[OT] Bästa sällskapsspelen

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> > Bigmollo skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > > Runka Bulle
>
> +1. Men det måste vara färska bullar, annars
> blir det lätt äckligt.

Får man saft?

Supertramp skrev:
> Jenga!
> http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jenga
> Länge sedan jag spelade. Har det inte men ska nog
> köpa. Otroligt spännande och nervöst att spela!
> Tornen bir ofta mycket högre än vad man tror är
> möjligt, när man tar bort vad man tror ska bli
> sista biten så fortsätter spelet ofta flera
> omgångar till innan tornet till slut rasar.

Ja faktiskt otroligt underskattat! Köp! Hade spelkväll för ett tag sen och tog fram jenga som tramsmellanakt, men oj vad spännande och roligt det var :)

ol__ skrev:
> Ja faktiskt otroligt underskattat! Köp! Hade
> spelkväll för ett tag sen och tog fram jenga som
> tramsmellanakt, men oj vad spännande och roligt
> det var :)

Men då tycker jag nästan att man istället borde köpa Bandu istället. Det liknar Jenga då man också bygger torn, men dels är alla bitar olikformade och med olika friktion, men framför allt så har man ett pengasystem. Pengarna använde man dels för att köpa klossar för, men även för att slippa att behöva bygga med klossar som medspelararna har skickat vidare. Det gör det väldigt strategiskt.

Det har fått väldigt bra betyg i tester http://www.alltomsallskapsspel.se/spel/bandu-29

silverman834 skrev:
> Men då tycker jag nästan att man istället borde
> köpa Bandu istället. Det liknar Jenga då man
> också bygger torn, men dels är alla bitar
> olikformade och med olika friktion, men framför
> allt så har man ett pengasystem. Pengarna
> använde man dels för att köpa klossar för, men
> även för att slippa att behöva bygga med
> klossar som medspelararna har skickat vidare.

En kapitalistversion av Jenga alltså. ;-)

Senast ändrad:
Inte för att jag har testat Runka Bulle, men sätter nog ett +1 för settlers, ticket to ride och power grid. Men har man "goda" vänner kan man ju alltid göra en intressant kombo och spela t.ex ticket to ride med ena handen under bordet ;-)

Kan också varmt rekommendera power grids om man vill gå vidare från t2r. Det är skitku. VVerkar finnas mycket tillägg också.

Lite udda men ganska roligt spel är Tanto Cuore. Japanskt deckbuilding-spel där man ska samla på hembiträden som man köper för 'love'-kort. Ganska strategiskt med många kombinationsmöjligheter och möjlighet till variation mellan spelomgångarna. Blir lite extra roligt för att konceptet är så vrickat. Finns viss möjlighet att jävlas lite med varandra vilket är ett plus. :)

http://boardgamegeek.com/boardgame/65282/tanto-cuore

Står 2-4 spelare där men jag har bara spelat med 5 spelare, eventuellt hade vi en expansionslåda också då.

Spelade en del Risk med vänner men bli lätt långdraget så vi bytte till Settlers, inte alls avancerat men väldigt underhållande. Expandera och uppgradera sina civilisationer genom att samla sten, virke etc för krig. Två, tre rundor innan Dahlboms är gött.

silverman834 skrev:
> ol__ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja faktiskt otroligt underskattat! Köp! Hade
> > spelkväll för ett tag sen och tog fram jenga
> som
> > tramsmellanakt, men oj vad spännande och
> roligt
> > det var :)
>
>
> Men då tycker jag nästan att man istället borde
> köpa Bandu istället. Det liknar Jenga då man
> också bygger torn, men dels är alla bitar
> olikformade och med olika friktion, men framför
> allt så har man ett pengasystem. Pengarna
> använde man dels för att köpa klossar för, men
> även för att slippa att behöva bygga med
> klossar som medspelararna har skickat vidare. Det
> gör det väldigt strategiskt.
>
> Det har fått väldigt bra betyg i tester
> http://www.alltomsallskapsspel.se/spel/bandu-29

Neeej ;)

Kan säker vara kul iofs, men det jag upplevt är så bra med Jenga är att simpelheten. Förklaras på en minut, sen bara köra. Men då har jag ju också kört det som avbrott till spel som kräver mer strategi.

Om man kör flera finns inte heller, som jag kört, någon vinnare i Jenga. Bara en förlorare. Det är ett hårt och rått spel ;)

json88 skrev:
> alltid ska det va
> med en besserwisser med en tävlingsinstinkt
> värre än en olympier..

Precis som med cykling alltså.

Pictionary är kul och funkar att spela med ungarna också.

Citadels är riktigt kul. Tar några omgångar innan man kommer igång ordentligt och man bör helst var minst 4 stycken. Finns en expansion också om det är så att man vill ändra om lite i spelet.

Slår ett slag för El Grande! Det enda brädspel jag hittills inte tröttnat på. Många tycker jag man efter ett tag hittar den mest framgångsrika taktiken och så blir spelen lite förutsägbara. El Grande är i grunden ganska enkelt men jag har hittills inte spelat 2 omgångar som liknar varandra.

+1 på Bohnanza, visste inte ayt fanns i Sverige.

Enkelt och snabbt kortspel; Kaclerlackspelet. Naravseytvdet i tyskland. 4 grönsaker på korten. Varje spelare lägger ut ett grönsakskort och säger grönsakskortets grönsak, men man får inte säga det Tomat, om dwt redan ligger en tomat på bordet. Då måste man säga en av de andra grönsakerna. Nästa spelar e får sen barken säga den grönsak som liggwr på bordet, eller den grönsak som sagts av föregående spelare. Felar maneller tvekar får man ta upp högen. Vansinnigt snuerigt o kul.

Liar, 5 tärningar och en burk. Spelarna skickar vidare, och måste höja budet enligt yatzy regler. Man får slå om valfritt antal tärningar, i burken eller utanför. Från triss och uppåt får man speca övriga tärningar, exempelvis triss i 5:or och en 4:a och en 3:a är högre än en triss i 5:or och en 4:a och en 1:a. Nästa spelare köper budet eller synar. Har man ljugit o blir påkommen förlorar man, så länge lögnen inte är lähre än vad dom ligger på bordet. Hutlöst kul, men man får ta det lugnt med sponken... :)

Bilagor

• IMG_0028.JPG
    IMG_0028.JPG
    63.3 KB · Besök: 60
"Splendor" är ett spel vi i vårt spelgäng har testat några gånger. Går snabbt att lägga upp och lära sig, och en spelomgång är också snabb. Typ en halvtimme. Inte jätteroligt i längden, men funkar bra om man vill ha nåt snabbt och enkelt.

I går var det "Puerto Rico". Det tar en del tid att ställa upp, och är ganska regelintensivt, så det tar en stund att lära sig för en ny spelare. De många reglerna, som ibland är rätt ologiska, är det också lätt att missa eller feltolka. Men när man väl kommit in i spelet är det riktigt kul. Mycket strategiskt tänkande. En kompis jämförde det med tänkandet i schack, just att man ska försöka tänka många steg framåt, och försöka klura ut vad motståndarna ska göra.

För vuxna MIG och för (något större) barn Monopol.

Någon som minns Energispelet från Alga? Det spelade jag och kompisar som galna när vi var kanske 14-15 år.

grondahl sa:
Bra betyg på boardgamegeek men inte så många ratings än.

Kvalitetsbump

Var rekommenderad å köpa det av personalen på SF-bokhandeln igår. Hänvisade till mina favoritspel som just nu är Carcassonne och Ticket to ride.
Men vad jag förstod så är spelet rätt så nytt så kanske därför det är skralt med recensioner.

Kul med sällskapspslestråd!
Vi spelar rätt mycket, skriver några favoriter..
Än så länge, letar nytt särskilt till 2 spelare pga sönderspelat :)

2 spelare:
Sherlock Holmes Consulting detective - Lek detektiv i 10 olika fall, och det är svårt. Recension: https://www.shutupandsitdown.com/videos/review-sherlock-holmes-consulting-detective/
Takenoko
Carcassonne
Machi Koro
Mr. Jack Pocket
Ticket to ride Nordic

3-5 spelare:
Small World Underground (Tänk typ Risk på riktigt bra crack)
Ticket to ride Europe
Chtulhu Fluxx - Kortspel där regler och mål förändras eftersom, finns i många varianter

5+ spelare (kanske den roligaste kategorin?)
Mafia de Cuba! - Social deduction, vem kan man lita på? spelas på 10 min, 6-10 spelare. Recension -> https://www.shutupandsitdown.com/videos/review-mafia-de/

Kör spelkvällar med kompisar då och då, viktigt att inte glömma stämmningsfull musik, snacks och dryck. :)

Senast ändrad:
Dominion är en favorit. Lite abstrakt kanske, men det är det ju många andra spel som också är. Går snabbt att göra i ordning för spel, och ger väldigt många olika strategimöjligheter tack vare hur händelsekorten kan kombineras (tydligen finns det så många expansioner att det finns 236 händelsekort totalt - i varje spelomgång används tio samtidigt, vilket innebär att det totala antalet olika uppsättningar om tio kort är 121 734 197 783 750 266 st om jag har räknat rätt!). I stort sett helt baserat på kort. Ingen spelplan. I vissa expansioner (bl a "Seaside") förekommer brickor och marker av olika slag, men det ingår bara om man väljer just de händelsekort som kräver brickorna.

En spelomgång tar kanske 30-45 minuter för två rutinerade spelare. Runt en timme om man är 3-4 spelare. Optimalt är 2-3 spelare. Max är fyra.

dtrolle sa:
Någon som har tips om vilka expansions till Settlers of Catan som är bra?

Min uppfattning är Settlers är bäst i grundversionen och med 4 spelare och att det är bättre att satsa tid och pengar på andra spel som kompliment.

Generellt skulle jag undvika alla 5-6 spelarsvarianter då det lätt tar för lång tid mellan dragen. Cities & Knights gör även det spelet avsevärt längre utan att det blir så mycket intressantare (spelet blir mer komplext men ökningen i speltid motsvarars inte riktigt av antalet intressanta beslut man får ta). Traders & Barbarians eller Seafarers skulle jag satsa på om du vill ha lite variation.

Drakborgen.

Om man är fler än två, gillar fantasy, har gått om tid och orkar lära sig reglerna så är det ett roligt spel. Det krävs en blandning av tur och taktiskt agerande för att vinna. Stort om man vinner (det kan sluta med ingen vinnare), illa om man dör eller fastnar och inte kan göra något åt det. I så fall kan man alltid spela monster när det krävs. Finns en uppdaterad variant från 2002 där man tillfälligt kan samarbeta med motståndarna för att besegra monsterna.

Någon som spelar Monopol?
I så fall, har ni några regler och begränsningar vilken typ av "avtal" två spelare får göra? Tex:
Sälja en gata med villkoret att man slipper betala hyra?
Sälja/ge bort en gata med överenskommelsen att man delar på inkomster och utgifter (köpa hus/hotell)?

Äldre spel som roat mycket:
Carcassonne som nämndes tidigt. Kul för att det går att sammarbeta. Finns många utveckecklingar, men man man bör inte lägga till för många i samma omgång. Kan bli långdraget.
Alhambra går att spela med 2 spelare men roligare med 3 eller fyra.
Tricket to ride (Nordamerika som är enkelt och Europa som har lite mer tvistat upplägg)
Diplomacy, bättre än risk. Tar tid och utmanar spelgruppen. Kombinera med alkohol eller inte...

Nya upptäckter:
Wir sind das Volk, 2 spelare där öst och väst spelar mot varandra. Smart och snyggt och listigare än man tror.

Fortfarande i kartong:
Isle of skye, verkar lovande men har inte hunnit spela än.
Thurn und Taxis ligger och väntar på att spelas sedan 10 år, liknande upplägg som tricket to ride men som sagt ospelat. Om någon har provat detta spel så berätta.
Die Säulen von Venedig, även det ospelat. Berätta gärna varför jag bör ta mig tid.

Thurn und Taxis (tyska namn, så motstå frestelsen att uttala dem engelskt) har jag spelat några gånger. Rätt bra. Det är kul att det finns flera olika vägar till att ta poäng och vinna, så man måste vara vaksam på vad de andra spelarna gör för att maximera sina egna chanser. Det går rätt snabbt också. Särskilt slutet kan komma väldigt plötsligt.

geologen sa:
Thurn und Taxis (tyska namn, så motstå frestelsen att uttala dem engelskt) har jag spelat några gånger. Rätt bra. Det är kul att det finns flera olika vägar till att ta poäng och vinna, så man måste vara vaksam på vad de andra spelarna gör för att maximera sina egna chanser. Det går rätt snabbt också. Särskilt slutet kan komma väldigt plötsligt.

Ok tack. Jag gillar ju spel med vändningar. Snabbt är ju en fördel i land.

Tipsar om Flamme Rouge som nämns tidigare i tråden. Det går snabbt att bara spela ett lopp, och vill man långköra finns det regler för hur man sätter upp en Tour på nätet.

Uno är riktigt roligt men man får modda reglerna något. Snabb lista med vad vi på jobbet har ändrat. I övrigt gäller de normala reglerna:
1. Utdelning:
Förr brukade vi turas om att blanda och dela ut, men efter ett tag ändrade vi till att den som gick ut blandar. Detta för att snabba upp lite mellan rundorna. Han som vann behöver ju inte räkna på.
Om utdelaren flippar upp ett kort så man ser vad det är eller missar bordet (händer ibland med nya kort på glatt bord) så får man lägga till det i sin egen hög, dvs, får fler kort än övriga spelare. Om utdelaren delar ut för många kort så får han ta alla extrakorten. Kan låta hårt, men ofta är det ganska bra med många kort i början.
2. Spelet
Utdelaren lägger upp ett kort. Sen börjar det. Instick är givetvis ok (på allt). Man får även sticka in på sig själv (därför är det tex ok att lägga två blå tvåor, en blå och en röd är inte ok). Om det är tveksamt vem som var snabbast så är det klunsning som gäller. Om man lägger fel (inte sin tur eller otillåtet kort), missar högen (eller till och med bordet) så är det ett korts böter. Om man inte kan lägga när det är ens tur får man först ta ett kort och om även inte det passar så är det ett till som gäller. Blir man plussad, och efter att man tagit kort inte kan får man fortsätta plocka enligt tidigare. Plusskort stackar (+2 på +2 och +4 på +4) och får givetvis stickas in på. Svarta kort får man också sticka in på. Om man lägger ett kort och personen efter hinner lägga ett kort innan en färg har sagts så är det lagt korts färg som gäller.
3. Utgång¨
Det är inte ok att gå ut på svart. Om man går ut med en +2 så får personen efter plocka upp kort innan poängen räknas. Notera här att om det stackas +2 så räknas dessa in. Dvs, om en person har uno och sitter med en +2 och personen innan lägger en +2 (eller en likadan +2 läggs så det är möjligt med instick) så utgång på +2 sker får den efter i detta fallet plocka 4 kort och räkna in det.
4. Poäng
Valör gäller med undantag för svarta = 50, och övriga specialkort = 20. Alla kort på hand räknas alltid, såklart.
5. Fika
Veckosnittet räknas ihop den med högst snitt blir veckans UNO och får bjuda på fika veckan efter.

Det här har vi nött i nästan 2 år. Nu verkar det som glansdagarna är över. Omorganisation har berövat oss lokal och det är folk som slutat och en del håller inte måttet :)
Som mest var vi 9 pers samtidigt. Då blir spelet helt sjukt. Det är extremt sällsynt att det går ett helt varv så man blir tvungen att förlita sig på instick och alltid dumpa så höga kort som möjligt först. Ultimat är att ha 5-6 spelare, men 3-4 är också ok. Fler så är det kaos, vilket iofs är jävligt skoj :)

Skitgubbe är också kul. Spelar mycket med barnen (4 och 5) efter kvällsmaten. Mycket bra substitut för dumburken etc.

Vill slå ett slag för Ticket to Ride, förvisso redan nämnt i tråden men ändå.

Efter att som 9-10 åring ha plöjt mig igenom större delen av Alga-katalogen, som gymnasist och universitetsstudent testat alla de moderna brädspelen och kortspelen och som tråkvuxen ha plågats igenom alldeles för många sessioner Trivial Pursuit och andra tråkvuxenspel så tycker jag att jag har på fötterna när jag påstår att Ticket to Ride är ett kanonspel. Jag och sambon impulsköpte ett ex i julas (Europavarianten) och som vi har nött det. Med 7-årige sonen, med vänner, med föräldrar. Spelet är lättbegripligt, både vad beträffar regler och handling (man bygger järnvägar från A till B, varken mer eller mindre), och samtidigt så varierande att två partier inte är lika. Det tar heller inte så lång tid att det blir ett problem i ens tråkvuxenliv - jag, sambon och sonen har klarat en omgång på 35 minuter blankt en gång men det tar knappast längre tid än två timmar även med nybörjare. (Ställ detta mot en omgång Monopol eller Axis & Allies som man inte säkert hinner spela på en hel eftermiddag.)

En gammal klassiker som håller är Den försvunna diamanten. En som inte håller är Tjuv och polis - sanslöst segt. Finans är sjukt obalanserat. Drakborgen i originalversion är skrattretande dödligt - min syrra är den enda person jag vet som har kommit in till skatten och sedan hunnit ut igen med livet i behåll.

Ticket to Ride har dock ett rejält problem, i alla fall i den version vi har spelat, grundversionen för Europa.
Det är att ruttkorten är för få, så det är ganska enkelt att lista ut vilka rutter alla har efter ett par rundor, och då kan man börja sabotera. Sen är det ganska trist att flera spelomgångar i rad få samma ruttkort, vilket har hänt mig och andra i sällskapet flera gånger på de rätt få gånger vi har spelat. Det är väl bara 5-6 långa rutter, t ex.

geologen sa:
Ticket to Ride har dock ett rejält problem, i alla fall i den version vi har spelat, grundversionen för Europa.
Det är att ruttkorten är för få, så det är ganska enkelt att lista ut vilka rutter alla har efter ett par rundor, och då kan man börja sabotera. Sen är det ganska trist att flera spelomgångar i rad få samma ruttkort, vilket har hänt mig och andra i sällskapet flera gånger på de rätt få gånger vi har spelat. Det är väl bara 5-6 långa rutter, t ex.

Finns expansion-pack att tillgå för att variera sig lite. Har ett hemma men har inte hunnit prova det ännu så kan inte uttala mig om det förhöjer upplevelsen :)
http://www.spelexperten.com/sallska...6osJSqbtxFWIVI4_1XhVxoek8C2AKuqU30aAqeR8P8HAQ

Jag och sambon har köpt på oss lite av dessa "innespel" på senare tid. Vi spelar i princip bara själva.

Catan har vi bara kört nån enstaka gång men är det som känns mest lovande.

Carcassonne och Ticket to Ride Nordic är roliga men lider av att det på två pers ofta blir att man kör på på varsitt håll med att bygga och mest bara hoppas på att man drar rätt kort. Och som geologen säger med tåglinjerna, att det blir för lätt att sabotera. Där krävs det nog lite regel-tweaks för att det ska bli bra.

Dominion har nog fått flest omgångar för att det går så fort, men sambon tröttnade rejält när jag vunnit de samtliga inledande 7-8 partier utan att förta mig och trots att hon försökte kopiera vad jag gjorde :)

Alla dessa spel gör sig säkert bättre med iaf 3 spelare för ökad dynamik. Vi får försöka skaffa lite vänner.

Senast ändrad:
Eftersom ni ännu inte har upptäckt att det kostar mer än det smakar att sabotera så har ni helt enkelt inte spelat tillräckligt mycket.

När vi kör Ticket to Ride europe på två här hemma brukar vi köra två färger var och den sammanlagt bästa poängen vinner. Det tar visserligen längre tid men det blir en tätare plan med mer planering.

torch sa:
Jag och sambon har köpt på oss lite av dessa "innespel" på senare tid. Vi spelar i princip bara själva.
....
Alla dessa spel gör sig säkert bättre med iaf 3 spelare för ökad dynamik. Vi får försöka skaffa lite vänner.

Jag känner igen det du beskriver. Särskilt Carcasssone kan bli trist på två. Man kan försöka variera sin strategi mellan omgångarna men spelet vinner verkligen på att spelas med flera deltager. Med många deltager och expansioner ex. vis Katedralexpansionen som uppmuntrar samarbete eller / och handelsmans expansionen som delvis innebär att det kan vara lönsamt att bygga klart någon annans stad.

Jag tipsar då återigen om "wir sind das volk". Bra tvåpersonersspel där de båda spelpositionerna Öst och Väst rymmer olika möjligheter och kräver olika strategier. Jag har inte spelat det jättemycket än men det verkar lovande.

...men, vilken trevlig tråd som dök upp... beställde Carcassonne och Ticket to Ride (US) till oss som också gillar att spela, nästan alltid bara två pers då alltså. Blir kul!

Isle of Skye (nämnt ovan) är riktigt bra. Hyfsat lätt att komma in i och går att spela med lågstadiebarn. Lite som en kombination av Carcassone och Agricola (kanske det bästa spel jag spelat, men mer komplext). Varje spelare bygger sin egen ö, men det är kamp om de olika brickorna och lite inbyggda funktioner som balanserar upp det ifall någon får en dålig start. Man drar olika "mål" varje spel vilket gör att ingen session blir lik den andra. Och det finns gulliga får och kor på brickorna! Och whiskytunnor! Och fyrar!
Vill man verkligen utmana hela bekantskapskretsen så ska tydligen Mega Civilization vara grejen, upp till 18 spelare. Men jag har aldrig hört talas om att någon verkligen spelat det :)

Tillbaka
Topp