[OT] Bilköp 100-140 kkr

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Får man in hundbur (liteb hund: Parson Russel) och barnvagn i någon av de lite billigare mellanklassbilarna? (Focus, Astra, Ceed, i30, Golf Variant, Octavia, Megane). Jag är intresserad av de modellerna som säljs nya nu och inte de gamla.

Jag behöver ny bil med samma krav som TS. Men vill få in både hund och ev. vagn i bakluckan. Priset lockar med dessa bilar jämfört med de större modellerna.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Freddie L skrev:
-------------------------------------------------------
> Octavian är tyvärr rätt liten i skuffen. Stor
> risk att en framtida barnvagn måste åka på
> tvären, och då får hunden/övrig lite större
> packning det trångt.

I liter räknat är Octavians lastutrymme bara 20-30 liter mindre än Passat. Jag har dock inte koll på om en barnvagn går in på längden. På jobbet har vi 6st Octavia kombi som tjänstebilar i Göteborg och de har gått bra allihop.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Hur är Hyundai i40 om man jämför med Passat, Octavia eller Avensis? Det stod en på gatan imorse, den verkade ganska precis lika stor som 9-5an bredvid.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Pelle Hå skrev:
> Freddie L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Octavian är tyvärr rätt liten i skuffen.
> Stor
> > risk att en framtida barnvagn måste åka på
> > tvären, och då får hunden/övrig lite
> större
> > packning det trångt.
>
> I liter räknat är Octavians lastutrymme bara
> 20-30 liter mindre än Passat. Jag har dock inte
> koll på om en barnvagn går in på längden. På
> jobbet har vi 6st Octavia kombi som tjänstebilar
> i Göteborg och de har gått bra allihop.

När det gäller barnvagnar och hundburar är det hur volymen är fördelad som är det viktiga. Med vagn är det bra om skuffen är djup, med bur är det viktiga att det är bra höjd ända ut till gångjärnen, får inte slutta för mycket. Generaliserat och inte anpassat till alla möjliga kombinationer, förstås... :-)

Jag gillar också Octavian, men skulle titta på Superb. Fast kanske fel pris för TS?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
> Astra skall jag def kolla upp mer noggrant, jag
> har inte ens tänkt på den. En annan
> gubbe-i-lådan i klassen "lite större än jag
> tänkt mig" är Toyota Avensis, den får bra
> kritik och är säker.
>
> Vad skiljer egentligen Hyundai i30 från Kia Ceed?
> Garantier, servicekostnader, andrahandsvärde?

Haft 2 Astra kört max. 7-800 mil varje år funkat klockrent förutom styrlederna o bromsrör ett par ggr. Billig bruksbil m. stort utrymme därbak för att vara liten bil.
Kända för rost inget som jag har märkt har väl varit skötsam. :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Arnesson skrev:
> Får man in hundbur (liteb hund: Parson Russel)
> och barnvagn i någon av de lite billigare
> mellanklassbilarna? (Focus, Astra, Ceed, i30, Golf
> Variant, Octavia, Megane). Jag är intresserad av
> de modellerna som säljs nya nu och inte de gamla.
>
>
> Jag behöver ny bil med samma krav som TS. Men
> vill få in både hund och ev. vagn i bakluckan.
> Priset lockar med dessa bilar jämfört med de
> större modellerna.

Pröva att läsa hela tråden en gång till så kanske polletten trillar ned ;)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Husssar skrev:
> Sen vet jag inte hur känsliga ni är på
> bullernivånninvändigt. Men en astra från t.ex
> 09-10 är ingen tyst bil. Men sen kan jag vara
> känslig på ljudnivån eftersom gillar tystnad.:)

har också Astra (2005) som är helt ok. Billig i inköp och drift, drar ca 0,65 vid blandad körning. Varken snygg eller ngt fartmonster men lastar mycket för att vara så liten. Har haft den i tre år, ca 4000 mil, utan problem. Nackdel är ljudnivån i kupen.
Använder bara bilen för att ta mig från A till B, lite som pendlingscykeln. Extra lull-lull är kul men inget jag prioriterar. Saknar givetvis både Mitshubishi Pajeron och Merca ML300 vi har haft när vi bott utomlands, men då kostade bensinen 3 spänn litern :).

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag tänkte inte rekommendera någon bil men senaste bilen vi köpte (en 00a V70 för 60´´ som då gått 9000mil), köpte vi osedd på nätauktion, KVD.se. Det är den smidigaste bilaffären jag gjort och bilen har fungerat prickfritt för oss i 4 år nu.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
som nån sa, det blir många rekommendationer av egna bilen. Kolla statistik hos bilprovningen, folksam och tester på tex vi bilägare för lite mer objektiv info. Vad vill du ha, driftsäkert, säkert eller kul? Avensis ger nog de två första skulle jag gissa. Det kanske är lite som Bonetrager säger... "All this reverse engineering led Keith to his famous aphorism: "Strong. Light. Cheap. Pick Two." "

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Saknar ett smidigt verktyg för att jämföra olika parametrar på bilmodeller som lastvolym, hk, förbrukning etc etc. All info finns ju här http://bytbil.com/nybilsfakta men det går ju inte att jämföra modeller sida vid sida.. Letar själv något fräschare att ersätta vår visserligen helt ok V70 -99 med. Gärna mer eller likvärdig lastvolym avsevärt lägre bränsleförbrukning och - en fungerande ac ;o)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Att byta bil för att den nya har lägre förbrukning är klurigt, man får köra bra mycket för att det ska bli några stora pengar jämfört med vad själva bilbytet kostar. Att spara 1.50 per mil (1 dl lägre förbrukning) när man kör 2000 mil om året blir bara 3000 kr i besparing.

Men vill man mest ha en ursäkt för att köpa ny bil så är det helt ok :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Vi kör bara ca 900 mil per år men förbrukningen ligger på ca 0.9. Nä, det är bara ett lyxproblem. helst skulle jag vilja slippa köpa dyr stor bil utan bara hyra en storkombi för längre turer. Vi skulle nog spara en hel del på att köpa en småbil för veckohandlingen och taxiverksamheten till barnens träningar, matcher mm.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
jomper skrev:
> Att byta bil för att den nya har lägre
> förbrukning är klurigt, man får köra bra
> mycket för att det ska bli några stora pengar
> jämfört med vad själva bilbytet kostar. Att
> spara 1.50 per mil (1 dl lägre förbrukning) när
> man kör 2000 mil om året blir bara 3000 kr i
> besparing.
>
>
> Men vill man mest ha en ursäkt för att köpa ny
> bil så är det helt ok :)

Så rationellt :-)

Men man kan ju tänka sig att en så pass gammal bil som en 99:a faktiskt behöver servas och repareras för 10-15 tusen om året (med lite otur). Byter man sedan till en beg diesel kan man halvera förbrukningen, speciellt jmfrt en Volvo '99.

Med det sagt så är det även dags för disclaimer: äga och köra bil är dyrt, oavsett hur man gör.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Min diesel från 2009 som drar 0.7 är klart dyrare att äga totalt sett jämfört med bensinaren från 1999 som drog 1.1-1.2. En del beror förstås på att man tar bättre hand om en ny bil, servar på verkstad osv men den stora posten är helt klart värdeminskningen. Första årets värdeminskning är nog ungefär lika stor som den var för alla fem åren för den gamla.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
jomper skrev:
> Min diesel från 2009 som drar 0.7 är klart
> dyrare att äga totalt sett jämfört med
> bensinaren från 1999 som drog 1.1-1.2. En del
> beror förstås på att man tar bättre hand om en
> ny bil, servar på verkstad osv men den stora
> posten är helt klart värdeminskningen. Första
> årets värdeminskning är nog ungefär lika stor
> som den var för alla fem åren för den gamla.

Visst har du rätt.

Kör sjölv en Passat '99 1.8T nu som drar ca 1 liter hur man än kör. Det är inte det som gör att vi nu byter till en Mazda 6 kombi från 07. Utan det är sjlva känslan av att Passaten sakta med säkert bara går sönder mer och mer. Det knakar och gnisslar och lukar avgaser i kupen (ibland). Jag är inte helt trygg med bilen. Vissa sker låter man vara trasigt så vi kör runt med ej fungerande c-lås, repig vindruta, el-rutor som går ner av sig sjlva ibland, ej fungerande automatik i tanklocket. mm

Men det är klart, de 80-tusen får får ge för Mazdan skulle kunnat reparera Passaten VÄLdIGT mkt.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Tomaso skrev:
> Alla som skriver här rekommenderar sitt "eget"
> märke även om det är skit, det är så enkelt
> att man måste lobba för sin sak för att inte
> framstå som dum i huvet.
>
> Jag skulle dock kikat på en diesel från nån
> tysk tillverkare, dock ej opel.

Lönar sig diesel om man bara kör 1500 mil?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Många tror att diesel är jättedyrt i skatt fortfarande men det är inte så stora skillnader längre, iaf inte om man har en hyggligt snål bil.

Däremot är inköpspriset ofta högre. Glöm inte att jämföra servicekostnader också.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag räknade ut att jag behövde köra ca 2500 mil för break even i bränslekostnad mellan min BMW X3 2,0d och en BMW 320i för ett par år sen. Jag tycker inte man ska stirra sig blind på låg förbrukning, det är den lilla kostnaden. Låg skatt och en bil som går att sälja vidare till vettiga pengar tycker jag är bra. Har väl mina bilar 2-3 år sisådär.

tobiascyklar skrev:
> Tomaso skrev:
> -----
> > Alla som skriver här rekommenderar sitt "eget"
> > märke även om det är skit, det är så
> enkelt
> > att man måste lobba för sin sak för att inte
> > framstå som dum i huvet.
> >
> > Jag skulle dock kikat på en diesel från nån
> > tysk tillverkare, dock ej opel.
>
>
> Lönar sig diesel om man bara kör 1500 mil?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Kör en VW Touran, sjukt praktisk bil. Vi ville också ha in hundbur och barnvagn, och i Touran en går det att lyfta ur de 3 stolarna i baksätet separat, vilket gör att vi kan slänga ut en av stolarna och placera hundburen där. Då har du hela det stora bagageutrymmet ledigt till barnvagn å grejer. Helt ovärderligt för oss när vi ville ha in hundburen. Trevlig bil för övrigt också.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Grattis till ett mycket vettigt bilval!

För alla övriga så kan jag rekommendera en enkel liten kalkyl som Konsumentverket har på sin hemsida för att se totalkostnad vid bilägande av beg. bilar.

Kolla bara av på transportstyrelsen.se vad det är för förbrukning på ett givet reg. nr. och sen har du förväntad värdeminskning, reparationer osv i kalkylen. Mycket intressant tycker jag att se att det oftast inte är så mycket billigare med riktigt gamla bilar, då dom drar mer och kräver mer reparationer. Sen finns det naturligtvis en massa aspekter för den som kan skruva själv osv, men testa några olika bilar så får man en tankeställare.

http://www.konsumentverket.se/bilar/Bilkalkylen/

https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Jag har konstaterat att t.ex. mitt sug att skaffa Subaru Forester visar att den inte är så dyr att köra trots inköpspris som är ganska högt. Detta naturligtvis dels beroende på högt andrahandsvärde. Med 1300 mil om året (har en andrabil också där resten av milen hamnar) så skulle det fortfarande bli lika dyrt totalt att köpa en diesel 2009 för 165 bagare som en bensinvariant från 2007 för 115 (dieseln kom först 2009 på dessa, därav jämförelsen). Då jag gillar diesel som karaktär så vet jag ju att jag hellre väljer det. Intressant tycker jag.

Vad kommer ni fram till?

/Putteman

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Låter lite som en "self fulfilling prophecy" tycker jag....

Testade min gamla Passat från -99 mot en en så modern Passat så testet tillät, allt annat lika, förutom bränsleförbrukning. Med den nya Passaten tappar jag en bättre instegscykel per år och då drar den väl mindre än min -99:a, mer än vad jag tappar på min gamla Passat. (38 000 jmf 28 000)

Man kanske kan hävda att gamla bilar går sönder oftare men det beror väl på hur pass man eller föregående ägare servat den tidigare och är bilen fullservad, regelbundet, så skall den inte paja med 15 år i drift, lika lite som en modern bil.

Jag är skeptisk :)

Men köp Subarun ändå !! :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
> Det blev en Kia Ceed idag

Grattis.
Men vilden variant?
Vanlig eller SW?
Benisn eller diesel?

/Håkan

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Naturligtvis är det så att det kostar på något extra att köra nyare bil, tänker inte argumentera emot det. Men jag blir förvånad över att det inte är sååå mycket dyrare.

Dessutom tycker jag det mest intressanta är om man tittar efter t.ex. en V70 från 2008, så är naturligtvis en diesel dyrare i inköp. Men man behöver inte köra så många mil om året för att det ändå ska vara den bästa totalekonomin trots högre inköp.

En smaksak som så mycket annat, och det klart att 10.000 kr på ett år är en ansenlig summa pengar. Personligen så tycker jag att under tusenlappen extra per månad som i ditt exempel för att köra så mycket nyare bil känns rätt billigt. Vad gäller reparationskostnader är det naturligtvis så att en äldre bil behöver repareras mer då den även har högre miltal. Sen kan man ju alltid ha tur eller otur med bilar, men kalkylen bygger säkert på något medelvärde eller nåt.

Vad man än tycker så är det iaf intressant. Min Passat från 2004 behöver snart byta koppling och hjullager, och det är andra hjullagret i år, och det kommer kosta på rejält då jag måste lämna den till verkstad eftersom jag saknar egna kunskaper och möjligheter......

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Putteman skrev:
> Jag har konstaterat att t.ex. mitt sug att skaffa
> Subaru Forester visar att den inte är så dyr att
> köra trots inköpspris som är ganska högt.
> Detta naturligtvis dels beroende på högt
> andrahandsvärde. Med 1300 mil om året (har en
> andrabil också där resten av milen hamnar) så
> skulle det fortfarande bli lika dyrt totalt att
> köpa en diesel 2009 för 165 bagare som en
> bensinvariant från 2007 för 115 (dieseln kom
> först 2009 på dessa, därav jämförelsen). Då
> jag gillar diesel som karaktär så vet jag ju att
> jag hellre väljer det. Intressant tycker jag.
>
> Vad kommer ni fram till?

Att du skall ha 2007:an eftersom du då får den gamla ROLIGA modellen istället för den nya TRÅKIGA. :-)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Min erfarenhet säger att även en fullservad bil med 10+ år på nacken går sönder lika mycket som en dåligt underhållen. Många delar som ej är servicerelayetade går sönder förr eller senare. Min v70 99 (som jag ej äger längre) fick jag lägga mycke pengar på trots full servicebok. Tex byte av styrservo å andra saker.Kostnadsmässigt så e det ju som nämt många o många fall billigare å laga bilen än å köpa ny/bättre begagnad MEN som familjefar prioriterar man å ha en bil som ej tillbringar onödigt mycket tid på verkstad. Dvs tid bör vara med i kalkylen med. :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
HåkanC skrev:
> zarkov skrev:
> -----
> > Det blev en Kia Ceed idag
>
> Grattis.
> Men vilden variant?
> Vanlig eller SW?
> Benisn eller diesel?
>
>
> /Håkan

Jag är i full färd med att samla vuxenpoäng så det blev en kombi med dieselmotor. Tjejen ville ha dragkrok och det stod det i papperna att den här hade. När vi skulle skriva blev jag misstänksam och gick ut för att kolla, det var något som saknades. Mycket riktigt fanns det ingen krok! Säljaren blev så paff att han slängde med en uppsättning vinterhjul istället. :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Istället? Krok måste man nästan ha tycker jag även om det är sällan man drar. De gånger man önskat att man haft en men saknar den suger hästb***e. Grattis till bilköpet i alla fall.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Hur kan man missta sig för att man har dragkrok när man inte har det?
-Hoppsan, bilen var visst blå, jag som trott den var röd hela tiden ;)

Grattis till vinterdäcken, för det var väl vinterdäck?! :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Är bilen av nån anledning reggad med krok skall den ha en krok! Annars har ni åtminstone en lätt o smidig eftermontering, emedan det annars krävs en extrabesiktning för det...

Ceed är inget jag själv skulle välja men jag känner några nöjda ägare!

Jag har haft många bilar och har nu senaste valt "transportmodul" dvs med hjärnan och inte hjärtat och det är rätt skönt faktiskt.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Nej, det var på bilfirmans varudeklaration det stod att det fanns dragkrok, inte i regbeviset. Säljaren blev rätt förlägen när vi påpekade misstaget. Visst hade det varit bra om den hade haft krok men åas tror jag behovet är tämligen litet, för att inte säga obefintligt. Jag vill kunna ta med mig lvg-hojen och då går det ju lika bra med takräcke. Det är nästan en fördel att bilen inte har krok, då får ju tjejen inte för sig att hyra släp när hon åker till Ullared nästa gång!

Och ja, det är vinterdäck vi pratar om, sådana för is och snö.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
> Det blev en Kia Ceed idag, en sen 2010:a med 2500
> mil på mätaren för 140 kkr inkl vinterdäck på
> plåtfälgar.

GRATTIS, låter som min bil du köpt. Känns tryggt att vi har nybilsgaranti till 2017 :)
Är faktiskt mycket nöjd med min, även om det inte är en Audi.

Volvo blir nog tyvärr nästa bilmmärke att konkursa om inte Opel hinner före.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Hoppar på spåret här med en fråga om hur man ska tänka för att lägga upp ett optimalt förhållande mellan kontantinsats, restvärde och avbetalningstid. Nån som kan ge en hint om vad som händer när man bollar med siffrorna? Någon kombination som är "bäst"?

För/nackdel med lågt eller inget i restvärde?
För/nackdel med högt restvärde?
För/nackdel med kort resp lång avbetalningstid?
För/nackdel med hög resp låg kontantinsats?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
andematt skrev:
> Hoppar på spåret här med en fråga om hur man
> ska tänka för att lägga upp ett optimalt
> förhållande mellan kontantinsats, restvärde och
> avbetalningstid. Nån som kan ge en hint om vad
> som händer när man bollar med siffrorna? Någon
> kombination som är "bäst"?
>
> För/nackdel med lågt eller inget i restvärde?
> För/nackdel med högt restvärde?
> För/nackdel med kort resp lång avbetalningstid?
> För/nackdel med hög resp låg kontantinsats?

Du skall ha så lågt restvärde som möjligt. Restvärde är egentligen fel ord. Det är restskuld som är rätt ord.
Den största betydelsen för din totala kostnad är att få en bra ränta. I dagsläget skall den vara under 5% annars blir du lurad.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag har haft både riktigt dåliga bilar och någon fabriksny enklare bil, men oftast hyggligt fräscha begagnade. Min personliga generella tanke är att det oavsett nivå/värde på bilen är ett "måste" att absolut amortera mer än den kalkylerade värdeminskningen på bilen när man har lån.

På det viset så tar det inte särskilt många år förrän man har byggt upp lite "bilkapital" så man kan köra en fräsch bil utan eller med relativt lite lån. Eller om man vill spendera "överskottet" på en andrabil, husvagn eller vad man kan tänka sig för fordon. Om man som exempel har en bil med värdeminskning på 20.000:- om året så motsvarar det drygt 1600:- per månad. Om man då amorterar / sparar 3000:- per månad så har man på ett år ett överskott på 16.000:-. Detta blir hundra bagare efter drygt 6 år.....

I övrigt så är restvärden osv. i min värld värdelöst, den enda man lurar är sig själv. Med lite kalkylerande och sökande så kan man ofta köra riktigt vettiga bilar med värdeminskning på under 1500 per månad, och då borde många kunna ha möjlighet att amortera lite mer än det.

Finns inget rätt eller fel här tycker jag, finns bara en massa olika synsätt på det. Detta är min kopp te iaf.

/Putteman

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
andematt skrev:
> För/nackdel med lågt eller inget i restvärde?
> För/nackdel med högt restvärde?
Restvärde innebär ju att du inte har betalat av hela skulden när lånet förfaller och då kan du välja på att kränga bilen eller skaka fram pengarna på annat sätt (och får då behålla bilen). Utan restvärde har du betalat av hela lånet och det du får tillbaka vid en försäljning är dina pengar. En annan nackdel med restvärde är att du kan bli sittande med ett högre restvärde än marknadsvärde och då får du snällt hosta upp mellanskillnaden.

> För/nackdel med kort resp lång avbetalningstid?
Kort tid: högre amortering men lägre lånekostnad (summan av alla räntor)
Lång tid: lägre amortering men högre lånekostnad

> För/nackdel med hög resp låg kontantinsats?
Hög insats: mindre lån och därmed lägre amortering och/eller kortare avbetalningstid (dvs lägre lånekostnad). Enda nackdelen är väl om du istället kan investera pengarna med bättre avkastning (men ju högre räntan är, desto högre avkastning måste du få)
Låg insats ökar ju lånebeloppet och därmed ökar både amorteringarna, återbetalningstiden och kostnaden.

Jag skulle själv välja noll restvärde, sen beror kontantinsats och avbetalningstid på plånboken. Inte fullt så mycket cash och så kort återbetalningstid som möjligt utan ha lite marginal (inte lägga alla sparpengar på bilen och inte heller hela inkomsten i framtiden). Med SEB billån får jag idag 4,35% ränta eftersom vår Kia är en miljöbil (annars 5,35%). Det kunde inte bilhandlaren matcha på långa vägar, trots att han också sänkte ungefär en procentenhet.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Just billån verkar ju vara bättre på banken än på bilfirman, verkar som de inte vill hålla på med lån, kan förstå dom.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
42Hz skrev:
> Just billån verkar ju vara bättre på banken än
> på bilfirman, verkar som de inte vill hålla på
> med lån, kan förstå dom.

Jodå. Handlaren vill gärna låna ut pengar. I många fall tjänar handlaren mer på finansieringen än på att kränga bilen.
Detta för att bankerna nästan alltid har ett bättre erbjudande.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Tack för mycket värdefulla svar!

Det här med ränta just nu, om jag tar ett exempel (hos VW) så verkar räntan (enligt nätet) ligga på 4.95%/effektiv 5.62%. Den borde alltså kunn gå att få bättre genom att ställa banken mot bilfirman och förhandla?

[OT] Bilköp 100-140 kkr
andematt skrev:
> Tack för mycket värdefulla svar!
>
> Det här med ränta just nu, om jag tar ett
> exempel (hos VW) så verkar räntan (enligt
> nätet) ligga på 4.95%/effektiv 5.62%. Den borde
> alltså kunn gå att få bättre genom att ställa
> banken mot bilfirman och förhandla?

Enda sättet att sänka räntan är att förhandla, ett väldigt effektivt förhandlingsknep är just att ställa två eller fler långivare mot varandra. Får du inte ner räntan hos bilhandlaren till bankens nivå tar du helt enkelt lån hos banken istället.

Min säljare frågade vad vi hade för finansiering. SEB, sa jag, 4,35% i ränta. Hoppsan, sa han, det kan jag inte matcha!

[OT] Bilköp 100-140 kkr
SEBs miljöbilsränta är grymt bra.
Sen gäller det att kolla om det finns aviseringsavgifter också.
20-40 kr varje månad motsvarar en del i ränta...

Tillbaka
Topp