Pfaff
Aktiv medlem
[OT] Bild på kyrka (Norden)
Kaga kyrka skymtar där borta
Ska’re va på det viset så. Därborta i fjärran, Slimminge kyrka.
Bodde där - ja inte i kyrkan men nära - en gång i tiden.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kaga kyrka skymtar där borta
Och världsarv, icke att förglömma!Därefter har vi Gammelstads kyrkstad med Nederluleå kyrka. Kyrkstaden (kyrkbyn i folkmun) är landets största och bäst bevarade.
Visa bilaga 424703
Ah... Är det paddelkyrka? ?Låter det vara en liten utmaning för någon att ta vilken kyrka det här är.
Visa bilaga 424404
Utö kyrka.Ah... Är det paddelkyrka? ?
Inte omöjligt ? enligt hemsidan skall inspiration ha tagits från kupolen på Hagia Sofia. Invändigt är den dock helt okej.Mjölkuddskyrkan ser ut som den skulle kunna passa i någon dålig 50-talsfilm med utomjordingar.
Aha.. Motorbåts-midsommarkyrka? ?Utö kyrka.
Fint att se sin församlingskyrka utsedd till Sveriges vackraste ?Inga egna bilder, bara lite fler tips jag ramlade över när jag surfade runt.... https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-10-vackraste-kyrkor/
Instämmer, jag tycker byggnaderna är så balla. Gillar ju gammal stil, det brukar vara kyrkorna som är finast när man är på semester och kollar in byggnader.Riktigt coolt med alla Kyrkor. Jag är egentligen Ateist, men tycker ändå att det är riktigt häftigt, och att det är värt att bevaras och supportas, och att det är ok att betala en kyrkoskatt för att bidra till underhållet !!
jösses, den i Halmstad var ju helgrym! En dagsutflykt bort. Bra semesterprojekt :)Inga egna bilder, bara lite fler tips jag ramlade över när jag surfade runt.... https://www.varldenshaftigaste.se/topplistor/sveriges-10-vackraste-kyrkor/
Btw. Dom där moderna kyrkorna som ser ut som en betong / tegelklump ger jag inte mkt för..
Staten betalar en hel del till kyrkan för byggnadsunderhåll tror jag. Så det där bör man kolla upp innan man betalar kyrkoskatt och finansierar diverse trollkonster.
Fast det var inte byggnaderna jag var tveksam till att finansiera. Jag är även ointresserad av att finansierara adeln om jag nu ställs inför det valet nån gångRiksantikvarieämbetet står väl för ca en fjärdedel av kostnaden, medan kyrkan står för tre fjärdedelar. Att Riksantikvarieämbetet finansierar vård av fina gamla byggnader är ju inget konstigt, man gör ju likadant med t.ex. slott som ägts/ägs av kungamakten (våldsdiktatur) och adeln (maffiaverksamhet).
Fast det var inte byggnaderna jag var tveksam till att finansiera. Jag är även ointresserad av att finansierara adeln om jag nu ställs inför det valet nån gång
Det där var kanske den fulaste kyrkan hittils i tråden men det gör inget. En kyrka är alltid finVisa bilaga 424998
fortsättning från midsommaraftons kyrkrunda där jag fick med åtta av nio kyrkor tillhörande Svenska kyrkan. Idag passerade jag den nionde, belägen i Antnäs utanför Luleå. Nu har jag dragit Luleås strå till stacken![]()
Tycker den är klart finare än åtminstone två, ev. fler, av de jag hade på sidan 4. Jordbro kyrka och Farstastrandskyrkan är inga skönhetsupplevelser.Det där var kanske den fulaste kyrkan hittils i tråden men det gör inget. En kyrka är alltid fin
Ja alltså, jag kan inte säga emotDet där var kanske den fulaste kyrkan hittils i tråden men det gör inget. En kyrka är alltid fin
@uandt: har du ätit på Taxinge krog? Stället verkar ju intressant :-)
aha, det var nåt med den vinkeln ändå. Nej det är min kreativa vinkels baksida bara.Lutar klockstpeln eller är det något med vinkeln bilden är tagen från som gör att det ser ut så?
Slimminge kyrka alltså... Försökte hitta bilder på hur den såg ut innan de satte dit den där, vad ska vi säga, lite lustiga spiran 1905. Hittade inga så om någon vet?
Slimminge kyrka alltså... Försökte hitta bilder på hur den såg ut innan de satte dit den där, vad ska vi säga, lite lustiga spiran 1905. Hittade inga så om någon vet?