[OT] Beste plassen at dra på båltur i Göteborg

• Trådstartare Trådstartare SSR
  • Start datum Start datum

SSR

Ny medlem
Jag er rett så ny i GB, men skal vara "guide" om inte så lenge. Jag får besök av en kompis og nogra veninner, planen er at åka ut i skogen/marken/sjøen och fyra bål, lage god mat og ha lite godt at drikka på.
Som de friluftsmenniskor Ni ær: Hvor er det beste plassen at fyra bål och sove ute en natt i Göteborg?
Trenger inte vare i "sentrum", men delsjöen, sisjöen osv er aktuelle områder.

Jamnen, nu får alla götlaborgare visa lite god vilja mot en invandrare från det rika grannlandet i väster.
Visste nåt om Göteborg skulle jag dela med mig av mina erfarenheter...

Kommer du till Uppsala, SSR, så ska vi nog visa dig och dina veninner både trevliga grillplatser och fina cykelstigar.

Pay it forward, 031-bikers!

Jag har varit och campat en del nere i Sandsjöbacka, naturområde söder om Gbg. Det finns några vindskydd som man kan övernatta i med sovsäck. Finns även Vättlefjäll norr om stan. Campat även där, dock oftast mer folk i farten där och vindskydden ofta upptagna.

Tänk nu bara på att inte elda vart som helst, utan på anvisade eldplatser ;-)

Blir lite nervös när du skriver "fyra bål"...inte helt lämpligt att dra igång stora fyrbåk mitt ute i skogen.

Rekommenderar också Sandsjöbacka, finns flera bra ställen som ligger vid tjärn och med vindskydd att sova i. Finns också ved utlagt som man kan använda för grillning.

Alternativ är ju att ta Bohusleden, till exempel från Skatås.

Jag måste tipsa om Risveden.

Inte så lättillgängligt utan bil kanske, men vackraste/vildaste naturen kring Göteborg.
Dock går det att åka buss även dit givetvis.

Många skogar av riksintresse med 130 åriga Granar och Furor.(kallas gammelskog)
Övernattning i vindskydd finns att tillgå med eldstäder.
Fina sjöar och vattendrag finns i mängder - går även att hitta flodpärlmusslor i vissa vattendrag.

På många av lederna ser man inte en människa.

Alla får ursäkta men Sandsjöbacka och Vättlefjäll och Delsjöområdet är enligt mig rätt så "slätstruket" i jämförelse vad gäller upplevelse om man ska vandra o campa.

Mer finns att läsa på Västkuststiftelens hemsida. http://www.vastkuststiftelsen.se/

Fantastisk bra med med svar! Tack! Skal kolla lite på kart osv så får vi se vart det blir :)

Tillbaka
Topp