[OT - bilfråga] Köpa reservdelar från Tyskland?

geologen

Aktiv medlem
Kylaren på min bil läcker i skarven mellan aluminiumdelen och plastgavlarna. Jag ska försöka täta med epoxy på kort sikt, men långsiktigt behöver naturligtvis kylaren bytas.

Att köpa en begagnad lockar inte, och även de är ganska dyra. Dryga tusenlappen för såna från lågmilare. Ny från t ex Mekonomen kostar ca 2500 kr. Det som komplicerar är att den behöver ha oljekylningscirkulation för automatlådan också. Kylare för bilar med manuell låda är billigare och enklare att få tag i.

Men så har jag hittat tyska nätbutiker som säljer delar väldigt billigt. Jag har hittat en för så lite som drygt 600 kr, plus 80 spänn för frakten. Det är helt klart acceptabelt för en ny kylare, även för en billig, gammal bil som min. I det här fallet är butiken pkwteile.de
Tillverkarna av de billiga kylarna är helt okända för mig, men det behöver ju inte betyda nåt. Det finns också några som är dyrare, men om det nödvändigtvis betyder att de är bättre, det är ju inte säkert.

Vad tror ni? Är det vettigt? Jag köper ju cykeldelar hela tiden från Tyskland, men där handlar det om samma märken som jag skulle köpa här (Shimano, Continental, osv), så där är ju inte kvaliteten frågetecknet.

Planen är inte att behålla bilen mer än över sommaren och en bit in på hösten. Sen tänker jag sälja den. Att ställa av den nu och sälja med trasig kylare lär inte gå så bra, så utgiften för ny kylare är nödvändig för att få ut bilens fulla värde vid försäljning.

Jag har köpt bildelar från både Tyskland (stötdämpare, halva priset, motsv original), USA (ABS-sensor, Subaru original, 1/3 priset inkl moms etc) och UK (bromsskivor/belägg, inte original men märkesprylar, 1/2 priset inkl frakt jämfört med mekonomen).

Inget konstigt tycker jag.

Jo, hålla kan det säkert, men det är nog svårt att få in epoxyn överallt i skarven. Det ser ut att läcka längs 2-3 cm. Där har också de små aluminiumflärparna släppt lite så att skarven öppnar sig. Jag försökte böja tillbaks en av dem, men den gick av direkt, så nu läcker det lite mer där. Å andra sidan lär jag komma åt bättre... :)

Det blir också trixigt att få det rent och torrt, tror jag, inför påstrykningen.

Eftersom jag ska sälja bilen är det inte aktuellt med några andra lagningsmetoder än extern epoxy eller motsvarande. Jag tänker inte hälla nåt i kylarvätskan. Och ska jag lägga större pengar så är det ny kylare, inte reparation, som gäller.

Jag har köpt en komplett uppsättning bromsskivor och belägg på nätet en gång. De hamnade hos lokala dhl-ombudet där damen i butiken knappt kunde rubba kartongen..

Har man rätt bil så är http://russian4x4.de en bra site.
Hade iofs gärna köpt direkt från Ryssland pga ännu bättre pris, men då verkar tex upphämtning på någon av Moskvas tunnelbanestationer vara ett vanligt förekommande leveranssätt så jag har avstått. ;-)

Jag köpte nya Lesjöfors fjädrar till min Golf från Autoteilemann. Kostade en fjärdedel till en femtedel av priset i Sverige och var hemma på fyra dagar.

Reservdelspriserna i Sverige är typ kartell; prissättningen på icke OEM verkar sättas efter nön schablon på 80% av OEM som i sin tur är sjukt uppblåst.

prahna skrev:
-------------------------------------------------------
> Laga kylet med epoxy och sedan sälja skulle jag
> inte uppskatta om jag köpte bilen:/

Nä, det har jag inte tänkt heller. Jag ska byta kylare, helt klart. Epoxy var mer för att få en fungerande bil fram till att jag fått kylaren hit och haft tid att byta den.

Snabba på skicka prylarna är tyskarna också. Sen gäller det att hitta prisvärd verkstad som gärna använder online-reservdelarna. "Masen" på Hisingen är pålitlig enligt hörsägen och säger inte många ord i onödan :)

Intressant att kolla lite utanför boxen när det gäller bildelar. Bra tips!

Jag slökollade lite efter lambdasond på nätet (svenskspråkiga siter) och det kan ju bli mycket billigare än rakt över disk hos tex Mekonomen. Lite kruxigt bara att veta att man verkligen får rätt sort. Känns inte som att det räcker att ange reg nr, men jag kanske har fel?

Nä, det är just det jag är mest orolig för. Men det finns bilder/skisser på kylarna på sajten, så jag får kolla det tillsammans med beskrivningarna.

Bäst måste ju vara om det går att hitta artikelnumret på delen på bilen. Lättare sagt än gjort på en gammal bil bara...

Det brukar krävas endel Google skills för att verkligen veta att man får rätt del. Amerikanska siter är rätt så bra på att lista orignalnummer och artikelnummer på utbytesdelarna.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Bäst måste ju vara om det går att hitta
> artikelnumret på delen på bilen. Lättare sagt
> än gjort på en gammal bil bara...

Nej det skapar ju en del problem. Tänkte tex lämna min bil till min husmekaniker och sedan låta h:n montera sonden som jag handlat billigt på nätet. Kan ju bli att bilen får stå några dagar hon mekanikern om jag inte har sonden med direkt när jag lämnar bilen.

Lite klyddigt att behöva läsa av nr direkt på den trasiga delen om man inte skall meka själv alltså.

Just lambdan är väl inte det lättaste att läsa på heller så som den sitter utsatt för skit och värme. Annars är det ju mycket som går att komma åt att läsa på.

Jag har bytt lite framvagnsdetaljer i vår (krängningshämmarstag, fjädersäte och fjäderbenslagring). Ganska enkla grejer visserligen men jag har gått på reg- och chassinr och fått rätt delar.

När jag bytte ABS-sensorn på Forestern så fick jag, utan att ha bett om det, en offert på jobbet i samband med service. Där listades även delarnas nummer vilket gjorde beställningen synnerligen enkel :-)

Kylaren beställd. Det ser helt korrekt ut på produktbilden och står korrekt i produktbeskrivningen, så jag räknar inte med problem. Volvo är ju så stort märke också att det knappast är knas. Jag tog en återsändningsgaranti för 30 spänn också, så jag slipper returfrakt om nåt är galet.

Tillbaka
Topp