[OT] Bilköp 100-140 kkr

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Ja, jag såg det också. Effektiv ränta hos SEB är idag 4,56% (mot listräntan 4,34).

Att bankerna kan ta en aviseringsavgift på 40 kr/månad när man betalar med autogiro tycker jag gränsar till ocker.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Har du möjlighet att låna på bostaden istället, så kan du med största sannolikhet få bättre villkor än på ett billån.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
pantbrev_gbg.png

Fast det gäller ju bara Göteborg...

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, jag såg det också. Effektiv ränta hos SEB
> är idag 4,56% (mot listräntan 4,34).
>
> Att bankerna kan ta en aviseringsavgift på 40
> kr/månad när man betalar med autogiro tycker jag
> gränsar till ocker.

SEB tar inte dessa 40kr vid autogiro.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Luzen skrev:
> zarkov skrev:
> --------------------------------------------------
>
> SEB tar inte dessa 40kr vid autogiro.

Nej, jag upptäckte just det. Tur att jag inte hunnit skicka in kontraktet än, nu hann jag ringa och ändra till autogiro. Jag tycker dock fortfarande att det är hutlöst dyrt för att skicka ut ett papper i ett kuvert.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
> Luzen skrev:
> -----
> > zarkov skrev:
> >
>
> >
> > SEB tar inte dessa 40kr vid autogiro.
>
> Nej, jag upptäckte just det. Tur att jag inte
> hunnit skicka in kontraktet än, nu hann jag ringa
> och ändra till autogiro. Jag tycker dock
> fortfarande att det är hutlöst dyrt för att
> skicka ut ett papper i ett kuvert.

Där tycker vi olika. Om man relaterar till den verkliga kostnaden är det för billigt.
Men den diskussionen får nog bli i en annan tråd en annan gång...

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Oskar skrev:
> Eh, det är ju bara för att du skall ta
> autogiro...

Om de nu faktiskt går back på det, som Luzen påstår, borde de antingen höja aviavgiften eller informera mig om fördelarna med autogiro utan att jag behöver fråga efter det.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Frågan har säkert ställts förr men jag kan ändå inte låta bli! Det är något jag hört att jag nog ska ha en bensindriven bil men jag vet inte varför.

Diesel eller bensin, varför väljer man det ena före det andra? I vilka parametrar ligger fördelen med diesel resp bensin om vi jämför mellan bilar som är ca 2-5 år gamla.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
I mitt fall var det driftekonomin som avgjorde när vi valde Kia Ceed CRDI 2010. I och med att den är miljöbilsklassad så är skatten väldigt låg (1182 kr/år) och motorn är snål. Kia har visserligen fått kritik för dyr service men det verkar som om de har skärpt sig sedan Konsumentverket gav dem på nöten för konkurrenshämmande verksamhet (all service skulle vara gjord på auktoriserad verkstad för att 7-årsgarantin skulle gälla, det gillade inte Mekonomen och anmälde Kia).

Med vinterdäck på ligger vi på ungefär 0,65 L/mil vilket är något mer än jag väntat mig men bilen puttrar på bra oavsett väder och väglag. Några små nackdelar jag upptäckt är den lilla tanken (45 L?) och den höga utväxlingen (måste upp i >35 km/h för att lägga i trean, >55 för fyran) vilket gör den lite surrig i stadstrafik. Tidigare bilar jag har haft har legat ca 10 km/h lägre än så vilket sänkt ljudnivån markant.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Hur långt kör du per år? Glöm inte att ta med högre inköpspris och generellt sett dyrare servicekostnader för dieselbilar. På vissa ingår byte av (dyrt) partikelfilter som en återkommande servicepunkt dessutom. Kör man mest korta sträckor är det en viss risk för problem med partikelfiltret även på bilar där det inte ska behöva bytas egentligen.

Jag kör minst 3000 mil per år och har bedömt att det är ekonomiskt för mig att köra dieselbil, men det är möjligt att jag gjort en annan bedömning nu. Utvecklingen går framåt..

[OT] Bilköp 100-140 kkr
zarkov skrev:
> väglag. Några små nackdelar jag upptäckt är
> den lilla tanken (45 L?) och den höga
> utväxlingen (måste upp i >35 km/h för att
> lägga i trean, >55 för fyran) vilket gör den
> lite surrig i stadstrafik. Tidigare bilar jag har
> haft har legat ca 10 km/h lägre än så vilket
> sänkt ljudnivån markant.

Rätta mig om jag har fel här men hög utväxling ger väl allt annat än en surrig bil?
Min bil är lågt växlad, petar i femman strax efter femtio och ligger på dryga 3000varv i hundra, DEN är surrig!!!
Vi kan byta växellåda med varandra om du vill så skulle båda bli nöjda :-)

/T

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag skulle i idag valt en avensis gen tre (eller kia ceed-sw ny). Drar lite soppa är krocksäker och driftsäker. Hade gärna haft en honda accord men de är lite dyrare och säkert svårare att hitta begagnade reservdelar då de är ovanligare.

Själv köpte vi en avensis gen två men det är nog lönt att köpa gen tre då man får lägre skatt, lägre förbrukning, aux till stereo, större baggage och avstängningsbar passagerar krock-kudde.Vi ville dock helst inte ta ett lån och då räckte pengarna bara till en gen två.

Lite att statestik om du är intresserad.
http://www.lansforsakringar.se/priv...n_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Jag flyttade 3 mil från mitt jobb och behövde således nått rymligt och snålt.

Det blev att jag köpte mig en Skoda Octavia 1,6 TDI 2010. Den bilen är jag riktigt nöjd med och jag kommer ca 94 mil på en tank (tankvolym 55l). Och det är med friktionsdäck på vinterväglag.

Lite ovant att gå från bensin till diesel dock och speciellt när motorn är så liten. Det är väldigt lätt att få motorstopp när motorn är så liten, vanesak javisst men senast jag fick ett var i morse, de är ju så tysta de små liven:)

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
jomper skrev:
> Hur långt kör du per år? Glöm inte att ta med
> högre inköpspris och generellt sett dyrare
> servicekostnader för dieselbilar. På vissa
> ingår byte av (dyrt) partikelfilter som en
> återkommande servicepunkt dessutom. Kör man mest
> korta sträckor är det en viss risk för problem
> med partikelfiltret även på bilar där det inte
> ska behöva bytas egentligen.

Så det är de argumenten som talar mot diesel: Inköp, service? Hur är det med skatt, miljö, funktionalitet?

Vi använder bilen upp till 1000 mil/år ungefär. Egentligen är det vansinne att ha bil öht men det blir krånglig att frakta ungar till träningar etc utan speciellt vintertid när det blir för kallt för barnen att cykla till ex fotbollsträning. Vi väljer att betala för bekvämligheten. Sammanfattningsvis, många korta (5-10) km resor med enstaka långkörningar på helg/semester. När jag berättar detta säger förståsigpåarna "BENSIN" men det är inte nån som egentligen förklarar varför.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Partikelfiltret är väl en stor orsak, för att de skall fungera ordentligt måste de rensa sig själva då och då och för att göra de måste de upp i temperatur. Många korta körningar med kallstart betyder högre beläggning i filtret och i förlängningen verkstadsbesök. (Här finns en teknisk förklaring: http://www.kiacarclub.se/viewtopic.php?f=46&t=724&start=20#p5958)

Partikelfilterbyte är dyyyyrt, 15000-20000kr är inte ovanligt.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
> Vi använder bilen upp till 1000 mil/år ungefär.
> Egentligen är det vansinne att ha bil öht men
> det blir krånglig att frakta ungar till
> träningar etc utan speciellt vintertid när det
> blir för kallt för barnen att cykla till ex
> fotbollsträning. Vi väljer att betala för
> bekvämligheten. Sammanfattningsvis, många korta
> (5-10) km resor med enstaka långkörningar på
> helg/semester. När jag berättar detta säger
> förståsigpåarna "BENSIN" men det är inte nån
> som egentligen förklarar varför.

Dieselns fördelar är ju främst energisnålheten. Nackdelar är högre inköpspris och högre skatt. "Förr" kunde man räkna fram en break-even på mil där den högre inköpet/ kapitalkostnad/ värdeminskningen och skatt betalade sig med genom vinst i bränsleförbrukning och det brukade hamna på 1300-1500 mil för en typisk mellanklassdiesel. "Nu" kanske siffrorna ser annorlunda ut, men allmänt gäller att ju mer man kör desto mer talar för diesel. Man får räkna på varje bil helt enkelt.

En praktiskt fråga för dig är att dieseln tar mer tid på sig att bli varm (vanligt med dieseldriven extravärmare på dieslar) så om ni kör mycket korta resor kan det absolut vara ett argument för bensin.

Miljömässigt är dieseln visserligen lägre på C02 dvs ren relation till energiförbrukningen, men utsläppen av sotpartiklar och kväveoxider ligger skyhögt över de för bensin.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Att köpa en Passat/Kia eller liknande för att den fått 1 poäng mer än en V50 eller V70 i Teknikens Värld stora kombitest tycker jag är både landsförräderi och självbedrägeri. Vi kan inte bara leva på att ROTa och RUTa hos varandra - vi behöver och har bra produkter här från hemmaplan. Tyskar och fransmän tänker lite mer som jag medans vi gått på någon myt om att har jag bara en Audi (en dyr skoda) så är min personlighet komplett.

Så - då har jag retat upp halva happy. Ta det inte så hårt - jag står inte på barrikaderna för detta.

Hursom snart hämtar jag ut en ny V70 D2 MY2013 miljöbilsklassad. Efter att ha tröttnat på att leta begagnat i halva prisklassen där jag tycker att man får betala lite väl mycket med tanke på vad man får vände jag på resonemanget och insåg att man istället har ett bra andrahandsvärde om man köper helt nytt.

Det finns inga fria luncher men några av godbitarna är:

Skattefri fem år.
Fri hel o halvförsäkring i 3år, vid tecknande av serviceavtal.
0,45l/mil 140mil på en tank.

Nackdelen är att jag måste låna minst 50tkr och ligga med ett lån i tre år till drygt 6% men å andra sidan kan jag göra extramorteringar utan avgifter. Har för övrigt möjlighet att låna från Avanza till under 2% med en portfölj som direktavkastar 5-6%.

För i tiden när bilarna var enklare så hängde den tekniska och ekonomiska värdeminskning ihop på ett annat sätt. Idag med allt mer avancerad elektronik och komplexa system med tillhörande myndighetskrav så sker detta språngvis på ett annat sätt. Låt säga att du köpt en bil för 50K. Efter ett år pajar ABS-enheten. Den råkar gå på 15000:- att fixa. Nästa år igen är det katalysatorn a 8000:- och sedan hittar bilprovningen en massa felkoder i ditt OBD-uttag som du måste till verkstaden för.
Utan dessa system funkar bilen ändå men du kan inte få den genom besiktningen. Du kan med inte alltför mycket otur stå inför en ganska rejäl värdeminskning även på en halvgammal bil.
Spelreglerna är alltså lite annorlunda idag än för 15-20år sedan då det istället som regel handlade mindre kostsamma reparationer för att hålla liket flytande.

Ha en bra alla hjärtans dag!

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Guldfinger skrev:
> Hursom snart hämtar jag ut en ny V70 D2 MY2013
>
> 0,45l/mil 140mil på en tank.

Lustigt, jag ska hämta ut en V70 D4 idag, den drar också 0,45 l/mil.

...på papperet :)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
ipv6 skrev:
> Guldfinger skrev:
> -----
> > Hursom snart hämtar jag ut en ny V70 D2 MY2013
> >
> > 0,45l/mil 140mil på en tank.
>
> Lustigt, jag ska hämta ut en V70 D4 idag, den
> drar också 0,45 l/mil.
>
> ...på papperet :)

Kul! men med den motorn (D4:an) blir man gärna frestad till ett lite mer energislukande körsätt :)

Jag förväntar mig inte heller 0,45l/mil i praktiken men efter att ha provat en begagnad där jag nollade förbrukningen vid handlaren kom jag tillbaka med 0,52l/mil vilket jag tycker är bra siffror för en kort provkörning med allt vad det innebär.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Guldfinger skrev:
> Att köpa en Passat/Kia eller liknande för att
> den fått 1 poäng mer än en V50 eller V70 i
> Teknikens Värld stora kombitest tycker jag är
> både landsförräderi och självbedrägeri. Vi
> kan inte bara leva på att ROTa och RUTa hos
> varandra - vi behöver och har bra produkter här
> från hemmaplan. Tyskar och fransmän tänker lite
> mer som jag medans vi gått på någon myt om att
> har jag bara en Audi (en dyr skoda) så är min
> personlighet komplett.
>
Fast det ligger väl också en del i priset, Volvo är ju som bekannt inte ett märka som satsar på det billigare spektrumet av marknaden, samma pengar som du ger för en fullutrustad Kia för du inte så hyvelns mycket Volvo för.

Själv kör jag Toyota, Har gått från Rav4 til Avensis kombi, är supernöjd och kan konstatera att samma pengar hos Toyota ger mig mer än hos Volvo. Missförstå mig inte, Volvo är fina bilar, men för dyra för vad man får. Lite som med Audi, som endast är en glorifierad VW/Skoda.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Guldfinger skrev:

>
> Hursom snart hämtar jag ut en ny V70 D2 MY2013
> miljöbilsklassad. Efter att ha tröttnat på att
> leta begagnat i halva prisklassen där jag tycker
> att man får betala lite väl mycket med tanke på
> vad man får vände jag på resonemanget och
> insåg att man istället har ett bra
> andrahandsvärde om man köper helt nytt.
>

Ja, måste du tvunget köpa en överprisad Volvo så förstår jag att du tycker att du får lite för pengarna.

> För i tiden när bilarna var enklare så hängde
> den tekniska och ekonomiska värdeminskning ihop
> på ett annat sätt. Idag med allt mer avancerad
> elektronik och komplexa system med tillhörande
> myndighetskrav så sker detta språngvis på ett
> annat sätt. Låt säga att du köpt en bil för
> 50K. Efter ett år pajar ABS-enheten. Den råkar
> gå på 15000:- att fixa. Nästa år igen är det
> katalysatorn a 8000:- och sedan hittar
> bilprovningen en massa felkoder i ditt OBD-uttag
> som du måste till verkstaden för.
> Utan dessa system funkar bilen ändå men du kan
> inte få den genom besiktningen. Du kan med inte
> alltför mycket otur stå inför en ganska rejäl
> värdeminskning även på en halvgammal bil.

Din nya Volvo kostar ca 300.000 tippar jag på och du kommer förmodligen tappa halva värdet de tre första åren, http://www.blocket.se/hela_sverige/...ys=2009&me=21&cxpf=5&fu=2&l=0&ca=15&sp=1&w=3, om man sedan på de 150.000 som du slipper betala om du köper en tre år gammal bil räknar av värdeminskningen som du även har på en begagnad, (ca 50.000), 5-års skatt (10.000-15.000) och försäkring (10.000?), så har du fortfarande 70.000-80.000 tusen att reparera för, men att de exemplena ovan skulle hända på en bil som är 3-6 år gammal finner jag väldigt orimligt. Visst kanske du har något högre kostnader på en bil 3-6 år än 0-3 år, men det känns ändå som att du mest försöker rättfärdiga ditt köp av en ny bil... :-)

Tar du en begagnad bil som i ditt exempel ovan (för ca 50.000) skulle motsvarande lilla räkneövning ge ca 200.000 över för oväntade reparationer..... ex. http://www.blocket.se/goteborg/Peugeot_407_Sw_1_6_Hdi_man_kombi_glastak_44510069.htm

/CJ

[OT] Bilköp 100-140 kkr
cjmax skrev:

> men det känns ändå som att du mest försöker
> rättfärdiga ditt köp av en ny bil... :-)

/CJ

Visst är det så :-) Men faktum är att jag fick den för under 250K. Å andra sidan var den redan byggd och jag kunde bara välja mellan olika färger. En ett år gammal med några tusen mil på mätaren kostar lite över 200K så det valet var enkelt.

I dina, för övrig bra exempel, är ju de mjuka värdena nedan ej prissatta:

*standard och komforthöjning
*ökad säkerhet för familjen
*miljösamvetet
*nybilskänslan
*köra en bil man litar på och som inte ligger som en våt filt över ens tillvaro :)

Men man kan ju konstatera att det här med bilar engagerar de flesta :)

Senast ändrad:
[OT] Bilköp 100-140 kkr
Guldfinger skrev:
>
> I dina, för övrig bra exempel, är ju de mjuka
> värdena nedan ej prissatta:
>
> *standard och komforthöjning
> *ökad säkerhet för familjen
> *miljösamvetet
> *nybilskänslan
> *köra en bil man litar på och som inte ligger
> som en våt filt över ens tillvaro :)
>
> Men man kan ju konstatera att det här med bilar
> engagerar de flesta :)

Håller helt med, men när det gäller alla punkterna ovan förutom nybilskänslan så tror jag inte att din 2013 V70 ökar de mjuka värdena nämnvärt jämfört med en från låt säga 2009-2010 (som du borde kunna få för ca 150k)...

:-)

/CJ

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Om du har tur kan du hitta en Subaru Outback 2004-2008 för de pengarna. Gärna då med automatlåda.

Annars, att köpa en helt ny bil är faktiskt inte så dumt. Om man köper rätt bil dvs. ;)

[OT] Bilköp 100-140 kkr
CJ och Guldfinger ni sätter huvet på spiken båda två. Själv valde jag nybil senaste två köpen efter ett liv med diverse beggade bilar, stopp längs vägen och oväntade överraskningar i form av kostsamma reparationer. Men det är ett svårt val man gör och ett mentalt steg att köpa ny bil. Går man till handlaren och beställer precis den bil och utrustning man vill ha får man ju det också, men får acceptera att det kostar rejält extra. Hittar man däremot en lagerbil eller något bra erbjudande på en given spec matchar det milkostnaden för en begbil.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
Det är dyrt som f-n att ha bil. Vår bil är betald och förhållandevis snål men ändå kostar den, undantaget bränsle, ca 2500 / månad i skatt, försäkring och service inkl däck och reparationer. Då är alltså värdeminskningen inte medräknad. Kör ca 250 mil / månad. Det blir ungefär 25 kr / mil om jag stoppar in bränslet (diesel, ca 0.7 l / mil) exkl värdeminskning förutsatt att jag inte råkar ut för några stora reparationsbehov.

[OT] Bilköp 100-140 kkr
jomper skrev:
> Det är dyrt som f-n att ha bil. Vår bil är
> betald och förhållandevis snål men ändå
> kostar den, undantaget bränsle, ca 2500 / månad
> i skatt, försäkring och service inkl däck och
> reparationer. Då är alltså värdeminskningen
> inte medräknad. Kör ca 250 mil / månad. Det
> blir ungefär 25 kr / mil om jag stoppar in
> bränslet (diesel, ca 0.7 l / mil) exkl
> värdeminskning förutsatt att jag inte råkar ut
> för några stora reparationsbehov.

Min nya kostar drygt 3200kr/mån exclusive bränsle och däck men inkl skatt/förs/service. Baserat på 20% insatt och restvärde 0 om 7år. Det skall nog inte vara omöjligt att få tillbaka kontantinsatsen om 7år och då ta ställning till om man skall börja på ny kula eller rulla vidare.

För två tjänstemän med två barn är det absolut hanterbart även om förnuftet säger att det finns bättre deals.

Vi kör inte bil på daglig basis så det kommer bli en absurd milkostnad om man vill se det så. Å andra sidan kostar det ju ännu mer om kör de där milen extra för att få ner genomsnittliga milkostnaden.

Tillbaka
Topp