[OT] Bilnörd-fråga

Supertramp

Aktiv medlem
[OT] Bilnörd-fråga
Jag är en "bilnörd" och blir irriterad om jag inte kan identifieraen bil som jag ser (händer inte så ofta). Men när jag såg Telias 4G-reklam gick jag bet. Vilken bilmodell sitter Emma Sjöberg i?

emma.jpg

Så här resonerade jag.
Mest markant är den upprätta bakre sidorutan och den tjocka C-stolpen. Får mig att tänka på en London-taxi. Det sitter ju även någon klisterlapp som liknar taxi-information på rutan. Att det är Stockholm i bakgrunden gör det knappas mindre troligt att det är en London-taxi, eftersom det säkert är ett fotomontage. Men har London-taxis ett så lyxigt baksäte? Finns väl även någon japansk version på London-taxi, är de lyxigare?

Om det inte är en London-taxi så gissar jag på något japanskt. Bilen ser lyxig ut, men inte super-lyx typ Rolls Royce. Kurvhandtaget och läslampan ser rätt simpla ut. Toyota har väl några lite konstiga retro-lyxbilar som säljs i Asien. Kanske en sån?

Eller något amerikanskt? Typ Lincoln Town Car. Men nej, de ser inte ut så där. Dörrsidan ser nästan ut som en SUV. Men det kan det inte vara när man kollar bakrutan.

Längre än så kommer jag inte i mina spekulationer.

Senast ändrad:
[OT] Bilnörd-fråga
Googla Telia Emma reklam så hittar ni en bild som inte är lika beskuren, kan ge ledtråden som avgör.

Några tankar från mig dock...
Handtaget i taket är av äldre modell, likaså det som går att se av övriga detaljer. Känns som en lyxigare bil av något äldre modell. Har den sedan också taxi-lapp i rutan, men är i oklanderligt skick lutar det åt en riktig pärla som använts sparsamt. Kanske en Bentley eller Rolls, Merca?
// Oskar

[OT] Bilnörd-fråga
Bilden är tagen i Sverige då det sitter ett Svea taxi alliansen märke i rutan. Bland annat Taxi stockholm ingår där, men vad det är för bil vet jag inte.

[OT] Bilnörd-fråga
Jag tror på Rikards gissning. Det rullar en hel del såna som stretch-limos i Sverige. SVEA-märket är säkert en efterhandskonstruktion. Fast hela bilden ser ju fejkad ut!

[OT] Bilnörd-fråga
Åååhhh 7/20 kass. Men det var ju inte fälgar det var navkapslar, dålig bortförklaring men ändå...
Men kanske rekord i tid, tog 5:30 prick!

[OT] Bilnörd-fråga
En RR eller Bentley har inte sådär smäckig innerbelysning eller takhandtag, för guds skull. Skinnklädseln ser också väldigt mkt jänkare ut.

[OT] Bilnörd-fråga
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är en lincoln town car. 8,8 m lång. Bilden
> kan mycket väl vara tagen i sthlm.

Det är inte en stretched limo (se nedan).
Emma_topp_818331c.jpg

Tror inte att det är en Town Car heller. Den senaste modellen som ärden vanligaste amerikanske lomon som rullar i Stockholm (tex Svea Taxi har en) har annan bakre siduruta + mycket modernare inredning. Även ädre Town car har annorlunda bakre sidoruta.

image.axd

[OT] Bilnörd-fråga
jomper skrev:

> Det är en Lincoln Town Car, ser ut precis så i
> baksätet!

Google-söken du länkar till visar många olika årsmodeller. Vilken bild menar du?

[OT] Bilnörd-fråga
Om man googlar på Telia reklam emma som föreslogs tidigare så ser man mer av bilden, då ser man att det inte är en limo. Jag tror att det är en Cadillac Deville från runt 1996.

[OT] Bilnörd-fråga
Jag gissar på att den är en mörk och ljusblå tväfärgat metalliclackad RR av sent 80-talsmodell med cremebeige skinninreding (inkl insida handsfack) med äkta persiska mattor på golvet, fordonet är antagligen inregistrerad i landet från Californien under tidigt 90-tal... Min gissning alltså :-) T

[OT] Bilnörd-fråga
lalu skrev:
> Jag tror att det är en Cadillac Deville från runt 1996.

Bingo!
Några detaljer skiljer men det skiljer nog bara på årsmodell och/eller utrustningsversion
38240766.jpg

Senast ändrad:
[OT] Bilnörd-fråga
Håller med dem som säger att det inte är en Lincoln, rutorna i bakdörren stämmer inte på någon av deras modeller, inte heller sätet.

Det är inte så lätt att se men vissa detaljer ser ut att kunna vara en gm-bil, valfritt då alla brukar ha ungefär samma interiör.

Edit: Så var det visst, gm.....

Kul test, mer sånt Supertramp, vi är fler bilnördar!

Senast ändrad:
[OT] Bilnörd-fråga
Brando skrev:
> Tyska kyrkan STHLM i bakgrunden.
>
> RR el. Bentley tror jag. :)

Kyrkan man ser i bakgrunden är Riddarholmskyrkan. Bilden är tagen på Slussen.

[OT] Bilnörd-fråga
Oskar skrev:

> Kyrkan man ser i bakgrunden är Riddarholmskyrkan.
> Bilden är tagen på Slussen.

Stämmer! Bägge tornen ganska lika. :)

[OT] Bilnörd-fråga
Cadillac deVille har ni ju redan kommit fram till så där behöver jag inte hjälpa till.

18 av 20 på fälgtestet. Nr 10 och 20 var de jag missade på.
Är jag riktigt insnöad om jag säger att jag tycker det var rätt enkelt..?

[OT] Bilnörd-fråga
9/20, vilket är rimligt med tanke på att jag har dålig koll på bilmärken. Visste inte ens att mer än ett fåtal tillverkare hade specialfälgar, utan trodde de flesta hade "noname", typ.

[OT] Bilnörd-fråga
AxelSthlm skrev:
> Dåså kamrater, förra frågan insidan, nya
> frågan utsidan. Vad är detta för bil??
>
>

Volvo PV544

[OT] Bilnörd-fråga
Brando skrev:
> Stämmer! Bägge tornen ganska lika. :)

Nja, det här tornet är rätt speciellt tycker jag:
riddarholmskyrkan.jpg

Medan det här är mer traditionellt:
Stockholm-Tyska-Kyrkan.jpg

Men det är jäkligt fina byggnader bägge två. Man bygger liksom inte på det viset längre... :-/

[OT] Bilnörd-fråga
Oskar skrev:
> Nja, det här tornet är rätt speciellt tycker
> jag:
>
>
> Medan det här är mer traditionellt:
>
>
> Men det är jäkligt fina byggnader bägge två.
> Man bygger liksom inte på det viset längre...
> :-/

Nu ser man tydligare lite svårare se på långt håll. :)

[OT] Bilnörd-fråga
Det är möjligt att det inte är en stretch, och att det inte ens är en lincoln town car. Tillverkarna lånar onekligen rätt mycket delar av varandra. Men håll med om att inredningen är rätt likt:

Lincoln town car L-series (ostretchad):
tc-thumb1.jpg

[OT] Bilnörd-fråga
AxelSthlm skrev:
> Dåså kamrater, förra frågan insidan, nya
> frågan utsidan. Vad är detta för bil??
>
>

En Folka? Fast den där andra med "Hatch back"

[OT] Bilnörd-fråga
Greup skrev:
> 5 av 20 på fälgtestet. JAg är inte den typen av
> nerd i alla fall. :)

Då har vi inte slumpen helt mot oss i alla fall :-)

Tillbaka
Topp