(OT) bästa flexibla, transparenta kraftlimmet för att limma sulor?

Wiciman

Aktiv medlem
Har ett par gamla (10 år) vandringskängor som jag älskar (Lowa Breacher) där sulorna börjat släppa.

1737454640353.webp

Synd då de är som nya i övrigt och verkligen passar min fot.

Vad jag förstår efter en massa googling finns det två skolor, dels de som säger "släng, lagning kommer aldrig att hålla" och dels de som menar att vissa flexibla kraftlim kan fixa biffen. Miljönissen i mig säger att jag gärna vill försöka rädda skorna, känns galet att slänga ett par skor som i övrigt är top notch.

Limfabrikat som nämns är; Aquasure +SR, Klebfest, Loctite Repair Extreme, Kövulfix, Tec7, E6000, Gorilla Grab Adhesive, Aquaseal, Liquisole, Shoegoo och Rubberfix. Om jag förstår saken rätt har i alla fall de båda sistnämnda blivit markant sämre efter anpassning till nya miljökrav. Ännu fler att välja på här.

Senast ändrad:
Liquisole, Rubberfix m.fl är det sämsta som finns, det blir en ytterst temporär lagning och håller inte särskilt bra alls. Det är knappt det ens fäster på skosulor..

Är det ett par skor du verkligen gillar och tänkt behålla länge så lämna in till någon skomakare. Annars så försök se vad skomakare använder för lim. Tycker deras lim är till utseendet mest likt vanligt kontaktlim...

Själv har jag limmat på 5-10 gummisulor på mina shimanoskor med kontaktlim. Funkar bra men har behövt bättra lite på några ställen längs kanten där det gått upp efter en tid. Men över lag sitter de riktigt bra.

Liquisole, Rubberfix m.fl är det sämsta som finns, det blir en ytterst temporär lagning och håller inte särskilt bra alls. Det är knappt det ens fäster på skosulor..

Är det ett par skor du verkligen gillar och tänkt behålla länge så lämna in till någon skomakare. Annars så försök se vad skomakare använder för lim. Tycker deras lim är till utseendet mest likt vanligt kontaktlim...

Själv har jag limmat på 5-10 gummisulor på mina shimanoskor med kontaktlim. Funkar bra men har behövt bättra lite på några ställen längs kanten där det gått upp efter en tid. Men över lag sitter de riktigt bra.
Thanx för inspiration. Är det helt vanligt kontaktlim du använt då eller någon fancy variant? Såg att det där Tec7 som vissa refererar till som den heliga graalen kostar från 250:- för ett rör.

Jag testar ett vulklim från Rema på ett par skor
1737457301438.webp

Faktabladet är långt som ett ont år och ångorna är...upplyftande? så det är kanske bra. Finns åtminstone hos Thansen.
Vi får se.

Tror jag limmade mina Shimanoskor med detta, hållit ihop hittills.

Visa bilaga 748828

Rengöra ytorna med aceton, slipa ytorna med lite grovt sandpapper, applicera (sparsamt/flödigt?), låt halvhärda (med sidorna som ska limmas ihop åtskiljda) samt sedan sluthärda medelst tryck 24-48 h. Är det rätt modus operandi för detta lim?

Senast ändrad:

Håller med om att Rubberfix (ersättaren för Liqisole) är skit, men inte alls att den gamla Liqisole skulle vara dålig. Den har jag limmat många snor med och det har suttit i åratal. Morfar limmade däck till sina gamla traktorer med det och det höll även där.
Har fortfarande en tub liquidity i frysen. Sparar den till sånt som känns viktigt.

Sånt här har jag använt en del sista 2-3 åren:
Det blir flexibelt och biter på det mesta, men det är svart.

Har ett par gamla (10 år) vandringskängor som jag älskar (Lowa Breacher) där sulorna börjat släppa.

Visa bilaga 748803

Synd då de är som nya i övrigt och verkligen passar min fot.

Vad jag förstår efter en massa googling finns det två skolor, dels de som säger "släng, lagning kommer aldrig att hålla" och dels de som menar att vissa flexibla kraftlim kan fixa biffen. Miljönissen i mig säger att jag gärna vill försöka rädda skorna, känns galet att slänga ett par skor som i övrigt är top notch.

Limfabrikat som nämns är Tec7, E6000, Gorilla Grab Adhesive, Aquasure, Aquaseal, Liquisole, Shoegoo och Rubberfix. Om jag förstår saken rätt har i alla fall de båda sistnämnda blivit markant sämre efter anpassning till nya miljökrav.

Jag rekommenderar dig att lösa igenom detta: https://stories.hanwag.com/en/hikin...158.57145355.1665146246-1201020692.1665146246

Om det är mellansulan som börjar lösas upp duger det nog inte att gå till en skomakare, och det är tveksamt om ens inskickning till tillverkaren lönar sig.

Jag rekommenderar dig att lösa igenom detta: https://stories.hanwag.com/en/hikin...158.57145355.1665146246-1201020692.1665146246

Om det är mellansulan som börjar lösas upp duger det nog inte att gå till en skomakare, och det är tveksamt om ens inskickning till tillverkaren lönar sig.
Jo tack jag känner till konceptet hydrolys. Och att skicka iväg kängorna tror jag inte är ekonomiskt försvarbart. Är ute efter en DYI-fix och därav denna tråd.

Rema, inte sks. Men det är inte samma gift som kommer med lagningssatser
Verkar mycket farligare.
Ett par pjucks sätts tydligen samman av flera olika typer av lim. Den typen av vulklim du syftar på är ett av dessa.

sikaflex 221 polyuretangucka gör jobbet, och finns i en passande brunbeige färg.

det som blir över kan du sula om diverse av dina skor med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp