[OT] Bästa sällskapsspelen

Supertramp

Aktiv medlem
Vilka tycker ni är de bästa sällskapsspelen?
Mitt tips: Ticket to ride, version Nordamerika.
Sjukt spännande strategiskt spel för 3-5 personer. Allra roligast när man är fem pers.
Finns även versionen Europa och Norden men de är inte lika bra tycker jag.

minns inte vad spelet heter men man är team om 2 personer sen så tar man ett kort där det står ett ord. Du ska sedan försöka få din kamrat att säga ordet som står där utan att säga ordet. du ska alltså försöka beskriva med hjälp av synonymer/motsatser etc.

Typ ordet är Far

då kan ledtråden vara "inte mor utan..."

riktigt kul faktiskt

Ensamvargen skrev:
-------------------------------------------------------
> Den försvunna diamanten.

Håller med om att det är ett bra spel att spela med mindre barn. Men för vuxna eller lite äldre barn så så är det ju väldigt simpelt och kräver inte mycket strategiskt tänkande.

Sällskapsspel är ju en kategori (Rappakalja, TP etc), brädspel en annan (Ticket to ride, Carcassonne etc), och det är den senare som är lite mer intressant, skulle vilja spela mycket mer än jag gör/hinner med, men favoriter just nu är Galaxy Trucker, Dominion, Roborally, Memoir'44.

Jag skulle nog säga att ett naturligt nästa steg från Ticket to Ride är Power Grid, lite mer avancerat men ganska snarlika.

toker skrev:
> minns inte vad spelet heter men man är team om 2
> personer sen så tar man ett kort där det står
> ett ord. Du ska sedan försöka få din kamrat att
> säga ordet som står där utan att säga ordet.
> du ska alltså försöka beskriva med hjälp av
> synonymer/motsatser etc.
>
> Typ ordet är Far
>
> då kan ledtråden vara "inte mor utan..."
>
> riktigt kul faktiskt

"Med andra ord" heter spelet. Blir lätt lite skrikigt och hysteriskt men kan vara ganska kul om man är på rätt humör tycker jag. Får betyg 3 av 5 från mig.

"Alias" gillar jag.

För den som inte känner till det följer en kort beskrivning. Man är i lag om två personer. När det är ett lags tur ska den ena i laget få den andra att säga ett specifikt ord som står på ett kort man håller dolt, utan att man säger hela eller delar av ordet själv. Man har ca en viss tid på sig (ett timglas håller tiden). För varje ord man klarar får man en poäng, för varje ord man passar får man ett minuspoäng. Antalet poäng per runda ger hur många steg på spelplanen man får flytta. Först till mål på spelplanen vinner. Sen är det lite smådetaljer utöver det, men grunddragen är som ovan.

Förslagsvis mixar man ihop nya lag efter en spelomgång. Riktigt roligt och riktigt socialt!

Edit:
Tydligen finns spelet under fler namn, ser jag av inläggen som hann skrivas medan jag knackade ihop detta... :D

Men jag tycker att det är ett utmärkt spel, särskilt på fester. Man lär sig reglerna på nolltid, det tar en minut att sätta upp för spel och det kan bli hysteriskt roligt om sällskapet är det rätta! :)

Senast ändrad:
Bandu. Vid en första åsynen så ser det ut som ett simpelt tornbyggarspel, men man märker snabbt att det är väldigt strategiskt och är oerhört dråpligt och underhållande.

Roborally som flera nämnt får +1 av mig!

Om Couronne kan gå in under sällskapsspel så röstar jag på det. Har faktiskt köpt ett nyligen för att återuppleva rasterna i högstadiets uppehållsrum eller nåt :-) Skall se om jag kan få en chans att försöka lura son och dotter att spela mot mig.

fredrikw skrev:
> Jag skulle nog säga att ett naturligt nästa steg
> från Ticket to Ride är Power Grid, lite mer
> avancerat men ganska snarlika.

Du rekommenderar alltså att testa Power Grid om man gillar Ticket to Ride?
Hur lång tid tar en omgång ungefär?
Från vilken ålder ungefär? Är det svårare än T2R?

När det gäller brädspel gillar jag spel i stil med Settlers of Catan, som redan nämnts.
Också svag för rena frågeleksspel som TP, men frågorna tar snabbt slut.

> Bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> > Runka Bulle

+1. Men det måste vara färska bullar, annars blir det lätt äckligt.

Lite OT men jag tycker verkligen det är sjukt roligt med sällskapsspel. Mina kompisar tycker dock det är roligare med lite mer tekniska, strategiska saker som Dominion, Arkham Horror och liknande. Kul det också, men inte lika lättsamt. Jag saknar ett gäng att spela "enklare" sällskapsspel med!

Supertramp skrev:
> fredrikw skrev:
> > Jag skulle nog säga att ett naturligt nästa steg
> > från Ticket to Ride är Power Grid, lite mer
> > avancerat men ganska snarlika.
>
> Du rekommenderar alltså att testa Power Grid om
> man gillar Ticket to Ride?

Japp. Även om man aldrig har spelat T2R också :)

> Hur lång tid tar en omgång ungefär?

Typ 2 timmar skulle jag gissa, lite längre än T2R.

> Från vilken ålder ungefär? Är det svårare än
> T2R?

Oj, det där med ålder och brädspel är jag riktigt dålig på då jag inte har några barn själv. Det är lite mer avancerat än T2R som jag förstår ofta är första "vuxen"-spelet som många barn spelar. På kartongen till Power Grid står det 12+, men jag vet inte hur mycket det säger egentligen (det står visst 8 på T2R såg jag precis)... Aqua Romana är också ett spel som jag tror kan funka bra att spela med lite äldre barn (lite enklare regler än T2R, men blir lätt ganska komplicerat om man vill).

mmmrrrr skrev:
> Agricola, Bang!, Formula D.

Har Globalistic ett eget spel?

Att ingen nämnt Risk? Men det tar ju ett tag för en runda och kräver en del av spelarna för att det ska bli skoj. Annars håller jag med om att Settlers of Catan riktigt kul!

Risk kräver många spelomgångar innan man lär sig det hyfsat. Hög tröskel. Dessutom kan det ta många timmar att spela en omgång. Kul när alla är ungefär lika intresserade, men inget för en fest eller så...

toker skrev:
> minns inte vad spelet heter men man är team om 2
> personer sen så tar man ett kort där det står
> ett ord. Du ska sedan försöka få din kamrat att
> säga ordet som står där utan att säga ordet.
> du ska alltså försöka beskriva med hjälp av
> synonymer/motsatser etc.
>
> Typ ordet är Far
>
> då kan ledtråden vara "inte mor utan..."
>
> riktigt kul faktiskt

Där hade jag gått bet och gissat på brevbäraren.....
Fö. hatar jag sällskapsspel, alltid ska det va med en besserwisser med en tävlingsinstinkt värre än en olympier..

Jag gillar spel med enkla regler men stora kombinationsmöjligheter
Bohnanza
Lego Creationary
Roborally
Primordial Soup

geologen skrev:
> Risk kräver många spelomgångar innan man lär
> sig det hyfsat. Hög tröskel. Dessutom kan det ta
> många timmar att spela en omgång. Kul när alla
> är ungefär lika intresserade, men inget för en
> fest eller så...

Mycket tidskrävande kastande av tärning och hantering av spelpjäser. Men jag har har hört att datorversionen ska vara jätterolig att spela. Har inte testat själv dock.

Helt klart är det inget festspel och det kräver en del av samtliga spelare som sagt... Dock kul när man kommer in i det!
Som "festspel" är Galenpanna skoj, man skriver en lapp med en kändis/seriefigur/whatever (som personen i fråga känner till) namn på och tejpar fast i pannan på grannen. Sedan ska man ställa frågor och lista ut vad det står på lappen.
Upwords är också rätt skoj, ungefär som Alfapet men man kan lägga bokstäver på höjden också och därmed ändra hela ordet.

Lägger in en röst för Settlers of Catan (med expansione)är det nya förutsättningar varje spelrunda och det tar därmed lång tid innan man tröttnar (vilket kan vara ett problem när man som jag spelar väldigt mycket i perioder.

Annars är favoritspelen Power Grid, Dominion, Ticket to Ride och Bohnanza.

silverman834 skrev:
> Kingdom Builder! Ett underbart spel som jag tror
> även kan passa folk som inte spelat så mycket
> brädspel.

+1, det är fint att det är olika kombinationer som ger vid varje omgång man spelar.

Om man vill ha ett frågespel så rekommenderar jag Bezzerwizzer. Det går snabbt att spela en omgång och man är lite mer aktiv i än typ TP.

s skrev:
> Mario Kart, med fyra deltagare.

+1 om det är snes?

Ckd skrev:
> Monopol är en bra test av vänskaper. Som extra
> bonus får man också lära sig ekonomi. :)

Handlar det om att testa sin diplomatiska förmåga så kan både Fia med knuff och Kubb rekommenderas. En happykubb utan en omfattande regelsamling och domare skulle nog bli en kväll att minnas :-)

Av de fysiskt aktiva spelen är ju både h*ckey och f*tb*llsspel kul även om man inte gillar det på riktigt. Vi hade ett komplett minigolf med en pytteliten putter när jag och brorsorna var små. Det var skitskoj och svårt men inte omöjligt. Tyvärr har jag aldrig sett det igen senare.

Edit: Jag antar att Twister är kul också, om man hade varit vigare än en tumstock.

Senast ändrad:
staine skrev:
> Rappakalja är bäst, om det nu fortfarande finns
> kvar?
> Passar alla åldrar från typ 5 år.

Rappakalja är sitskoj! Men 5 år??? Jag tycker att barnen måste vara minst i tonåren för att det inte ska bli uppenbart vilka svar som är skrivna av en minderårig. När vi spelat med en ca tioåring har vi ibland gjort så att när en vuxen läser svaren kan denne formulera om texten lite om den är gramatiskt fel eller för barnsligt skriven.

Finns även en nyare variant där man förutom att förklara ord bland annat utifrån en filmtitel ska beskriva handlingen. Eller förklara vad en namngiven person är känd för. Ännu roligare än originalet tycker jag!

Senast ändrad:
Jenga!
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jenga
Länge sedan jag spelade. Har det inte men ska nog köpa. Otroligt spännande och nervöst att spela! Tornen bir ofta mycket högre än vad man tror är möjligt, när man tar bort vad man tror ska bli sista biten så fortsätter spelet ofta flera omgångar till innan tornet till slut rasar.

Risk - the clone war edition Order 66.
Jag är ingen vän av Risk egentligen, men i det här spelet ingår Order 66, som får hela spelat
att ändra sig på bara ett par drag. Som jag tror kan funka för lite äldre barn.

Alfapet.

Tille skrev:
> Grattis happy!

Meh - vad har vi nu gjort för fel? :P

Jocke, 5 år, visst lite ungt men man får ju filma lite, plus att det är kul att se vad småttingar hittar på att skriva juh!

patchedkid skrev:
> Bigmollo skrev:
> -----
> > Runka Bulle

> i det här spelet ingår Order 66, som får hela spelet
> att ändra sig på bara ett par drag.

Sorry, kunde inte låta bli...

Tillbaka
Topp