[OT] Betaltjänster, Revolut vs Wise mfl

Men är det ett debet- eller kreditkort? Det har ju ganska stor betydelse för köpskydd (om man inte får varan, butik går i konken, etc). Det är alltså kreditkort man vill ha, inte debet.
När jag läser på deras webbsida verkar det vara debet, men man kan addera kreditfunktionalitet. Blir det då ett kreditkort, eller räknas det fortf som debet?
Det är ett debit-kort. På gott och ont.

Bumpar gammal tråd. Från och med 5 november så blir klarna kortet en premunationstjänst och kommer kosta 49 kr i månaden.

Börjar klarna bli giriga eller har personer bara börjat betala i tid så dom inte får någon vinst från alla påminnelse avgifter ?
Det är en myt att Klarna skulle ha som affärsmodell att personer inte betalar i tid och på så vis får betala avgifter. Se dig runt bland alla hemsidor du handlar på. Finns knappt en enda som inte har Klarna som betalningsalternativ. Och då menar jag inte möjligheten att dela upp köp eller ta det på faktura, hela betalsystemet är alltså Klarna oavsett om du swishar, betalar direkt med kort osv. Dom tar såklart en avgift för detta procentuellt på varenda köp, och beroende på vilken tjänst butiken använder så tas även en avgift för själva betalningslösningen. Det är mycket pengar men blir värt det för butiken som slipper hantera en egen lösning och alla känsliga kreditkortsuppgifter osv som en vanlig onlinebutik inte hade haft råd att skydda annars. Du slipper även hantera skitärenden som att hantera returer, allt funkar smidigt med ditt bokföringsprogram, du slipper driva in skulder från kunder som inte betalar, och samtidigt får kunderna en smidig lösning med flera flexibla alternativ som dom kan lita på.

Klarna-kortet ska nog ses mer som reklam och varumärkesstärkande för Klarna. Samtidigt kan dom ingå fler samarbeten med andra företag som får exponering via kortets (och medlemskapens) förmåner. Det är typ så alla olika företag tjänar pengar på sina kort.

Ingen tjänar pengar på att folk inte betalar i tid eller belånar sig så mycket att dom inte betalar tillbaka skulden, även om du lägger på ränta så äts det snabbt upp av allt jobb det handlar om att driva in skulderna. Såna personer som inte betalar är ingen bra kundgrupp att bygga en affärsidé på. Det är stor risk att du inte får tillbaka några pengar alls och istället har lagt ner massa extra kostnader i form av att driva in skulden.

Dom enda som tjänar pengar på detta är inkassobolag som köper en skuld av ett företag, tex Klarna, för en % av vad skulden är på. Vissa skulder lyckas sedan drivas in, och vissa inte, men Klarna/annat bolag som säljer skulderna i det här exemplet får iallafall tillbaka en del av pengarna och slipper krångla vidare. Oavsett är det ändå en förlustaffär för den som säljer skulden till inkassobolaget. Och inkassobolaget som köpt skulderna billigt behöver bara driva in några av dom för att gå med vinst.

Jag säger inte att Klarna är världens bästa företag. Långt ifrån. Dom likt många andra bolag tjänar pengar på att folk lånar, och det innebär för många en stor risk att fastna i en ändlös loop av att låna och låna hela tiden. Men deras affärsidé handlar inte om att utnyttja att folk skulle glömma betala sina fakturor i tid. En förseningsavgift på 49 kr för det är ingenting mot vad det kostar att driva in skulderna från dom som i slutändan skiter i att betala alls.

Att använda kreditkort, avbetalningar eller ”buy now, pay later” (faktura) kan vara smidigt och bra. Så länge man använder det smart och håller koll på ens pengar in/ut varje månad. Att låna av ren desperation blir sällan bra.

Ett exempel var under tiden jag pluggade på universitetet och var beroende av CSN. Hyran låg på typ 6500 kr i månaden redan då, och studiebidraget en vanlig månad var ca 10 000 kr både lån och bidrag ihop. Men CSN fördelar studiebidraget på ett konstigt sätt baserat på ”antal veckor/timmars studier” per månad. Så i början av en termin får man alltid en fet utbetalning, så i slutet av augusti och januari. Tror det låg på runt 15 000 kr totalt då? Och sista månaden på en termin alltså december och maj oftast så får man då mindre. Tror det var nåt på 6000 kr.

Vanliga månaderna blev det inte mycket över trots snålt leverne. Så det fanns inte så mycket chans till att spara. Och när det då skulle köpas in kursböcker till nästa termin, och betalas resor hem över jul osv, redan i december så var Klarna en skänk från ovan. Jag visste ju att jag hade pengarna att betala det månaden efter. Jag behövde bara jämna ut den skeva fördelningen av pengarna från CSN temporärt.

Men det finns ju också vårdslösa sätt att utnyttja krediter, och det kommer alltid finnas personer helt utan självkontroll som inte kan eller vill tänka på hur detta ska återbetalas på förfallodatumet.

Tillbaka
Topp