OT [Asså detta med powerbank istället för MC batteri)

Carl A

Aktiv medlem
Asså, nu släpar jag ett tungt som satan MC batteri, som kostar runt 300 kr och väger runt 3,5 kg ut i skogen för att driva en 10 watt led i ngra timmar.

Kan ngn förklara för mig varför jag inte istället använder en powerbank, kostar ungefär lika mkt, bra mkt mindre och lättare. - fast de verkar ju iofs vara på inte 12 volt utan runt 5; vad händer om man seriekopplar två powerbank... ?

eller; finns det led lampor på motsvarande 10 watt för 5 volt som drivs lika länge av typ 8000 mAh powerbank som 12 v 10 watt led av 8 Ah MC batteri...?

Eller så köper du ett lithiumbatteri med önskad spänning. 14,4 nominell spänning hamnar du på då men det borde en spänningsomvandlare som fixar blybatterier klara.

Kan du förklara varför du har med dig ett MC batteri från början? Aldrig hört talas om att någon cyklar med det..

Carl A sa:
Kan ngn förklara för mig varför jag inte istället använder en powerbank, kostar ungefär lika mkt, bra mkt mindre och lättare. - fast de verkar ju iofs vara på inte 12 volt utan runt 5; vad händer om man seriekopplar två powerbank... ?

eller; finns det led lampor på motsvarande 10 watt för 5 volt som drivs lika länge av typ 8000 mAh powerbank som 12 v 10 watt led av 8 Ah MC batteri...?
För att jmf olika batterier så bör du jmf Wh (energi) istf endast Ah ("strömtimmar),
du kan få fram Wh genom att multiplicera Ah med V.
Dvs 2st seriekopplade 5V Powerbank har inte riktigt lika högt energiinnehåll som ett 12V 8Ah MC-batteri
Vad är det för lampa du har? Troligen funkar den lika bra med ett 14,4V LiION-batteri som med ett 12V SLA-batteri,
men det finns (förstås) undantag.
Enklast o billigast är det troligen med två seriekopplade 7,4V LiION-batterier, tex sådana som Magicshine använder.
Men det finns bra 14,4V batterier, kolla tex HunkLee här finns ett 14,8V/7,8Ah-batteri: http://www.ebay.com/itm/14-8V-7800m...nside-4S3PZ-/222008191978?hash=item33b0b82bea

(Men det är så pass dyrt att en (eller två) helt ny lampa kanske är ett billigare och bättre alternativ?

/Håkan

Carl A sa:
Asså, nu släpar jag ett tungt som satan MC batteri, som kostar runt 300 kr och väger runt 3,5 kg ut i skogen för att driva en 10 watt led i ngra timmar.

Det borde vara som att seriekoppla vilka två batterier som helst. Men du får nog köpa lösa USB-kontakter och pilla ihop ett eget seriekopplingsdon. (Två USB-portar från samma enhet kan däremot inte seriekopplas, då blir det kortis.)

Mitt MC-batteri väger 887 gram, beställde från Italien för 900 kr inkl. frakt.

Bilagor

• MM-ION-6_887g.jpg
    MM-ION-6_887g.jpg
    171.4 KB · Besök: 123
Beror på storlek. Biltema säger 12,8 V och 2 Ah för 500 gram, 3 Ah för 700 gram och 5 Ah för 1 kg. Tech specs finns att ladda ner från Biltema's web på länken ovan.

Asså, jag cyklar inte med detta, därav OT. - det sitter fast monterat under ngra timmar.

Har i nuläget ngra ganska enkla led lampor på 12 V och mellan 3-10 watt.

Biltemas MC batterier med runt 8 Ah väger väl ca 3,5 kg? - vi snackar blyaccar; visst finns lithiumjon-batterier, men då blir det ju helt andra priser. - Biltemas blyacc runt 8 Ah kostar ju runt 300 kr, ungefär samma som 8000 mAh powerbank, men powerbanken är ju så mkt mindre o lättare.

Låter nog som en vettig lösning försöka hitta lampor som passar batterierna, tex powerbanksen elikn.

En 12 volts led lampa funkar väl bra med 14,4 volt? - bara lite kortare livslängd?

eller också fortsätter jag att kånka, såå långt o jobbigt är det ju inte... - MC batterierna har jag ju redan och led lampor också. fast om man kunde lägga bara ngn handfull hundringar o spara 3 kg att kånka, och slippa riskera läcka batterisyra i ryggan, så är det ju tilltalande.

5V och 8Ah är inte samma sak som 12,8V 8Ah. Det senare är 2,56 ggr mer energi. Se HåkanC inlägg ovan om watt och Wh.
Spänning * ström = effekt.
Effekt * tid = energi.

Ah, damn it, visste nästan det var ngt med volten, med andra ord 6 volt 10 Ah = samma "kapacitet" som 12 volt 5 Ah. - asså?

synd man inte hann passa på köpa det där länkade Jula-batteriet på rean, hade ju varit grummt, eller tom lite overkill.

Att anpassa från ett powerbank med USB-kontakt ut till vanlig lampa + och - borde väl inte va så knepigt väl? - från USBn sitter väl sedan i sladden blott 2 trådar varav den ena väl + o den andra rimligtvis -, eller jord som de insatta kanske säger, typ.

takk för alla svar!!

Carl A sa:
Att anpassa från ett powerbank med USB-kontakt ut till vanlig lampa + och - borde väl inte va så knepigt väl?
Se bara till att USB-powerbanken kan lämna tillräckligt med ström.
Vill du dra 10W ur 2 seriekopplade 5V USB-powerbankar så blir strömmen ur varje (minst) 1A.

Här finns en hel del tester av batterier, laddar, USB-powerbankar och en hel del annat: http://lygte-info.dk/
Tex denna powerbank: http://lygte-info.dk/review/Review ... 10050mAh power bank with QC3 M-10000 UK.html

/Håkan

Vanliga mc och bilbatterier är inte optimala att driva lampor med. Om man tömmer ett sådant batteri ett par gånger så är det förstört. Batteriet är gjort för att leverera hög ström när motorn ska startas, inte att ladda ur en stor del av kapaciteten sakta. Det är därför det är olika sorters batteri till bodel och motor på en husbil. Oavsett vad högstadiekunskaperna i fysik säger om volt och Ah så har man inte riktigt den teoretiska kapaciteten på bilbatterier. I alla fall inte så många gånger.

1+ på octagon, startbatterier är verkligen skit att använda som driftbatterier.

powerbanks är ett billigt sätt att skaffa sig amperetimmar, inte fuskamperetimmar som på en del kinalampor. allehanda bedrägerier med begagnade celler, varannan cell tom osv.

och usb-kontakten smidig och universell. finns massor av lampor med usb-kontakt för nästan inga pengar alls.

kör själv på skogscykeln två ca 5w usb-ledlampor hopkopplade till biltemas största powerbank, den orkar förhållandevis hög strömstyrka. kompakt och lätt lösning, lyser bra och drar bara ur ca halva kapaciteten på en helkväll. total kostnad kring en femhundring, och ca 1600 riktiga lumen i det fallet.

har också en usb-adapter som piggybackar mina makita lxt 18v skruvdragarbatterier. funkar klockrent med biffig kapacitet. en lite klumpigare lösning som dock skulle kunna passa frågeställarens stationära behov. skruvdragarbatterier har han säkert redan.

Octagon sa:
Vanliga mc och bilbatterier är inte optimala att driva lampor med.
Har du några kommentarer specifikt till ett vanligt LiFePO4 motorcykelbatteri med teknisk data enligt nedan, med avseende på djup och antal cykler, vid konstant strömuttag på 0,5 till 1 A?

Bilagor

• Bat.png
    Bat.png
    49.1 KB · Besök: 71
Som Sixten antyder. Det pratas alltså om ett lifepo4 batteri.
Powerbank med seriekoppling och skit låter krångligt och felbenäget. Dessutom vet du mycket lite om cellernas faktiska kapacitet innan köp.

Om du inte behöver så mycket kräm som du får från din nuvarande acc skulle jag köpt en dosa för att stoppa 4 Panasonic 18650 celler i och varit en happy camper.
Kanake lite lurigt att hitta en sån dosa som är kopplad för 14v möjligen då de flesta lampor går på 7.

nu har jag ingen personlig erfarenhet av kjell-lampan, tycker den ser bra ut. man skall dock inte i prisklassen förvänta sig särskilt bra 18650 i batteripacken. förhoppningsvis är dom dock nya:)

det finns internetsiter där man testar sånt, t ex lygte-info, och allmänt sett tycks principer gälla att ju högre mah som står på cellerna desto sämre kapacitet och färre antal laddcykler. i en del batteripackar på kinalampor har man stoppat i varannan cell närmast defekt. det har sagts att dom kommer från recyclade batteripackar från datorer.

Jag har en likadan lampa inköpt på Jula, och den funkar fortfarande efter två år. Bara ett fåtal laddningscykler förvisso, men för 199 kr är det värt en chansning. Annars får man löda i nya celler. ;-)

kais01 sa:
det har sagts att dom kommer från recyclade batteripackar från datorer.

Det tvivlar jag på iofs, för de cellerna brukar vara av hög kvalite. Jag har samlat på mig en hel laptop-batterier med 18650-celler, och mäter man bara upp så att ingen är trasig så brukar det vara klart bättre kapacitet än i billiga kinaceller. Sen händer det att någon cell är helt trasig och då kan de övriga vara väldigt bra till och med om batteriet var nytt när det skrotades.

Det är ett väldigt billigt sätt att komma över celler med hög kapacitet om man bara orkar med det pyssel det innebär.

läs gärna på lygte-info Jonas. han verkar seriös.

och återvinning är inte fel. men stoppar man i döda celler i packarna är det inte optimalt.

Silva-lampa och blyacc i ryggan var längesen. Kör med Solarstorm och några eBay-lampor. Har mest på skoj testat en liten usb-lampa och powerbank med ganska gott resultat. Lampan är liten och nätt men ger hyfsat med ljus. 40 spänn på eBay. Har den som hjälmlampa. Med Kjell & Co stora powerbank har jag ca 6-7 tim med helljus. Så mkt kanske man inte behöver, lite overkill. Hade ett litet irritationsmoment i början med att powerbanken stängde av sig när jag släckte lampan. Löste det med en vanlig usb-hub som mellanstycke. Den lurade tydligen powerbanken.
Smidigt format, fickvänligt för pendling med en mindre powerbank. I stan räcker lampan till mer än väl

http://www.ebay.com/itm/162429685906?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

/steen
.

Bilagor

• s-l16001.jpg
    s-l16001.jpg
    68.3 KB · Besök: 104
Tillbaka
Topp