Som jag förstår det, du kan med ett kort från en storbank åka på
lite extra påslag exempelvis vid transaktioner för:
Köp av resa i utländsk valuta
Köp av pryl i utländsk valuta från webbsajt
Vid köp i butiker samt restauranger när du är utomlands
Uttag automat utomlands
Hur mycket du sparar in per år beror på hur ofta du gör den typen av inköp (eller den totala summan av dessa inköp om man räkna på årsbasis). För många blir det nog inte så mycket på ett år. Men det är väl ändå en vettig princip att motarbeta storbankerna
lite...
Ja, de matar på rejält på sajten om att försöka kränga dyrare kort samt tyvärr också dyra privatlån (denna suspekta/äckliga marknad som orsakar sporadiska problem för oftast yngre personer). Positivt är väl att de verkar ha bra sparkonton. Det blir intressant att se hur länge Northmill kan vara marknadsbäst i Sverige på gratisnivån (om de nu är det?) innan de börjar smygförsämra villkor. De har ju åtminstone bättre/generösare villkor för just valuta på gratisnivån än Revolut Standard som ju är ett jäkla populärt kort om jag förstår det rätt.
Beloppsgränsen jag reagerade på gäller sannolikt enbart nytt kort första veckan annars vore ju gratisnivån totalt värdelös eller åtminstone ta bort en stor del av vitsen (att kunna använda kortet för att köpa tex resa inkl. reseförsäkring som ingår eller lite dyrare prylar online i utländsk valuta).
@JAS här ovan skrev ju att det ej är några problem vid dyrare inköp med gratiskortet.
Jaja, jag är väl inte överförtjust i att ha ett extra kort...

men dumt gnälla när det är helt gratis och att man kanske vissa år kan spara in någon tusing som annars hamnat hos storbanken. Sedan går det inte att göra direktöverföring på andra sätt än via Swish men det får man väl ta (tex Revolut Standard är nog smidigare gällande överföringar samt ex antal övriga features).