[OT - bilproblem] Vindrutetorkare skorrar

Snuten

Aktiv medlem
Har ett problem som jag inte kan hitta orsaken till på vänster vindrutetorkare. Den skorrar/hackar/vibrerar när den går på ena hållet. Har provat att byta till nya torkarblad (Bosch) men det hjälper inte. Det är som att gummikanten inte vill vika sig åt rätt håll och att hela bladet därför hoppar fram över glasytan.

Har en ide om att det skulle kunna vara torkararmens fjäder som är för slapp, men den känns å andra sidan lika spänd som den andra torkaren som inte krånglar. Köpa nya blad igen och hålla tummarna eller är det något typiskt fel som det finns en annan enkel lösning på?

Tjena!

Behandla rutan med vattenavvisande medel. Dels behöver du inte använda vindrutetorkarna lika ofta och dels så glider dom lättare över rutan.

Jag har ett annat störigt problem, min vänstra torkare missar alltid ett litet fält i mitten av sitt slag, i mitten av torkarbladet. Kan bli lite bättre med nya torkare, men aldrig riktigt bra.

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> Behandla rutan med vattenavvisande medel. Dels
> behöver du inte använda vindrutetorkarna lika
> ofta och dels så glider dom lättare över rutan.

Det där var ju ett så enkelt tips att jag nästan skäms att det inte var det första jag tänkte på.

Vad använder man nuförtiden. Förr när jag hade tid och ontresse för att putsa använde jag möbelpolish Pledge. Tror det funkade på glas också. Finns det något likvärdigt idag?

Skall försöka kolla vinklarna på armen också. Minns inte att den skulle ha fått sig en kyss och det är inget jag reagerat på då jag kollat på den, men man vet ju inte.

Den kan vara väldigt lite skrev och ändå skapa ljud.

Typ om torkaren varit lite fastfrusen när du kört igång den några gånger.

Aquapel heter medlet som verkar vara det man ska ha. Står på min inköpslista efter att ha provat Biltemas som funkar bra men försvinner direkt.

jomper skrev:
> Jag har ett annat störigt problem, min vänstra
> torkare missar alltid ett litet fält i mitten av
> sitt slag, i mitten av torkarbladet. Kan bli lite
> bättre med nya torkare, men aldrig riktigt bra.

Lagen om alltings jävlighet. Det otorkade fältet ligger bergis precis mitt i ditt synfält. Det är också där ett torkarblad slutar torka först. Höger däremot funkar alltid mycket längre.
Välkommen i klubben!

jomper skrev:
> Fast jag skrev faktiskt fel, det är på
> passagerarsidan!

Dåså. Vad gnäller du för? Där behöver du väl inte se ut ;)

jomper skrev:
> Fast jag skrev faktiskt fel, det är på
> passagerarsidan!

Konstigt! Undantaget som bekräftar regeln! Sanna mina ord!

Jag köpte nya Bosch till min Merca men lämnade tillbaka dom för dom väsnades och lämnade även en vattenhinna på rutan (funkade till och med sämre än de gamla bladen som var MB original.

Tror inte att Bosch gör skräp, men kanske kräver vissa bilars konstruktion av vindrutetorkare(vad gäller tex trycket mot rutan) en viss typ av egenskap hos bladen för att funka bra? Så mitt råd är att testa original-blad. Mina var dyra som fan (över 700 spänn tror jag) men dom verkar hålla länge (bilen är snart fem år och jag är inne på andra uppsättningen som fortfarande fungerar perfekt).

Biltemas billigaste blad har fått bäst i test vad gäller slitstyrka annars, från 29 kr styck ;)

Jag kör Biltemablad men ett snäpp upp. Fungerar utmärkt och hållbarheten har jag inget att klaga på. Eftersom de fortfarande är snorbilliga så byts de omedelbart om de börjar bli dåliga istället för att jag ska vara dumsnål och köra slut på dem. Sen ser det väldigt fult ut med såna där platta blad på en bil med gammaldags krokar på torkararmarna, det blir en sån stor klump mitt på.

Men i jompers fall skulle jag gissa på fjädern. Provat att lägga en gnutta vikt på för att se om det blir bättre?

Supertramp skrev:
> Jag köpte nya Bosch till min Merca men lämnade
> tillbaka dom för dom väsnades och lämnade även
> en vattenhinna på rutan (funkade till och med
> sämre än de gamla bladen som var MB original.
>
> Tror inte att Bosch gör skräp, men kanske
> kräver vissa bilars konstruktion av
> vindrutetorkare(vad gäller tex trycket mot rutan)
> en viss typ av egenskap hos bladen för att funka
> bra? Så mitt råd är att testa original-blad.
> Mina var dyra som fan (över 700 spänn tror jag)
> men dom verkar hålla länge (bilen är snart fem
> år och jag är inne på andra uppsättningen som
> fortfarande fungerar perfekt).

Ha! På min numera återlämnde Merca byttes också originalblad. Höll kanske ett halvår, sedan var det ränder. I vänstersidans synfält. Såklart.
Skit, asså!
Kör numera Skoda. Originalvindrutetorkarna börjar mattas ut. I vänstersidans synfält. Såklart.
Skit, asså.
Men billigare :)

Rattnalle skrev:
> Men i jompers fall skulle jag gissa på fjädern.
> Provat att lägga en gnutta vikt på för att se
> om det blir bättre?

+1.
Kolla även att armen inte kärvar i leden/gångjärnet.

I Snutens fall tror jag på vinkeln som nämnts tidigare.

Men är det inte stor skillnad på torkarblad och torkarblad nu för tiden.

Det finns de gamla vanliga standardtorkarbladen med en metallstomme och gummiblad där är det viktigt att anläggningsytan är rätt för att de ska funka.

Det nya (fast de inte är så nya) är de s k "ultrablade" där det är ett följsamt gummiblad som är torkarbladet. Jag tycker att det är klasskillnad och givetvis även prisskillnad.

Nyare bilar har det som standard. Men det funkar lika bra på äldre bilar.

sänket skrev:
> Men är det inte stor skillnad på torkarblad och
> torkarblad nu för tiden.
>
> Det finns de gamla vanliga standardtorkarbladen
> med en metallstomme och gummiblad där är det
> viktigt att anläggningsytan är rätt för att de
> ska funka.
>
> Det nya (fast de inte är så nya) är de s k
> "ultrablade" där det är ett följsamt gummiblad
> som är torkarbladet. Jag tycker att det är
> klasskillnad och givetvis även prisskillnad.
>
> Nyare bilar har det som standard. Men det funkar
> lika bra på äldre bilar.

De jag har sett fungerar exakt likadant. Enda skillnaden är att de gamla fördelar trycket med de små länkarna och att de "nya" har en enda stor fjäder istället. Torkytan har sett exakt likadan ut på de jag jämfört.

Det satt torkare av den "nya" sorten på min bil när jag köpte den. Ingen skillnad mot de billiga Biltemabladen jag kört med sen de tog slut. Möjligtvis att den gamla sorten blir stel av is lättare och fungerar dåligt av den anledningen.

sänket skrev:
> Men är det inte stor skillnad på torkarblad och
> torkarblad nu för tiden.
>
> Det finns de gamla vanliga standardtorkarbladen
> med en metallstomme och gummiblad där är det
> viktigt att anläggningsytan är rätt för att de
> ska funka.
>
> Det nya (fast de inte är så nya) är de s k
> "ultrablade" där det är ett följsamt gummiblad
> som är torkarbladet. Jag tycker att det är
> klasskillnad och givetvis även prisskillnad.
>
> Nyare bilar har det som standard. Men det funkar
> lika bra på äldre bilar.

Min bil är 00-a så jag antar att den kör med oldstyle? Ett gummiblad med två tunna metallskenor inlagda i spår på vardera sida om gummibladet. Och så en metall-plaststomme som man knäpper fast på bilens torkararm. Skulle man kunna byta ut detta mot en modernare och bättre modell? Kan ju vara intressant. Skall åtminstone först testa vinkeln och spraybehandling. Köper väl ett par blad på BT och slänger på också bara för att jävlas. Sen är det bara att vänta på regnet.

Tack för tipsen!

Snuten skrev:
> Min bil är 00-a så jag antar att den kör med
> oldstyle? Ett gummiblad med två tunna
> metallskenor inlagda i spår på vardera sida om
> gummibladet. Och så en metall-plaststomme som man
> knäpper fast på bilens torkararm. Skulle man
> kunna byta ut detta mot en modernare och bättre
> modell? Kan ju vara intressant. Skall åtminstone
> först testa vinkeln och spraybehandling. Köper
> väl ett par blad på BT och slänger på också
> bara för att jävlas. Sen är det bara att vänta
> på regnet.
>
> Tack för tipsen!

Det verkar som om du redan har "ultrablade" d v s utan synliga metalldelar (mer än fästet). Tyvärr får du då leta problemet på annat sätt.

För egen del har jag varit väldigt nöjd med "ultrablade" framförallt när jag bytte på min gamla 00-a. Helt plötsligt fick jag rena rutor då de är mycket mer följsamma.

Men gissa vad som hände idag i P-huset HuddingeC när jag var på gymmet och tränade?
Nån jävel snodde mina torkarblad!
Hur lågt kan man sjunka egentligen?
MB original, 759 jävla spänn kostade dom. ..

Vad gäller vattenavvisande medel så är vanligt bilvax minst lika bra som alla dyra specialprodukter.
Angående torkarblad så är Bosch dom som reklameras oftast enligt en kompis som jobbar på Mekonomen.
Även bland bildelar är det tyskarna som gäller, http://www.autoteilemann.de/ ca en tredjedel av priserna mot här hemma och enhetsfrakt på 13,90€ oavsett hur mycket du beställer och hemma på ca 3 dagar med DHL

Angående vattenavstötande medel så har jag provat biltemas tidigare och nu Aquapel. Första intrycket är att aquapel har något bättre effekt men framförallt ska det bli intressant att se om effekten sitter i längre.

Vanligt vax har jag inte provat eftersom jag helt enkelt inte haft rätt sort hemma men det kanske man skulle göra. Mer jobb att lägga på det bara.

Oavsett så kanske det fungerar bättre på en ruta som inte är lagom vlästrad efter ett par tiotusental mil.

Tjena!

Jag tycker Aquapel fungerar bättre än vax, det håller klart längre också.. Har provat många olika vaxsorter, plastbehandlingar m.m. Mr Caps Formula U fungerar riktigt bra men är inte tillgänglig att köpa.

Nya torkare = full funktion igen.

Upptäckte dock en bra skum spricka i den nästan nya rutan, rakt ner från ovankant ca 4 cm lång, inget stenskott eller skada öht i rutans yta. Rätt surt.

jomper skrev:
> Nya torkare = full funktion igen.
>
> Upptäckte dock en bra skum spricka i den nästan
> nya rutan, rakt ner från ovankant ca 4 cm lång,
> inget stenskott eller skada öht i rutans yta.
> Rätt surt.

Tjena!

Det är ju inte helt ovanligt att en ruta spricker strax efter montering. Det bör ju gå på garanti

Jag upptäckte igår att ett stenskott börjat spricka mer, antagligen pga värmeväxlingar. Bara att beställa en tid, men en ny ruta är förbannat trevligt..

Bytte mina torkarblad till Biltemas "värstingar" på min Honda Accord -11. Dom funkade skit, följde inte alls rutan utan hoppade å förde oväsen.
Bytte till nya original och nu blev dom knäpptyst och torkar jättefint. Fick dessutom reda på att man kan byta ut bara själva gummit och inte hela bladet. Bättre för både miljö och plånbok.

Biltemas ultrablade är de torkarblad som funkar bäst och håller längst på vår 00:as V70. Inga mer hoppande original dyra torkarblad för för oss.

Mordiiax skrev:
> Bytte mina torkarblad till Biltemas "värstingar"
> på min Honda Accord -11. Dom funkade skit,
> följde inte alls rutan utan hoppade å förde
> oväsen.
> Bytte till nya original och nu blev dom knäpptyst
> och torkar jättefint. Fick dessutom reda på att
> man kan byta ut bara själva gummit och inte hela
> bladet. Bättre för både miljö och plånbok.

+1. Brukar alltid köpa billighetsblad som funkar "hyfsat" och denna gången slog jag till på biltemas top of the line blad. Värsta skit jag nånsin provat, hoppar, studsar, gnisslar och torkar max hälften av rutan. Trodde först de behövde köras in men nu ger jag upp.

Kan man få pengarna tillbaka även utan kvitto?

Jag har också haft problem med hoppande torkarblad. Det började när jag bytte till nya Bosch och samtidigt förnyade en vindrutebehandling (så att vattnet rinner av i fartvinden). Så det är svårt att säga vilket som är problemet. Det börjar bli bättre nu, men frågan är om det är bladen som börjar bli slita, eller behandlingen...

Det kan ju vara så att nya kombinationer av medel och/eller torkare avslöjar andra fel också. Armarna är inte så grova och lasterna stora om de körs med lite snö på eller liknande.

Sen är väl en del av grejen med lågprisgrejer just lite ojämn kvalitet så att biltema ibland är skit och ibland bra känns inte helt oväntat.

Biltemas flatblade har funkat bra för mig men det är lätt att missa skyddet på bladet. Med det på funkar det inte så bra - har prövat.

Men de kan ju ha en helt annan leverantör nu än när jag testade.

Köper numera från wipers.se.

jomper skrev:
> Biltemas flatblade har funkat bra för mig men det
> är lätt att missa skyddet på bladet. Med det
> på funkar det inte så bra - har prövat.
>
> Men de kan ju ha en helt annan leverantör nu än
> när jag testade.
>
> Köper numera från wipers.se.

Det var en klassiker i kundservice. Många kunder som skämdes lite när man frågade om de tagit bort skyddet. :)

Kör du på wipers egna märke, eller köper du märkesblad därifrån?

Japp. Smidigt med modellanpassade fästen utan adaptrar och grejer.

Dessutom kostar de mindre än hälften av de Bosch- och Championblad de också erbjöd till vår bil. Vet inte alls om de är billiga eller dyra på dem.

Mkt snabb leverans.

jomper skrev:
> Nya torkare = full funktion igen.
>
> Upptäckte dock en bra skum spricka i den nästan
> nya rutan, rakt ner från ovankant ca 4 cm lång,
> inget stenskott eller skada öht i rutans yta.
> Rätt surt.

Jag säger som Kneecap, det torde vara en reklamation. Det beror så klart lite på hur "nästan ny" rutan är, men...
B!

Tillbaka
Topp