[OT] Arbetsrätt

[OT] Arbetsrätt
Inom ditt område då?

Det beror lite på hur man definierar område. Jag har blivit inkastad inom områden jag inte har en aning om. Men det har handlat om affärssystem/IT, det är inte någon som bett mig börja med hjärnkirurgi.
Men även inom området jag bör kunna, händer det som mycket att man hela tiden behöver läsa på.

[OT] Arbetsrätt
Avskyr snobbiga tjänstemän som tror att dom är för mer än andra.

Square-LI-Posts.webp

[OT] Arbetsrätt

För att följa temat så mindre glad i fackförbund?

Det är väldigt stor skillnad på de olika förbunden så det blir alltid lite tokigt när man säger "facken". Jag har gått från ett starkt där vi hade kontakt varje vecka till ett meningslöst jag nog haft kontakt med 1 gång på 10 år.
Det är också väldigt stor skillnad på hur arbetsgivarna beter sig i de olika branscherna. Behovet idag som tjänsteman är väldigt litet jämfört med byggbranschen där de försöker lura på ackord, fuska med arbetsmiljön och inte ens betalar ut rätt månadslön bara för att se om man vågar strida eller ej osv.

Den enorma mängd människor man stött på som blivit utnyttjade har haft nytta av facken, de som är starka har inte det. Vi är med och stöttar genom vår avgift. Gärna det.

Jag slutade på ett företag en gång, då skickade företaget samtliga fakturor på utrustning som jag hade hyrt ut till byggarbetsplatsen till mig och mina kollegor hem till mig privat. Som om det var jag som hade hyrt ställningar, liftar och Hilti-maskiner osv. Det blev en rätt lång process som jag inte vet om jag klarat själv.

[OT] Arbetsrätt

Frågan gällde (skämtsamt) över intelligent, överintelligent känner jag till och det är nog mest negativt.

Mina egna erfarenheter av fackförbund är blandad men mest negativ.
Hade länge en tjänst där jag förväntades vara med i Metall men orkade bara med några år innan jag fick nog.
Kollektiva hemförsäkringar som skulle ingå i avgiften, 20-30 miljoner i bidrag till politiskt parti, procentuell avgift, mm mm.

Jag hade betydande fördelar efter att jag gick ur.

Idag medlem i Unionen för att chefen vill men enda gången jag haft kontakt med dom så levererade dom inte alls. ( lönenivå på den tjänst jag har idag när jag skulle söka)

Hade inte lönerörelsen i Sverige byggt på att arbetsgivarna förhandlar med facken så hade jag gått ur direkt men väljer att lägga min del.

Lagar och regler på arbetsmarknaden gäller alla oavsett medlemskap i fackförbund.

[OT] Arbetsrätt

Det är väldigt stor skillnad på de olika förbunden så det blir alltid lite tokigt när man säger "facken". Jag har gått från ett starkt där vi hade kontakt varje vecka till ett meningslöst jag nog haft kontakt med 1 gång på 10 år.
Det är också väldigt stor skillnad på hur arbetsgivarna beter sig i de olika branscherna. Behovet idag som tjänsteman är väldigt litet jämfört med byggbranschen där de försöker lura på ackord, fuska med arbetsmiljön och inte ens betalar ut rätt månadslön bara för att se om man vågar strida eller ej osv.

Den enorma mängd människor man stött på som blivit utnyttjade har haft nytta av facken, de som är starka har inte det. Vi är med och stöttar genom vår avgift. Gärna det.

Jag slutade på ett företag en gång, då skickade företaget samtliga fakturor på utrustning som jag hade hyrt ut till byggarbetsplatsen till mig och mina kollegor hem till mig privat. Som om det var jag som hade hyrt ställningar, liftar och Hilti-maskiner osv. Det blev en rätt lång process som jag inte vet om jag klarat själv.
Det tycks vara på det viset att människor glömmer att hela vår grundtrygghet på arbetsmarknaden bygger på att fackföreningar tagit strid mot hänsynslöst utnyttjande. Varenda löntagare som väljer att inte vara med i facket är egentligen sin egen och andras dödgrävare. Vi har inte en chans att hävda vår rätt om vi inte organiserar oss. Varför skulle arbetsgivarna förhandla med oss om de inte var passivt rädda för stridsåtgärder?

Ibland undrar jag om det här egenintresset, att man ska ha direkt valuta för sina pengar, kommer sig av undermålig historisk kunskap. Man måste ju kunna se nyttan av att vara med i facket utan att det gynnar just en själv i ett visst skede av livet, och hur det skulle bli om varenda, liten människa skulle förhandla sina egna villkor i alla lägen? Arbetsgivaren hade givetvis bara spelat ut oss mot varandra, lurats och bedragits. Det ligger ju i deras intresse att maximera inkomst och minimera utgift.

Ja ja.

[OT] Arbetsrätt
Det tycks vara på det viset att människor glömmer att hela vår grundtrygghet på arbetsmarknaden bygger på att fackföreningar tagit strid mot hänsynslöst utnyttjande. Varenda löntagare som väljer att inte vara med i facket är egentligen sin egen och andras dödgrävare. Vi har inte en chans att hävda vår rätt om vi inte organiserar oss. Varför skulle arbetsgivarna förhandla med oss om de inte var passivt rädda för stridsåtgärder?

Ibland undrar jag om det här egenintresset, att man ska ha direkt valuta för sina pengar, kommer sig av undermålig historisk kunskap. Man måste ju kunna se nyttan av att vara med i facket utan att det gynnar just en själv i ett visst skede av livet, och hur det skulle bli om varenda, liten människa skulle förhandla sina egna villkor i alla lägen? Arbetsgivaren hade givetvis bara spelat ut oss mot varandra, lurats och bedragits. Det ligger ju i deras intresse att maximera inkomst och minimera utgift.

Ja ja.

Historiskt sett ja. Nuförtiden är det än arbetstagare-marknad i många yrken. Då är chansen att blir utnyttjad mycket mindre. På andra sidan finns det flera nya arbetskontrakt utan tydlig arbetsgivaren. Där blir folk (hård) utnyttjad och skulle organisation behövas men facket är ofta inte aktiv där.

[OT] Arbetsrätt
Historiskt sett ja. Nuförtiden är det än arbetstagare-marknad i många yrken. Då är chansen att blir utnyttjad mycket mindre. På andra sidan finns det flera nya arbetskontrakt utan tydlig arbetsgivaren. Där blir folk (hård) utnyttjad och skulle organisation behövas men facket är ofta inte aktiv där.
Vilka yrken skulle det vara? Och hur tror du att det kommer sig att arbetstagarna har en stark position i de yrkena? Är det bara för att de är duktiga eller oersättliga?

[OT] Arbetsrätt
Det finns ingen anleding att vara okritisk mot facket. De hittar på mycket skit och det borde vara lag på att de är partipolitskt obundna. Historien är ingen ursäkt.

Vad det har med oförmågan att förstå att man ska gå med i akassa att göra vet jag inte.
Självklart ska fackförbunden stötta det parti som gör mest för arbetstagarna. Det finns ett egenintresse i detta. Självklart ska detta inte regleras i lag - en förening får stötta precis de organisationer de känner för. Är man inte överens med facket om detta, får man organisera sig och ändra på det demokratiskt. Nuff said.

A-kassan kan ge dig pengar, men fackförbunden har gett (och ger) dig ett drägligt liv under tiden du är yrkesverksam. Något som hade varit extremt dumt hade varit att införa något slags a-kassa som sköts av staten, det vill säga av politikerna. Jag tror att det hade blivit katastrofalt för löntagarna, jag kan bara tänka mig hur utflödet hade strypts under vissa mandatperioder.

[OT] Arbetsrätt
Självklart ska fackförbunden stötta det parti som gör mest för arbetstagarna. Det finns ett egenintresse i detta. Självklart ska detta inte regleras i lag - en förening får stötta precis de organisationer de känner för. Är man inte överens med facket om detta, får man organisera sig och ändra på det demokratiskt. Nuff said.

A-kassan kan ge dig pengar, men fackförbunden har gett (och ger) dig ett drägligt liv under tiden du är yrkesverksam. Något som hade varit extremt dumt hade varit att införa något slags a-kassa som sköts av staten, det vill säga av politikerna. Jag tror att det hade blivit katastrofalt för löntagarna, jag kan bara tänka mig hur utflödet hade strypts under vissa mandatperioder.

Jag kommer inte bemöta det orlimliga i detta och vilka konsekvenser detta synsett redan fått för landet.

[OT] Arbetsrätt
Jag kommer inte bemöta det orlimliga i detta och vilka konsekvenser detta synsett redan fått för landet.
Finns ingenting orimligt i detta. Det är, trots allt, frivilligt att vara med i facket. Och facket stöder självklart de partier som gör mest för att förbättra just löntagarkollektivets situation. Just detta, den här typen av prioriteringar, är ju för övrigt aktuellt i årets valrörelse.

Men jag håller med, vi ska nog dra gränsen här. Tack för intressant diskussion @jonte987

Senast ändrad:
[OT] Arbetsrätt
Ja, men hade sosseriet och arbetarörelsen inte fastnat i klasskamp och flummeri utan fortsatt satsa på folkbildning så hade kanske den nya arbetarklassen kunnat utrycka sig i text, begripligt, och med rimlig mängd särskrivning och inte röstat brunt.

framför allt hade de kanske förstått att inte ge skogsindustrin som exempel på en industri som klarat sig utan arbetarrörelsen.

[OT] Arbetsrätt
Ja, men hade sosseriet och arbetarörelsen inte fastnat i klasskamp och flummeri utan fortsatt satsa på folkbildning så hade kanske den nya arbetarklassen kunnat utrycka sig i text, begripligt, och med rimlig mängd särskrivning och inte röstat brunt.

framför allt hade de kanske förstått att inte ge skogsindustrin som exempel på en industri som klarat sig utan arbetarrörelsen.
Fint inlägg men måste korrigera dig: Svensk arbetarrörelse har inte bedrivit någon reell klasskamp sedan Karleby och Wigforss blev de tongivande ideologerna på 1920-talet. Svensk socialdemokrati har snarare varit allt för korporativistiska, tycker jag.

Fackföreningarna är förstås en annan sak, men klasskamp? Njae.

[OT] Arbetsrätt
Socialdemokraterna är ju sprungna ur arbetarrörelsen / fackföreningsrörelsen så det bandet är väl inte så märkvärdigt?

Och man glömmer lätt att det som idag är lag kan vara sprunget ur det som då var kollektivavtal.

Tiderna förändras och allt behöver hänga med, givet ovan ska man även vara kritiskt mot facken.
Tror att mycket hänger på som kashmir säger att man har helt inte koll på historian idag.

[OT] Arbetsrätt
Men rötterna överger man inte. Det gäller helt uppenbart även andra politiska partier.
Och det är fö inte upp till andra än partimedlemmar att avgöra.

Historien ska inte glömmas. Nu är jag själv arbetarklass men det tror att de flesta i sverige skulle hålla med oavsett klass.

Kollektiv anslutning i modern tid däremot är nog inte ett framgångsrecept.

[OT] Arbetsrätt
Det går i cirklar med, vi som är 40-50 har nog haft en enklare resa än de som ger sig ut i näringslivet just nu. I mitt yrke så togs man omhand om de äldre och fick lära sig kollektivavtalet mm.

Idag upplever jag att de står ensammare. Det går inte en vecka utan att jag får lägga till något på min personals tidsredovisning för de har inte koll på vad de har rätt till, de har inte ens läst avtalet.

[OT] Arbetsrätt
Det går i cirklar med, vi som är 40-50 har nog haft en enklare resa än de som ger sig ut i näringslivet just nu. I mitt yrke så togs man omhand om de äldre och fick lära sig kollektivavtalet mm.

Idag upplever jag att de står ensammare. Det går inte en vecka utan att jag får lägga till något på min personals tidsredovisning för de har inte koll på vad de har rätt till, de har inte ens läst avtalet.
Du verkar ändå ha haft tur om du fått in yngre som begriper att man faktiskt ska göra ngt annat än leka med telefonen på jobbet, grattis!

[OT] Arbetsrätt
Arbetsrätten kommer gå rakt i toaletten nu när halva befolkningen röstar för ett Stockholmsparti som avskyr arbetare och landsbygd samt den svenska kulturen, allt bara för att de är rädda för invandrare som de läst om på Facebook.

[OT] Arbetsrätt

Inom hederligt arbetande yrken möjligen. Jag har inte sett till nåt sen jag började jobba 95.

Det enda jag ser är att facket håller nere min lön pga inflationsmålet. Detta är samma oavsett jag är medlem eller ej. Det är industriavtalet som gäller för alla.

Bäst vore om facken fokuserade på rättigheter och arbetsmiljö. Det kanske finns yrken där centrala förhandlingar har ett värde men inte för akademiker.

[OT] Arbetsrätt
Arbetsrätten kommer gå rakt i toaletten nu när halva befolkningen röstar för ett Stockholmsparti som avskyr arbetare och landsbygd samt den svenska kulturen, allt bara för att de är rädda för invandrare som de läst om på Facebook.
Jag upptäckte till min glädje denna tråden först idag, då kunde jag läsa ikapp utan att känna ett inre behovs av att kommentera direkt. Jag tänkte helt enkelt bara lurka i tråden även framöver (politikförbud osv).
MEN denna kommentar var så oklar att jag ändå frågar: vad menar du Förtiplus? Vänligen förtydliga.

[OT] Arbetsrätt
Spelar väl ingen roll vad man röstar på..
Har man ingen försäkring så har man inte.
Det är som att huset brinner ner och skylla på ett parti när man inte får betalt för att man inte är försäkrad .
Samma sak med a kassan. Det är en försäkring man betalar ifall du blir av med jobbet tex.
Svårare än så är det inte.
Och har man själv valt att inte tillhöra ett fack så varsågod att förhandla själv.
Det är upp till var och en ...

[OT] Arbetsrätt

Tyvärr verkar det inte enbart drabba de som kommer ut på arbetsmarknaden nu
utan tyvärr även också @staine som efter +30 år i arbetslivet tyvärr inte brydde sig om att ta reda på fördelarna med a-kassa och inkomstförsäkring som anställd.

[OT] Arbetsrätt
Spelar väl ingen roll vad man röstar på..
Har man ingen försäkring så har man inte.
Det är som att huset brinner ner och skylla på ett parti när man inte får betalt för att man inte är försäkrad .
Samma sak med a kassan. Det är en försäkring man betalar ifall du blir av med jobbet tex.
Svårare än så är det inte.
Och har man själv valt att inte tillhöra ett fack så varsågod att förhandla själv.
Det är upp till var och en ...
A-kassan endast kommer man ju inte så långt på tyvärr. Speciellt nu efter ändringarna.

[OT] Arbetsrätt
sen fick vi en ”svensk modell” 1936 i Saltsjöbadavtalet.
Egentligen så är det LOkongressen 1941 som är viktig. Saltsjöbaden avtalet 1938 gick inte att genomföra innan LO-kongressen 1941. Då centraliserade man.
Fint inlägg men måste korrigera dig: Svensk arbetarrörelse har inte bedrivit någon reell klasskamp sedan Karleby och Wigforss blev de tongivande ideologerna på 1920-talet. Svensk socialdemokrati har snarare varit allt för korporativistiska, tycker jag.

Fackföreningarna är förstås en annan sak, men klasskamp? Njae.
1969-1990 så var det i snitt 80-100 strejker per år.
Transport sektorn
Bygg sektorn
Anläggnings sektorn
Skogs industrin
Dom här skriker efter folk som har yrkes utbildningar .
Du skämtar?
Samtliga av dessa har upplevt en förslumning sen Reinfeldt tog bort behovsprövningen för utländsk arbetskraft(Sen har det varit 20år av högermajoritet i riksdagen, så den har inte kommit tillbaka.). Arbetsgivarna har tagit hit folk och rakt av blåst dom. I samtliga av dessa brancher. Folk har bott i lador och källare, jobbat långt över 40h i veckan och tjänat småpengar.
Innan 2006 så sökt man jobb och arbetstillstånd innan man kom till Sverige för att jobba. Folk skickades tillbaka med vändande båt i Karlskrona i vissa fall.
Men sen togs det bort.
Givetvis så fick massor med folk inte jobb när dom kom hit. Vips så hade vi tiggare från östeuropa i en betydligt större mängd än tidigare. För vad skulle dom göra? 50-200kr/dagen var troligen ändå bättre än att svälta.
Sen har man försökt åtgärda detta på ett mer än lovligt korkat sätt. Genom att sätta en minimilönenivå, som är högre än vad en del som bor här tjänar. Och en del företag handskas med detta, genom att folk helt enkelt får betala tillbaka delar av lönen, till nåt lämpligt konto.
Kollektiva hemförsäkringar som skulle ingå i avgiften, 20-30 miljoner i bidrag till politiskt parti, procentuell avgift, mm mm.

Jag hade betydande fördelar efter att jag gick ur.

Lagar och regler på arbetsmarknaden gäller alla oavsett medlemskap i fackförbund.
Därför är jag med i en fackförening som är partipolitiskt obunden. Och där kollektiva hemförsäkringar är frivilliga. SAC.

Sen har du fel.
"

Förhandlingsrätt​

10 § Arbetstagarorganisation har rätt till förhandling med arbetsgivare i fråga rörande förhållande mellan arbetsgivaren och sådan medlem i organisationen, som är eller har varit arbetstagare hos arbetsgivaren. Arbetsgivare har motsvarande rätt att förhandla med arbetstagarorganisation.

[S2]Förhandlingsrätt enligt första stycket tillkommer arbetstagarorganisationen även i förhållande till organisation som arbetsgivaren tillhör och arbetsgivarens organisation i förhållande till arbetstagarorganisationen." https://lagen.nu/1976:580
Stora delar av bla MBL gäller inte individer.

Tillbaka
Topp