade ut en ny Tiger 900 Rally pro (gröna). Tjejen köpte i samma veva en Tiger 900 Alpine edition.
IMG_3959.webp
IMG_4466.webp
IMG_5179.webp

Visa bilaga 848285
Så vart man motorcykelägare igen efter ett decenniums uppehåll 🤠 En föredetta granne hörde av sig när han skulle sälja och frågade om jag ville köpa, kunde inte motstå, dessutom hade jag ju skruvat på den förut. Länkar in en liten video från några år tillbaka när jag hade hjälpt grannen att få fart på den.

Ska bli kul att få den att starta igen.
Bra granne :)

Är inne på min 3e hoj för säsongen, ca 1100 mil än så länge i år.
Långtidslånade en Suzuku V-strom av en släkting i några år. Den såldes när jag köpte en Triumph Tiger 900 Rally pro (vita) i våras. Den hade gått en del när jag köpte den och insåg att milen snabbt blev fler. Ett spontanbesök på MC-Konsult i Lidköping i somras resulterade i att jag bytte in den och plockade ut en ny Tiger 900 Rally pro (gröna). Tjejen köpte i samma veva en Tiger 900 Alpine edition.
Visa bilaga 848318Visa bilaga 848319Visa bilaga 848320
Fina hojar. Jag har börjat snegla lite på Triumph Scrambler 1200, men det får ligga vilande åtminstone till nästa år.
Problemet om jag köper nytt är dock att vi inte har några serviceverkstäder för Triumph i närheten och jag tyckte att det var lite besvärligt med min senaste nya hoj (KTM) som hade samma problem. Även om det är kul att åka hoj så var jag oftast tvungen att vara ledig en heldag från jobbet för att åka fram och tillbaka till verkstaden och det är väl kanske inte den roligaste typen av körning.

Fina hojar. Jag har börjat snegla lite på Triumph Scrambler 1200, men det får ligga vilande åtminstone till nästa år.
Problemet om jag köper nytt är dock att vi inte har några serviceverkstäder för Triumph i närheten och jag tyckte att det var lite besvärligt med min senaste nya hoj (KTM) som hade samma problem. Även om det är kul att åka hoj så var jag oftast tvungen att vara ledig en heldag från jobbet för att åka fram och tillbaka till verkstaden och det är väl kanske inte den roligaste typen av körning.
Fick låna en Scrambler 1200 när jag hade in min på 100-mila service. Väldigt rolig hoj på kurviga vägar. Jag och tjejen kör mycke långresor och då blir den tyvärr inte optimal. Har haft tiger sen 2016 (förutom 2 år med V-strom) och tycker den tickar alla boxar för den typ av körning jag gör. Körde 350 mil i norge för några veckor sen, en del grus också och även om jag har originaldäcken på så funkar den även helt okej på grus. Ska lägga på lite grövre när det är dags att byta. Hade de på min vita 900.
Förstår problemet att inte ha nån handlare i närheten, man vill ju gärna behålla garantin på en ny hoj.

Fick låna en Scrambler 1200 när jag hade in min på 100-mila service. Väldigt rolig hoj på kurviga vägar. Jag och tjejen kör mycke långresor och då blir den tyvärr inte optimal. Har haft tiger sen 2016 (förutom 2 år med V-strom) och tycker den tickar alla boxar för den typ av körning jag gör. Körde 350 mil i norge för några veckor sen, en del grus också och även om jag har originaldäcken på så funkar den även helt okej på grus. Ska lägga på lite grövre när det är dags att byta. Hade de på min vita 900.
Förstår problemet att inte ha nån handlare i närheten, man vill ju gärna behålla garantin på en ny hoj.
Jag gjorde ca 95% av alla körda mil på långresor de senaste åren jag hade finhoj, så en Scrambler är förmodligen inte helt optimal för min körning heller. Körde två eller tre vändor i Norge med en KTM 990, men uppgraderade sedan till 1290 Super Adventure. Riktigt kompetent hoj, men de sista två åren jag hade den så kom vi inte iväg på några långturer så den stod mestadels i garaget och tappade värde så jag sålde den för ett par år sedan. Har sagt till mig själv att jag inte ska köpa något nytt förrän jag har minst en långresa planerad, men det hindrar ju inte att man sitter och drömmer.

Ur verkstads- och servicesynpunkt så vore det enklaste nog om jag köpte en Ducati eftersom jag har Italia Bike Center (eller Ducati Arboga, eller vad de heter nu för tiden) en dryg halvtimma bort, men jag är inte helt förtjust i de senaste årens Ducatis.

Tillbaka
Topp