[OT] Är du kristen?

[OT] Är du kristen?
Markus F skrev:
-------------------------------------------------------
> Nej, inte enligt bibeln. Enligt kyrkomötet i
> Nicaea är det dock så och det bestämdes mer än
> 300 år efter att Jesus dött. Så jag skulle nog
> inte betrakta det som en "fundamental" del av
> kristendomen, eftersom meningarna gick ganska
> mycket isär under lång tid. Jag går dock med
> på att det är den gängse tolkningen numera.
> http://sv.wikipedia.org/wiki/Arianism

Sen ska man inte glömma bort alla inriktningar inom kristendomen som bröt sig ur innan kyrkomötena i Niceae 325 och Konstantinopel 381.

Armenisk-apostoliska kyrkan som firade sitt 1700 år jubleum 2001 som alltså grundades innan de kända kyrkomötena i Europa. http://missionxp.webblogg.se/150405165009_armenisk_apostoliska_kyrkan_17.html

Som Etiopien fantast så måste jag även göra reklam för den Etiopisk-ortodoxa kyrkan som även den grundades på 300-talet. http://sv.wikipedia.org/wiki/Etiopisk-ortodoxa_kyrkan

Ett annat bra exempel på en gammal kyrka är Syrisk-ortodoxa kyrkan som även den är från 300-talet http://sv.wikipedia.org/wiki/Syrisk-ortodoxa_kyrkan

Är du inte kristen men vill bli det så är det bara att kontakta en kyrka och se omdet är något för dig. Här finns några adresser till några av de mer okända kyrkorna. Alla är lika kristna och tolkar samma skrift så det är bara att välja den som passar dig bäst http://www.sst.a.se/ooker.htm

/Stellan

[OT] Är du kristen?
bigmollo skrev:
> Den här tråden kan inte vara på riktigt. Visst
> skämtar ni med mig?

Den är på riktigt... Tråden finns även på min datorskärm.

[OT] Är du kristen?
Markus F skrev:
> Det var NT jag syftade på. Och dom texterna
> skrevs väl inte relativt snabbt efter hans död,
>
> Johannesevangeliet anses väl vara det äldsta och
> förmodas vara nerskrivet nån gång på
> 100-talet, vilket borde vara 70 år efter Jesus
> död. De andra evangelierna är yngre.

NT som historiskt dokument är mycket tillförlitligt. Att Jesus som person har funnits betvivlar inga seriösa forskare. Craig Blomberg, en högt ansedd bibelforskare (inte bara bland kristna) hävdar att "Den gängse dateringen bland forskare, även i mycket liberala kretsar, är att datera Markus till 70-talet, Matteus och Lukas till 80-talet, Johannes till 90-talet" (Källa: Lee Strobel, Fallet Jesus 1998 samt Blomberg,Craig, The Historical Reliability of the Gospels, InterVarsity Press, 1987)

När det skrevs var alltså det fortfarande människor i livet som sett och hört Jesus.
De texter med de tidsintervaller och den nogrannhet är unikt som historiskt dokument från den tiden.

Det kan gämföras med att de två första biograferna om Alexander den store skrevs (av Arrianos och Plutarchos) mer än fyra hundra efter Alexanders död 323 f Kr. Dessa biografier anses tillförlitliga av de allra flesta.

Det är mycket riktigt att kyrkan långt senare valde att ta fram en kanon, den bibeln vi har i dag. Ordet kanon kommer från ett grekiskt ord som betyder måttstock, regel och rättersnöre. Kriterierna var: 1 Apostoliska (skrivna av apostlar), 2 Samstämmiga och 3 huruvida de var använda och accepterade av kristna.

Det stärker snarare bibelns trovärdighet då unga texter eller texter med faktafel inte höll måttet.

Inte min mening att tråka ut eller övertyga! Men kanske intressant för någon...

/Christofer

[OT] Är du kristen?
cerro: Kanske varit på samma predikan...

XChris: Okej, att be om Magsjuka kan verka ovettigt men för Gud finns inget som är ovettigt. Om det betyder att någon blir frälst genom att fråga om Gud finns så är inget som är ovettigt i det. Daniel i Lejon gropen gjorde detsamma, fast han bad Gud låta en tuss tyg/bommul vara blött i nån dag för att visa hans exsistens. Jag läste om lagen utifrån Romarbrevets förklaring, hur man kan se på vad Jesus gjorde på Korset (men jag förbehåller mig att jag är människa och kan tolkat fel).

Markus F: Ganska intressant att du anser att det var vid kyrkomötet i Nicaea som de bestämde att Jesus är Gud 300år efter Jesus död och uppståndelse när det står i alla evangelier att Jesus är Gud och Gudson och de skrevs alla innan dess. Bara för att man befäster något som står i bibeln i en kyrkasstadgar betyder inte att det som står där inte stämmer.
Härligt att du kallar mig fundamentalist. Undra om du vet vad det betyder?? Det betyder att man lever renlärligt efter en religion. Jag ser det som något possitivt. För mig att vara Kristen betyder det att leva i Kärlek och älska min nästa så mig själv. Jag ser inget negativt i det precis som att jag ser inget fel i att kunna bibeln.
Det står klart och tydligt i sista boken i Nya testamentet att de "falska profeterna" skall kännas igen genom att de förnekar att Jesus är Gud. De falska profeterna är de som säger sig vara Kristen men inte är det utan utger en falsk lära.

Stellan: Helt korrekt det finns många sekter inom de flesta relgioner. Grejen är att om vi ska följa EU:s sketbesktivning så skulle även svenska kyrkan vara en sekt om jag inte mins fel. Om vi ska ta skillnaden mellan Jehovas vittnen och Livets ord sektriarism så är den ganska stor. Livets ord har till skillnad från Jehovasvittnen valt att bygga sitt kyrkliga byggande på Guds ord (bibeln) och inte skrivit ner egna saker i bibeln. Det är ganska stor skillnad att inte ta med en bok i bibeln och att inte ta med ett ord eller lägga till ett. Att inte ta med en bok sker hela tiden när man översätter nya biblar till nya språk för man hinner inte med sig, men med tiden så komplementerar med de böcker man inte tog med. För när jag tar bort en bok så förvanskar jag inge text och förändrar där med inge grund grejer men när jag lägger till eller tar bort ord ändrar jag textens budskap och innebörd. Det är därför det är så viktigt att läsa många olika översättningar av bibeln på olika språk för att få den mest korrekta bilden och för att minska risken för att männsikor ändrar texten och innebörden.

Till syvene och sist är det mesta ganska oviktigt. Vi tolkar alla olika utifrån vilka kultruella glasögon vi sätter på oss, men Jesus är verklighet och han påverkar människors liv lika mycket i dag som för 2000år sedan. Och att han finns för oss alla och älskar oss det är det som är det viktiga. Jag har inga absoluta svar men det har Jesus så fråga honom, be.

[OT] Är du kristen?
Den här tråden är bra.
Har varit på väg ut men aldrig fått tummen ur.
Men nu ska det ske.
Hur gör man för att gå ur Svenska Kyrkan

[OT] Är du kristen?
Kaijan: Kontakta "din" pastorsexpedition så löser det sig. Har inte heller fått tummen ur, men det kostar mig ju inget att vara med (ingen inkomst) så då är det ju lungan...

XChris: Jag bad om att få mitt kylskåp fyllt med oxfilé men det hände inget...

[OT] Är du kristen?
Hope skrev:

> Markus F: Ganska intressant att du anser att det
> var vid kyrkomötet i Nicaea som de bestämde att
> Jesus är Gud 300år efter Jesus död och
> uppståndelse när det står i alla evangelier att
> Jesus är Gud och Gudson och de skrevs alla innan
> dess.
Alltså, det var ganska många som kallade sig kristna som inte höll med. Deras evangelier kom inte med i sammanställningen.

> Det står klart och tydligt i sista boken i Nya
> testamentet att de "falska profeterna" skall
> kännas igen genom att de förnekar att Jesus är
> Gud.
Hur var det nu, var den där boken helig och innehöll sanningen eller var det bara en vägledare?
Jag säger att er bok är påhittad av människor, ni säger att den är skriven av människor efter inspiration av gud och att den sammanställningen av dokument som står där är den riktiga för att ni tror på det. Det här går inte, jag kan inte argumentera emot någon som "vet" att dom har rätt eftersom dom tror på det.

Det är fruktlöst och jag går och gör något vettigare. Jag ger mig på att häckla SCF istället, där finns det ju åtminstone folk som resonerar trots sin självgodhet.

[OT] Är du kristen?
Det verkar finnas en hel del olika religioner. Om man nu ska betta sin odödliga själ på en, hur vet man vilken som man ska heja på? Jamenar, det finns ju till och med ett gäng kristna varianter, och det kan ju bara vara en som är den rätta (om vi för skojs skull antar att det inte är Shiva eller Zeus eller någon annan av några tusen olika gudar).

Men hur vet man vilken man ska heja på? Det kan ju inte tex vara så att påven både är VD och inte är det. Det måste vara antingen eller om det ska vara någon mening med att tillhöra någon supporterklubb.

[OT] Är du kristen?
Mårten skrev:
> Kaijan: Kontakta "din" pastorsexpedition så
> löser det sig. Har inte heller fått tummen ur,
> men det kostar mig ju inget att vara med (ingen
> inkomst) så då är det ju lungan...
>
> XChris: Jag bad om att få mitt kylskåp fyllt med
> oxfilé men det hände inget...

Be lite till...:-)
Men se till att vara försiktig så du inte får en hel tjur i köket.

[OT] Är du kristen?
Tron, den sanna förvissningen om det man inte har en susning om.

Bilagor

• tron-poster.jpg
    tron-poster.jpg
    65.3 KB · Besök: 43
[OT] Är du kristen?
Stellan skrev:
> Vet någon var man kan få tag i en katolisk bibel
> på svenska?
>
> /Stellan

Jag tror att svenska katolska kyrkan använder bibel 2000. Jag har för mig att de till och med var inblandade i översättningen. Nova Vulgate och Vulgate tror jag inte finns översatt till svenska. Är den det skulle det vara kul att veta.

[OT] Är du kristen?
XChris skrev:

> NT som historiskt dokument är mycket
> tillförlitligt. Att Jesus som person har funnits
> betvivlar inga seriösa forskare. Craig Blomberg,
> en högt ansedd bibelforskare (inte bara bland
> kristna) hävdar att "Den gängse dateringen bland
> forskare, även i mycket liberala kretsar, är att
> datera Markus till 70-talet, Matteus och Lukas
> till 80-talet, Johannes till 90-talet" (Källa:
> Lee Strobel, Fallet Jesus 1998 samt
> Blomberg,Craig, The Historical Reliability of the
> Gospels, InterVarsity Press, 1987)
>
> När det skrevs var alltså det fortfarande
> människor i livet som sett och hört Jesus.
> De texter med de tidsintervaller och den
> nogrannhet är unikt som historiskt dokument från
> den tiden.
>
> Det kan gämföras med att de två första
> biograferna om Alexander den store skrevs (av
> Arrianos och Plutarchos) mer än fyra hundra efter
> Alexanders död 323 f Kr. Dessa biografier anses
> tillförlitliga av de allra flesta.

Kanske det, men han går i varenda samtida kliché. Alla berättelser finns sedan tidigare. Likaså med symboliken. I bland in i minsta detalj. När man läser äldre och samtida myter från religioner, hittar man underverken, offret, återuppståndelsen, jungfrufödseln osv.
Så egentligen behövs inte Jesus, det mesta finns sedan tidigare. Det är som någon stoppat allt i en gryta rört om och vola... Det säger ju självklart inte att han inte har funnits, däremot kan man väll misstänka att det mesta materialet inte bygger på Jesu liv utan samtida religiösa mytologiska strömningar som återfanns i en lång rad religioner båda tidigare och senare.

[OT] Är du kristen?
Det som nästan är lite ironsikt med den här tråden är att om de som kallar sig kristna med hjälp av logik och resonemang försöker övertyga andra om att de har "rätt" så går de lite emot sin egen tro eftersom det även nånstans i slutet av bibeln står nåt i stil med att budskapet ska vara som dårskap för världen.

Själva grundgrejen med religion är, precis som Markus F försöker förklara, att det är något man väljer att tro på något som man inte vet något om rent faktamässigt. Annars skulle det inte heta tro, utan snarare visshet eller bevis. Därav följer att man inte kan vinna en logisk diskussion FÖR kristendom eller någon annan religion lika lite som en icke troende kan överbevisa en troende med logiskt resonemang. Det finns liksom inte ens någon anledning att försöka börja en sådan argumentation.

Visst kan det alltid bli underhållande diskussioner även om jag tycker att det mest är ledsamt med kristna som inte kan tåla att höra lite argument eller kritik mot kristendomen utan att börja slå tillbaka med näbbar och klor. En sund tro borde väl kunna stå emot kritik och tåla att tänkas över både en och två gånger? Annars är det nog risk för att man har hamnat i en situation där man litar på det man hört från pastorer och präster utan att själv reflektera över saker och ting. Och är det så är man farligt nära sektfållan.

Jag tror att en tro på en god gud är något som kan inge människor hopp och mod i olika situationer i livet. Kallar man sig kristen tycker jag att man bör försöka förstå och respektera varför andra människor inte tror. Likaså tycker jag att icke troende bör respektera att det finns människor som tror på en gud, och inte kategoriskt dumförklara dem som lallande idioter som gör som de blir tillsagda. Flera av de mest intelligenta männsikor jag känner till är djupt troende, men likaså är många troende jag känner personer som inte alls har förmågan att reflektera över saker och ting. Hade de inte varit kristna hade de förmodligen varit involverade i någon fotbollsklubb eller nåt annat som ger dem en vettig mening med sina liv. Folk har olika behov.

Jag vill nog inte kalla mig kristen längre (är uppväxt i en frikyrklig familj), men jag tror fortfarande att det finns någon högre makt och tanke som står bakom vår värld. Har ingen aning om varför eller hur, men att tro på det får mig att se någon sorts mening med min existens, och det ger mig även en vettig förklaring till varför jag ska behandla andra med respekt och inte enbart se till min egen vinning.

/Jocke som är alldeles för trött och djuplodande

[OT] Är du kristen?
the_TnT skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > varför envisas många att sätta så stort
> värde
> > vid den annat än som ett historiskt dokument?
>
> De är rädda.
>
> Det finns de som tycker att L. Ron Hubbard skrivit
> sanningen också;
> Incident I
>
> I kursmaterialet för OTIII berättas om Incident
> 1 som hände för fyra kvadriljoner år sedan, då
> thetanerna utsattes för ett högt knäckande ljud
> som följdes av en flodvåg av "luminiscens" som i
> sin tur följdes av en häststridsvagn med en
> trumpetande kerub. Sedan blev thetanerna
> överväldigade av mörker. Det här implantatet
> ska ha öppnat porten till universum och dessa
> traumatiska minnen ska ha skiljt thetanerna från
> deras tidigare statiska, gudalika tillstånd.[2]
>
> Incident II
>
> OTIII berättar även om Incident II, eller The
> Wall of Fire. Detta är den mest uppmärksammade
> av Scientologikyrkans hemliga läror och påstås
> ha ägt rum för 75 miljoner år sedan. Den onde
> Xenu, härskare över den Galaktiska
> Konfederationen fraktade miljarder utomjordingar
> till Jorden och dödade dem med hjälp av
> vätebomber. Efter detta åkte deras odödliga
> själar, thetaner, upp i atmosfären där de
> tillfångatogs och placerades i 3D-biografer där
> de hjärntvättades med hjälp av filmer (det så
> kallade R6-implantatet). Sedan släpptes
> thetanerna ut och har därefter klamrat sig fast
> vid människorna som ett slags andliga parasiter
> (kroppsthetaner) och orsakar olika problem. Målet
> med OTIII och de högre nivåerna är att med
> hjälp av auditering frigöra sig från dessa
> kroppsthetaner.
> Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Scientology

Det här är intressant (jag hoppar över att läsa de tre senaste sidorna nu iof). Som jag kanske har nämnt så var jag på studiebesök på scientologikyrkan i höstas. Det första som hände var att vi fick se en film. 3-D eller inte, jag var livrädd för att bli hjärntvättad.
Vi fick inte veta något om Thetaner alls, så det kan ju inte ha med scientologi att göra alls. Enligt den grumma filmen vi fick se handlade det bara om att bli en bättre människa, t ex om att kunna samarbeta bättre och bli grum allt möjligt.
Några kompisar berättade tidigare idag också om deras humanistiska konfirmationsledare som hade döpt om sig till Xenu och hade provat på alla sekter som finns. Akta er för humanister.

[OT] Är du kristen?
snowsucker skrev:
> Det som nästan är lite ironsikt med den här
> tråden är att om de som kallar sig kristna med
> hjälp av logik och resonemang försöker
> övertyga andra om att de har "rätt" så går de
> lite emot sin egen tro eftersom det även
> nånstans i slutet av bibeln står nåt i stil med
> att budskapet ska vara som dårskap för
> världen.
>
> Själva grundgrejen med religion är, precis som
> Markus F försöker förklara, att det är något
> man väljer att tro på något som man inte vet
> något om rent faktamässigt. Annars skulle det
> inte heta tro, utan snarare visshet eller bevis.
> Därav följer att man inte kan vinna en logisk
> diskussion FÖR kristendom eller någon annan
> religion lika lite som en icke troende kan
> överbevisa en troende med logiskt resonemang. Det
> finns liksom inte ens någon anledning att
> försöka börja en sådan argumentation.
>
> Visst kan det alltid bli underhållande
> diskussioner även om jag tycker att det mest är
> ledsamt med kristna som inte kan tåla att höra
> lite argument eller kritik mot kristendomen utan
> att börja slå tillbaka med näbbar och klor. En
> sund tro borde väl kunna stå emot kritik och
> tåla att tänkas över både en och två gånger?
> Annars är det nog risk för att man har hamnat i
> en situation där man litar på det man hört
> från pastorer och präster utan att själv
> reflektera över saker och ting. Och är det så
> är man farligt nära sektfållan.
>
> Jag tror att en tro på en god gud är något som
> kan inge människor hopp och mod i olika
> situationer i livet. Kallar man sig kristen tycker
> jag att man bör försöka förstå och respektera
> varför andra människor inte tror. Likaså tycker
> jag att icke troende bör respektera att det finns
> människor som tror på en gud, och inte
> kategoriskt dumförklara dem som lallande idioter
> som gör som de blir tillsagda. Flera av de mest
> intelligenta männsikor jag känner till är djupt
> troende, men likaså är många troende jag
> känner personer som inte alls har förmågan att
> reflektera över saker och ting. Hade de inte
> varit kristna hade de förmodligen varit
> involverade i någon fotbollsklubb eller nåt
> annat som ger dem en vettig mening med sina liv.
> Folk har olika behov.
>
> Jag vill nog inte kalla mig kristen längre (är
> uppväxt i en frikyrklig familj), men jag tror
> fortfarande att det finns någon högre makt och
> tanke som står bakom vår värld. Har ingen aning
> om varför eller hur, men att tro på det får mig
> att se någon sorts mening med min existens, och
> det ger mig även en vettig förklaring till
> varför jag ska behandla andra med respekt och
> inte enbart se till min egen vinning.
>
> /Jocke som är alldeles för trött och
> djuplodande

Fan, det där var smart. Är du från någonstans utanför umeå och ihop med min syrra? Han är också ganska smart.

[OT] Är du kristen?
Funderar på att dräpa min granne, de arbetar på sabbaten! ;)

Vad handlar bibeln om egentligen?!?

2 Mos 4:4
"men Herren sade: ”Räck ut handen och grip den i stjärten.” Och när Mose tog den förvandlades den åter till en stav i hans hand."

[OT] Är du kristen?
Onfray skrev att "religiösa människor är omogna människor" (Handbok för ateister). Om du inte accepterar din egen dödlighet, så är det lätt att fabulera om gudar och livet efter detta. Det spelar ingen roll om det är kristendom, judendom, islam eller "någon större makt".

Rekommenderad läsning även om jag störde mig på stilen och hätskheten. Han missar lite spets på grund av detta.

[OT] Är du kristen?
snowsucker skrev:
> Flera av de mest intelligenta männsikor jag känner till är djupt
> troende, men likaså är många troende jag
> känner personer som inte alls har förmågan att
> reflektera över saker och ting.
> ...
> Jag vill nog inte kalla mig kristen längre (är
> uppväxt i en frikyrklig familj), men jag tror
> fortfarande att det finns någon högre makt och
> tanke som står bakom vår värld.

Påverkar huruvida en person är troende, ditt sätt att mäta personens intelligens?

[OT] Är du kristen?
Snowsucker: Bra inlägg. Skulle man kunna bevisa tron så skulle det inte handla om tro. Min reaktion är bara på de som säger eller försöker ge bilden av att kristna måste vara idioter och att det inte finns några vettiga argument för Jesus. Jag tror det finns goda skäl att tro på Jesus utan att vara blåst.

Att diskutera är bra om det ger förståelse och respekt för den andras uppfattninig. Vi behöver respektera varandra bättre i dag tycker jag. Vare sig man tror på Gud eller något annat. Trots allt så är vi ju alla "troende" eftersom ingen av oss kan bevisa hur vi kommit till eller varför vi finns.
En sak är i alla fall säker och det är att vi lever nu och att vi kan göra något riktigt bra av det!

/Christofer

[OT] Är du kristen?
Jag tror på tomten, för honom har jag sett, påskharen är jag mer osäker på!

Synd att religion står bakom de flesta konfliketer här i världen... :/
Eller så är det bara en bra ursäkt, vad vet jag?

[OT] Är du kristen?
-250.

Den där sidan är ju för satans bra för att vara sann. Jag har en hel del nära erfarenhet av hur fanatiska livets ord-ufo:n, pingst-tokar och "vanliga" kristna resonerar, och inte ens dom är normalt så tydliga annat än muntligt när man pressar dom lite. Då faller masken fort och inte fan är dom trevliga och fromma då inte. Då dom bygger upp hela sitt liv på lögner sänker man dom så jävla fort att det är osannolikt. Fyra-fem frågor kring guds-bevis brukar räcka, om man hindrar dom från att ställa motfrågor istället för att svara på frågorna. Precis som allt annat bedrägeri så försöker dom in i det sista att slingra sig från att egentligen säga nåt begripligt annat än floskler. Det är alltså ingen som helst märkbar skillnad på Livets Ords Ulf Ekman och vår lokale bedragare Arne Vulkan ( http://www.sr.se/vast/nyheter/artikel.asp?artikel=1180444 ).

:D

Det viktigaste är att till varje pris hindra religiösa att få inflytande på vanliga människors liv. Dom är i minoritet och ska behandlas som den minoritet dom är. Vidskeplighet hör inte hemma i ett upplyst samhälle och vissa religiösas kampanjer mot t ex homosexuella borde imho straffas mycket hårt. Fega äckel som ger sig på samhällets utsatta grupper känns f ö märkligt bekant från andra "rörelser"...

[OT] Är du kristen?
bigmollo skrev:
> Äntligen kan du få lite fart på diskussionen.
> Jag misstänkte att det här var ett av dina
> favoritämnen. Var har du varit?

Jobbat lite för mycket ett tag. Dels jobbet, men lokalen/verkstan såg så jävlig ut att jag blev tvungen att ta tag i det till slut...

Jag är extrem-ateist. Jag är tills annat bevisats helt övertygad om att inga gudar finns. Di där religiösa är ju dock helt säkra på att gudar finns, och jag är besatt av satan. Vid ett tillfälle började ett sånt där Jehovas Vittne läsa böner över mig för att driva satan ur mig, efter att jag hade försvarat fri abort, fri sexualitet och yttrandefrihet kring dessa saker. Jag skrattar fortfarande bara jag tänker på det. Hon stod där med händerna över skallen på mig och gapade som fan om onda andar som skulle fara vidare åt diverse håll (mest neråt...). Till slut fick jag ju börja tillkalla satan (i brist på erfarenhet ytterst amatörmässigt och taffligt) för att skrämma skiten ur henne så hon la av. Hon sprang därifrån så fort en människa i 120-kilosklassen nu kan, och lämnade efter sig 10 personer som skrattade så tårarna rann.

Lite att lägga på brasan:

Påven har ful mössa och stört intellekt.

Kreativ design är helt ologiskt och ren fantasi.

Präster och pastorer är bedragare, om än rätt vänliga och trevliga i vissa fall.

Ju fulare och socialt ickefungerande du är, ju mer välkommen i kyrkan är du. En finsk författarinna skrev en psalmliknade sång på det temat, och ställde till med ett jävla haloj efter att den hade spelats i finsk radio. Klart kul och ärligt.

Och till sist: alla negativa/aggressiva privata meddelande och mail som jag får rörande dessa frågor kommer omedelbart att publiceras här i tråden. Kom inte och gnäll om det efteråt

[OT] Är du kristen?
JLarsson skrev:
> Calle har varit i Eslöv

Nog har jag varit i Eslöv, men inte på ca 10 år. Jag sörjer inte såååå mycket...

[OT] Är du kristen?
TommyE skrev:
> Har hört att jag har kristet utseende i alla
> fall...
>
> :)

OK:

Livremmen i höjd med armhålorna?
Fula skor?
Pingstfrilla?