[OT?] Är konditorier på väg till historiens soptipp?

Tror även att det beror på generationsskifte bland ägarna. Har en liten känsla av att förr ville man ha en rörelse som gick runt, och möjligen göra sig en hacka men det var inte prioriterat. Och trivdes med att jobba där, oftast mer än 8h. Idag vill man göra sig en hacka, och ha anställda (till minilöner) som gör jobbet. Men det är som sagt bara en känsla jag har.

På 90-talet var jag ganska frekvent i Göteborg. Fanns ett typ "smörgåsställe" på Kungsportsavenyen 43 (tror jag), om det var där så finns det inte längre, nu är det något annat. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var stora bredda mackor till ett billigt pris. Den gamla ägarinnan tyckte att dom stackars studenterna skulle ha råd att äta sig mätta typ. Känns omodernt ?

gbg_cafe.PNG

EDIT:
Det var innan jag började cykla och blev fikabiten.

Senast ändrad:
Finns det kvar några fik i Kållered? För 20år sedan, när jag höll till där, så var det fascinerande många kvar.
Jag tänkte skriva om kafé Gunberg i förra inlägget, men det är ett arbetarfik och inte ett kondis. Det finns kvar. Man får fortfarande bisarrt prisvärda leverpastejmackor där.

Tror även att det beror på generationsskifte bland ägarna. Har en liten känsla av att förr ville man ha en rörelse som gick runt, och möjligen göra sig en hacka men det var inte prioriterat. Och trivdes med att jobba där, oftast mer än 8h. Idag vill man göra sig en hacka, och ha anställda (till minilöner) som gör jobbet. Men det är som sagt bara en känsla jag har.

På 90-talet var jag ganska frekvent i Göteborg. Fanns ett typ "smörgåsställe" på Kungsportsavenyen 43 (tror jag), om det var där så finns det inte längre, nu är det något annat. Kommer inte ihåg vad det hette, men det var stora bredda mackor till ett billigt pris. Den gamla ägarinnan tyckte att dom stackars studenterna skulle ha råd att äta sig mätta typ. Känns omodernt ?

Visa bilaga 559360

EDIT:
Det var innan jag började cykla och blev fikabiten.
Jungans finns ju. Sedan har du Ahlströms på Korsgatan. När jag var ung och repade på Lyckholms bryggerier fanns det två-tre ställen vid Korsvägen som hade sjukt billiga baguetter med dricka. En jättemacka och en Loka för 20 spänn.

Jag smäller ju i mig allt.. Men tidigare i år skulle jag gå och tjöpa semlor på lokala kondiset och fick order hemifrån att det var sylt som gällde... Inte mandelmassa.
Jag suckade ju förstås, eftersom syltbakelser inte är semlor och inget riktigt kondis har sånt.
Kan ni förstå min glädje när hon i kassan glatt meddelade att de "tyvärr" bara hade semlor med mandelmassa...
Tycker nog att ett sånt hak kvalar in på guldstjärna.
Min uppriktiga skadeglädje när jag kom hem med riktiga semlor...

Rekommenderar å det varmaste Conditori Nordpolen i Vara, Garströms Konditori i Lidköping och (något mindre anrikt, men hårda stolar har dom ju) Lundstedts Konditori i Mariestad är också bra. Österbergs Konditori i Tidan har vacker 1950-talsinredning och goda smörgåsar, lite mer ordinärt på bakelsefronten. Överlag är Skaraborg en bra plats för konditorier, nästan varje stad har åtminstone ett bra kondis.

I Göteborgs innerstad var ju Smedjecaféet på Smedjegatan länge en oas, dock mer arbetarfik än konditori. Hade man tur kunde man tjuvlyssna på några manschettarbetare från Hovrätten intill som var indiskreta över en tallrik ärtsoppa med pannkakor. Men jag tror det har klappat igen nu?

När jag var ung och repade på Lyckholms bryggerier fanns det två-tre ställen vid Korsvägen som hade sjukt billiga baguetter med dricka. En jättemacka och en Loka för 20 spänn.
Det var uppe i fyra baguetteställen en stund där, mördande konkurrens, och två finns ju kvar än idag. Tror baguetterna går på 40 spänn nu.

Rekommenderar å det varmaste Conditori Nordpolen i Vara, Garströms Konditori i Lidköping och (något mindre anrikt, men hårda stolar har dom ju) Lundstedts Konditori i Mariestad är också bra. Österbergs Konditori i Tidan har vacker 1950-talsinredning och goda smörgåsar, lite mer ordinärt på bakelsefronten. Överlag är Skaraborg en bra plats för konditorier, nästan varje stad har åtminstone ett bra kondis.

I Göteborgs innerstad var ju Smedjecaféet på Smedjegatan länge en oas, dock mer arbetarfik än konditori. Hade man tur kunde man tjuvlyssna på några manschettarbetare från Hovrätten intill som var indiskreta över en tallrik ärtsoppa med pannkakor. Men jag tror det har klappat igen nu?
Japp, det är stängt. Inte ovanligt att Göran Johansson satt där och åt pyttipanna, som en riktig arbetare trots att han knappt gjort ett handtag i hela sitt liv.

Nu är jag alltför sällan på konditori, mest pga av anledningarna i TS.
Men om jag någon gång går, så blir det på Ritorno(eller liknande) på Odengatan.
Senast jag var där hade de kvar bryggkaffe som jag fick ta själv, plus påtårar på det.
Det här slår alla JoeJuice, Roberts, Starbucks, Waynes etc alla dagar i veckan för mig!
Slänger in några snodda miljöbilder. Notera de väl insuttna sofforna.
Ritorno 1.jpg

Ritorno 2.jpg

Ritorno 3.jpg

Jag tänkte skriva om kafé Gunberg i förra inlägget, men det är ett arbetarfik och inte ett kondis. Det finns kvar. Man får fortfarande bisarrt prisvärda leverpastejmackor där.
När jag i min ungdom jobbade mycket med montering "ute" brukade vi alltid börja dagen med att besöka ett av många Taxifik i Stockholm (för att ha fikan avklarad och inte behöva avbryta arbetet).
Dom var lätta att känna igen (pga alla taxibilar utanför) och alltid med ett gott utbud av billiga smörgåsar, kaffepåfyllning och morgontidningar.
Fanns ofta intill en taxistolpe, om någon nu kommer ihåg den företeelsen.
Kanske inte den typen av fik trådskaparen saknar men när du nämnde arbetarfik så...

När jag i min ungdom jobbade mycket med montering "ute" brukade vi alltid börja dagen med att besöka ett av många Taxifik i Stockholm (för att ha fikan avklarad och inte behöva avbryta arbetet).
Dom var lätta att känna igen (pga alla taxibilar utanför) och alltid med ett gott utbud av billiga smörgåsar, kaffepåfyllning och morgontidningar.
Fanns ofta intill en taxistolpe, om någon nu kommer ihåg den företeelsen.
Kanske inte den typen av fik trådskaparen saknar men när du nämnde arbetarfik så...

Mina sympatier gäller även arbetar/taxifik. Dock har jag bara besökt såna när jag varit hungrig, för njutning gäller konditorier. Hade själv med något om Jungans i ett inlägg.

I så fall finns det ställen som kallar sig café som är konditorier.
Jag vet ärligt inte om café Linné (Konstantina, det finns två på var sin sida gatan) bakar på plats eller köper in. Jag tror de bakat tidigare, bland annat tog de fram den kända Linné-bullen. Nu ingår de i en grupp med några liknande ställen i stan (bland annat ett fik på biblioteket), så det kan ju ha centraliserats.

Och sen, ja, var går gränsen mellan konditori och bageri? Hembageriet i Österby har ett rätt bra utbud av både bröd och bakverk. Elsa Anderssons i Norberg (som Göran nämnde) verkar täcka hela spektrat, med allt från hemmalagade bakelser och sötsaker till bröd och cafémat (till exempel paj).

Våra båda café Linné ligger också nära gränsen mellan café och lunchrestaurang. "Hörnan" serverar matpaj, lasagne och pasta av olika slag, utöver tårtor och efterrättspajer. Särskilt "Konstantina" har dock en miljö som delvis blivit kvar sen 50-talet (oklart vilket 50-tal, i och för sig).

I stan där jag bor har nu de 2 sista traditionella konditorierna kursat. Med "traditionella" menar jag där det finns riktiga egenproducerade bakelser och småkakor. Och gärna bord med obekväma stolar (helst omaka), INTE bås med soffor etc. Ett bord med kaffebryggare där man kan ta påtår obehindrat, och helst ingen espressobryggare så långt ögat når (men det kan diskuteras).

Finns ett köpcentra inne i stan, och ett nytt gigantiskt strax utanför. Inget har något konditori. Det som finns är bara trendiga yoghurt/glass/coffee/hälso-barer, med på sin höjd delicatosaker. Och möjligen massproducerade små tårtbitar med 90% konserveringsmedel och halvt ihopskrumpnade.

I Kungsbacka, där jag är ibland, så hittade jag ett ganska schysst konditori för några år sedan. Det är numera borta.

Är väl dålig återväxt som ligger bakom antar jag. Ger ingen kredd på Facebook att lägga upp en bild från ett konditori, det måste väl vara från något trendigt. För fikar gör ju folk fortfarande, bara det att de inte går till ett gammalt hederligt konditori längre?

De som eventuellt hänger kvar (iaf ett tag till) är konditorier i närheten av sevärdheter/turistfällor, så är det iaf i min närhet.

Så, är konditorier som vi känner dom på väg att försvinna?
Ytterst få har bakat egentligen övht. Det är för de allra flesta bake up eller färdiga pulver som man ”bakar” med och har varit så länge. Detta oavsett uttryck som ”hembakt” eller kringlor utanför dörren.

Ytterst få har bakat egentligen övht. Det är för de allra flesta bake up eller färdiga pulver som man ”bakar” med och har varit så länge. Detta oavsett uttryck som ”hembakt” eller kringlor utanför dörren.

Öh? Tråden handlar om gamla hederliga konditorier, dom skyltar aldrig med "hembakat", alternativet finns liksom inte för dom. Om det sen är helt egen produktion eller från lokalt bageri spelar ingen roll.

Det du pratar om är dom som tyvärr tar över.

I Kungsör fanns det ett trevligt konditori med en fin glasvägg/fönster. Konditoriet lades ner och är nu en pizzeria. Någonstans på vägen försvann glasväggen (tre delar), men återfanns och finns nu på biblioteket (en del, två har gått sönder).
Nu finns det ett kondis vid infarten i ett industriområde, inte lika trevligt, men bra fika. Och bra läge om man kommer från Eskilstuna och ska till Köping.

+1 (jag bor inte eller kommer inte från Skaraborg)

Garströms inredning är väl snudd på K-märkt? Lidköping är ju överlag magiskt fint, det måste ju vara en av Sveriges mest välskötta småstäder/kommuner.

Hjälper nog kommunfinanserna att ha 3,6 miljarder kronor sparat kapital, efter att på nittiotalet sålt ett vattenkraftverkbolag i den tyngre klassen. Inte alla småkommuner förunnat att vara så täta.

Nu är jag alltför sällan på konditori, mest pga av anledningarna i TS.
Men om jag någon gång går, så blir det på Ritorno(eller liknande) på Odengatan.
Senast jag var där hade de kvar bryggkaffe som jag fick ta själv, plus påtårar på det.
Det här slår alla JoeJuice, Roberts, Starbucks, Waynes etc alla dagar i veckan för mig!
Slänger in några snodda miljöbilder. Notera de väl insuttna sofforna.
Visa bilaga 559383
Visa bilaga 559385
Visa bilaga 559386
Är bordsjukeboxarna kvar? Ja, jag är gammal (eller normal happyålder)

Är bordsjukeboxarna kvar? Ja, jag är gammal (eller normal happyålder)
Inte vad jag såg. Fanns de på alla borden i stora rummet?
Första gången jag gick dit måste varit i början av 2000-talet, och kan inte påminna mig några då heller.
Kan det beror på selektivt minne, eller fanns de på plats tidigare?

Hela åttiotalet bodde vi mittemot, på andra sidan Vasaparken och fikade på Ritorno. - när det skulle fikas med de små barnen. Inte heller jag minns några jukeboxar?
Jag tror inte att alla borde hade en egen jukebox, och jag hittade inte några bilder där man ser dem på avstånd, men i en DN-intervju med Conny Bloom från 2016 är det en bild på en. De var som en låda på väggsidan av borden.

I Pålsboda finns ett härligt konditori. 50-tals-inredning och stort utbud av bröd. Nu när inte 51:an går igenom byn så borde cyklingen norrifrån gå fint på gamla vägen.

I min grannort Åby finns konditori som är OK och kan mycket väl anslutas av både mountainbike- och landsvägscyklister.

Annars brukar jag uppskatta nystartade utecaféer, för de oftast bäst när entusiasmen finns kvar och inte sallader, pajer och öl har kommit in på menyn.

Du får hänga med på Uppsala 20 mil, då cyklar vi förbi både Centrum-konditoriet i Alunda och Österbybruks hembageri. (Även starten på café Linné erbjuder en liknande miljö, även om det är ett café).
Österbybruks hembageri har bytt ägare och är enligt mor ”inte alls som förr”, med påtaglig lägre standard både på bakverk och service. Nu ska sägas att förändringar i allmänhet kanske inte är mors bästa gren.

Ah. Apropå bakat på plats och nystartat finns Café Kulturhaus Ekensberg i Nåsten i Uppsala. Vad jag förstår så är en del av ingredienserna till och med odlade direkt på gården. Inte konditori, men de har bland annat Apfelstrudl - temat är nämligen österrikiskt.

Och intressant nog ett café som i stort sett bara nås med cykel eller till fots (MTB passar bra, det är mitt i en av våra mest cyklade skogar).

Senast ändrad:
Ett ställe med ganska fint läge vid en liten sjö. Dock mer av fik än konditori.

Du har nog rätt i att renodlat gammaldags konditori som bara erbjuder bryggkaffe och klassiskt sortiment inte är särskilt vanligt, och det kan nog vara en utrotningshotad särart.

Som nämnts tidigare i tråden så finns ju iaf massor med caféer och mindre bagerier som producerar väldigt bra egna sötsaker direkt till kund. Många ställen som köper in gör det från nåt mindre ställe i närheten. Det finns ändå ganska många ställen som är nära klassiskt konditori men har mer på menyn, såsom finkaffe (vilket jag gillar - för mig får de gärna banka på med portafiltret).

Du har nog rätt i att renodlat gammaldags konditori som bara erbjuder bryggkaffe och klassiskt sortiment inte är särskilt vanligt, och det kan nog vara en utrotningshotad särart.

Som nämnts tidigare i tråden så finns ju iaf massor med caféer och mindre bagerier som producerar väldigt bra egna sötsaker direkt till kund. Många ställen som köper in gör det från nåt mindre ställe i närheten. Det finns ändå ganska många ställen som är nära klassiskt konditori men har mer på menyn, såsom finkaffe (vilket jag gillar - för mig får de gärna banka på med portafiltret).

Nja, jag överdrev lite för att få fram kontrasten mot det "moderna". Finns det Budapest och några andra bakelser, några varianter av wienerbröd och småkakor så får dom ösa på med vad som helst annars. Och en disk som man dreglar lite framför och har svårt att bestämma sig medan personalen utstrålar kärlek till bakelser och kakor och kan redogöra in i minsta detalj hur det smakar. Allt producerat i liten skala i eget bageri eller ett litet lokalt.

Då är dom hemma. Latteljudet och den frustrerande väntan i kön när den framför beställer 4 st. latte kan man stå ut med.

Här i Visby har vi Norrgatt och Siesta, stämmer in på det mesta gällande hembakt, bryggkaffe och inredning. Länge sen jag var på siesta i och för sig men när jag var liten var det en höjdpunkt att fika där, saften kom från en genomskinlig behållare med någon slags skruv i som höll saften blandad!

Ett skräckexempel på hur det oftast är i köpcentra/gallerior (vad jag sett). Läs på egen risk:

I en galleria fanns det ett fikeri, många sittplatser. Det som fanns var kaffe, några godisbitar typ Japp, några intorkade mackor. Och några dammsugare i en skål. Jag var skeptisk och frågade "Är det Delicato?", hon svarade "Ja", med stolthet i rösten...

Ett skräckexempel på hur det oftast är i köpcentra/gallerior (vad jag sett). Läs på egen risk:

I en galleria fanns det ett fikeri, många sittplatser. Det som fanns var kaffe, några godisbitar typ Japp, några intorkade mackor. Och några dammsugare i en skål. Jag var skeptisk och frågade "Är det Delicato?", hon svarade "Ja", med stolthet i rösten...
Varpå du med hög röst förkunnade "Delicato!? Sacramento idioto, jag skall giva dig på moppo!"?!

Tidigare hade de testat att köpa från det lokala konditoriet. Men tyvärr var de dammsugarna ojämna i både form och storlek ?

Kom till Uppsala här finns det en hel del sådana konditorier som har funnits så länge jag kan minnas (30+ år), kanske beror på alla studenter som gillar att fika och plugga på alla dessa ställen vad vet jag. Finns även kedjor som espresso House, Wayne's osv så alla varianter

Tillbaka
Topp