[OT] Arbetsrätt
Är du säker på det !Man undrar om Nad förstår att den lastbil hen kör är konstruerad av akademiker. Eller mobilen hen använder för att skriva här på happy. Eller…
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du säker på det !Man undrar om Nad förstår att den lastbil hen kör är konstruerad av akademiker. Eller mobilen hen använder för att skriva här på happy. Eller…
Tog inte lång tid innan någon hittade min textreferens.Och eftersom det idag är fredag på en torsdag passar jag på att bjuda på den här (vilken för övrigt även kunnat hamna i en annan populär tråd) - löneslav glöm inte bort vilka som slagits för din rätt till ledighet!
Inom ditt område då?
Avskyr snobbiga tjänstemän som tror att dom är för mer än andra.
Är det en fråga eller ett påstående?Är du säker på det !
Stämmer nog bra in på dig .
Bara detta visar hur över intelligent du är,Yes, you are right!
Visa bilaga 822822
Yes, you are right!Bara detta visar hur över intelligent du är,![]()
Hur är man dåYes, you are right!
Hur är man då![]()
Kortvecka och långburk!Det är ju kortvecka och halvdag idag, då måste det vara helt legit med en fredagstråd redan nu.
För att följa temat så mindre glad i fackförbund?
Det tycks vara på det viset att människor glömmer att hela vår grundtrygghet på arbetsmarknaden bygger på att fackföreningar tagit strid mot hänsynslöst utnyttjande. Varenda löntagare som väljer att inte vara med i facket är egentligen sin egen och andras dödgrävare. Vi har inte en chans att hävda vår rätt om vi inte organiserar oss. Varför skulle arbetsgivarna förhandla med oss om de inte var passivt rädda för stridsåtgärder?För att följa temat så mindre glad i fackförbund?
Det är väldigt stor skillnad på de olika förbunden så det blir alltid lite tokigt när man säger "facken". Jag har gått från ett starkt där vi hade kontakt varje vecka till ett meningslöst jag nog haft kontakt med 1 gång på 10 år.
Det är också väldigt stor skillnad på hur arbetsgivarna beter sig i de olika branscherna. Behovet idag som tjänsteman är väldigt litet jämfört med byggbranschen där de försöker lura på ackord, fuska med arbetsmiljön och inte ens betalar ut rätt månadslön bara för att se om man vågar strida eller ej osv.
Den enorma mängd människor man stött på som blivit utnyttjade har haft nytta av facken, de som är starka har inte det. Vi är med och stöttar genom vår avgift. Gärna det.
Jag slutade på ett företag en gång, då skickade företaget samtliga fakturor på utrustning som jag hade hyrt ut till byggarbetsplatsen till mig och mina kollegor hem till mig privat. Som om det var jag som hade hyrt ställningar, liftar och Hilti-maskiner osv. Det blev en rätt lång process som jag inte vet om jag klarat själv.
Det tycks vara på det viset att människor glömmer att hela vår grundtrygghet på arbetsmarknaden bygger på att fackföreningar tagit strid mot hänsynslöst utnyttjande. Varenda löntagare som väljer att inte vara med i facket är egentligen sin egen och andras dödgrävare. Vi har inte en chans att hävda vår rätt om vi inte organiserar oss. Varför skulle arbetsgivarna förhandla med oss om de inte var passivt rädda för stridsåtgärder?
Ibland undrar jag om det här egenintresset, att man ska ha direkt valuta för sina pengar, kommer sig av undermålig historisk kunskap. Man måste ju kunna se nyttan av att vara med i facket utan att det gynnar just en själv i ett visst skede av livet, och hur det skulle bli om varenda, liten människa skulle förhandla sina egna villkor i alla lägen? Arbetsgivaren hade givetvis bara spelat ut oss mot varandra, lurats och bedragits. Det ligger ju i deras intresse att maximera inkomst och minimera utgift.
Ja ja.
Vilka yrken skulle det vara? Och hur tror du att det kommer sig att arbetstagarna har en stark position i de yrkena? Är det bara för att de är duktiga eller oersättliga?Historiskt sett ja. Nuförtiden är det än arbetstagare-marknad i många yrken. Då är chansen att blir utnyttjad mycket mindre. På andra sidan finns det flera nya arbetskontrakt utan tydlig arbetsgivaren. Där blir folk (hård) utnyttjad och skulle organisation behövas men facket är ofta inte aktiv där.
Självklart ska fackförbunden stötta det parti som gör mest för arbetstagarna. Det finns ett egenintresse i detta. Självklart ska detta inte regleras i lag - en förening får stötta precis de organisationer de känner för. Är man inte överens med facket om detta, får man organisera sig och ändra på det demokratiskt. Nuff said.Det finns ingen anleding att vara okritisk mot facket. De hittar på mycket skit och det borde vara lag på att de är partipolitskt obundna. Historien är ingen ursäkt.
Vad det har med oförmågan att förstå att man ska gå med i akassa att göra vet jag inte.
Självklart ska fackförbunden stötta det parti som gör mest för arbetstagarna. Det finns ett egenintresse i detta. Självklart ska detta inte regleras i lag - en förening får stötta precis de organisationer de känner för. Är man inte överens med facket om detta, får man organisera sig och ändra på det demokratiskt. Nuff said.
A-kassan kan ge dig pengar, men fackförbunden har gett (och ger) dig ett drägligt liv under tiden du är yrkesverksam. Något som hade varit extremt dumt hade varit att införa något slags a-kassa som sköts av staten, det vill säga av politikerna. Jag tror att det hade blivit katastrofalt för löntagarna, jag kan bara tänka mig hur utflödet hade strypts under vissa mandatperioder.
Finns ingenting orimligt i detta. Det är, trots allt, frivilligt att vara med i facket. Och facket stöder självklart de partier som gör mest för att förbättra just löntagarkollektivets situation. Just detta, den här typen av prioriteringar, är ju för övrigt aktuellt i årets valrörelse.Jag kommer inte bemöta det orlimliga i detta och vilka konsekvenser detta synsett redan fått för landet.
Transport sektornVilka yrken skulle det vara? Och hur tror du att det kommer sig att arbetstagarna har en stark position i de yrkena? Är det bara för att de är duktiga eller oersättliga?
Fint inlägg men måste korrigera dig: Svensk arbetarrörelse har inte bedrivit någon reell klasskamp sedan Karleby och Wigforss blev de tongivande ideologerna på 1920-talet. Svensk socialdemokrati har snarare varit allt för korporativistiska, tycker jag.Ja, men hade sosseriet och arbetarörelsen inte fastnat i klasskamp och flummeri utan fortsatt satsa på folkbildning så hade kanske den nya arbetarklassen kunnat utrycka sig i text, begripligt, och med rimlig mängd särskrivning och inte röstat brunt.
framför allt hade de kanske förstått att inte ge skogsindustrin som exempel på en industri som klarat sig utan arbetarrörelsen.
Ådalen 1931Fint inlägg men måste korrigera dig: Svensk arbetarrörelse har inte bedrivit någon reell klasskamp sedan Karleby och Wigforss blev de tongivande ideologerna på 1920-talet. Svensk socialdemokrati har snarare varit allt för korporativistiska, tycker jag.
Fackföreningarna är förstås en annan sak, men klasskamp? Njae.
Socialdemokraterna är ju sprungna ur arbetarrörelsen / fackföreningsrörelsen så det bandet är väl inte så märkvärdigt?
sen fick vi en ”svensk modell” 1936 i Saltsjöbadavtalet.Ådalen 1931
Allt har sin tid.Socialdemokraterna är ju sprungna ur arbetarrörelsen / fackföreningsrörelsen så det bandet är väl inte så märkvärdigt?
Men rötterna överger man inte. Det gäller helt uppenbart även andra politiska partier.Allt har sin tid.
Men rötterna överger man inte. Det gäller helt uppenbart även andra politiska partier.
Och det är fö inte upp till andra än partimedlemmar att avgöra.
Du verkar ändå ha haft tur om du fått in yngre som begriper att man faktiskt ska göra ngt annat än leka med telefonen på jobbet, grattis!Det går i cirklar med, vi som är 40-50 har nog haft en enklare resa än de som ger sig ut i näringslivet just nu. I mitt yrke så togs man omhand om de äldre och fick lära sig kollektivavtalet mm.
Idag upplever jag att de står ensammare. Det går inte en vecka utan att jag får lägga till något på min personals tidsredovisning för de har inte koll på vad de har rätt till, de har inte ens läst avtalet.
Inom hederligt arbetande yrken möjligen. Jag har inte sett till nåt sen jag började jobba 95.Det går i cirklar med, vi som är 40-50 har nog haft en enklare resa än de som ger sig ut i näringslivet just nu. I mitt yrke så togs man omhand om de äldre och fick lära sig kollektivavtalet mm.
Idag upplever jag att de står ensammare. Det går inte en vecka utan att jag får lägga till något på min personals tidsredovisning för de har inte koll på vad de har rätt till, de har inte ens läst avtalet.
Jag upptäckte till min glädje denna tråden först idag, då kunde jag läsa ikapp utan att känna ett inre behovs av att kommentera direkt. Jag tänkte helt enkelt bara lurka i tråden även framöver (politikförbud osv).Arbetsrätten kommer gå rakt i toaletten nu när halva befolkningen röstar för ett Stockholmsparti som avskyr arbetare och landsbygd samt den svenska kulturen, allt bara för att de är rädda för invandrare som de läst om på Facebook.
1938.sen fick vi en ”svensk modell” 1936 i Saltsjöbadavtalet.
Tyvärr verkar det inte enbart drabba de som kommer ut på arbetsmarknaden nuDet går i cirklar med, vi som är 40-50 har nog haft en enklare resa än de som ger sig ut i näringslivet just nu. I mitt yrke så togs man omhand om de äldre och fick lära sig kollektivavtalet mm.
A-kassan endast kommer man ju inte så långt på tyvärr. Speciellt nu efter ändringarna.Spelar väl ingen roll vad man röstar på..
Har man ingen försäkring så har man inte.
Det är som att huset brinner ner och skylla på ett parti när man inte får betalt för att man inte är försäkrad .
Samma sak med a kassan. Det är en försäkring man betalar ifall du blir av med jobbet tex.
Svårare än så är det inte.
Och har man själv valt att inte tillhöra ett fack så varsågod att förhandla själv.
Det är upp till var och en ...
Egentligen så är det LOkongressen 1941 som är viktig. Saltsjöbaden avtalet 1938 gick inte att genomföra innan LO-kongressen 1941. Då centraliserade man.sen fick vi en ”svensk modell” 1936 i Saltsjöbadavtalet.
1969-1990 så var det i snitt 80-100 strejker per år.Fint inlägg men måste korrigera dig: Svensk arbetarrörelse har inte bedrivit någon reell klasskamp sedan Karleby och Wigforss blev de tongivande ideologerna på 1920-talet. Svensk socialdemokrati har snarare varit allt för korporativistiska, tycker jag.
Fackföreningarna är förstås en annan sak, men klasskamp? Njae.
Du skämtar?Transport sektorn
Bygg sektorn
Anläggnings sektorn
Skogs industrin
Dom här skriker efter folk som har yrkes utbildningar .
Därför är jag med i en fackförening som är partipolitiskt obunden. Och där kollektiva hemförsäkringar är frivilliga. SAC.Kollektiva hemförsäkringar som skulle ingå i avgiften, 20-30 miljoner i bidrag till politiskt parti, procentuell avgift, mm mm.
Jag hade betydande fördelar efter att jag gick ur.
Lagar och regler på arbetsmarknaden gäller alla oavsett medlemskap i fackförbund.