[OT] Bank-/kreditkort

Bubblan

Medlem
[OT] Bank-/kreditkort
Vad ska man göra en blaskig onsdagskväll om inte surfa runt lite på det världskända www. Det finns mycket dålig skit där ute i cyberrymden, men även en del bra skit. Jag skulle vilja placera eBay i facket med bra skit.

Däremot skulle jag vilja placera mig själv i kategorin dålig skit.

Egentligen är jag en ganska bra snubbe, men just vid tillfällen då jag sitter och slösurfar runt på eBay är jag dålig skit. Varför? Jo, jag har inget bank-/kreditkort. Jag har varit utan ett sådant i snart 2 år. Fan, jag har inte ens internetbank. Jag sköter mina ärenden via Svensk kassaservice eller något sunkigt bankkontor som jag råkar springa förbi. Men just vid tillfällen då det dyker upp ett par fina badtofflor på eBay så blir jag arg på mig själv över att jag inte har något kort. Visst är det någonting jag verkligen vill ha så brukar jag sätta mig på cykeln, hojja ner till kassaservice vid Centralen (stänger kl. 22 vilket är bra skit), sätta in pengar till min speciella "jag vill handla på eBay"-kompis konto. Ringer honom och lånar hans kortnr för några sekunder. Han är bra skit.

Nej, nu måste jag ta mig en funderare på om eBay ska få styra mitt liv eller om jag ska fortsätta att leva efter devisen "Cash is king"? Herr John Blund kanske har något bra visdomsord att berätta för mig.

EDIT: Är jag den enda som inte har ett bank-/kreditkort?

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Bank-/kreditkort
whoshares skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har inte heller något kreditkort! Men det
> spelar ingen större roll då min bank Swedbank
> tillhandahåller en tjänst som heter e-kort om
> man har internetbanken, smidigare än så blir det
> knappast att handla med "kreditkort" på nätet.
>
> http://www.swedbank.se/e-kort

Det där lät ju mumma. Då måste jag bara lyssna med dem om dom vill ha tillbaka mig som kund sedan jag körde deras rysslandsfond i botten när jag investerade 46 riksdaler där i början på 2001.

[OT] Bank-/kreditkort
TBone skrev:
> Bubblan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > EDIT: Är jag den enda som inte har ett
> > bank-/kreditkort?
>
>
> Nej

Skönt att se vilket öde jag går till mötes. Måste bara öva lite på mina skrivmaskinskunskaper.

[OT] Bank-/kreditkort
Fick ena kortet utbytt här om dagen pga. misstänkt bedrägeri (enl. banken), det som bara använts på SJs hemsida senaste halvåret.

Fick det andra kortet som används överallt utbytt för 3:e gången på 2 år här om veckan.

Helt sjukt... :P Cash kanske är King ändå.

[OT] Bank-/kreditkort
Mårten skrev:
> Fick ena kortet utbytt här om dagen pga.
> misstänkt bedrägeri (enl. banken), det som bara
> använts på SJs hemsida senaste halvåret.
>
> Fick det andra kortet som används överallt
> utbytt för 3:e gången på 2 år här om veckan.
>
>
> Helt sjukt... :P Cash kanske är King ändå.

Du har aldrig använt det i en automat eller på stan heller? Det är där bedrägerierna sker, inte på nätet. Oavsett vad folk tror.. Men eftersom du inte blivit av med några pengar så är säkert inte så att ditt kort blivit kopierat.

Ibland när de spärrar stora serier med kort så är det för att t.ex. många kort som använts på ett visst ställe (butik, automat, whatever) under en viss tidsperiod senare utsatts för bedrägeri. Då bedömer de väl att det är stor chans att andra kort också kan drabbas och då byter de ut alla kort.

Det kan ske lång tid efteråt, den som skimmar kort på jobbet väntar säkert länge med att börja använda de kort han kopierat.

[OT] Bank-/kreditkort
Brakastruten skrev:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/428334/428334
> #msg-428334
> (Jag föll slutligen till föga, och har nu ett
> slask-visa utan kreditmöjlighet.)

Du är en svag man. Men det är helt ok, mina shopping behov börjar övervinna mitt behov av att sova gott. Snart töms madrassen på alla 10- och 5-kronor och sätts in på banken.

[OT] Bank-/kreditkort
Min fru fick häromdagen ett brev med uppmaning att ringa (Entercard/Swedbank) som hade upptäckt att någon handlat på hennes kort i Australien.
Vaksamt tycker jag, måste ju finnas en enorm massa korttransaktioner att hålla reda på varje dag.
Kanske finns nån "tänkande dator" som följer köpmönster o sånt ?
Fast lite tråkigt att behöva ligga ute med alla pengarna (ca 20.000 i detta fall) ända tills det hela är utrett o klart.

[OT] Bank-/kreditkort
Är det bara jag som vill framhålla hur smidigt det är med kort, att slippa ha kontanter i fickan när man springer runt i stan eller liknande? För att inte tala om rånrisk osv för de som hanterar pengarna. Jag är helt klart för ett så kontantlöst samhälle som möjligt..

[OT] Bank-/kreditkort
dans skrev:
> Min fru fick häromdagen ett brev med uppmaning
> att ringa (Entercard/Swedbank) som hade upptäckt
> att någon handlat på hennes kort i Australien.
> Vaksamt tycker jag, måste ju finnas en enorm
> massa korttransaktioner att hålla reda på varje
> dag.
> Kanske finns nån "tänkande dator" som följer
> köpmönster o sånt ?
> Fast lite tråkigt att behöva ligga ute med alla
> pengarna (ca 20.000 i detta fall) ända tills det
> hela är utrett o klart.

Tänk själv här... Kortföretagen lever på att deras produkt upplevs som säker. Det är kritiskt att de övervakar köpmönster för att se skillnader i kortanvändande och köpmönster.

Jag var ute på en stor representationsgrej förut, och då ringde kortföretaget upp mig för jag hade gjort av med så mycket pengar på så kort tid. De ville bara se att allt stod rätt till.

Måste ni ligga ute med pengarna? När nordea upptäckte ett bedrägeriförsök på mitt kort så spärrade de gamla kortet, skickade ut ett nytt och strök bort bedrägeripengarna direkt.

[OT] Bank-/kreditkort
putchi skrev:
> e-kort har jag väntat länge på, hoppas min bank
> hänger på snart!

Nordea har haft det hur länge som helst, typ.

[OT] Bank-/kreditkort
Mr Handley skrev:
>> Tänk själv här... Kortföretagen lever på att
> deras produkt upplevs som säker. Det är kritiskt
> att de övervakar köpmönster för att se
> skillnader i kortanvändande och köpmönster.

Jo jag förstår, men är ändå lite imponerad, vi använde ju kortet rätt flitigt i Indien veckan innan utan att de reagerade, och nästan dagligen används det här i Sri Lanka där vi bor (fast det mönstret är de väl vana vid). Så de måste på nåt sätt ändå ha fattat att vi inte var i Australien, fast vi gärna skulle vilja dit.....

> Måste ni ligga ute med pengarna? När nordea
> upptäckte ett bedrägeriförsök på mitt kort
> så spärrade de gamla kortet, skickade ut ett
> nytt och strök bort bedrägeripengarna direkt.

Ja Swedbank (Entercard) verkar göra så, de skickar ut blanketter som ska fyllas i o returneras etc. Förra året när jag drabbades av detta så skickades dessutom blanketterna först till Colombia i stället för till Colombo där vi bor. Tog nästan 5 månader att få beloppet tillbaka.

[OT] Bank-/kreditkort
JTH skrev:
> "Dra ur fetvadden ur öronen så ska jag berätta
> vad som har hänt efter finska vinterkriget!"*
>
>
> *Percy Nilegård, Nilecity

Va i hela guds heliga namn. Nu känns det som att jag legat under en sten i Danderydsskogen i hela mitt liv. Jag har inget kort, och jag har heller aldrig sett det där Nilecity som folk citerar både här, och där.

[OT] Bank-/kreditkort
Bubblan skrev:

> Va i hela guds heliga namn. Nu känns det som att
> jag legat under en sten i Danderydsskogen i hela
> mitt liv. Jag har inget kort, och jag har heller
> aldrig sett det där Nilecity som folk citerar
> både här, och där.

Ta det lungt, jag bara drar dig lite i benet :-D

[OT] Bank-/kreditkort
Adam7125 skrev:
> Mitt första bankkort hade lösenordet "1337".

Lösenord? Typ som "all makt åt Tengil, vår befriare"?

[OT] Bank-/kreditkort
När jag var ung och naiv hade jag ett separat kort för att handla saker på nätet. Det fanns aldrig mer än några kronor på det om jag inte visste att jag skulle köpa någonting, och det kändes bra att inte ha ett nätanvänt kortnummer kopplat direkt till lönekontot.

Så en dag drogs årsavgiften för kortet automatiskt från nätkontot.

Det kostade 250 kronor som inte fanns, och alltså övertrasserades mitt nätkonto. Det var dock inte något större problem för Handelsbanken som glatt förde över 250 kronor från mitt lönekonto.
Först efter att den överföringen var gjord drog de övertrasseringsavgiften på 100 kronor från mitt nätkonto som då övertrasserades igen. Ny överföring, ny övertrasseringsavgift, ny övertrassering osv.

Detta upprepades sju gånger innan jag av en ren slump upptäckte vad de höll på med, och kunde ringa och fråga dem "Vafan, driver ni med mig?"

Nej, de hade ingen fullmakt att föra över pengar mellan mina konton, men hade de varit lite snabbare hade de tömt mitt lönekonto innan jag hunnit märka någonting.

/s-o -- inte naiv på _det_ viset längre

[OT] Bank-/kreditkort
jomper skrev:
> Du har aldrig använt det i en automat eller på
> stan heller? Det är där bedrägerierna sker,
> inte på nätet. Oavsett vad folk tror.. Men
> eftersom du inte blivit av med några pengar så
> är säkert inte så att ditt kort blivit
> kopierat.

Det kortet som används hos SJ är mitt sk. Internet-kort (har ett separat kort för det) och det har alltså inte använts till något annat än SJ-biljettsinköp över nätet senaste halvåret. :)

Det andra kortet däremot använder jag precis överallt hursomhelst (utom på nätet). Så att det skulle bli skimmat var knappast en överraskning.

[OT] Bank-/kreditkort
dans skrev:
> > Måste ni ligga ute med pengarna? När nordea
> > upptäckte ett bedrägeriförsök på mitt kort
> > så spärrade de gamla kortet, skickade ut ett
> > nytt och strök bort bedrägeripengarna direkt.
>
> Ja Swedbank (Entercard) verkar göra så, de
> skickar ut blanketter som ska fyllas i o
> returneras etc. Förra året när jag drabbades
> av detta så skickades dessutom blanketterna
> först till Colombia i stället för till Colombo
> där vi bor. Tog nästan 5 månader att få
> beloppet tillbaka.

Låter otäckt, kanske bättre att hålla sig till VISA/MC som oavsett kortutgivare låter en slippa ligga ute med pengarna tills det är utrett...

[OT] Bank-/kreditkort
s-o skrev:
> När jag var ung och naiv hade jag ett separat
> kort för att handla saker på nätet. Det fanns
> aldrig mer än några kronor på det om jag inte
> visste att jag skulle köpa någonting, och det
> kändes bra att inte ha ett nätanvänt kortnummer
> kopplat direkt till lönekontot.

Precis så jag resonerat.

> Så en dag drogs årsavgiften för kortet
> automatiskt från nätkontot.

Min kortavgift betalas från ett annat konto (Provatkonto) än det konto kortet är kopplat till (Servicekonto). Dvs. alla administrativa kostnader ligger på ett konto medan faktiskt användande/saldo ligger på ett annat. Då funkar det smutt som fan.

[OT] Bank-/kreditkort
Nu har jag för första gången testat e-kort genom swedbank och det gick ju oerhört smärtfritt.

Till att börja med har jag ubuntu på denna dator så jag trodde till att börja med att det skulle vara kört bara därför, efter att ha peta runt lite kom jag på annat.
Dög ju fint bara man hade flash i webbläsaren men det fanns tydligen mjukvara för windows, får väl se när jag har tillfälle att testa det.

Det var även min första order utomlands, fan, nu är jag snart igång på att handla cykeldelar från tyskland varje månad.
Stödgrupp?

[OT] Bank-/kreditkort
thomaz skrev:
> Låter otäckt, kanske bättre att hålla sig till
> VISA/MC som oavsett kortutgivare låter en slippa
> ligga ute med pengarna tills det är utrett...

Det är i vårt fall just VISA-kort som kräver utredning innan återbetalning (Swedbank/Entercard), men ska ringa dem så fort de öppnar och fråga om de kanske "ändrat rutinerna"....

[OT] Bank-/kreditkort
Brakastruten skrev:
> "För att inte tala om rånrisk osv för de som
> hanterar pengarna. Jag är helt klart för ett så
> kontantlöst samhälle som möjligt.."
>
> Ett nog så grovt våld dyker upp, med de som vill
> tilltvinga sig din kod.. Lika så bra att snabbt
> kunna ge dem taxislanten man hade i fickan! Och
> sedan inte ha mer av värde på sig.
> Att jämföra med de allt säkrare låsen på
> bilar och till lägenheter... Bara att invänta
> ägaren!

Visst, risken för personrån finns alltid, men jag menade mer t ex det ökande antalet extremt grova värdetransport- och butiksrån och liknande som varit de senaste åren, ju färre som betalar med kontanter, desto mindre är motivationen att ta risken att råna något

[OT] Bank-/kreditkort
Brakastruten skrev:
> Ett nog så grovt våld dyker upp, med de som vill
> tilltvinga sig din kod..

"PIN NUMBER REVERSAL (GOOD TO KNOW)

If you should ever be forced by a robber to withdraw money from an ATM
machine, you can notify the police by entering your Pin # in reverse.

For example if your pin number is 1234 then you would put in 4321. The
ATM recognizes that your pin number is backwards from the ATM card
you placed in the machine.
The machine will still give you the money you requested, but unknown to
the robber, the police will be immediately dispatched to help you.

This information was recently broadcasted on TV and it states that it is
seldom used because people don't know it exists."

Fungerar enligt mina "lokala källor" här i mitt tillfälliga hemland, har inte provat, är nog en högoddsare.....

[OT] Bank-/kreditkort
Jag blir så ledsen så ledsen. Här har min "jag vill handla på eBay"-kompis varit så vänlig att låta mig ladda hans konto med X antal pengar. Så sitter jag här, väntar med spänning på att auktionen på eBay ska närma sig sitt slut. Sekunderna tickar ner, "jag vill verkligen ha den här prylen" tänker jag. "Jag vill VERKLIGEN ha den här prylen" tänker jag högt.

58 sekunder kvar, jag lägger ett maxbud som är 80 dollar över nuvarande bud. Klockan stirrar mig i ansiktet och hånler åt mig, sekunderna går så långsamt, så långsamt. 23 sekunder kvar, någon djävul lägger ett högre bud. 16 sekunder kvar och jag kontrar med ett nytt maxbud. Det är för lågt. 7 sekunder kvar, snabbt som ögat lägger jag ett nytt bud, över min budget. NEJ, jag hann inte. Någon elak människa berövade mig på vad jag suttit och suktat efter i över en vecka. Den här dagen har jag väntat på, glatt berättat för mina vänner vilken nerd jag är som drömmer om lördagen som ska bringa mig lycka, glädje och njutning. Nej, nu funderar jag på att ta till alkoholen, skita i kvällens fotbollen och låsa in mig i min garderob, sitta där och sura, gråta och skrika tills polisen kommer och tar emot min anmälan om "olovlig budgivning på eBay" som jag vill anmäla den vinnande budgivaren för.

Lördagen den 17:e november 2007 kommer att gå till historien som en av de mörkaste dagarna under 2000-talet.

[OT] Bank-/kreditkort
Sernevi.. Rånen mot pengatransporterna skulle naturligtvis bli färre, om pengarna försvann innan transporten äger rum.
Behovet hos rånarna skulle dock kvarstå, och riktas om mot folk som inte är avlönade för den ökade risken.

[OT] Bank-/kreditkort
köper allt med visakort, förutom smågrejer under 50kr
Snart måste alla ha "märket" för att kunna shoppa loss btw, står i bibeln o då måste det ju vara sant;)
Blir ett chip under huden nästa steg? Ganska smart egentligen

Tillbaka
Topp