[OT]: Arvode och fördelning till styrelsen i Brf

nikasp

Aktiv medlem
Hej, vi har alldeles snart första stämman i en förening om fyra hus med sammanlagt 72 lägenheter. En punkt är arvoden och jag vill bara vara lite uppdaterad. Det var några år sedan jag satt i styrelse och undrar om ni har lite siffror på hur det ser ut i era styrelser. Särskilt intressant är hur man fördelar inom styrelsen. Vad jag vet blir det fem ordinarie och tre suppleanter.

Edit: Det gäller alltså en helt ny förening i nybyggnation. Byggande styrelse lämnar nu över till föreningen.

De två styrelser jag satt i hade fallande belopp där ordförande och kassör/vicevärd fick mest och resten lägre summor efter uppgift. Kommer inte ihåg hur mycket men det handlade om 2-3000 per år när jag var sekreterare (17 möten ett år på minimum två timmar). Det här gäller Solna, Stockholm.

http://www.borattupplysning.se/wp_sttips/styrelsearvodet/ (ett basbelopp 2013 är 44500 kr).

Med förslaget där på 1-2 basbelopp per 100 lgh: 0,72 - 1,44 basbelopp = 32000 - 64000 kr

Senast ändrad:
Hej. I min brf i avesta har jag ca 400:- per möte. Sen ett arvode på 1200-4000:- sup -> ordf. Vi har kanske 10 möten per år.

Jag sitter i en brf-styrelse i en förening med 149 lägenheter i Göteborg. Vi är 8 i styrelsen där alla är ledamöter, inga suppleanter (rekommenderas). Vicevärdsrollen ligger inte hos styrelsen.
Vi följande arvoden:
Fast styrelsearvode: 1,5 prisbasbelopp (detta höjdes från 1 prisbasbelopp vid senaste stämman, mot styrelsens inrådan. Bara att tacka och ta emot?)

Mötesarvode för protokollförda möten: 500:-

Det fasta styrelsearvodet delas enligt:
Ordföranden: 25%
Sekreterare: 18,75%
Vice ordf/kassör: 18,75%
Övriga ledamöter: 12,5%

Brf i Sthlm. Inget arvode, det kostar mer för Brf med sociala avgifter än det smakar för den enskilde. Vi brukar äta en bra middag ihop istället en gång per år.

Senast ändrad:
Det kostar mer än det smakar. Om ni kan välja, se till att arvodera styrelsen på annat sätt än betalning. Så här ser kalkylen ut.

I mitt fall ser det ut så här.

Ett förslag var att arvodera styrelsen typ ett halvt basbelopp på 20.000 kronor. Med sociala kostnader motsvarar det 25.000 kronor. Föreningens intäkter är 1 MSEK per år, och denna kostnad motsvarar alltså en avgiftshöjning med 2,5 %, bara för att kunna arvodera styrelsen.

Jag skulle då få cirka 20 % av detta, d v s cirka 4.000 kronor. Efter skatt, och med en marginalskatt på 57 % motsvarar detta 1720 kronor i plånboken. Min andel av föreningen är cirka 8 %, och min andel av den ökade kostnaden på 25.000 är alltså 2.000, vilket skall betalas i form av hyra med efterskatt-pengar.

Med andra ord, jag betalar 2000 för att få ut 1720 kronor.

Observera att analysen inte är klar än. Om man höjer hyran så sjunker värdet på lägenheten också, eftersom köparens kalkyl nedömer hyrans storlek när när köparen bestämmer vad man kan betala i pris för lägenheten. Det blir en double whammie.

Att det blir så här beror på hur stor andel av föreningen man har.

Med andra ord, om man arvoderar styrelsen i en någorlunda liten eller mellanstor förening, och själv har en stor andel av föreningen, så går kalkylen knappt ihop, plus att man sänker värdet på allas lägenheter. Det uppstår en icke-linjäritet i förhållandet mellan sin procentuella andel av kostnaderna, men den mer absolut bestämda arvoderingsnivån.

Mitt råd, tänk verkligen igenom de ekonomiska konsekvenserna innan ni beslutar om detta.

Vad kan man göra istället? Låt styrelsen gå ut och äta en brakmiddag på resturang istället (inkl partner), inga sociala avgifter, ingen beskattning, lite mer förståelse hosd bättre hälft för att arbetet tar tid, och sammantaget en lägre total värdeminskande kostnad.

mn skrev:
-------------------------------------------------------
> Brf i Sthlm. Inget arvode, det kostar mer för Brf
> med sociala avgifter än det smakar för den
> enskilde. Vi brukar äta en bra middag ihop
> istället en gång per år.

Du hann först ... mitt inlägg tog för lång tid att skriva. Håller med Dig exakt. ;-)

När jag bodde i brf senast var det nybyggt hus med 67 lägenheter. 1,5 basbelopp var arvodet. Minns inte hur vi delade, bara att jag som ordförande fick ganska mycket.

I brf innan var det 8 lägenheter, och 5 i styrelsen. Inga arvoden.

Jag är för arvoden:
1. Styrelsearbetet är en del av förvaltningen. Kostnaden för det arbete som läggs ner ska synas, och det ska kosta att överlåta arbetsuppgifter på sina grannar.
2. Får man betalt kan man också ställa krav på arbetsinsatser, det är svårare att kräva av den som sitter i styrelsen men inte får något för det.

Tackar för alla svar. Jag är nog för den där basbeloppsidén. Det blir ju peanuts men en symbolisk summa tycker jag är motiverad. I min första Brf av två på Kungsholmen var det fast arvode och ej något "per möte" eller liknande. Ingen middag då ordföranden var pensionär som jobbat på Pliktverket :) I nästa styrelse var det liknande, någon tusing och en billigare middag som uppstart för nya styrelsen varje år. Jag har svårt att kalasa upp någon större summa då det är föreningens pengar så typ 1000 kr/kuvert går bort. Tack igen!

Kan nämnas att jag inte ingår i styrelsen än i alla fall. Det fanns folk för >3 styrelser som hade anmält intresse, inte riktigt vad man är van vid i äldre föreningar där alla duckar. Valberedningen hade plockat två personer per hus i de fyra husen vilket jag tycker låter vettigt. Planen är att byta ut ca halva styrelsen varje år, både för friskt blod och kontinuitet.

Senast ändrad:
Jag tackar så mycket för inlägget men jag tror det blir svårt att få igenom lyxmiddagsförslaget på stämman bland 72 nya grannar bland alla andra helt nya saker. Är säkert ett antal som köpt sin första BR så trivselregler och mycket annat kommer nog att gås igenom. Kanske när man känner folk bättre.

Fliken skrev:
> Bra så. Som representant för andra
> skattebetalare så tackar och bockar vi för alla
> kronor ni bidrar med.

I vår förening får styrelsemedlemmarna 4000kr/år. Jag har funderat på att gå med i styrelsen för att avskaffa arvodet. Det gnälls ofta från styrelsen att vi har lite pengar, att då betala 20000 varje år känns onödigt.

Jag har dock ingen större koll på vad det är de gör så mitt uttalande ovan har ingen som helst grund.

:)

Helt allvarligt alltså....

Jag tycker att man skall ha med kostnader för styrelsearvode och budgetera för det i föreningen. Det gör det visuellt för alla som bor i föreningen att det kostar och då kan de KANSKE förstå att styrelsen (ibland) lägger ned ohemult mycket tid på att driva föreningen. Min åsikt är att man har en fast ersättning, rörlig ersättning för möten man är med på + ANNAT (your choice).

Om man inte har ersättningar så riskerar man att folk inte vill ställa upp men det är nog så att en hel del personer inte vill ställa upp oavsett om de får pengar eller inte. (Vill inte alla ha pengar?)

Håller med slaktarn. Ersättningen är absolut inte i överkant med tanke på hur mycket jobb som läggs ner.
Hade vi inte haft riktiga arvoden hade det inte funnits en snöbolls chans i helvetet att någon ställt upp.
60 år gammal förening med ca 170 medlemmar varav hälften pensionärer som tycker sig ha "gjort sitt" och andra hälften kring 20-30. Många har oerhört att greppa vad en bostadsrättsförening är, hur den fungerar och trots användande av de flesta knep i boken för att engagera medlemmarna så är det svårt att t.ex. få mer än dryga 30 pers att dyka upp på stämmorna.

Och vissa tror att man bor i en hyresrätt trots att man bor i en BRF.... då kan ordföranden få många konstiga samtal och tex kan det inträffa en nyårskväll kl 19:00:27 (ca)

Min förening ligger i Järla Sjö, Nacka och består av 44 lägenheter om 3178 kvm med en årsavgift på 800 kr/kvm för totalt 2542400 kr årlig omsättning. Styrelsen får 1,2 prisbasbelopp (inklusive sociala avgifter) att fördela inbördes efter eget tycke, senast fick ordinarie ledamöter en hel andel och suppleanter en halv.

Intressant uträkning av Fliken ovan men måste då röra en väldigt liten förening. Jag har en av föreningens mindre lägenheter med andelstal 1,6362% vilket bör leda till att jag då betalar in 1,2*44500*0,016362=874 kr av det totala styrelsearvodet, min lön som styrelseledamot blir betydligt högre än så.

Visst vore det trevligt om styrelsearbetet kunde genomföras helt ideellt. Jag skulle absolut ställa upp på det, om det gällde enstaka år åt gången med ett par års mellanrum. För en förening av den här storleken borde det inte vara något problem men nu är jag redan inne på mitt tredje år i styrelsen och det är extremt svårt att få folk att ställa upp när knappt en tredjedel av medlemmarna visar upp sig på stämman och ungefär lika många städdagarna...

Vi hade en summa som styrelsen kunde disponera. Vi tog aldrig ut arvoden men använde en del av pengarna för att gå ut och äta och dricka några ggr per år. Vi använde aldrig hela beloppet. Nästan alla i den styrelsen hade i princip behövt skatta bort beloppet annars.
Fördelen med att sitta i styrelsen är att man kan se till att det inte fattas vansinniga beslut om dyra solpaneler på taket och renoveringsuppdrag som ger kickbacks och annat.

JMT skrev:
> Vi hade en summa som styrelsen kunde disponera. Vi
> tog aldrig ut arvoden men använde en del av
> pengarna för att gå ut och äta och dricka
> några ggr per år. Vi använde aldrig hela
> beloppet. Nästan alla i den styrelsen hade i
> princip behövt skatta bort beloppet annars.
> Fördelen med att sitta i styrelsen är att man
> kan se till att det inte fattas vansinniga beslut
> om dyra solpaneler på taket och
> renoveringsuppdrag som ger kickbacks och annat.

Det är en viktig aspekt faktiskt. Det är inte ovanligt att en bostadsrätt är ens största tillgång/investering. Då kan det vara bra att lägga lite arbetstid på att kolla att den sköts.

När jag lämnade styrelsen första gången, och "kollade läget" efter cirka 6 månader var fastigheten oförsäkrad sedan 3 månader tillbaka.

En annan sak som är rätt besvärande är att folk som sitter i styrelsen har den otrevliga vanan att besluta om avgiftssänkningar och sedan flytta. Så hade vi det i våras, först 10 % sänkning (ofinansierad) och inom en månad var tre av de fem styrelseledamöternas lägenheter till salu och raskt sålda (alla annonser poängterade den nyligen genomförda avgiftssänkningen). Vi som är kvar har nu ett helvete att försöka motivera den nödvändiga 10-procentiga höjningen som måste komma, speciellt för de tre nyinflyttade personerna. Vidare, nödvändiga investeringar i fastigheten hade också lämpligt skjutits upp. Man bör nog förutsätta att andra är klåpare eller oärliga, och därför bör man vara med för att minska risken att den typen av människor får för sig att ta hårresande beslut.

Vad gäller att "ställa upp" som mottagare för allas konstiga frågor och begär, så finns det ett enkelt sätt att hantera det. Alla personer som har en åsikt i vilken fråga som helst, ombeds att bli föreningens samlande kontaktperson i frågan ("det är bara Du som har uttryckt intresse för trappstädningen"), vilket inkluderar att man annonserar dennes namn och kontaktuppgifter på anslagstavlan så att alla medlemmar som vill tala om trappstädningen, då kan kontakta den intresserade personen. Man kan vara helt öppen med att styrelsen inte har resurser att hantera detaljgraden i den frågan och därför gärna tar in denna extra avlastande hjälp. Förslagsvis får denne person en stående inbjudan till varje styrelsemöte för att avrapportera hur det går i frågeställningen. Och, varje gång man träffar vederbörande därefter, i vilken diskussion som helst, tar man upp frågan om när personen egentligen kan tänka sig att avlasta styrelsen på det där sättet som vi talade om, det stoppar alla orimliga kravbilder.

JMT skrev:
> Fördelen med att sitta i styrelsen är att man
> kan se till att det inte fattas vansinniga beslut
> om dyra solpaneler på taket och
> renoveringsuppdrag som ger kickbacks och annat.

Haha, ja jag gick med i styrelsen för få till indragning av fiber vilket jag också lyckades få igenom snabbt och smärtfritt. Kostade föreningen en slant givetvis och avgifterna höjdes, men bredband ingick därefter i månadsavgiften vilket gav både snabbare uppkoppling och en nettobesparing för den överväldigande majoritet som tidigare betalade för eget bredband. (Förutsättningen var att om alla lägenheter ansluts kostar det endast föreningen 99 kr/månad/lägenhet för 100 mbit.)

För närvarande är det uppe till diskussion i styrelsen om vi inte skall lägga ut gårdsskötseln på entreprenad. Det är nog inte ens en tredjedel som deltar per gårdsstädning, halva föreningens boende har aldrig hjälpt till, och är man för lat för att bidra med sin tid får man bidra med sin plånbok. Eftersom man inte får ha en straffavgift för de som inte deltar på städdagarna är det enda sättet att få det lika för alla att ingen behöver städa. Rättvist tycker vi...

Senast ändrad:
Fliken skrev:
> Vad gäller att "ställa upp" som mottagare för
> allas konstiga frågor och begär, så finns det
> ett enkelt sätt att hantera det. Alla personer
> som har en åsikt i vilken fråga som helst,
> ombeds att bli föreningens samlande kontaktperson
> i frågan ("det är bara Du som har uttryckt
> intresse för trappstädningen"), vilket
> inkluderar att man annonserar dennes namn och
> kontaktuppgifter på anslagstavlan så att alla
> medlemmar som vill tala om trappstädningen, då
> kan kontakta den intresserade personen. Man kan
> vara helt öppen med att styrelsen inte har
> resurser att hantera detaljgraden i den frågan
> och därför gärna tar in denna extra avlastande
> hjälp. Förslagsvis får denne person en stående
> inbjudan till varje styrelsemöte för att
> avrapportera hur det går i frågeställningen.
> Och, varje gång man träffar vederbörande
> därefter, i vilken diskussion som helst, tar man
> upp frågan om när personen egentligen kan tänka
> sig att avlasta styrelsen på det där sättet som
> vi talade om, det stoppar alla orimliga
> kravbilder.

Me like! Jag gör så att jag alltid är otäckt korrekt i de fallen där folk frågar saker som tex "vem skall jag ringa när min frys har gått sönder". Standardsvar kan då vara att man får slå upp i telefonkatalogen och leta efter vitvaruservice. Har man ingen telefonkatalog kan den inhämtas hos Ofelia ....hmm... ops det skulle stå Telia. Har faktiskt en fundering om man kan skapa en ny mailadress som heter något i stil med klagomuren....

Jag sitter i styrelsen i en liten förening med 24 bostäder, arvodena uppgår till ca 20000 inkl sociala avgifter så jag går väl knappt plus på min del, intressant läsning mao! Hur fungerar det, kan vi i styrelsen få ta emot en julklapp på säg 500 utan att behöva skatta eller liknande? Kanske ett presentkort eller liknande? Eller finns det något Annat ok sätt att få en klapp på axeln utan att bryta mot lagen?

Man ska nog se styrelsearbete som något intressant och ett förtroendeuppdrag och inte något man gör för pengarna. Jag tycker att några tusen per år är helt OK. Det är intressant att sitta med och jag hjälper gärna till med min egen investering. Sen tycker jag att det var bra att de bestämt här att halva styrelsen ska bytas varje år.

Det där med städdagar har vi diskuterat hårt i första föreningen. Någon ville ha straffavgift på några hundra men det blev inte av. Risken att det blir backfire och många tar det som fribrev, dvs. man kan köpa sig en ledig lördag för t.ex. bara 300 spänn. Vad jag vet så gick det dåligt när man provade avgift för sen hämtning av sina dagisbarn. Då tyckte folk att det kunde vara värt den lilla summan mot att få jobba över och så blev det bara värre. Har ingen källa på det där, var ett ental år sedan och i Sverige.

nikasp skrev:
> Det där med städdagar har vi diskuterat hårt i
> första föreningen. Någon ville ha straffavgift
> på några hundra men det blev inte av. Risken att
> det blir backfire och många tar det som fribrev,
> dvs. man kan köpa sig en ledig lördag för t.ex.
> bara 300 spänn.

Även om man hört om många föreningar som försökt sig på den typen av straffavgifter så är det faktiskt inte tillåtet enligt bostadsrättslagen:

http://blogg.hsb.se/styrelse/2012/03/29/kan-foreningen-avgiftsbelagga-staddagar/

Med tanke på att vi har max en tredjedel som deltar i städdagarna skulle jag inte haft något emot en sådan straffavgift, lyckas man inte aktivera fler så får man iaf mer pengar till att leja ut en större del av arbetet...

Mayhem skrev:
> nikasp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det där med städdagar har vi diskuterat hårt
> i
> > första föreningen. Någon ville ha
> straffavgift
> > på några hundra men det blev inte av. Risken
> att
> > det blir backfire och många tar det som
> fribrev,
> > dvs. man kan köpa sig en ledig lördag för
> t.ex.
> > bara 300 spänn.
>
> Även om man hört om många föreningar som
> försökt sig på den typen av straffavgifter så
> är det faktiskt inte tillåtet enligt
> bostadsrättslagen:
>
> http://blogg.hsb.se/styrelse/2012/03/29/kan-foreni
> ngen-avgiftsbelagga-staddagar/
>
> Med tanke på att vi har max en tredjedel som
> deltar i städdagarna skulle jag inte haft något
> emot en sådan straffavgift, lyckas man inte
> aktivera fler så får man iaf mer pengar till att
> leja ut en större del av arbetet...
-------------------
I vår förening har vi yttre fastighetsskötsel (trådgårdsunderhåll och snöskottning), som ingår i månadskostnaden. Varför skall man då vika sin ända lediga helgdag till gårdstädning när jag jobbar extra varannan lördag ? Gårdstädning är något som dom som har flytta från villa kan hålla på med. Fö ser jag till att det är skottat varje morgon så dom 3 i huset som är rullstolsbundna kan komma iväg även på vintern. Det är det garanterat ingen annan som tycker är viktigt ? :-/ T

Jag tror att det i princip är standard med ca 2-3 städdagar per år i Stockholm. Låter så på mina polare i alla fall. Då kör man ett litet större grepp och kastar skräp, går igenom källare, vindar och cykelförråd osv. Vi lejde in trappstädning men skötte den lilla gården själv, flera tanter tyckte att det var kul med grönt och jag som hade ett buskage utanför fixade det själv för lagom utsikt och insyn. Skottning var inte så stort problem heller utan sånt plus sandning fixade den som hade tid också. Jag tycker att man får lite mer engagerade grannar om man inte köper in allt förutom att det blir mer pengar i kassan.

Little Stereo skrev:
> -------------------
> I vår förening har vi yttre fastighetsskötsel
> (trådgårdsunderhåll och snöskottning), som
> ingår i månadskostnaden. Varför skall man då
> vika sin ända lediga helgdag till gårdstädning
> när jag jobbar extra varannan lördag ?
> Gårdstädning är något som dom som har flytta
> från villa kan hålla på med. Fö ser jag till
> att det är skottat varje morgon så dom 3 i huset
> som är rullstolsbundna kan komma iväg även på
> vintern. Det är det garanterat ingen annan som
> tycker är viktigt ? :-/ T

Fliken skrev:
> Det kostar mer än det smakar. Om ni kan välja,
> se till att arvodera styrelsen på annat sätt än
> betalning. Så här ser kalkylen ut.
>
> I mitt fall ser det ut så här.
>
> Ett förslag var att arvodera styrelsen typ ett
> halvt basbelopp på 20.000 kronor. Med sociala
> kostnader motsvarar det 25.000 kronor.
> Föreningens intäkter är 1 MSEK per år, och
> denna kostnad motsvarar alltså en avgiftshöjning
> med 2,5 %, bara för att kunna arvodera
> styrelsen.
>
> Jag skulle då få cirka 20 % av detta, d v s
> cirka 4.000 kronor. Efter skatt, och med en
> marginalskatt på 57 % motsvarar detta 1720 kronor
> i plånboken. Min andel av föreningen är cirka 8
> %, och min andel av den ökade kostnaden på
> 25.000 är alltså 2.000, vilket skall betalas i
> form av hyra med efterskatt-pengar.
>
> Med andra ord, jag betalar 2000 för att få ut
> 1720 kronor.
>
> Observera att analysen inte är klar än. Om man
> höjer hyran så sjunker värdet på lägenheten
> också, eftersom köparens kalkyl nedömer hyrans
> storlek när när köparen bestämmer vad man kan
> betala i pris för lägenheten. Det blir en double
> whammie.
>
> Att det blir så här beror på hur stor andel av
> föreningen man har.
>
> Med andra ord, om man arvoderar styrelsen i en
> någorlunda liten eller mellanstor förening, och
> själv har en stor andel av föreningen, så går
> kalkylen knappt ihop, plus att man sänker värdet
> på allas lägenheter. Det uppstår en
> icke-linjäritet i förhållandet mellan sin
> procentuella andel av kostnaderna, men den mer
> absolut bestämda arvoderingsnivån.
>
> Mitt råd, tänk verkligen igenom de ekonomiska
> konsekvenserna innan ni beslutar om detta.
>
> Vad kan man göra istället? Låt styrelsen gå ut
> och äta en brakmiddag på resturang istället
> (inkl partner), inga sociala avgifter, ingen
> beskattning, lite mer förståelse hosd bättre
> hälft för att arbetet tar tid, och sammantaget
> en lägre total värdeminskande kostnad.

Detta öppna mina ögon. Jag kommer försöka få ändring i min Brf snarast möjligt.

Finns det bara utrustning så hjälper jag gärna till, brukar sköta sopning, skottningen (kompletterar den mediokra trottoarplogningen och ser till att båda portarna är snö och isfria) + hålla rent runt sopnedkasten på gården(spolar rent alla ytor när jag tvättar cyklarna). Det är frivilligt och jag gör det när det passar mig. Det är städagarna som är lite svåra att passa in med jobb, familj och andra aktiviteter. :-) T

Farligt för föreningen att själv sköta skottning:
------------
Bostadsrättsförening döms att betala 140 000 kronor i skadestånd
2012-02-14 | Lag och rätt

En bostadsrättsförening i Landskrona döms att betala 140 000 kronor i skadestånd efter att en kvinna halkat och skadat sig på väg mot sin ytterdörr. Tingsrätten skriver i domen att bostadsrättsföreningen skulle ha informerat om att vägen inte halkbekämpades. Föreningen dömdes även att betala 100 000 kronor i rättegångskostnader.
------------
Den som utför snöröjning måste ha ansvarsförsäkring. Om föreningen inte är väldigt rik och kan ta skadeståndet från kaffekassan...

nikasp skrev:
> Man ska nog se styrelsearbete som något
> intressant och ett förtroendeuppdrag och inte
> något man gör för pengarna. Jag tycker att
> några tusen per år är helt OK. Det är
> intressant att sitta med och jag hjälper gärna
> till med min egen investering. Sen tycker jag att
> det var bra att de bestämt här att halva
> styrelsen ska bytas varje år.
>
> Det där med städdagar har vi diskuterat hårt i
> första föreningen. Någon ville ha straffavgift
> på några hundra men det blev inte av. Risken att
> det blir backfire och många tar det som fribrev,
> dvs. man kan köpa sig en ledig lördag för t.ex.
> bara 300 spänn. Vad jag vet så gick det dåligt
> när man provade avgift för sen hämtning av sina
> dagisbarn. Då tyckte folk att det kunde vara
> värt den lilla summan mot att få jobba över och
> så blev det bara värre. Har ingen källa på det
> där, var ett ental år sedan och i Sverige.

Vill minnas att det var ett dagis i Israel och att anekdoten beskriver hur folk drivs av ekonomiska incitament i kombination med vad som är socialt accepterat. Historien är från en av de där populärekonomiska böckerna som kommit de senaste åren, antaglien Freakonomics. Poängen är att trots att tanken var god, så skapade man samtidigt en social acceptans att det är ok att komma sent, det bara kostar lite extra. Och, det gick inte att gå tillbaka därefter ... Moralen var förstörd.

Här är källan och det var alltså INTE i Sverige:
http://www.nytimes.com/2005/05/15/books/chapters/0515-1st-levitt.html?_r=0

Jag har både läst och sett Freakonomics, går på Cmore nu, och det var faktiskt inte det jag refererade till. Jag är rätt säker på att det finns svenskt exempel på att man fått betala för försenad hämtning.

Fliken skrev:
>
> Vill minnas att det var ett dagis i Israel och att
> anekdoten beskriver hur folk drivs av ekonomiska
> incitament i kombination med vad som är socialt
> accepterat. Historien är från en av de där
> populärekonomiska böckerna som kommit de senaste
> åren, antaglien Freakonomics. Poängen är att
> trots att tanken var god, så skapade man
> samtidigt en social acceptans att det är ok att
> komma sent, det bara kostar lite extra. Och, det
> gick inte att gå tillbaka därefter ... Moralen
> var förstörd.
>
> Här är källan och det var alltså INTE i
> Sverige:
> http://www.nytimes.com/2005/05/15/books/chapters/0
> 515-1st-levitt.html?_r=0

Just nu blev det pass på styrelsearvode till nästa riktiga stämma någon gång i vår. Skanska hade kalkylerat med ca 40000 kr sa han som satt i den avgående byggande styrelsen. Det blev dock 15 lax till middag e.dyl. för 9 pers. Jag tyckte att det var väldigt väl tilltaget men ville inte bråka.

Tillbaka
Topp