[OT] Billigt mesh-system + Chromecast ultra?

Så om jag inte orkar dra kabel till swiftgaraget (betongväggar i källaren) så funkar trådlös mesh helt ok? Har en unifi accesspunkt på boendeplanet och signalstyrkan i garaget är ok, men inte mer..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Du kan köra en till unifi-ap av rätt modell som har stöd för wireless uplink.

skier

Aktiv medlem
Jag köpte tp-link deco p9 i somras, funkade fint första månaden (1,5 plans hus + garage) men sen fick jag problem med att den tappade internetuppkopplingen (inte nätverksuppkopplingen) och hittade inte tillbaka utan omstart.

Jag gav upp till slut och kopplade ur 2 av 3 noder så jag bara har en (som en vanlig router) och nu funkar det stabilt. Tydligen ett känt fel på den modellen att den tar död på sig själv genom att använda bandbredden till backbone :( och tp-link släpper ingen uppdatering... rekommenderas inte!

Juhlin

Aktiv medlem
Problemen jag tolkar många upplever beror snarare på att det rör sig om konsumentprodukter där tillverkarna i högre grad nöjer sig med en buggig mjukvara, vilket egentligen gör frågan om mesh eller inte lite fånig, äpplen och apelsiner. Det finns bra och dåliga accesspunkter och det finns bra och dåliga mesh system.

Marknadsföringen basunerar ut att man löser buggiga kombilösningar med ett modernt mesh system, som av en händelse råkar kosta fyra gånger mer än en duglig kombirouter.

Det som ytterligare komplicerar valet av lösning är att det går 7 skräpprodukter för vare 3 bra produkter i samma prisklass.

En sak är tydlig, köper man ett mesh och ansluter noderna med kabel så har man blivit lurad av marknadsföring och köpt fel produkt, vilket inte behöver innebära att den är dålig, man har bara betalt för något man inte använder.

Ett säkert kort som inte är billigare men minst lika bra som mesh (konservativt uttryckt) är att bygga upp en robust nätverksinfrastruktur, det vill säga:
En router (som är bara trådad router och inget annat) med separat switch och separata accesspunkter.

Det kommer att kräva lite mer arbete att få allt på plats initialt men man får igen tiden i längden.

Naturligtvis finns det även här minor att gå på, varför jag rekommenderar Ubiquitis produkter som riktar sig till "avancerade" användare och mindre företag, delvis av egen erfarenhet men även då jag från flera kompetenta källor fått samma rekommendationer. Låt er heller inte skrämmas av "avancerade användare", grejerna är enklare att konfigurera än en 1000:- Asus kombirouter och har en riktig support som man kan ringa eller maila som faktiskt ägnar sig åt att lösa ens problem och inte läser innantill från ett papper.

Ur ett hållbarhetsperspektiv eller om man är rädd om sin egen tid eller pengar kan jag inte förstå varför man skulle välja ett mesh system för wifi.

Mesh är för millennials, det finns inga genvägar, det ska vara Dolby Pro logic.

ujja

Medlem
Jag hade också funderat på mesh för huset men pratade med en nättekniker på jobbet som avrådde mig. Det slutade med en enkel Ubiquiti EdgeRouter (trådad) och en Ubiquiti accesspunkt. Jag var rätt säker på att jag skulle behöva två accesspunkter men jag behövde bara sätta upp en. Täckningen är bra och det är superstabilt.

Juhlin

Aktiv medlem
Jag hade också funderat på mesh för huset men pratade med en nättekniker på jobbet som avrådde mig. Det slutade med en enkel Ubiquiti EdgeRouter (trådad) och en Ubiquiti accesspunkt. Jag var rätt säker på att jag skulle behöva två accesspunkter men jag behövde bara sätta upp en. Täckningen är bra och det är superstabilt.
Samma här, om det är något jag skulle göra annorlunda så skulle jag byta Edgeroutern mot den de kallar USG, den har en del fiffig övervakning osv när den paras ihop med andra UniFi prylar.
Men det är svårt att motivera mig till att byta ut något som fungerar så stabilt bara för att få lite fin grafik att titta på.
Det är verkligen en set and forget lösning.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Men det är svårt att motivera mig till att byta ut något som fungerar så stabilt bara för att få lite fin grafik att titta på.
Yes! Jag har kört min Edgerouter sen 2014 som sagt. Visst vore det skoj att köra USG för att få lite gröna bollar i controllern, men.. Dessutom så har USG i rimlig prisklass för hushållsbruk klart sämre prestanda.

Kör en Edgerouter POE med tre AC Lite, varav två har en POE-driven ER-X konfad som switch "på vägen" för att få lite uttag i anslutning till vägguttaget som AP:n matas av, för att koppla in typ skrivare, tv och lite annat smått och gott.

Snuten

Aktiv medlem
Har nu lämnat rillbaka mitt TP-Link meshssystemet på Media Markt. Inget knussel förutom två andra kunder som försökte tränga sig i reklamationskön. Tack för det Media Markt! Otippat.

Blir nog en ny router med lite flera antenner :) Får se vad som dyker upp.

desmo

Aktiv medlem
Eftersom it-kompetensen finns här i tråden passar jag på att fråga.
Vi har flyttat in i hus utan fiber. Som en snabb lösning har vi använt en överbliven telefon för internetdelning i vardagsrummet. Det funkar ok. Vi kör lite play-tv, lite youtube... klart om alla enheter streamar samtidigt att det inte räcker. Att installera fiber just nu är inte aktuellt.
Men nu skulle jag behöva få ner internet i källaren på huset (70-talshus i tegel med träbjälklag). Hur ska jag gå till väga på smartast sätt? Jag har ingen förberedd kabelväg mellan vardagsrum/övervåning och källare.
Router med inbyggt 4g-modem och starkare antenner? Skaffa en skräptelefon till (och abonnemang då?) för mobil hotspot i källaren? Eller finns det något annat smart?
Tänkte att med lite tur så kanske något dyker upp på rean under Black Friday.

perzzon

Aktiv medlem
Eftersom it-kompetensen finns här i tråden passar jag på att fråga.
Vi har flyttat in i hus utan fiber. Som en snabb lösning har vi använt en överbliven telefon för internetdelning i vardagsrummet. Det funkar ok. Vi kör lite play-tv, lite youtube... klart om alla enheter streamar samtidigt att det inte räcker. Att installera fiber just nu är inte aktuellt.
Men nu skulle jag behöva få ner internet i källaren på huset (70-talshus i tegel med träbjälklag). Hur ska jag gå till väga på smartast sätt? Jag har ingen förberedd kabelväg mellan vardagsrum/övervåning och källare.
Router med inbyggt 4g-modem och starkare antenner? Skaffa en skräptelefon till (och abonnemang då?) för mobil hotspot i källaren? Eller finns det något annat smart?
Tänkte att med lite tur så kanske något dyker upp på rean under Black Friday.
Router med inbyggt modem! De med USBmodem fungerat sämre enl min ganska långa erf av dylika lösningar
Börja med det och se om det räcker. Annars kan du ju sätta en repeater av något slag nere i källaren. Om det inte går att få ner någon tpkabel kan du I värsta fall köra powerplug eller vad det heter ner till källaren. (ethernet över elnätet)

desmo

Aktiv medlem
Router med inbyggt modem! De med USBmodem fungerat sämre enl min ganska långa erf av dylika lösningar
Börja med det och se om det räcker. Annars kan du ju sätta en repeater av något slag nere i källaren. Om det inte går att få ner någon tpkabel kan du I värsta fall köra powerplug eller vad det heter ner till källaren. (ethernet över elnätet)
Något ur denhär kategorin alltså? https://www.prisjakt.nu/c/routrar?7296=10205
Enligt tidigare inlägg i tråden finns det saker som inte fungerar också. Något speciellt jag ska undvika? Eller köpa?

Edit: Kampanj hos Elgiganten just nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3136892
Typ halva priset just nu. Något att ha eller att undvika?

perzzon

Aktiv medlem
Jag köpte nu senast tplink archer 200 tror jag.
Den lämnar en del övrigt att önska när det kommer till hanterbarhet men tekniskt verkar den duga.
Annars har jag inte några konkreta tips.
Kanske kan man köpa något paket från bredbandsleverantören där de testat och går i god för kombinationen usb-modem/abb/router.

jonte987

Aktiv medlem
Nu har jag fått min "chromecast con google tv" som det står på lådan.
Märklig design på fjärren och ingen eth men det ska nog bli bra nog.

jonte987

Aktiv medlem
Jag fick också min igår. Intressant att det även går att styra med ir från den, tex justera volymen på förstärkaren.
mm, den verkar kapabel. Lite väl mycket att sätta sig in i om man ska utnyttja allt. Just nu ska jag bara ha i gång några appar och det gick bra.
Bra med IR. Räcker bra med en remote när man sitter på trainern.

Den ville inte heller upp på mitt AC wifi utan fick bli gästnätet. Samma med en del apple. Dags för mig att köpa ny router tror jag.

fhloston

Aktiv medlem
mm, den verkar kapabel. Lite väl mycket att sätta sig in i om man ska utnyttja allt. Just nu ska jag bara ha i gång några appar och det gick bra.
Bra med IR. Räcker bra med en remote när man sitter på trainern.

Den ville inte heller upp på mitt AC wifi utan fick bli gästnätet. Samma med en del apple. Dags för mig att köpa ny router tror jag.
Ett misstag jag gjorde var att välja att göra grundkonfig med hjälp av min telefon. Då ärver den en massa saker från mitt google-konto. Jag ska göra om och då använda det gemensamma konto vi i dag har på surfplattan.
Google assistant sökning funkade bra, men jag ska leta om det går att helt stänga av avlyssningen (alltså bara ha mikrofonen på när jag söker)

jonte987

Aktiv medlem
Ett misstag jag gjorde var att välja att göra grundkonfig med hjälp av min telefon. Då ärver den en massa saker från mitt google-konto. Jag ska göra om och då använda det gemensamma konto vi i dag har på surfplattan.
Google assistant sökning funkade bra, men jag ska leta om det går att helt stänga av avlyssningen (alltså bara ha mikrofonen på när jag söker)
Ja, det var lite det jag menar. Jag gjorde likadant för jag orkar inte reda ut det nu.
Vi har också ett familjekonto men sen har vi råkat teckna en massa tjänster på flera andra konto.

Jag vet inte om det är ett problem eller om det är mening att man ska lösa det genom att lägga till de andra i familjen till household i google home.

Nu ska denna spela i gymet och bara användas av mig men nästa projekt är klockradio till dottern - vad det nu innebär 2020.

fhloston

Aktiv medlem
Ja, det var lite det jag menar. Jag gjorde likadant för jag orkar inte reda ut det nu.
Vi har också ett familjekonto men sen har vi råkat teckna en massa tjänster på flera andra konto.

Jag vet inte om det är ett problem eller om det är mening att man ska lösa det genom att lägga till de andra i familjen till household i google home.

Nu ska denna spela i gymet och bara användas av mig men nästa projekt är klockradio till dottern - vad det nu innebär 2020.
Det går att lägga till fler konton i CC.
Inloggning till tjänster kan man göra separat, jag fick logga in manuellt på HBO, men Disney ärvde den, kan vara så att jag tecknat Disney med Google - kontot.

jonte987

Aktiv medlem
Det går att lägga till fler konton i CC.
Inloggning till tjänster kan man göra separat, jag fick logga in manuellt på HBO, men Disney ärvde den, kan vara så att jag tecknat Disney med Google - kontot.
Dplay verkar crasha direkt vid start om det nu är nån deal breaker för någon

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer