[OT] Billigt mesh-system + Chromecast ultra?

Snuten

Aktiv medlem
Mitt hemnätverk suger och den gamla chromecasten laggar, så jag tänkte göra en enkel uppdatering med följande nätverksprodukter:

Bor i ett 1,5 plans stenhus med källare. Bjälklaget till källaren är betong medan det till övre planet är av trä. Har en korkad TV som står ganska nära bredbandsingången (ca 3-4 meter) och streamar gärna Svt play, TV 4 play samt SF Anytime till den med chromecast. Har även en Wifi-högtalare som jag kör Spotify på. Styr den via mobilen. Annars är det mobila enheter som behöver försörjas med någorlunda OK wifi helst i hela huset, men framförallt på bottenplan (samma plan som bredbandskabeln kommer in). Har 100/100 kabel nu.

Kan detta bli bra?
Snälla, bli helst inte för tekniska med förkortningar och fikonspråk, mina nätverkskunskaper är högst begränsade.

moros

Aktiv medlem
Har alltid varit skeptisk mot mesh men tröttnade på mitt dåliga wifi på ovanvåningen och i trädgården. Hade till slut ett härke av olika accespunkter och ändå medioker prestanda. Så jag var tvungen att fixa något, framförallt när man inte ens kunde köra ett teams-samtal på ovanvåningen. 1.5-plans stenhus med sandfyllt träbjälklag från 1920. Använder endast chromecast för allt tv och filmtittande, har inte ens vanlig antenn längre. Musiken körs på Sonos (som kör på wifi), kör även Google home samt dlinks kameror också på wifi.

Har alltid varit sån som vill sätta upp och konfa saker själv, men i brist på ork och tid att göra något så köpte jag på chans ett TP Link Deco M5 på kampanj på Elgiganten. Kör det bara out of the box, egentligen med sämsta möjliga förutsättningar. Routern (punkt 1, trådad) i källaren. Punkt 2 trådlöst i vardagsrummet på bottenvåningen och punkt 3 trådlöst på ovanvåning. Får ut nästan max på linan, 100mbit på ovanvåningen som då meshar mot vardagsrummet. 15 minuters jobb.

Allt som allt så är jag väldigt nöjd med TP links mesh, framför allt för de pengarna. Enkel setup och ganska bra app.

Men, nu skall man vara krass och säga att börjar man streama tungt på någon punkt, så kommer övrig prestanda lida eftersom man inte har en dedikerad back-haul på de billiga näten. Men med bara mig och min dotter i hushållet så är det inga problem. Spelande med dålig ping kan också vara ett problem

Eventuellt så kör jag en kabel (som redan finns, men behöver en ny switch) till punkten i vardagsrummet så får man bort lite flaskhals.

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Beställ nya Chromecasten med fjärr från utlandet istället. Då får du full Android-tv. Kommer inte förräns till sommaren i Sverige.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag började titta på mesh.
IT killen på jobbet föreslog något sånt här istället:
Jag tänkte att det kan vara vettigt med en per våningsplan. Det slutade med att jag satte upp en i nocken, den klarar hela kåken, funkar t.om. utomhus även om bara ett par meter från husväggen.

Då köpte jag inte ens LR versionen (Long range)
Jag har dock trähus.

Det är värt besväret att dra en kabel till varje våningsplan till en Ubiquiti AP (trådlös Access Punkt) om så krävs. Grejerna är stabila nog att användas i kontrorsmiljö, jag tror jag har fått starta om den manuellt efter ett åsknedslag på 5 år, annars har den bara funkat.

Vi är en familj på 4 och allt som oftast streamar 2-4 av oss på kvällarna, det bara funkar.

Valhalla_

Aktiv medlem
Jag har tp-link deco meshsystemet du länkar till och är skitnöjd. Har två våningar och källare, så en enhet på varje våning. Var extremt enkelt att sätta upp och täckningen är jättebra. Snabbt och stabilt nätverk i varenda vrå av huset. Så var det aldrig innan, inte ens med dyr router med massor av antenner..

Snuten

Aktiv medlem
Jag började titta på mesh.
IT killen på jobbet föreslog något sånt här istället:
Jag tänkte att det kan vara vettigt med en per våningsplan. Det slutade med att jag satte upp en i nocken, den klarar hela kåken, funkar t.om. utomhus även om bara ett par meter från husväggen.

Då köpte jag inte ens LR versionen (Long range)
Jag har dock trähus.

Det är värt besväret att dra en kabel till varje våningsplan till en Ubiquiti AP (trådlös Access Punkt) om så krävs. Grejerna är stabila nog att användas i kontrorsmiljö, jag tror jag har fått starta om den manuellt efter ett åsknedslag på 5 år, annars har den bara funkat.

Vi är en familj på 4 och allt som oftast streamar 2-4 av oss på kvällarna, det bara funkar.
Hmm, undrar om det är typ en sådan jag har liggande?! Fick en då man bytte utrustning på jobbet. Har inte orkat ta reda på hur den kopplas in. Kanske borde undersöka. Kallas till vardags just "trådlös accespunkt" av IT-människan.

jonte987

Aktiv medlem
Tjena!

Beställ nya Chromecasten med fjärr från utlandet istället. Då får du full Android-tv. Kommer inte förräns till sommaren i Sverige.
Där ser man. Det hade jag missat. Verkar riktigt prisvärt. Behovet finns. Smart tv gen 1 & 2 börjar bli risiga och det var ju aldrig så smart att ha det integrerat i skärmen.

Bengt-re

Aktiv medlem
Folk som kör mesh är onda och sätts upp på targetlist för att hackas. Värre slöseri på frekvensutrymme har aldrig skådats. Gör rätt istället.

Snuten

Aktiv medlem
Jag har tp-link deco meshsystemet du länkar till och är skitnöjd. Har två våningar och källare, så en enhet på varje våning. Var extremt enkelt att sätta upp och täckningen är jättebra. Snabbt och stabilt nätverk i varenda vrå av huset. Så var det aldrig innan, inte ens med dyr router med massor av antenner..
Fast det är ju lite synd att de här mesh-prylarna inte har femtielva fräcka antenner. Det skulle ha imponerat på grabbens kompisar. Lite gamingdatorestetik, typ...

erolwi

Aktiv medlem
Köpte ett Asus ZenWiFi AC, mest baserat på att TP skulle ha betalt för antivirus. Sen tror jag TP ändrat det?

Har två enheter, står dåligt placerade i källaren i mitt enplanshus på 130 kvadrat men med tråd för backbone. Har 100 mbit bredband, 98 mbit i hela huse och har över 90 mbit på hela tomten förutom bakom garaget där har jag ”bara” typ 10.

Snuten

Aktiv medlem
Köpte TP Link Deco M4 AC1200 och jävlar vad det gick jämfört med gamla skruttroutern. Dock märkte jag att enheterna har svårt för att släppa och byta uppkopplingspunkt när jag rör mig i huset.

Fast det STORA problemet är instabiliteten. Skulle önska att jag Googlat ett varv till innan jag köpte. Då hade jag kanske hittat det jag har hittat nu, nämligen att flera har liknande problem. Nätet slöar och tappar uppkoppling helt efter ett tag. Ideliga omstarter är det enda som verkar hjälpa, tillfälligt.

Ser inte fram emot att bråka med Media Markts returabdelning. Vi inte ha kvar skiten.

Juhlin

Aktiv medlem
Ursäkta om detta blir trådkapning, men det är delvis relevant för någon som tittar på mesh.

Jag är som nämnt tidigare mycket nöjd med Ubiquitis accesspunkter, men jag har läst lite på ang mesh bara för att jag är nyfiken.

Kan någon med nätverkskompetens förklara varför man köper ett mesh system för flera tusen och sedan kopplar in kabel på dem och kallar det backbone? Är det bara smart marknadsföring?

Bengt-re

Aktiv medlem
Ursäkta om detta blir trådkapning, men det är delvis relevant för någon som tittar på mesh.

Jag är som nämnt tidigare mycket nöjd med Ubiquitis accesspunkter, men jag har läst lite på ang mesh bara för att jag är nyfiken.

Kan någon med nätverkskompetens förklara varför man köper ett mesh system för flera tusen och sedan kopplar in kabel på dem och kallar det backbone? Är det bara smart marknadsföring?
Ja. Puckade kunder köper det... fast ännu mer puckat med trådlöst backbone.... extremt fånigt att fylla dubbla frekvensutrymmet för sitt data. Borde vara förbjudet med spöstraff som konekvens.

Juhlin

Aktiv medlem
Ja. Puckade kunder köper det... fast ännu mer puckat med trådlöst backbone.... extremt fånigt att fylla dubbla frekvensutrymmet för sitt data. Borde vara förbjudet med spöstraff som konekvens.
Jo, instämmer.
Det var det jag misstänkte.

Ändrar position från neutral inställning till aktiv motståndare av mesh. När det gäller wifi åtminstone.

jonte987

Aktiv medlem
Vad heter det om man ska ha multipla ap for hemmabruk då?
Att det blir halva through put på repeaters kan man nog inte skylla marknadsföring för. Det har nog sin plats

Sen drivs väl hela marknaden av folk som köper allsköns skit istället för att byta routern de fick gratis av Telia for 5 år sen.

toshiba

Aktiv medlem
Google Wifi är smidigt om man vill ha mesh utan meck. Funkar även bra med nya Chromecast med Google TV (kommer den verkligen inte innan sommaren till Sverige?) Jag har varit nöjd med Chromecast Ultra och köra allt via telefon, men det är smidigt med fjärr när man har besök etc.

maRRtin

Medlem
Fast det var ändå det smidigaste sättet för mig att få nätverk ner till källaren samt ut till garaget. Utan att behöver borra och gräva en massa.

Så trådlös backbone får 5 av 5 möjliga spöstraff av mig.

uandt

Aktiv medlem
Det smidigaste i det läget är väl ändå att köra homeplug? Jag hade daligt nät hemma när jag körde ap´s över homeplug. Sen bytte jag till mesh och då blev det uselt. Sen drog jag sladdar och köpte Unifi prylar och då blev det bra.

Snuten

Aktiv medlem
Testade snabbt nu imorse att köra med endast en TP-link enhet (3 st följde med i paketet). Gick snabbt som tusan. 15 min senare hade hastigheten halverats. Hade jag haft tid att testa vidare ett par timmar gissar jag att hastigheten skulle ha minskat än mer och att enheterna efter ett tag även hade börjat tappa uppkopplingen helt. Detta hände nämligen tidigare och verkar vara ngt av ett standardfel.

maRRtin

Medlem
Det smidigaste i det läget är väl ändå att köra homeplug? Jag hade daligt nät hemma när jag körde ap´s över homeplug. Sen bytte jag till mesh och då blev det uselt. Sen drog jag sladdar och köpte Unifi prylar och då blev det bra.
Jag körde med det innan, men det funkade svindåligt, man måste dessutom hitta samma fas att koppla in dom på för bästa resultat. Sen när jag installerade solceller så slutade det funka helt. Då blev Google WiFi räddningen.

perzzon

Aktiv medlem
Jag har kört olika kvalitets-routers, homeplug för att sprida ut APs osv men inget av dem lyckas lika bra som Google mesh. Your milage may vary

Senast ändrad:

perzzon

Aktiv medlem
Hade förresten inte haft något alls emot att köra Googles puckar fast med trådat backbone! Deras admin system slår det mesta jag sett och om man kan slippa wifi backbone är väl det kalasbra.

Se till att du kör din ChromeCast på nätverkskabel. Ska ett Meshnätverk funka bra ska alla noder vara trådade, kör själv några Asus routrar och en Lyra i Mesh trådat här hemma för att utöka räckvidd, allt från laddbox på garagevägg till ungarnas mobiler och Chromecasts funkar bra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kör man alla accesspunkter trådat blir det väl per definition inget meshnätverk längre? Det är dock alltid rätt lösning :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nej det är ju ofta lite bökigt. Olika hus har olika förutsättningar också, gamla trähus är bra för wifi. Hade en router i mitten av huset när jag bodde i trähus och den täckte hela huset inkl källare och en bra bit ut i trädgården.

Nu är det betong och isolerglas, tre accesspunkter täcker 140 kvm. Borde sätta en AP ute också, har en ligger men har inte orkat ta tag i det.

jonte987

Aktiv medlem
Kör man alla accesspunkter trådat blir det väl per definition inget meshnätverk längre? Det är dock alltid rätt lösning :-)
Ja, det var det jag var ute efter.
Tekniskt är det säkert så. Hur det namnges mot konsument är kanske en annan sak.

Loggade precis på min asus och där har vi
  1. AiMesh Router in AP mode
  2. AiMesh Node
I det första läget är det möjligen inget riktigt Mesh utan det som kvarstår är seamless hanteringen av multipla AP (etc). Minns inte en vad det brukar kallas på företagsnät. Blir väl smidigt att kalla det trådat mesh mot konsument kanske.

Ingen aning.

EDIT. Jag har trådat från router i källaren upp på vinden och ner i rör i väggen. På en del ställen har jag bytt telefonkabel mot cat.

jerkan

Medlem
Ja, det var det jag var ute efter.
Tekniskt är det säkert så. Hur det namnges mot konsument är kanske en annan sak.

Loggade precis på min asus och där har vi
  1. AiMesh Router in AP mode
  2. AiMesh Node
I det första läget är det möjligen inget riktigt Mesh utan det som kvarstår är seamless hanteringen av multipla AP (etc). Minns inte en vad det brukar kallas på företagsnät. Blir väl smidigt att kalla det trådat mesh mot konsument kanske.

Ingen aning.

EDIT. Jag har trådat från router i källaren upp på vinden och ner i rör i väggen. På en del ställen har jag bytt telefonkabel mot cat.
Jag kör Asus mesh hemma med Lyra trio. Funkar väl hyffsat. Köpte ett tvåpack Lyra trio , en av dem funkade aldrig, nätet dog efter en dag. Men den andra rullar på.
Behövs en hård omstart varannan vecka eller så.

BuTTuS

Aktiv medlem
Nej det är ju ofta lite bökigt. Olika hus har olika förutsättningar också, gamla trähus är bra för wifi. Hade en router i mitten av huset när jag bodde i trähus och den täckte hela huset inkl källare och en bra bit ut i trädgården.
Ja trähus is da shit, min router (asus 86 nånting) täcker båda våningar, källare och trädgård utan problem, sen trådade switchar i TV-bänkar osv, för chromecast, apple TVs, spelkonsoller etc.
Eligt mig är trådlöst bara en nödlösning dit man absolut inte klarar att dra kabel...

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Är rätt nöjd att min nya kåk har nätverksuttag i alla rum förutom badrummen. (Lite osäker där, kan nog fan sitta i badrummen också) En bra wifi router för att kunna koppla upp mobiler, surfplattor och laptops är allt som behövs. Stationära datorer, tv-spel, Chromecast m.m. via tråd.

jonte987

Aktiv medlem
Ja trähus is da shit, min router (asus 86 nånting) täcker båda våningar, källare och trädgård utan problem, sen trådade switchar i TV-bänkar osv, för chromecast, apple TVs, spelkonsoller etc.
Eligt mig är trådlöst bara en nödlösning dit man absolut inte klarar att dra kabel...
Ja, så ser jag det också men en modern high end router funkar ändå rätt bra jämfört med hur det var när jag skaffade mig den uppfattningen. Iofs belastas wifi bara av mobila enheter nu.

Vi har lite dålig täckning i trädgården men det skulle räcka att separera ap från router för bättre placering av ap.

BuTTuS

Aktiv medlem
Ja, så ser jag det också men en modern high end router funkar ändå rätt bra jämfört med hur det var när jag skaffade mig den uppfattningen. Iofs belastas wifi bara av mobila enheter nu.

Vi har lite dålig täckning i trädgården men det skulle räcka att separera ap från router för bättre placering av ap.
Jag kommer upp i närmare 500Mbit/s på mitt wifi, dvs det är fibern som är gränsen, det hade jag nog inte gjort med flera accesspunkter eller mesh, eller har jag fel?

jonte987

Aktiv medlem
Jag kommer upp i närmare 500Mbit/s på mitt wifi, dvs det är fibern som är gränsen, det hade jag nog inte gjort med flera accesspunkter eller mesh, eller har jag fel?
Trådade access punkter borde väl funka om man står stilla? Jag vet inte och funkar det inte 100% så har jag inte behovet personligen.
Illa nog att jag måste starta om routern 5-10ggr om året. Den börjar bli gammal kanske.

maRRtin

Medlem
Omkring 500 Mbit bör inte vara några problem.

"Nest did well in this test -- and better than any other Wi-Fi 5 mesh router we've tested to date. With top measured speeds of 612Mbps, the standalone Nest Wifi Router wasn't quite as fast at the Netgear Orbi AC1200 router was at close range, but it was noticeably faster in the medium- and long-range tests. That gave it a faster overall average across all three distances that we tested. "

"The router’s maximum throughput occurred five feet from the Nest base unit with the ability to move 653.2Mbps.
...
At 100-feet, the Nest regained the advantage with 394.0Mbps available versus 315.5Mbps for the Orbi RBK50 system.
...
It blew away the 2019 Eero in our wall penetration testing, where the signal has to travel through three walls and 40-feet of heavy-duty construction. While the Nest delivered 400.6Mbps, the Eero could only muster 84Mbps, less than one-quarter the throughput.
...
The Nest excelled on our mesh system test with a satellite unit 50-feet from the host router. It was able to transmit 480.1Mbps."

Senast ändrad:

NON

Aktiv medlem
Deco M9 plus har vi och är sjukt nöjda. Jämfört med homeplug, repeaters och allt mög vi provat så funkar meshnätet överlägset bra för en familj med två speldatorer, xbox, smarttv, mobiler, surfplattor mm som är ständigt uppkopplade.

perzzon

Aktiv medlem
Ultran har en väggplugg som har ethernetuttag.
Tror att det finns nån liknande, eller samma, att köpa till de enklare också.

toshiba

Aktiv medlem
Definitionen på mesh har inget att göra med huruvida man använder dubbla wifi-kanaler eller trådat nät. Mesh betyder att man har multipla noder i ett nät som dynamiskt samarbetar för att ge bästa täckning. Den stora skillnaden mellan ett modernt Mesh-nät och bara ha flera accesspunkter är att de kommunicerar med varandra och skickar över dig till en annan accesspunkt beroende på last och signalstyrka. Med bara multipla accesspunkter sitter du kvar på samma AP ända tills din dator tappar täckningen, först då hamnar du på en närmare AP. Jag kör självklart med trådat Google wifi eftersom jag har ethernet i huset.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer