[OT] Behövs läkt? Snickerikunnig hjälp tack

Selast

Ny medlem
Har precis färdigställt en liten bod att ha ved och skidor i till fjällstugan. I byggsatsen följde det med underlagspapp och jag har nu förstått att jag bör täcka denna med plåt. Frågan är då om man verkligen behöver strö- och bärläkt på ett litet tak som detta eller om man kan skruva plåten rakt i taket som består av spikade plankor. Det finns således inga takstolar utan taket vilar på en nockbräda och ytterväggarna. Måtten på taket är 134 cm på höjden (ena takhalvan) och 430 cm på bredden. Så totalt är det ca 12 kvm som ska täckas. Taket är helt rakt och har inga kupor eller liknande och det behöver inte hålla att gå på.

Kan någon byggnadskunnig svara på om jag behöver läkt eller ej? Tack på förhand!

Jag hade valt att ha läkt. Det är risk att det blir fukt (kondens) mellan plåt och papp och därför hade jag lagt läkt emellan för att spara på både plåt och papp.

Fast det är inte riktigt sant. Jag hade valt undertak+papp eller bara plåt, förmodligen bara plåt. Finns ingen anledning att ha ett undertak under plåten.

Tack för snabbt svar! Om jag fattar rätt behövs läkt. Skulle ett alternativ vara att lägga ett papptak ovanpå underlagspappen?

Det går bra att lägga ytpapp på underlagspappen, t.ex. den här:http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/tak-regnvatten/takpapp/ytpapp-takpapp/17260/ytpapp

Dom " spikade plankorna " är förhoppningsvis spontade brädor ? .
Annars finns det risk att pappen spricker ...

12kvm tak kan ju inte ta mkt längre tid att läkta än att hålla dig uppdaterad i denna tråd?

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> 12kvm tak kan ju inte ta mkt längre tid att
> läkta än att hålla dig uppdaterad i denna
> tråd?

+1. Bara att läkta på! =)

La nyss plåttak på en liten större bod men med samma uppbyggnad som din. Underlagspapp och läkt, lika bra att göra det riktig på en gång om man inte vill göra om proceduren. Så min rekommednation är plåt, framförallt om vi pratar fjällmiljö.

Bara bärläkt i så fall. Ströläkten hamnar på fel ledd.

Men som sagt, varför krångla med undertak i ett förråd? Vad är poängen? Lägg en bräda nedanför nocken, en vid takfoten och en på mitten och spika plåten direkt i den. Undertaket fyller ingen funktion i ett förråd.

plåten är nog tillräckligt korrugerad för att fukten ska vädras ur ....
du ska väl inte ens ha värme i boden så fuktbildning är nog dessutom minimal,
skruva dit skiten utan läkt o var glad

oxr skrev:
> Bara bärläkt i så fall. Ströläkten hamnar på
> fel ledd.
>
Varför då? Bärighet i plåten? Om man lägger sån där vanlig "räfflad" plåt så att räfflorna är parallella med takfallet borde väl läkten läggas i samma riktning (traditionell ströläktriktning) för att underlätta för luften att strömma under? Lägger man tvärs takfallet täpper man ju hälften av räfflorna.

Du ska ha läkt (helst även ströläkt) pga kondensen, som nån skrev bara plåt är inget bra alls för det blir väldigt fuktigt av kondens. MVH Kalle

mytomspunnen skrev:
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bara bärläkt i så fall. Ströläkten hamnar
> på
> > fel ledd.
> >
> Varför då? Bärighet i plåten?

Precis. Om det inte är en väldigt styv plåt kommer den att säcka på mitten. Bärigheten är på andra ledden.

Om man lägger
> sån där vanlig "räfflad" plåt så att
> räfflorna är parallella med takfallet borde väl
> läkten läggas i samma riktning (traditionell
> ströläktriktning) för att underlätta för
> luften att strömma under? Lägger man tvärs
> takfallet täpper man ju hälften av räfflorna.

Det blir tillräckligt luftflöde ändå. Man behöver inte läkta särskilt tätt, räcker med tre ribbor på hela taket.

Skulle man kunna använda tryckimpregnerad läkt?

Vet inte om det finns giftproblem eller annat som hindrar, men om det är så lite virke vi snackar om skulle det ju vara ekonomiskt överkomligt. Borde hålla mycket länge tillsammans med plåt.

Var med och renoverade farsans tak för några år sedan. Ett villa tak med drygt 30 år på nacken. Låglutande med takpapp, läkt och pannor. Fantastiskt hur illa det var ställt med en del av läkten, för att inte tala om brädorna under pappen. Men så var det också ett låglutande tak. Man skall inte bygga platta/låglutande tak i vårt klimat. Det passar kanske i Medelhavsområdet.

Tryckimpregnerat virke förstörs i tillverkningen så att det förlorar sin naturliga förmåga att transportera fukt och därmed torka upp. Normalt inget problem eftersom impregneringen gör att det inte ruttnar, men lägger du tryckt virke mot obehandlat så blir det som ett våtvarmt omslag och leder till att det obehandlade virket kommer suga fukt.

H. skrev:
> 12kvm tak kan ju inte ta mkt längre tid att
> läkta än att hålla dig uppdaterad i denna
> tråd?

Nu har det gått ett dygn, har du hunnit kapa till de 20 läktbitarna som saken gäller eller har du haft fullt upp att läsa här i tråden?

H. skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 12kvm tak kan ju inte ta mkt längre tid att
> > läkta än att hålla dig uppdaterad i denna
> > tråd?
>
> Nu har det gått ett dygn, har du hunnit kapa till
> de 20 läktbitarna som saken gäller eller har du
> haft fullt upp att läsa här i tråden?

Jag har haft fullt upp att kolla på Tour of Jämtland och cykla Vemdalen Bike Challenge där jag gick segrande i Soloklassen. Spika läkt får jag göra till helgen eller nästa gång vi är uppe här.

oxr skrev:
> Tryckimpregnerat virke förstörs i tillverkningen
> så att det förlorar sin naturliga förmåga att
> transportera fukt och därmed torka upp. Normalt
> inget problem eftersom impregneringen gör att det
> inte ruttnar, men lägger du tryckt virke mot
> obehandlat så blir det som ett våtvarmt omslag
> och leder till att det obehandlade virket kommer
> suga fukt.

Bra upplysning! Visste inte att det funkade så med tryckt virke mot vanligt.

Men fallet i jag beskriver menar jag att det tryckta skall ligga ovanpå pappen och sen bankar man fast plåten i den. Då skulle ju själva takstommens vanliga (otryckta) virke skyddas av pappen. Fast det kanske ändå uppstår problem?

Tillbaka
Topp