[OT] Betalmotorvägar i Polen

mcperand

Aktiv medlem
Hej

Jag ska med kort varsel ner och jobba i Polen nästa vecka och ska flänga fram och tillbaka med bil under tiden där och det kommer bli en del mil på polska motorvägar. Som jag har förstått det är de flesta motorvägar i Polen avgiftsbelagda, men att de har lite olika system för betalning på olika ställen. Framför allt gäller min fråga de två sträckorna längs A2 respektive A4 som har det nya e-Toll-systemet. Enligt polska hemsidor ska man registrera en app som kopplas till mig respektive mitt fordon, men här kör jag fast. Registreringen kräver ett telefonnummer och formuläret tillåter bara polsk-formaterade telefonnummer och inte som i mitt fall svenska nummer.

Min fråga är om de BARA har e-Toll på dessa sträckor eller om det går att betala manuellt även här? Polska hemsidor säger lite vagt att man ska använda e-Toll, men betyder det att inget annat fungerar?

Det ser ud til efter dette link https://etoll.gov.pl/en/ at du kan hente en app til E-Toll se dette
Udenlandske brugere tilmelder sig her:
www.etoll.gov.pl
- personligt hos kundeservice
- via en flådekortleverandør
Tack. Det var hos etoll.gov.pl jag körde fast för man var tvungen att registrera sig med ett polskt telefonnummer (eller snarare, web-formuläret godkände bara nummer med polsk 3-3-3-formatering. Jag får leta upp en kundservice på plats.

Jag körde en hel del på A4 mellan Krakow och Katowice i 2017-18, då funkade det utmärkt att betala med kort el cash. Kön var något kortare i filen för dom som hade en dosa i bilen men inte så pass att jag övervägde att skaffa en själv.

Tillbaka
Topp