[OT] Billig bra kombi för cykeltransport

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Tror att Fürstenhoff i Huddinge är rätt bra som
> ÅF.

Furstenhoffarna e ena galningar, i varje fall en av dem. Var på en bandag (MC) på Gelleråsen arrangerad av en av dem, kommer aldrig att åka igen me honom...

De e samma snubbe som körde Sth-Uppsala på 17min på en MC (Ghostrider), intressant film men han har fasen inte nån respekt för varken sig själv eller medtrafikanterna!

Subaru är iofs helt schyssta.

Kollade på "Mera Motor" när de testade en Atos, den verkade ju säker. :S
Drar lite bensin iaf. En sprillans ny för ca 70k Men ska man åka till alperna bör man nog tänka om, endast 60(?) hk.

/Adam

Adam7125 skrev:
> Kollade på "Mera Motor" när de testade en Atos,
> den verkade ju säker. :S
> Drar lite bensin iaf. En sprillans ny för ca 70k
> Men ska man åka till alperna bör man nog tänka om,
> endast 60(?) hk.
>
>
>
>
> /Adam

Glöm Atos på stört, kolla min s.k recension av en dylik i en BMW E30 tråd.

jomper skrev:
> Outback är dessutom ganska liten i kupen. Legacy
> är större.
>

Men ändå inte stor... Det märks att det är en japansk bil, säten med få inställningsmöjligheter, plink-plonkande varningsljud för t.ex. bältespåminnelse, fläkt som inte klarar av att isa av bakrutorna när man åker fyra i den en kall vinterdag och väldans utsatta vindrutetorkare (dvs dom fryser vid snö och slask). Går dock superbt på vinterväg och är hyffsat kvick även i 165 hk-versionen. Och massor med utrustning...

// Andreas, som inte tycker det är optimalt att i bilbytartanksdagar köra både XC90 och BMW 525 -05. Inte ur en ekonomisk synvinkel iaf... ; )

kan bara instämma med vito. saab.

har själv en -97 A50. köpte den för 66 000 och är ruggit nöjd.
bagaget är mycket stort och utrustningen i bilen lämmnar inget att önska... skinn, acc, farthållare...

enda nackdelen är att det kostar skjortan att försäkra bilar med turbo.

Bilagor

• page3_a.jpg
    page3_a.jpg
    13 KB · Besök: 26
Vad tror/tycker ni om denna annons?

Saab 9000 -95 2,0i CDE 130HK SVENSKSÅLD
Mätarställning: 14100mil
Växellåda: Manuell
Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare, CD-stereo, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, LM-fälgar, Motorvärmare, Servostyrning, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - dubb, Yttertemperaturmätare, LM-FÄLGAR PÅ SOMMARHJULEN. INBYTT BIL SOM SÄLJES I BEFINTLIGT SKICK UTAN GARANTI PGA ETT LÅGT "FYND" PRIS .VI HAR GJORT ETT OLJEBYTE DEN 6/2-06 OCH GJORT EN VARUDEKLARATION PÅ BILEN .VINTERHJUL MED 7 MM BAK OCH 5 MM FRAM.AC OK KYLER NER TILL 9, 5 GRADER VILKET ÄR MKT BRA VINTERTID.BROMSKLOSSAR FRAM CA 200 MIL KVAR TILL BYTE SAMT ATT DET ÄR ETT LITET OLJESPILL FRÅN MOTOR VILKET ÄR HELT NORMALT FÖR MODELLEN SAMT FÖR EN 10 ÅR GAMMAL BIL.VILL MAN HA EN HELREKOND PÅ BILEN TILLKOMMER 2000 KR.VI KAN ÄVEN SÄLJA BILEN MED 1-MÅNADS GARANTI FÖR 39.000 KR REG NR PÅ BILEN FZE434

Säljes för 35' av bilfirma...

beone: Tummen ner, för att det där är en Saab 9000 sedan - inte halvkombin. Beteckning CD(E) betyder sedan, CC och CS(E) betyder halvkombi och det är de som har en baklucka som är stor som en finlandsfärja. :-)

Annars var det rätt ok bil, pris också.

/Leo

beone skrev:
> Vad tror/tycker ni om denna annons?
>
> Saab 9000 -95 2,0i CDE 130HK SVENSKSÅLD
> Mätarställning: 14100mil
> Växellåda: Manuell
> Info: ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag
> förare, CD-stereo, Elhissar fram och bak,
> Elspeglar, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås,
> Färddator, LM-fälgar, Motorvärmare, Servostyrning,
> Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - dubb,
> Yttertemperaturmätare, LM-FÄLGAR PÅ SOMMARHJULEN.
> INBYTT BIL SOM SÄLJES I BEFINTLIGT SKICK UTAN
> GARANTI PGA ETT LÅGT "FYND" PRIS .VI HAR GJORT ETT
> OLJEBYTE DEN 6/2-06 OCH GJORT EN VARUDEKLARATION
> PÅ BILEN .VINTERHJUL MED 7 MM BAK OCH 5 MM FRAM.AC
> OK KYLER NER TILL 9, 5 GRADER VILKET ÄR MKT BRA
> VINTERTID.BROMSKLOSSAR FRAM CA 200 MIL KVAR TILL
> BYTE SAMT ATT DET ÄR ETT LITET OLJESPILL FRÅN
> MOTOR VILKET ÄR HELT NORMALT FÖR MODELLEN SAMT FÖR
> EN 10 ÅR GAMMAL BIL.VILL MAN HA EN HELREKOND PÅ
> BILEN TILLKOMMER 2000 KR.VI KAN ÄVEN SÄLJA BILEN
> MED 1-MÅNADS GARANTI FÖR 39.000 KR REG NR PÅ BILEN
> FZE434
>
> Säljes för 35' av bilfirma...

25.000:- låter mer lagom.
Oljespillet låter oroande. Inte nomalt för en bil som har gått 14.000 mil.
Min bil är en -88 och har gått 15000mil . Inget oljespill där inte, så att bara säga att oljespill på en 10 år gamal bil skulle vara normalt är BS.

men går det att pruta så blir den ju intressant om det går att fixa läckaget i motorn.

ha det
Jan

Leo skrev:
> beone: Tummen ner, för att det där är en Saab 9000
> sedan - inte halvkombin. Beteckning CD(E) betyder
> sedan, CC och CS(E) betyder halvkombi och det är
> de som har en baklucka som är stor som en
> finlandsfärja. :-)
>
> Annars var det rätt ok bil, pris också.
>
> /Leo

Aha, hade int koll på beteckningarna...

Steelisreal: Jo, det där att de menar att oljespill är helt normalt borgar ju inte riktigt för nått gott (eller för att det skulle vara en seriös handlare)

Edit: Förresten hur är det med beteckningarna kring 9-5:an och finns det någon 9-5 modell (motor) man kan köpa utan att vara rädd för att motorn rasar?

Senast redigerad av en moderator:
Det är inte värt det att köpa så pass billiga bilar hos en handlare, det är större chans att du blir blåst då än om du köper av en privatperson. Köper du en bil av en privatperson får du en nyare eller en som gått mindre, för samma pengar. Håller med Steelisreal att 25000 låter mer lagom, att du dessutom måste betala extra för en rekond är ju ett tecken på att bilen inte är i något höjdar skick. En månads garanti är värt mindre än att du har med dig en kunnig person som tittar på en bil som du köper privat, saker som händer under första månaden går oftast att hitta på en bil om man är lite noggran när man tittar på den(vilket man alltid bör vara om man inte får bilen gratis). Saab 9000 brukar trycka ur sig olja i vevhusventilationen, om det är det felet är det ganska enkelt att fixa. Men det kan även vara andra saker som gör att det läcker olja, och är det något annat kan det bli dyrt om man måste lämna in bilen för reparation.

Att oljan geggar igen motorn är inte det enda som jag skulle vara orolig för om jag tittade på en Saab av senare årsmodell, en kompis hade en 9-5 Aero -03 som en kolv blev sönderbränd på. När motorn öppnades så såg mekanikern att kolvringarna var ditsatta med öppningarna i linje med varandra(från fabrik, motorn var tidigare oöppnad). Detta resulterar i att en lite väl stor mängd olja kommer in i förbränningsrummet, och förbränningen blir allt annat än optimal. Det var den fjärde bilen som han bytte kolvar på efter problem med att det blivit lite väl varmt för kolvarna.

Oljespill från motorn på 900/9000 brukar om inte jag minns helt fel betyda att någon glad mekaniker dragit åt oljepluggen för hårt och spräckt tråget. En kompis råkade ut för det vid service på märkesverkstad. Det blev dyrt - för verkstaden.. :)

Går dock att leva med eller laga med lite kemisk metall om man orkar. Det är svårt att få kemiska metallen att fästa på oljiga ytor..!

9000 CDE har aldrig varit särskilt populär och är därmed rätt svårsåld.

jomper skrev:
> Oljespill från motorn på 900/9000 brukar om inte
> jag minns helt fel betyda att någon glad mekaniker
> dragit åt oljepluggen för hårt och spräckt tråget.
> En kompis råkade ut för det vid service på
> märkesverkstad. Det blev dyrt - för verkstaden..
> :)
>
> Går dock att leva med eller laga med lite kemisk
> metall om man orkar. Det är svårt att få kemiska
> metallen att fästa på oljiga ytor..!
>
> 9000 CDE har aldrig varit särskilt populär och är
> därmed rätt svårsåld.

Det är nog inte det vanligaste felet, och dessutom mycket enkelt att upptäcka. Tittar man under en Saabmotor brukar det första man ser vara oljekladd som runnit på höger sida(om man står under i bilens färdriktning). Är det bara oljigt runt pluggen så är det ju där det läcker. Men man vet ju aldrig, det kan ju läcka på flera ställen samtidigt...

Saab 9000: Anmärkning på att motorn "läcker olja" hos bilprovningen är väldigt vanligt. Största anledningen på min bil, som inte drar olja men har synligt oljeläckage är oljefiltret. Det sitter snett och när man byter olja+filter så rinner det ur en hel del från oljefiltret rätt ner på högra sidan av motor+växellåda+hjulupphängning. Torkar alltid rent så gott det går efter oljebytena, men det finns kvar en hel del som bara går bort med motortvätt(vilket jag inte gjort på min bil sen -98 :-). Pluggen är lätt att se om den läcker, men oftast är det filtret som "runnit över" vid byte.
(åtminstone gäller detta 2.0i litersmotorn i de gamla modellerna, min är från -89)

Visst kan det vara andra orsaker också, kolla att inte vevhuspackningen gått. Olja vid kanten av topplocket avslöjar det.

/Leo

jomper skrev:
> Outback är dessutom ganska liten i kupen. Legacy
> är större.

Ehh... Outback är väk en tilltuffad Legacy (typ Volvo V70 och XC70) och de torde vara ganska identiska i storlek.
Menar du Forester? Den är ett nummer mindre och delar mycket teknik med Imprezan.

/Johan (som också har ett gott öga till Subaru)

Ja, jag har menat Forester hela tiden. Säger alltid fel.

Jag vill ha en Forester med 2-liters-turbon. Ser lagom bonnig ut men har ett jäkla klös redan original.

Enda nackdelarna jag hört med den är att den har högt vägljus och vindbrus när man kör i strax över svensk motorvägsfart och att bakre stötdämparna (nivåreglerade) behöver bytas rätt tidigt och kostar massor med pengar. I övrigt är den lite som ett kinderegg - en smygsuv och en impreza i ett!

beone skrev:

> De e samma snubbe som körde Sth-Uppsala på 17min
> på en MC (Ghostrider), intressant film men han har
> fasen inte nån respekt för varken sig själv eller
> medtrafikanterna!

http://www.streetracersonline.com/videos/gr1.php lever han forfarande? Om någon gör något han inte räknat med, typ går ut i vänsterfilen, är allt över för honom, och sannolikt även för någon helt oskyldig på väg till jobbet.

Sorry, det var visst Sth-Ua på 15 min..
Men han är fortfarande en galning! Undras när (inte om) han slutar i avgasröret på en Polo körd av en livrädd tant...

Per skrev:
> I allmänhet kan man väl säga att mercor är säkra,
> påfallande bekväma och välbyggda bilar. Ofta kan
> man få ut 50000 mil eller mer ur dem när de går
> som taxi. De motorstarka är roliga att köra. De
> svagare är väl just framför allt säkra och
> bekväma. Sköna att åka i.

50000 mil...störtlöjligt!
Min Volvo 245 transfer av årsmodell -78 hade gått 70000 mil när jag skänkte bort den till en bilentusiast med tid och möjlighet till den nödvändiga helrenoveringen. Det var härligt att se mätaren pasera 666666 km!
Det här är inte den jag ägde men det är samma modell.
78245t.jpg

Utan överdrift kan man nog få in 10-15 st cyklar och ändå ha fem bältade sittplatser kvar (man måste dock fälla det bakersta baksätet). Sätter man några takräcken efter varandra så blir det väl lika många till minst.

När jag jolleseglade körde vi en gång fyra stycken optimistjollar på taket och en inuti bilen. Då hade vi ändå fem bältade platser kvar...

mytomspunnen skrev:

> Utan överdrift kan man nog få in 10-15 st cyklar

- hmm, låter förskräckligt mycket även om man tänker sig att det är barncyklar?

Per skrev:
> - hmm, låter förskräckligt mycket även om man
> tänker sig att det är barncyklar?

Tja, jag menar inte att de skulle sitta ihop helt. Man måste nog sänka sadelstolparna och förmodligebn plocka av några framhjul.
Men bagageutrymmet är som på en vanlig 245:a fast mer än dubbelt så långt...

Per skrev:
> mytomspunnen skrev:
>
> > Utan överdrift kan man nog få in 10-15 st
> cyklar
>
> - hmm, låter förskräckligt mycket även om man
> tänker sig att det är barncyklar?

Tänk så här:
040522%201633%20IMG_4921%20Leo%20visar%20att%20tre%20cyklar%20i%20en%20Saab%20funkar.jpg

fast gånger fyra. Två gånger i bredd och två gånger i längd. Det skulle bli tolv cyklar.
Varför man nu skulle vilja frakta tolv cyklar till fem sittplatser har t.o.m. jag svårt att förstå:)
Fast OK, lite trångt kanske det skulle bli, 8-10 inuti bilen är kanske mer realistiskt, men mycket kan man lasta.
För att ge ett exempel så åkte jag och sju polare upp till sälen en vinter i den bilen. Åtta personer (alla på bältade sittplatser) och åtta personers skid/bräd-utrustningar + mat + kläder + mycket drickbart. Det är också fruktansvärt mycket last för en personbil (men i ärlighetens namn hade vi takbox som rymde några par skidor då).

jomper skrev:
> Ja, jag har menat Forester hela tiden. Säger
> alltid fel.
>
> Jag vill ha en Forester med 2-liters-turbon. Ser
> lagom bonnig ut men har ett jäkla klös redan
> original.
>
> Enda nackdelarna jag hört med den är att den har
> högt vägljus och vindbrus när man kör i strax över
> svensk motorvägsfart och att bakre stötdämparna
> (nivåreglerade) behöver bytas rätt tidigt och
> kostar massor med pengar. I övrigt är den lite som
> ett kinderegg - en smygsuv och en impreza i ett!

Oj vad jag håller med! Eller som Subaru själva skriver på sin webbplats: "Stora terrängbilar i stora städer och på breda landsvägar är ganska fånigt. De som kan något om framkomlighet och dåliga vägar väljer hellre Subaru Forester".

0-100 på 5,9 i en bil som ser ut som en riktigt trist mes-shopping-blä-SUV - kan det bli mer rätt?

Låter som en beggad Subaru Forester 2.0 turbo kombi inte skulle vara ett så dåligt köp då. :-) Dessutom har man då bytt ut dom sunkiga bakdämparna förhoppningsvis. På bytbil.com får man 19 träffar på Forester kombi mellan 100-200kkr.

/Leo

Drar den verkligen så lite.
Körde en turbo forester till alperna häromåret.
Slutade med att vi höll 80 för att spara bränsle pengar.
Det var som en malström i tanken, i motorvägs fart: (120) ca 15l/100km med takbox.

perzzon skrev:

> Det var som en malström i tanken, i motorvägs
> fart: (120) ca 15l/100km med takbox.

Det låter förskräckligt. Antar att en liten motor får jobba som sjutton, springa benen av sig höll jag på att skriva, för att alls hänga med, o då rinner soppan iväg.

Vår skåpmerca drar under litern, ca 0,91, vid lugn motorvägskörning i 120-150. Snurrar i strax under 2000 r/m vid 120. Vid högre farter än 150 drar den över litern, men inte nödvändigtvis över 1.1, om man kör lugnt och använder råstyrkan vid omkörningar (460 nm fr 2400 r/m) o låter bli kickdowns.

Vad tros om denna då?

Nissan Primera Kombi -99
Röd, A/C, CD, drag, sommar/vinterdäck (nyare)
9000 mil
50 000:- (går nog att pruta, annonsen har vart ute ett tag)

Såg den här bedömningen om bilen "Nissan Primera är prisvärd - under förutsättning att rosten inte fått fotfäste." Annars vet jag int mycket om modellen...

Per skrev:
> Vår skåpmerca drar under litern, ca 0,91, vid lugn
> motorvägskörning i 120-150. Snurrar i strax under
> 2000 r/m vid 120. Vid högre farter än 150 drar den
> över litern, men inte nödvändigtvis över 1.1, om
> man kör lugnt och använder råstyrkan vid
> omkörningar (460 nm fr 2400 r/m) o låter bli
> kickdowns.

Ingen dålig 5-liters v8 som är så diskret i bensinförbrukning. Hade ett tag hand om en BMW 12:a med samma slagvolym och hade väldiga problem att nånsin få den under 1,5 per mil ;) Min gamla Volvo T5 vill nog ha 1,2 om man inte kör med ägg under pedalen - och varför skulle man göra det när det är så kul att gasa? Några extra decilitrar per mil är värda varenda öre i rolighet. Trots detta vore det nog klokt om man begränsade effekter hos persombilar med lagstiftning. För allas bästa är det suboptimalt med ett evigt stegrande behov av effektstarkare bilar som ju blir följden.

Orv skrev:
> Ingen dålig 5-liters v8 som är så diskret i
> bensinförbrukning.

Enligt specifikationerna ska den dra 8,4 på landsväg, 11,6 i blandat och 17,3 i stadstraffik. I Sverige har vi fått ner den strax under 9, typ 8.8 el 8,9 liter milen men hittills inte till 8.4. Det hänger naturligtvis mkt på hur man kör. Som långfärdsvagn är den helskön. Däremot drar den mkt när motorn är riktigt kall. Första kilometern slurpar den nu på vintern i sig mängder, 4 l milen eller så första kilometern.

Om jag förstått saken rätt ska den nya v8 som mercedes kom med i början av hösten ha ännu bättre siffror, dra mindre bensin och ända leverera mer effekt.

> Trots detta
> vore det nog klokt om man begränsade effekter hos
> persombilar med lagstiftning. För allas bästa är
> det suboptimalt med ett evigt stegrande behov av
> effektstarkare bilar som ju blir följden.

Vet inte det. En effektstark bil är säkrare vid omkörning, f ö märker man inte så mycket av det. Jag begriper f ö ingeting av svensk trafikpolitik. Claes Tingvall vägverkets trafiksäkerhetsdirektör har tydligen åkt fast fyra gånger för fortkörning och blivit av med körkortet två gånger p g a att han inte följt sina egna hastighetsgränser. Det är som om de hade hittat påven på bordell med brallorna nere. Å ändå sitter han kvar, Tingvall alltså.

Så vad tycks om dessa racerobjekt ;)?!

Nissan Primera Kombi -99, 2.0i
Röd, A/C, CD, drag, sommar/vinterdäck (nyare)
9000 mil
50 000:- (går nog att pruta, annonsen har vart ute ett tag)

eller:
renault megane kombi -00, 11500mil, 1.6i
* drag
* s-v däck
*s-bok ny bytt k-rem
52 000:-

"Nissan Primera är prisvärd - under förutsättning att rosten inte fått fotfäste." "Renault Megane har bra rostskydd men är lite trist..." Annars vet jag int mycket om modellerna.

mytomspunnen skrev:

> Min Volvo 245 transfer av årsmodell -78 hade ...

Så det VAR du och oxr som gav huvudinspirationen till Anders & Måns altså?

oxr o mytis
anders_mans.jpg

+

Volvo 245 Transfer (mytis eller måns?)
245-818_zij.jpg

+

'Räcka ut armarna'-gesten som mytis gör på sin "på jobbet"-bilden!!
041219.jpg

:D

Sluta bara prata vectra. Jag köpte ju för sjutton en astra i tisdags skulle de vara någe fel på dom kanske? Hoppas att jag skaffat en bra cykelbil. Har haft en golf i många herrans år och den går ju som bara den. dubbelt så stor inuti somutanpå. perfekt om man är två till tävlingarna. Visst måste man ta av hjulen men va fan, det är väl inga problem heller. Kan ni cykla kan ni väl plocka av hjulen???

Säljer golfen nu på blocket förresten om det är någon som är intresserad. Ja cyklist altså. Andra intressenter blockerar redan min mail men det vore ju kul att få se den på tävlingarna även i sommar.

ch skrev:
> mytomspunnen skrev:
>
> > Min Volvo 245 transfer av årsmodell -78 hade
> ...
>
>
> Så det VAR du och oxr som gav huvudinspirationen
> till Anders & Måns altså?
>
> oxr o mytis
> http://www.mats-andersson.se/bilder/blogg/anders_m
> ans.jpg
>
> +
>
> Volvo 245 Transfer (mytis eller måns?)
> http://www.volvo200.org/modellen/245-818_zij.jpg
>
> +
>
> 'Räcka ut armarna'-gesten som mytis gör på sin "på
> jobbet"-bilden!!
> http://www.swepett.pp.se/moveabletype/archives/bil
> der/041219.jpg
>
> :D

HA HA HA HA HA HA HA! Shit vad många rätt!
Jag är en trendsetter helt enkelt, alltid ett par år före min tid men aldrig helt rätt i nuet:P

Köpte mig en SAAB 9000 A50 -97 idag för lite mer än 50 papp.
9009935919.jpg

Kostar nästan gratis att driva och äga så det är väl OK?

Blir riktigt pigg med Maptun steg 3 på ca 270 hk och 400 nm.

Tillbaka
Topp