OT , Atv 4x4

tengblad

Ny medlem
OT , Atv 4x4
Hade tänkt att köpa mig en fyrhjuling .
Ska ha den till att köra i skogen där det är brant men ska även köra lite grusväg med släp och maxlast på 200 kg.

Hur ska jag tänka , Antar att jag nästan måste ha 4x4 men hur många kubik kan behövas ?
Kommer kanske också sätta plog på den på vintern .

Vinsch är det nåt att ha , kommer man verkligen använda den ( inbillat mig att det e onödigt )

Vad finns det för nackdelar respektive fördelar mellan olika märken ?
Har hör hört att yamaha ska ha bäst svängradie tex !?

VEt du nåt annat matnyttigt så skriv gärna en rad .

// Patric

OT , Atv 4x4
Beror lite på.

Skall du köra (lagligt) på väg skall den vara MC-reggad, då går de större maskinerna bort.

Men skall du ha den som arbetsmaskin är det de stora som funkar.

OT , Atv 4x4
Köpte yamaha 450 för några år sedan. Funkat bra för att ploga snö å köra hem ved mm. Ska du kör där det är brant så är det bra med vinsch speciellt om du har vagn, köpte även snökedjor till som jag aldrig använt. Har använt den riktigt mycket å är nöjd.
Problemet med atv å vagn i skogen är att den väger förlite så den spinner lätt. Men det funkar.

OT , Atv 4x4
jag har både plogat och dragit timmer med en honda foreman hydrostatic 500. Jag har aldrig känt att det varit för lite kräm i den motorn men då har jag inte buskört så mycket med den heller. Med dubbdäck och plog så drar den en del förståss, men det blir inte så många km om året att det är någon egentlig faktor.

OT , Atv 4x4
Tack för svaren men fortsätt gärna att komma med mer bra att veta saker :)
Någon som hört rent av dåliga saker om någon speciell modell eller märke ?

OT , Atv 4x4
Om du tänkte ha plog behöver du antagligen en vinsch för att höja och sänka plogen... Kanske finns olika lösningar för det iofs.

OT , Atv 4x4
Tror jag fläskar på med en sprojlans ny så slipper man förhoppningsvis en massa överraskningar genom åren . Ska ha den i många år framöver !

Har ni någon på jobbet och vad vet du om den , hör dig gärna för med kollegorna om vad dom har att säga !?

OT , Atv 4x4
Vilken budget har du för köpet?

Ang Winch så skulle jag säga Ja, montera på en sådan. Kör du fast en gång så har winchen betalat av sig redan genom att slippa allt bekymmer med att ta sig loss. En winch kan användas till så mycket. Är det för brant för att köra kan du alltid wincha upp träden också.

Ska du köra där det är brant är det en stor fördel att välja en atv med lång hjulbas. Jag själv åker en Polaris sportsman 500 X2, den har 14cm långre hjulbas än deras standardmodeller, och de märkst stor skillnad då man kör i brant terräng.

Vad du än gör så köp inte en "kina-maskin", de kommer du att förlora på i längden om du tänkt behålla maskinen en längre tid.

Har du fler funderingar är de bara att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.

OT , Atv 4x4
Det lutar åt en yamaha pga av att jag haft deras motorer tidigare och jag uppskattar driftsäkerheten , dock fortfarande osäker på om jag ska köpa en 350 eller 450 ...
350 maskinen får dra 500 kg ( släp och last ) vilket borde räcka gott !?

OT , Atv 4x4
Ja jag skulle nog säga 450 också om du tänkt ha en liten vagn efter och ska köra i skogen. Destå större motor du har, destå bättre bottendrag har man i regel vilket gör att du i princip kan köra saktare i skogen. dvs du behöver inte "vålda" dig genom skogen utan kan smyga.

ja dom som åker yamaha som jag är ute och åker med ibland verkar rätt nöjda med maskinerna så jag tror inte du behöver bli besviken på maskinen.

Vill poängtera att en bra återförsäljare är värt otroligt mycket. Skulle rekomendera dig att gå runt till lite olika lokala åf och prata med dom och se vilket intresse dom visar. Även om du tänkt skaffa en yamaha så är det alltid bra att ha koll på vad konkurenterna har, om inge annat kanske du får det lättare att pruta ;-)

OT , Atv 4x4
Jag kommer endast köra med släp på grusväg och det är inte brant .
Den branta åkningen kommer att vara i terräng men inte snorbrant så jag kommer behöva vinscha mig upp.
Den kommer inte att användas speciellt mycket till snöplogning ( men kanske någon gång ibland ) , finns redan snöslunga .

Tror ni fortfarande en 350 blir för svag ?

OT , Atv 4x4
jag har kört en yamaha 350, förvisso hade den några år på nacken men ändå, i terräng... de är ingen riktig höjdare, man fick väldigt ofta köra på fart istället för att kunna smyga sig fram.
Jag skulle iallafall inte tveka på att ta 450 i ditt fall, men det är upp till dig att avgöra.

OT , Atv 4x4
hade en honda big red 4x4 för ett antal år sedan, tror det var en 350. Kan ha varit 300. Var inga problem någonstans ang att köra, förutom möjligtvis att den gick lite för långsamt (70) och var svår att ställa upp på grusvägarna (understryrde gärna), var lita halvjobbigt att få gasa upp den i ställ och göra cirklar oxå från 0.

Jag ser iof ingen direkt anledning till att ha en större, bättre isf aatsa på en renodlad lekmaskin. Hade inga problem att vare sig köra långsamt eller snabbt i skogen, annat än normalt sunt förnuft... begränsningen ligger lixom inte i motorn... snarare i fäste och tyngdpunkt...

OT , Atv 4x4
tengblad skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kommer endast köra med släp på grusväg och
> det är inte brant .
> Den branta åkningen kommer att vara i terräng
> men inte snorbrant så jag kommer behöva vinscha
> mig upp.
> Den kommer inte att användas speciellt mycket
> till snöplogning ( men kanske någon gång ibland
> ) , finns redan snöslunga .
>
> Tror ni fortfarande en 350 blir för svag ?

det där säger du ju nu så här innan. är ju lite surt när du står där o inser att 450 kanske avrit bättre. har ingen erfarenhet i ämnet, men vet hur surt det är att snåla på det där lilla sista o sen få känna på straffet :D

OT , Atv 4x4
Just nu e d 25 papp i skillnad mellan 350 och 450n , så man blir lätt lite dumsnål ...
Oj oj oj ...
Ska tidigast köpa om en månad så får se om jag hinner få förnuftet tillbaka !?

OT , Atv 4x4
men under tiden, gå och prata med din åf och be han förklara alla skillnader mellan 350 och 450 så får du ta ställning under tiden om dom grejerna känns viktig för dig. Jag vet att 25papp är mycke pengar och man ska ju såklart tänka igenom sitt köp, men ska man ha kvar den länge kanske det är mer värt att kolla på andra grejer också och inte bara priset? Ja du har lite att fundera på, men iallafall, gå till åf och ta reda på alla skillnader mellan 350 och 450 så du har en bra grund att basera ditt framtida köp på.

Lycka till!

OT , Atv 4x4
Boe skrev:
> tengblad, vad kommer det att kosta med shuttling
> på Haga? Blir det pris per åk eller kan man
> köpa weekend paket?

För dig e d givetvis gratis !
Fast d blir d nog för alla när jag tänker efter :)
D blir dock inte hagakullen .

OT , Atv 4x4
Boe skrev:
> tengblad, vad kommer det att kosta med shuttling
> på Haga? Blir det pris per åk eller kan man
> köpa weekend paket?

+1 :-) T

OT , Atv 4x4
Om man bara vill ha något att ploga snö med, vad ska man köpa då? Brant och lång uppfart, snökedjor kommer definitivt krävas. Snöslunga finnes men är ju inte lika kul..

Jag har kört lite Honda Foreman 450 och tycker den var hur stark som helst men jag vill ju inte lägga massa pengar .-)

Tillbaka
Topp