[OT] bästa väg + körtid Göteborg -> Sundsvall

Rattnalle

Aktiv medlem
Det ser ut som att jag kanske ska ta en liten omväg på väg till den planerade fjällveckan.

Så vilken är bästa väg Göteborg - Sundsvall och hur lång tid tar det i verkligheten? Google säger ca 8 timmar, GPSen i mobilen drygt 9. Jag har inte tung högerfot men gillar att hålla mig rullande och inte ta massa långa matpauser, snarare korta effektiva stopp för att sträcka benen.

Göteborg - Örebro - Uppsala och sedan E4 norrut ser rätt bra ut på kartan utan obskyra småvägar. Att köra över Jönköping och Stockholm ser svårt ut att tjäna in tidsmässigt med tanke på de extra tio milen plus förseningsrisken med att köra genom Stockholm.

Jag hade valt 40ian och E4 via Jönköping och Stockholm. Se bara till att du inte passerar sthlm vid rusningstid.
Anledning, bättre och säkrare väg, lättare att hålla flyt i körandet, flera möjligheter att göra snabba stopp utan att behöva planera stoppen.
E20 är hopplöst då det åker rätt mycket tung trafik och ibland helt omöjlig att köra om då det bilas köer efter den tunga trafiken pga att vissa inte vågar köra om.

Göteborg, Västerås sedan 56an till Gävle och sedan ut på e4n är också ett alternativ.
Dock är 56an inte så jätterolig faktiskt.

Tror jag kör 5.5h från Gävle till ghettoborg. :)
Gävle till Sundsvall kanske 1.5h?

Oavsett alternativ så åker jag tidigt på morgon tänkte jag, ska vara i sundsvall efter lunch. Kan alltså plöja första timmarna innan trafiken är igång. Sen är jag väl bekant med sträckan fram till Örebro så det är väl typ därefter frågetecknen börjat hopa sig egentligen.

Att det går att tjäna in den längre motorvägen om man utnyttjar möjligheten att köra fort tvivlar jag inte på. Men om man som jag inte gör det?

NickPick sa:
Göteborg, Västerås sedan 56an till Gävle och sedan ut på e4n är också ett alternativ.
Dock är 56an inte så jätterolig faktiskt.

Tror jag kör 5.5h från Gävle till ghettoborg. :)
Gävle till Sundsvall kanske 1.5h?
Den föreslår Google. Men via Uppsala är bara två mil längre och snabbare ut på E4:an så det ser bra ut på karta, men det kanske inte är fullt så bra i verkligheten?

Med tanke på att du själv säger att din högerfot är lätt så borde det inte vara ett problem med att hålla tempot som råder Gbg till Gävle, det du kan vinna på att åka via Jönköping och E4 så mycket som möjligt kommer du förlora om du har oflyt mellan Södertälje och Uppsala där det kan vara en plåga att ta sig fram.
När du väl kommer ut på E4 vid Gävle får du räkna med ca 2,5h problemfri körning, inget problem att hitta snabbmatställen oavsett vägval och inget är speciellt mycket bättre eller sämre.

Jag kör sträckan Göteborg - Uppsala E20/E18/55 lite då och då, och måste säga att det, ju mer man åker där, desto mer uppenbart hur faktiskt snabbt och smärtfritt det är. Jävligt konstig grammatik nu det blev.

Det är ju egentligen bara några få sträckor där det kan bli proppar bakom tyngre trafik. Men oftast löser de sig med 2+1, långa rakor eller motorvägsavsnitt. Oavsett den förmodat lägre snitthastigheten, tycker jag alltid det känns som det rullar på. E4:an är ett par mil längre, men har bättre väg. Tycker dock den mer verkar locka de som vill ligga och trycka i 130-140 hela vägen.

Lite rörigt kanske. Brukar ligga på ganska exakt 5 timmar eller strax under om jag kör via Skara/Örebro/Enköping.

Tråkig väg är ju en definitionsfråga....

Jag föredrar Örebro-Lindesberg-Fagersta-./ Avesta-Torsåker-Sandviken-Gävle, alternativt Västerås-Sala-Gävle eller Enköping-Uppsala, men inte en chans över Jönköping om man inte har något ärende innan Uppsala...

Finns det något tråkigare än motorväg?

Jag tycker också att motorväg är dödligt tråkigt att köra för länge.

Lutar åt Örebro Uppsala eller Örebro Gävle lite på hur trafiken verkar vara på respektive väg när det är dags.

Ska det rulla på är min erfarenhet 40 runt Vättern som gäller. Ingen stor upplevelse men säkert och effektivt.

För E20 brukar jag få lägga på nästan en timme Gbg-Sthlm

Allt annat lär du få lägga en dag+ för till Sundsvall.

Jag körde under en period GBG-Gävle. Det blev över Örebro, R68, Storvik, Gävle. Sedan går det att köra vidare på E4:an

Ett annat alternativ är E45 Gbg - Karlstad, sen 63:an Filipstad - Hällefors - Kopparberg, vidare på 50:an Grängesberg - Ludvika - Borlänge, sen E16 Falun - Gävle, och E4 resten.

Rolig, kuperad, och kurvig väg mellan Filipstad och Kopparberg (med fina naturomgivningar med skogar och sjöar och fina rastplatser) som inspirerar till aktiv körning och håller sömnigheten borta. :o) Ungefär som flowig stigcykling, jämfört med tråkig motorväg som mer blir som att mala på med tom blick som på Vätternrundan.

Fjärdebrunn sa:
Ska det rulla på är min erfarenhet 40 runt Vättern som gäller. Ingen stor upplevelse men säkert och effektivt.

För E20 brukar jag få lägga på nästan en timme Gbg-Sthlm

Allt annat lär du få lägga en dag+ för till Sundsvall.
Göteborg - Stockholm hade jag aldrig övervägt att köra norr om vättern. Men nu är ju inte målet med resan Stockholm.

Johan Falk sa:
Ett annat alternativ är E45 Gbg - Karlstad, sen 63:an Filipstad - Hällefors - Kopparberg, vidare på 50:an Grängesberg - Ludvika - Borlänge, sen E16 Falun - Gävle, och E4 resten.

Rolig, kuperad, och kurvig väg mellan Filipstad och Kopparberg (med fina naturomgivningar med skogar och sjöar och fina rastplatser) som inspirerar till aktiv körning och håller sömnigheten borta. :o) Ungefär som flowig stigcykling, jämfört med tråkig motorväg som mer blir som att mala på med tom blick som på Vätternrundan.
Sommartid och om jag inte haft en tid att passa hade jag övervägt en sådan väg, men tror jag håller mig till tråkiga, raka vägen nu. Ska köra massa småväg från Sundsvall sen (Sundsvall -> Sysslebäck är inga stora vägar).

+1 på Örebro-Västerås-Sala-Gävle-Sundsvall

Sala-Gävle är rak och bra för att vara mindre väg. De håller på att uppdatera fler delar av den till mötesfri, men det är nog inte klart än.

Oavsett resväg till Sundsvall, känns Sundsvall som en fruktansvärd omväg med tanke på din slutdestination... :)

(Säger jag som har betydligt närmare till Sundsvall än någon av de andra orterna).

h.g.j sa:
Oavsett resväg till Sundsvall, känns Sundsvall som en fruktansvärd omväg med tanke på din slutdestination... :)

(Säger jag som har betydligt närmare till Sundsvall än någon av de andra orterna).
Sundsvall är en tjänsteresa, att köra dit gör varken från eller till för hur långt jag kör privat sen, men jag slipper flyga ToR över dagen och sedan ändå sätta mig i bilen och köra lika långt efteråt. Valet mellan flygplats och min egen bil är rätt enkelt och går på ett ut i arbetstid.. :p

Vik norrut i Örebro och kör över Fagersta, Avesta, Gävle. Den vägen är kortast samt riktigt smidig efter alla ombyggnationer och oftast obefintligt med trafik på 68:an. Via Sala får man oftast brottas med mkt tung trafik då den vägen är mindre kuperad.

Edit: körtiden ja, om du inte buskör klarar du sträckan på 7.5-8 timmar, lämnar du Göteborg klockan 5 så kan du plocka jordgubbar till 7 när rusningen börjar och kommer fram i Sundsvall till 13

Senast ändrad:
Rattnalle sa:
Sommartid och om jag inte haft en tid att passa hade jag övervägt en sådan väg, men tror jag håller mig till tråkiga, raka vägen nu. Ska köra massa småväg från Sundsvall sen (Sundsvall -> Sysslebäck är inga stora vägar).
Gör bara inte som jag en gång jag skulle köra från Strängnäs upp till Cykeldäck som dåvarande sambon kom från.
Någonstans i Dalarna kom jag på den lysande idén att ställa in gpsen på kortaste vägen. Det blev en hel radda mil på grusväg och kom inte ut på E45an förrän precis norr om Värnäs.

Då tjejen kommer från Norra Sverige (Arvidsjaur) brukar vi köra denna strecka några gånger per år. På senare har vi alltid kört som flera andra säger, Örebro, Västerås, Sala, Gävle och E4an uppåt.
Finns ett antal andra alternativ men just den jag nämner ovan är helt klart den bästa. Skall köra just den sträckan imorgon faktiskt, Dock Arvidsjaur - Göteborg. 14h

Det viktigaste är ju att du inte kör via Sthlm, men det har du ju förstått. Att köra sträckan Södertälje-Märsta är en förlorad del av livet som man aldrig får igen. Jag +1:ar Miss Lyckas och Banans förslag om riksväg 68 mellan Örebro/Lindesberg och Storvik - det är en förhållandevis tom väg där du kan hålla god fart.

Då var resan gjord.

Blev Örebro, Lindesberg, Gävle. Gick väldigt smidigt utom att det var betydligt mer snö än jag räknat med och plogbilar ivägen överallt så det tog totalt ganska exakt nio timmar med två pauser för att kissa.

Nu stillastående kö på E4 söderut precis söder om Sundsvall. Kul.

Körde som sagt resan Arvidsjaur - Göteborg igår. Vid Gävle började det snöa, blev kraftigt vid Sala och var så fram till köping. Vindbyar och lite plogbilar gjorde detta till en långsam tur. Låg 20cm snö på vägen bra länge. Olyckorna och avåkningarna var många. 126 mil och 15h senare var man framme.

Returresan blev riktigt njutbar så fort jag lämnat kaoset på E4. Länsvägarna tvärs över till norra Värmland var en fröjd att köra med mindre trafik, färre obehagliga omkörningar och bra vinterväglag.

Men nu är jag rätt mosig efter 120 mil sen imorse. Sista fem milen började jag bli trött och sänkte tempot till något som varit irriterande för andra om jag inte varit ensam på vägen ;-)

Samma på vägen upp iofs. Smidigt värre på småvägarna, helt kasst på de stora.. ;P

Stabil körning!

Jag har åkt de vägarna massor i jobbet då jag körde upp från Göteborg till Arvidsjaur och Jokkmokk. Men det är många år sen jag bytte.

Hade själv valt via Jönköping men båda duger. Örebro-vägen blev bättre med åren men även Borås-Ulricehamn-Jönköping har fått en rejäl upprustning på sistone.

Som alla säger, biten nära Stockholm är inte kul.

Varit ute en sväng på skidorna nu. -17 när jag gav mig ut. Kanske några grader varmare nu. Skönt med vinter är det oavsett :-)

Kristoffer R sa:
Stabil körning!

Jag har åkt de vägarna massor i jobbet då jag körde upp från Göteborg till Arvidsjaur och Jokkmokk. Men det är många år sen jag bytte.

Hade själv valt via Jönköping men båda duger. Örebro-vägen blev bättre med åren men även Borås-Ulricehamn-Jönköping har fått en rejäl upprustning på sistone.

Som alla säger, biten nära Stockholm är inte kul.
Gemensam nämnare igår var att alla sträckor med motorväg var misär att köra med dåligt flyt och mycket sämre väglag än småvägarna så just igår tror jag inte att Jönköping varit ett bra val :-)

Tillbaka
Topp