[OT] Betaltjänster, Revolut vs Wise mfl

Bumpar gammal tråd. Från och med 5 november så blir klarna kortet en premunationstjänst och kommer kosta 49 kr i månaden.

Börjar klarna bli giriga eller har personer bara börjat betala i tid så dom inte får någon vinst från alla påminnelse avgifter ?
Funderar på det också. Men handlar det inte bara om det fysiska kortet?

Dom är väl oroliga för sina optionsprogram. 😄
IMG_3752.webp

Jag antar att de inte kommer få fler kunder efter detta draget. Jag tycker det är ett bra kort för onlineköp i utländsk valuta och när man är på semester. Men inte 600kr om året-bra

Vilken konkurrent skall man byta till?

För köp i utlandet började jag med Northmill i år. Funkade bra och inga påslag.
Men det är ett separat konto så funkar inte lika smidigt som Klarna var, kopplat till min vanliga bank.

Har aldrig förstått vitsen med Klarna, man har ju kunnat betala sina beställningar från https://www.bike-discount.de/ med visakortet sedan förra årtusendet.
Ditt visa eller mastercard från din vanliga svenska bank har extra påslag vid köp i utländsk valuta, som t.ex. från tyska cykelbutiker. Klarnakortet har inte detta. Har själv sparat ett par tusenlappar i valutapåslag sen Klarnakortet infördes. Men tänker inte betala 49kr/månaden för det.

Har aldrig förstått vitsen med Klarna, man har ju kunnat betala sina beställningar från https://www.bike-discount.de/ med visakortet sedan förra årtusendet.
Precis. Kreditkort (Visa eller Mastercard), alla inköp på en räkning i månaden som man har autogiro på. Kan ju inte bli enklare, behöver ju inte ens tänka på det. Så jag fattar inte heller vad det är Klarna tillför.

Visa bilaga 851307

Hej kära kund. Från och med nu behöver du betala för något du haft gratis under lång tid.
Något svårsålt tror jag.
Aah Klarna gör en Prisjakt/Hemnet! Överskattar sin marknadsposition så hårt att man lägger ner sitt eget existensberättigande. Fast Klarna-fallet är det iofs bara en del av sin affär de förstör.
Jag har ingen jätteomsättning utomlands nuförtiden, så för mig är frågan hur mycket jag får betalt (återbäring) när jag väljer kort. Inte hur mycket jag skall betala. Växlingskursen är så klart intressant men påverkar mindre. Till och med Swedbanks säljare insåg att här finns inget att hämta. Antar att deras system larmat för förhållandevis stora betalningar till andra kortföretag...

Det är dock inte ovanligt att man måste betala för (bank)tjänster. Bättre så än att de tjänar orimligt mycket på att locka kunder som inte har pengar eller/och glömmer att betala. I Nederländerna har Klarna blivit dömt för det men jag har aldrig sett någon diskussion kring det i Sverige.

Det är dock inte ovanligt att man måste betala för (bank)tjänster. Bättre så än att de tjänar orimligt mycket på att locka kunder som inte har pengar eller/och glömmer att betala. I Nederländerna har Klarna blivit dömt för det men jag har aldrig sett någon diskussion kring det i Sverige.
Minns inte om det var två eller fem eller tio år sen men Klarna uppmärksammades definitivt för detta i Sverige i pressen. Jag åkte på några avgifter, upplevde själv - rätt eller fel - att de hade som strategi att göra det enkelt för kunden att glömma betalningen. Slutade använda dem då men så är jag ju långsint och grinig när det gäller sånt. 😂

Ja, banktjänster får man ofta betala för. Men rena betalkort/Kreditkort betalar man för genom att säljaren betalar en avgift (som du som kund så klart indirekt betalar). Att dessutom ha en separat avgift är inte något som man som kund behöver acceptera, eftersom det finns alternativ som är gratis och ger återbäring (med reservation för att de kanske inte har bäst växlingskurs).
Jo, det var en debatt kring Klarnas vinster på straffavgifter ett tag, hur snabba de var och hur mycket de fick in. Men vad jag minns var det mer ur moraliskt perspektiv, inte så mycket lagen. Osäker på om det ens är olagligt i Sverige, så länge du följer övriga lagar och är tydlig med villkoren?

DIskuterade för övrigt betallösningar med en person på en av våra relativt stora näthandlare som jag själv andrig handlat av. Deras affärsmodell är inte att tjäna pengar på marginalen på det de säljer. Nästan all vinst kommer från olika kreditlösningar. Betala på 6 månader och liknande. En del har egna sådana, och en del får in pengar i kickback när de anlitar andra.

Minns inte om det var två eller fem eller tio år sen men Klarna uppmärksammades definitivt för detta i Sverige i pressen. Jag åkte på några avgifter, upplevde själv - rätt eller fel - att de hade som strategi att göra det enkelt för kunden att glömma betalningen. Slutade använda dem då men så är jag ju långsint och grinig när det gäller sånt. 😂
Detta är anledningen till att jag totalvägrar allt som har med Resurs bank att göra. Det är gamla oförrätter, men jag är långsynt.
Valde att köpa på kredit av enda anledningen att jag fick rabatt, men krediten var så klart gratis om man betalar i tid. Det var bara det att fakturan kom typ samma dag som betaldatum, när jag inte var hemma. I de finstilta villkoren stod så klart att jag ansvarar för betalning även om jag inte får faktura. Då behöver jag ett OCR-nummer, och för att få det behövde jag ringa en avgiftsbelagd tjänst. Snacka om upplägg...
Det tog ett par mycket tydliga samtal innan de fattade att denna kille inte ger upp och jag slapp avgiften.

a, banktjänster får man ofta betala för. Men rena betalkort/Kreditkort betalar man för genom att säljaren betalar en avgift (som du som kund så klart indirekt betalar). Att dessutom ha en separat avgift är inte något som man som kund behöver acceptera, eftersom det finns alternativ som är gratis och ger återbäring (med reservation för att de kanske inte har bäst växlingskurs).

I Nederländerna betalar man/jag för kreditkort. Men då får man alltid bästa växelkursen (och såklart ingen kostnader när man betalar i Euro, därför betalar jag för det). Men också hos min svenska bank måste jag betala för en kreditkort, debit är gratis.

Jo, det var en debatt kring Klarnas vinster på straffavgifter ett tag, hur snabba de var och hur mycket de fick in. Men vad jag minns var det mer ur moraliskt perspektiv, inte så mycket lagen. Osäker på om det ens är olagligt i Sverige, så länge du följer övriga lagar och är tydlig med villkoren?

Klarna blev dömt i Nederländerna för två saker. En var otydligheter med att uppvisa all kostnader. En annan var att kostnader de beräknade till kunder som betalade sent var mycket för höga jämfört med kostnader för Klarna själva.

Finns viss diskussion, men inte lika mycket som i Nederländerna tror jag.

Jag hade också föredragit det, men här handlar det nog inte om att de kommer vara mindre jävliga med avbetalningar för det.

Finns viss diskussion, men inte lika mycket som i Nederländerna tror jag.

Jag hade också föredragit det, men här handlar det nog inte om att de kommer vara mindre jävliga med avbetalningar för det.

Ville också skriva det sista. Reglering av bankarna och betaltjänster är riktigt mjuk här i Sverige och service är då, som förväntat, dyr och dåligt. Hur kan det vara att man nuförtiden måste vänta en dag innan pengarna är överförda??

Tillbaka
Topp