[OT] Bilisternas hegemoni

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
jag vill också förebygga dålig stämning i tråden direkt, så här kommer ett userscript som jag använt länge som gör att en slipper se när ooms gråtskrattar (installeras med tillägget greasemonkey i webbläsaren):

Källkod:
// ==UserScript==
// @name        Anti-Oomsipus
// @namespace   https://happyride.se/*
// @include     https://happyride.se/*
// @version     3
// @grant       none
// @description Ett litet steg mot Trevligheten
// @require     https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/3.4.1/jquery.min.js
// ==/UserScript==

antiOomsipus();

function antiOomsipus() {
    var $ = window.jQuery;
    $('bdi:contains("ooms")').parent().parent().find('.reaction[data-reaction-id="3"]').parent().remove();
    $('bdi:contains("ooms")').remove();
    $('.reactionsBar-link').each(function(){
        var thisHtml = $(this).html().trim();
        var firstTwoChars = thisHtml.slice(0,2);
        if(firstTwoChars == ', ') {
            $(this).html(thisHtml.slice(2));      
    }
    var lastThreeChars = thisHtml.slice(thisHtml.length-3,thisHtml.length);
        if(lastThreeChars == 'och') {
            $(this).html(thisHtml.slice(0,-3));
            if($(this).children('bdi').length > 1) {
                $(this).children('bdi').last().before('och ');
                var thisHtml = $(this).html().replace(", och ", " och "); 
                $(this).html(thisHtml);
            }
        }
    });
  $('.reactionsBar-link').each(function(){
        var thisHtml = $(this).html().replace(", ,", ","); 
        $(this).html(thisHtml);
    });   
}

Senast ändrad:
jag vill också förebygga dålig stämning i tråden direkt, så här kommer ett userscript som jag använt länge som gör att en slipper se när ooms gråtskrattar (installeras med tillägget greasemonkey i webbläsaren):

Källkod:
// ==UserScript==
// @version     1
// @grant       none
// @require     https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/3.4.1/jquery.min.js
// ==/UserScript==

antiOomsipus();

var $ = window.jQuery;

if($('bdi:contains("ooms")').length > 0) {
      $('.reaction[data-reaction-id="3"]').parent().remove();
  }

$('.reactionsBar-link').each(function(x){
    var new_text = $(this).text().replace("och", "");
    $(this).text(new_text);
  });

}
Ungdomen åldras, omognaden mognar, okunnigheten bildas bort, berusningen görs nykter. Men dumheten är evig.

Källkod:
// ==UserScript==
// @version     1
// @grant       none
// ==/UserScript==

antiOomsipus();

var $ = window.jQuery;

if($('bdi:contains("ooms")').length > 0) {
      $('.reaction[data-reaction-id="3"]').parent().remove();
  }

$('.reactionsBar-link').each(function(x){
    var new_text = $(this).text().replace("och", "");
    $(this).text(new_text);
  });

}
Ser fram emot version 2 som personoberoende och träffsäkert avgör om skrattet är för att den som reagerade ärligt tyckte att inlägget var riktigt roligt eller om det är mer sarkastiskt, ironiskt, etc.

Ha ha! "Det är bara rika män som gynnas av infrastrukturbyggen". Alla andra är ju som vanligt offer. Kvinnor, invandrare och fattiga. Tensta hade knappast blivit större vinnare av att man pga miljörättvisa förlagt motorvägen över jord även på Lovön.

Det är ju lätt att trycka på en emojiknapp men också relevant för oss som har några skrupler kvar i kroppen att bli varse om hur diskriminerande stadsplaneringen faktiskt är. De som frekventerar sträckan bör ju också få chans att veta vad de är en del av.

Ha ha! "Det är bara rika män som gynnas av infrastrukturbyggen". Alla andra är ju som vanligt offer. Kvinnor, invandrare och fattiga. Tensta hade knappast blivit större vinnare av att man pga miljörättvisa förlagt motorvägen över jord även på Lovön.
Bättre hade ju varit att gräva ned även nära förorten.

Jag, som vitt man, klagar att min lvgcykling på Lovön på väg till Färingsö har blivit förstörd i många år pga byggandet. Och när förbifarten är klart kommer det att blir ännu mer bilar och buller på Lovön.

Men tänk vilken stor, mer jämställt, allmännytta vi skulle hade haft om de 50 miljarder hade investerats i kollektivtrafik istället! Stockholm är regionen som har investerat minst i tåg i Europa, sett till enorma befolkningstillväxt de sista 20 år (som är störst i Europa, åtminstone relativt).

Jag, som vitt man, klagar att min lvgcykling på Lovön på väg till Färingsö har blivit förstörd i många år pga byggandet. Och när förbifarten är klart kommer det att blir ännu mer bilar och buller på Lovön.

Men tänk vilken stor, mer jämställt, allmännytta vi skulle hade haft om de 50 miljarder hade investerats i kollektivtrafik istället! Stockholm är regionen som har investerat minst i tåg i Europa, sett till enorma befolkningstillväxt de sista 20 år (som är störst i Europa, åtminstone relativt).
Mätt i antal investerade kronor per nytillkommen invånare? Hur har Europa delats in i regioner?

PS: är det tillåten med seriösa diskussioner i en fredagstråd?

eftersom det i houston inte går att vistas utomhus en betydande del av året pga fuktig värme är väl det ett noga uttänkt koncept?

intressant att du säger centrala delarna. trodde det sedan länge knapp fanns några livaktiga centrala delar kvar i större städer i usa, förutom nyc?

liknande utveckling ses sent om sider även hos oss. gränsen verkar gå vid typ 70 000 invånare, beroende på tillgång till lokaler för mindre butiker i externa centra.

Senast ändrad:
eftersom det där inte går att vistas utomhus en betydande del av året pga fuktig värme är väl det ett noga uttänkt koncept?

intressant att du säger centrala delarna. trodde det sedan länge knapp fanns några livaktiga centrala delar kvar i större städer i usa, förutom nyc?

liknande utveckling ses sent om sider även hos oss. gränsen verkar gå vid typ 70 000 invånare, beroende på tillgång till lokaler för mindre butiker i externa centra.
Visst, klimatet i södra TX är vidrigt och gångarna går att luftkonditionera, men likväl fasansfullt.
När jag jobbade där tog jag bilen till P-huset, hissen ned till gångarna, upp med hissen till jobbet i ett hav av cubicles. Fönstren satt på chefskontoren i hörnen och mötesrum längs ytterväggarna, så dagsljus såg man bara i fikarummet eller på möten.
Människofientligt är bara förnamnet.
?

Du kan ju fråga folk i Månkarbo om trafiken genom deras samhälle minskade eller ökade när man byggde nya E4. Med propaganda kan man visa vad som helst.
Dumheter. Inducerad trafik är ett faktum. Du kommer ALDRIG att i längden kunna bygga bort trängsel eller andra problem med hjälp av fler filer, nya vägar etc etc. Los Angeles är kanske det tydligaste exemplet men det finns tiotusentals, antagligen miljoner, andra. Gårdaleden genom centrala Göteborg är ett sådant. Trångt innan ombyggnaden, nu ännu trängre. Fler kör bil och problemet återkommer.

Underkänner man resonemanget om person- och yrkesbilismens miljöpåverkan och dess extremt negativa inverkan på stadsplanering och trivsel (hur man nu kan göra det, torde vara omöjligt), borde man i alla fall reta sig på dess direkta, monetära kostnader på samhällsbasis. Det finns bättre, billigare och effektivare sätt att förflytta sig på.

Senast redigerad av en moderator:
Du kan ju fråga folk i Månkarbo om trafiken genom deras samhälle minskade eller ökade när man byggde nya E4. Med propaganda kan man visa vad som helst.

Har du ens tittat på videon?
I varenda större stad så är problemet detsamma, breddar du vägarna, så får du mer trafik. För mig som spenderar X antal timmar varje dag i Skellefteå så är problemet extra tydligt.
Tack vare batterifabriken så har det byggts en del nya sträckor samt vägar har breddats eller fräschats upp, men kommer man fram fortare med bil för det? Nope, därför att trafiken har ökat istället för att minska...

Det är ju så enkelt.

IMG_2460.jpeg

Alternativet är "Förblifart Stockholm". Alltså kaos, köer och enorma utsläpp mitt i stan på Essingeleden, varje dag hela tiden. För att man undlåtit att bygga en vettig ringled i sisådär 30-40 år. Vansinne.
Köer uppstår i alla sammanhang när många ska göra samma sak sqmtidigt, betyder det att kapaciteten ska dimensioneras för maxbelastning?

Ett exempel på hur inducerad trafik uppstår är ju Södra länken. Innan den byggdes var t ex Årstalänken/Huddingevägen/Gullmarsplan en mardröm i rusningstrafik. Sålunda byggdes ett av Sveriges dyraste infrastrukturprojekt, Södra länken. Vilken dröm i början! Not so much idag. Bästa sättet att förbättra framkomligheten för biltrafik är att satsa på alternativen. Det finns inget ringledsprojekt i världen - kring en större stad, inte Månkarbo - som inte skapat mer trafik och med påföljande köer igen.

det är ändå bra med en infrastruktur som inte dödar vid misstag. sätt sedan ett kontra kapaciteten lämpligt pris på användandet av den och det flyter.

Köer uppstår i alla sammanhang när många ska göra samma sak sqmtidigt, betyder det att kapaciteten ska dimensioneras för maxbelastning?

Ett exempel på hur inducerad trafik uppstår är ju Södra länken. Innan den byggdes var t ex Årstalänken/Huddingevägen/Gullmarsplan en mardröm i rusningstrafik. Sålunda byggdes ett av Sveriges dyraste infrastrukturprojekt, Södra länken. Vilken dröm i början! Not so much idag. Bästa sättet att förbättra framkomligheten för biltrafik är att satsa på alternativen. Det finns inget ringledsprojekt i världen - kring en större stad, inte Månkarbo - som inte skapat mer trafik och med påföljande köer igen.
Förbifarten hade behövt gå mellan typ Tierp och Jönåker...

Dumheter. Inducerad trafik är ett faktum. Du kommer ALDRIG att i längden kunna bygga bort trängsel eller andra problem med hjälp av fler filer, nya vägar etc etc. Los Angeles är kanske det tydligaste exemplet men det finns tiotusentals, antagligen miljoner, andra. Gårdaleden genom centrala Göteborg är ett sådant. Trångt innan ombyggnaden, nu ännu trängre. Fler kör bil och problemet återkommer.

Underkänner man resonemanget om person- och yrkesbilismens miljöpåverkan och dess extremt negativa inverkan på stadsplanering och trivsel (hur man nu kan göra det, torde vara omöjligt), borde man i alla fall reta sig på dess direkta, monetära kostnader på samhällsbasis. Det finns bättre, billigare och effektivare sätt att förflytta sig på.
Så om man bygger tio stycken tiofiliga vägar genom Kumla då blir det ändå trafikstockning?

Så om man bygger tio stycken tiofiliga vägar genom Kumla då blir det ändå trafikstockning?
Nej. Inte om man bygger tio tiofiliga vägar genom Njutånger heller. Varför man nu skulle göra det. Befolkningsunderlaget torde vara för litet. Men om det är framkomlighetsproblem i Kumla, och man tror att detta löses på lång sikt genom ett vägbygge, då har man skitit i det blå skåpet.

• Gilla
Reactions: BFS
Man ska alltså bygga fler filer innan det blivit trångt, för har det väl blivit trångt, då är det helt omöjligt att bygga bort trängseln med fler filer? ?

Man ska alltså bygga fler filer innan det blivit trångt, för har det väl blivit trångt, då är det helt omöjligt att bygga bort trängseln med fler filer? ?
Vad är det du egentligen försöker säga? Att du inte tror på fenomenet inducerad trafik?

• Gilla
Reactions: BFS
Varför är det så trångt i tex USA som har jättemånga filer?

Man kan ju argumentera för argumenterandets skull, givetvis. Vi kan bygga en femfilig motorväg genom inre Norrland, där blir det inte trångt under en överskådlig framtid. Sedan kan vi använda den som exempel på att inducerad trafik inte finns, och så kan vi fortsätta med dyra vägbyggen. ??

Nej, men hur det av vissa framställs som ett problem och argument mot utbyggnad. Det är ju snarare ett tydligt tecken på ett uppdämt behov eller latent efterfrågan bland medborgarna.
Absolut. Men det spelar ingen roll. Det är en lösning som inte fungerar. Då ska vi inte välja den. Det är samhällsekonomisk och miljömässig idioti. Dessutom finns det andra, mer trängande behov och efterfrågan på andra saker som är betydligt viktigare.

Om vi nu ska tala om prioriteringar.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp