[OT] Ballofix-problem

fredrikw

Aktiv medlem
[OT] Ballofix-problem
Ska lägga nytt golv i köket och när jag skulle flytta på diskmaskinen visade det sig att ballofix-kopplingen sitter stenhårt (alltså avstängningsvredet). Det började med att jag tog i så mycket så jag runddrog insexkopplingen som det lilla vredet använder sig av, sedan försökte jag med en plattskruvmejsel på själva skruven, men där började materialet i skruven att ge med sig så det slutade jag med ganska omgående. Jag kollade med andra ballofix-kopplingar så att jag skruvade åt rätt håll (med-urs).

Någon som har tips på vad man kan göra, eller är det byte av kopplingen som gäller?

[OT] Ballofix-problem
Bor du i villa har du egen huvudavstägningsventil, byt ballofix... Bor du i lägenhet får du nog be fastighetskötaren om hjälp med avstägning och byt sen ballofix... Sen kan du pröva att öppna och stänga (motionera) den nya någon gång om året så funkar det bättre i framtiden :-) T

[OT] Ballofix-problem
Anders H skrev:
-------------------------------------------------------
> Pröva dra andra hållet.

Det funkar bara på pedaler.

[OT] Ballofix-problem
I det här läget är det klokt att kontakta fastigheteskötaren, som får stänga av huvudavstängningen.
Och sen, som fler har föreslagit; byta ballofix.

När man rör för mycket på en ballofix kan klämrörskopplingen mot ingående röret börja glappa och det börjar sippra vatten.

[OT] Ballofix-problem
Om inte insex-hålet e helt runddraget så kan du ta en insexnyckel med tum-mått och hammra in lite lätt . Men jag tycker du borde byta ut den.
Om det är en äldre balle så kan det vara så att du inte kan göra ett kastbyte utan måste såga bort konor och byta muttrar och sätta in en skarvbit.
Capice?

[OT] Ballofix-problem
Du hade inte in-sex-nyckeln instucken i botten/skräp/färg på den? alt du drog åt fel håll, dom kan sitta uppoch-ner ;)

Som i alla happytrådar krävs BILD men antar att du bara kan ta en shiffi och dra den åt andra hållet

dim 15 kostar ca 287 kr styck (Lundagrossisten bruttolista) men köp för Fan inte en ballofix från bajshouse nu!

[OT] Ballofix-problem
Tackar för alla svar. Det löste sig så att jag ringde fastighetsskötaren och han ringde en rörmokare, ballofixen byttes mycket riktigt. Blev lite förseningar i golvläggningen men nu är vi på gång igen.

Tillbaka
Topp