[OT] Black & Decker skruvdragare på Ica Maxi

dabac

Aktiv medlem
Hej Happy,
Såg en B&D skruvdragare på Ica Maxi, påstått ganska hårt read.
Det stod inte så mycket om vad som ingick.
Och när jag söker på modellbeteckningen - BDCD18K - så får jag inga rena träffar.
Någon som har köpt eller tittat närmare på en som kan säga ngt hjälpsamt?

dabac sa:
Hej Happy,
Och när jag söker på modellbeteckningen - BDCD18K - så får jag inga rena träffar.

Är det möjligen så att du missat en bokstav i beteckningen och att det handlar om den här modellen?
https://www.blackanddecker.se/sv-se/products/power-tools/drills/18v-borrmaskinskruvdragare/bdcdc18k

I så fall duger den säkert till lite hemmafix, men beroende på vad du ska använda den till och vad den kostar hade jag kanske kollat efter ett annat märke.
Nu har jag visserligen jobbat som hantverkare under ca 15 år så jag är kanske lite färgad, men jag har aldrig sett en yrkesman använda verktyg från B & D.

Generellt sett brukar ju Black & Decker vara skit. T.ex. Lidls märke Parkside är betydligt mer prisvärt om man är ute efter ok kvalitet.
Tidigare hade Ica Maxi nån gång om året blå Bosch eller Hitachi skruvdragare till bra pris, och då snackar vi kvalitet. Vet dock inte om det varit nån sån kampanj de senaste åren.
Men Black & Decker skulle iaf jag undvika.

Om den ska användas till ett projekt med mycket skruvande så köp antingen två skruvdragare eller en som har två batterier och laddas fort.

Bonzo sa:
dabac sa:
Hej Happy,

Är det möjligen så att du missat en bokstav i beteckningen och att det handlar om den här modellen?
https://www.blackanddecker.se/sv-se/products/power-tools/drills/18v-borrmaskinskruvdragare/bdcdc18k

I så fall duger den säkert till lite hemmafix, men beroende på vad du ska använda den till och vad den kostar hade jag kanske kollat efter ett annat märke.
Nu har jag visserligen jobbat som hantverkare under ca 15 år så jag är kanske lite färgad, men jag har aldrig sett en yrkesman använda verktyg från B & D.

Definiera yrkesman:

Bilagor

• Nasa-Drilling.jpg
    Nasa-Drilling.jpg
    16.7 KB · Besök: 85
Bonzo sa:
dabac sa:
Hej Happy,

Är det möjligen så att du missat en bokstav i beteckningen ..:.

Tror inte det:
AEC7278A-4FA4-49A2-8698-AF3F497974EF.jpeg

Bonzo sa:
Kanske, kanske inte.
De är antagligen rätt lika, men om inte B & D har för vana att bara skriva ut delar av modellbeteckningen på etiketterna så borde det vara nån skillnad iaf.

Bonzo sa:
Hemmafix är helt rätt. Kanske lite båtfix också.
Vill ha ett pris som står i relation till antalet drifttimmar. Och nån där jag inte behöver svära för mycket om den faller i sjön eller från taket.
Den skulle kosta 500 kr ungefär.
Bonzo sa:
När jag höll på hade vi en hög med billiga eller slitna verktyg för arbete ovanpå undertaken. Det var så himla lätt att lägga ifrån sig ngt däruppe.
Så klev man ner och lirkade skivan på plats igen. Sen var ju grejerna borta, och kunde ta en god stund att hitta prylarna igen.
Nån undertaksskruvdragare hade iofs aldrig jag, men väl undertakshammare och slitna skruvmejslar..

Billig borrmaskin med liten 10 mm chuck (jag vill ha 13 mm).
En hastighet/utväxling, alltså ingen skruvdragare.
Ej reverserbar, kan inte skruva ur en skruv, alltså ingen skruvdragare.

d_anders sa:
Om den ska användas till ett projekt med mycket skruvande så köp antingen två skruvdragare eller en som har två batterier och laddas fort.
Jo, två batterier skulle jag gärna ha.
Det är också en orsak till att jag inte köpte direkt, vet inte vad ett extrabatteri kostar.
Kanske kan hitta en dyrare maskin med två batterier i paketet till ett bättre pris än den här + löst batteri.

Sixten Fors sa:
Vilken, den Bonzo länkade till, eller den jag frågar om?
Har svårt att tro att den i länken inte skulle reversera.
Tittar man på bilden så har den ju den typiska tvärställda knappen för reversering ovanför avtryckaren.

Då jag inhandlade skruvdragare så upptäckte jag att borren i chucken vobblade anmärkningsvärt mycket. Dvs borren satt inte spikrakt utan hade lite vinkel pga chuckens infästning. Ett borrhål skulle bli betydligt större än borren. Efter en del googlande så föreföll det vara ett rätt vanligt prblem även på dyrare märken. Som tur var hade jag handlat lokalt så jag åkte in och fråga om det var innom det normala. Fick öppna en annan låda med samma modell som visade sig vara betydligt bättre. Så mitt tipps är att handla i butik och testa den direkt.

Jag har en sådan skruvdragare sedan 1-2 år. Köpte den just på Ica Maxi en femhundring.

Den har gjort sitt jobb åt helt ok tycker jag. Har mest malt kaffe med min handkvarn kopplad till skruvdragaren. Har även använt den till en isborr 125mm typ Mora classic.

När jag använt den till isborren har det ibland börjat ryka och lukta illa från motorn men då stannar den. Går dock att köra direkt igen.

Jag tycker den funkar perfekt som en hobbymaskin. Bra med dubbla batterier och ganska snabb laddare också.

dabac sa:
Sixten Fors sa:
Tittar man på bilden så har den ju den typiska tvärställda knappen för reversering ovanför avtryckaren.
Den i länken. Läste specifikation.

Jag har kört med två olika maskiner hemma. En fin-maskin från AEG och en ful-maskin från Jula.
Båda 12V men där slutar likheterna.
Jag köper aldrig värsting-grejor för det är inte prisvärt. Näst bäst ner till medelklass är betydligt mer pang för pengarna. AEG'n är en typisk medelklass-maskin. Den reas ofta har jag märkt.

AEG
https://www.bauhaus.se/borrskruvdragare-aeg-2x1-5ah-laddare-vaska.html
1160712A.jpg

Meec
https://www.jula.se/catalog/verktyg...sort.order=asc&skip=0&take=25&_=1523333518531
003283.jpg

AEG'n har jag använt att skruva trall med. 7.500 skruv har den dragit och den är fortfarande i bra skick. Tyvärr börjar batterierna bli dåliga.
Skall du köra små-jobb någon gång om året är Julas Meec prisvärd, men den håller ungefär lika länge som priset antyder.
Har du möjlighet, ta dig till Jula och köp Meec'en om det bara är sporadisk användning. Eller köp två, så har du dubbla batterier.

Sixten Fors sa:
dabac sa:
Sixten Fors sa:
Tittar man på bilden så har den ju den typiska tvärställda knappen för reversering ovanför avtryckaren.[/quite
Den i länken. Läste specifikation.
Jag med.
Men jag tittade även på bilden.
Jag tror bilden är mer trovärdig än texten.
Tror aldrig jag sett en batterimaskin utan reversering.

dabac sa:
Jag med.

Det är ett par poster i den spec:en som är motsägelsefull:
* Obelastad hastighet= 0-650 rpm v.s Variabel hastighet = Nej/Ja (står på två ställen)
* Max vridmoment = 10.3/30Nm v.s Antal Växlar = 1
* Skruvdragare vs Reversering = No

Jag skulle köpt något annat av tre anledningar:
1. Specen är otydlig. Jag vill inte premiera slarv
2. Det följer bara med ett batteri
3. Tre timmars laddtid. Allt över en timme går helt bort om man skall ha någon praktisk nytta av laddaren.

Senast ändrad:
Jag har nött ut några billigare och en dewalt sen köpte jag en dyr dewalt 18V som är stark som en häst och lätt som en fjäder. Kort sagt, köp en dyrare så blir det roligare att ”jobba”

500kr för en otydligt specad B&D med ett batteri, eller 1000kr för en Hitachi med två batterier. Är ju inget att fundera över öht, köp Hitachin innan de tar slut!!

Tjena!

Jag har själv Hitachin och har renoverat en och en halv kåk med den och byggt ca 50 kvm altan. Ingen försämring i batterikapacitet ännu. Använder samma batterier till cirkelsåg, tigersåg, mulitverktyg m.m.
Ofta hinner det andra batteriet laddas innan det första är slut, förutom när man lägger trall. Nu har jag precis köpt till två större batterier men då blir den lite klumpig så använder dom mest på de större verktygen.

plumse sa:
dabac sa:
Jag med.

Det är ett par poster i den spec:en som är motsägelsefull:
* Obelastad hastighet= 0-650 rpm v.s Variabel hastighet = Nej/Ja (står på två ställen)
* Max vridmoment = 10.3/30Nm v.s Antal Växlar = 1
* Skruvdragare vs Reversering = No

Jo, texten är rätt dålig. Ett svårt fall av "copy/paste" kan jag tro. Sladdborrmaskiner kan man nog fortfarande hitta utan reversering.
Den säger också:"Halkskydd och mjukt grepp för bästa komfort" i texten för att sen säga:"Mjukt handtag - No" i spec:en.

plumse sa:
Jag skulle köpt något annat av tre anledningar:
1. Specen är otydlig. Jag vill inte premiera slarv
Bra poäng, att rösta med plånboken kan aldrig vara fel.
plumse sa:
2. Det följer bara med ett batteri

Ja, det är ju dåligt. Köper man billig maskin + löst extrabatteri blir det inte så biligt längre jämfört med paketpris på bättre maskin inkl 2 batterier.
plumse sa:
3. Tre timmars laddtid. Allt över en timme går helt bort om man skall ha någon praktisk nytta av laddaren.
Just det tror jag att jag skulle kunna leva med. Har inget altanbygge eller annat masskruvande på horisonten.
Bara batteribytet sammanfaller med lunch så går det bra...

plumse sa:
Har du möjlighet, ta dig till Jula och köp Meec'en om det bara är sporadisk användning. Eller köp två, så har du dubbla batterier.

Två snorbilliga öppnar ju möjligheten att ha olika spetsar på gång samtidigt.
Kanske är rationellt.
En lätt maskin är ju också trevlig.
Men är den för svag och orkeslös så faller ju det. Den måste ju fungera för sitt syfte.

N_sandstrom sa:
Japp, där stämmer modellbeteckningen. Bra googlat!

N_sandstrom sa:
.... annars verkar det mest vara träffar på Tjeckiska siter.

Jo, DE hittade jag också...

N_sandstrom sa:
Är det 500kr innan eller efter rea?
Efter rea.

N_sandstrom sa:
För 500 hade jag försökt hitta nånting roligare.

Min förra billig-maskin var en Biltema med NiCd-batterier. Bättre än en borrsväng, men inte mycket.Tung som attans.
B&D är IAF mer känt än Biltema som verktygsmärke.

Hitachin såg onekligen bra ut.

Nu är kanske Biltema lite extremt.
Men det jag tycker brukar skilja mellan BD och butikers egna budgetmärken, är att BD låtsas vara premium, utan att alls förmedla den känslan.

Det gör att jag oftast hellre tar en Meec på Jula för samma pengar

Instämmer i kören. Hade mycket hellre lagt lite mer för något bättre. B-D känns inte prisvärt. Hitachi, Aeg eller blå Bosch kanske. Köpte själv en blå Bosch på tillbud för 10 år sedan, snabb laddare och dubbla batterier. Vill tro att jag ser liknande erbjudande ibland för drygt tusenlappen.

+1 på AEG eller Hitashi.
Jag har själv den där lilla AEGn som postats ovan och är grymt nöjd. Har inte använt min blåa Bosch sen jag köpte den då den är så liten och smidig men ändå stark.
Klart imponerad. Köpte den bara för att ha för småfix när det är trångt, typ båten. Men den hänger med överallt nu.

Om du ska sätta upp en tavla eller dylikt en gång om året så köp BD. Till all övrig användning, köp nåt vettigare.
Själv använder jag Makita och Milwaukee i arbetet. Hemma som nödmaskin används en Ryobi maskin. Ryobin duger för diverse hemmafix men inget som jag skulle ha i arbetet.

7500 fåntrattsskruv drar nog vilken maskin som helst.

Hitachin är funkis men inte mer.

Den som sa att high-end maskinerna inte är värda pengarna har aldrig byggt något på riktigt och antagligen inte använt en riktigt bra maskin heller.

Men vill man inte vara allvarlig och bara leka Ernst så funkar vilket skit som helst i princip.

ForesterGuy sa:
Bonzo sa:
dabac sa:
Hej Happy,

Definiera yrkesman:

Toucé.

Fast ska vi börja definiera kvalitet efter vad amerikaner föredrar är vi snart illa ute.

Foss sa:
Jag har nött ut några billigare och en dewalt sen köpte jag en dyr dewalt 18V som är stark som en häst och lätt som en fjäder. Kort sagt, köp en dyrare så blir det roligare att ”jobba”

Förr fanns B&D Construction Grade. Jämför man sista årgången av dessa med första årgången av DeWalt så är det väl i stort sett färgen som skiljer...

Bonzo sa:
ForesterGuy sa:
Bonzo sa:
dabac sa:
Hej Happy,

Definiera yrkesman:

Toucé.

Fast ska vi börja definiera kvalitet efter vad amerikaner föredrar är vi snart illa ute.

B&D tog ju fram en batteridriven borr till Apolloprojektet. Jobbigt att dra skarvsladd på månen... ;-)
Annars är Makita populärt i USA. En stark anledning till att B&D relanserade sina proffsverktyg under namnet DeWalt.

Konkret sa:

-Nej.

-Jo.

Den som sa att high-end maskinerna inte är värda pengarna har aldrig byggt något på riktigt och antagligen inte använt en riktigt bra maskin heller.

-Hitachin är kanske den mest använda byggmaskinen. Väldigt bra cost/income -ratio. Mina Festool är bättre men knappast ekonomiskare i en vanlig byggmiljö. Någon magisk nivå över festool/blåa Bosh/Milwaukee (vissa av dem)/Fein får du gärna berätta om.

Hitachi och De Walt (utvalda och inte reade modeller utan riktiga växellådor och borstfria då) är ju fullgoda maskiner men de förlitar sig på mekaniska motstånd istället för elektroniska vilket spelar stor roll i de små momenten. Men knappast på bygget. Där är tvärtemot hitachis slagskruvdragare är en favorit bland de som slutat fundera för mycket utan istället levererar faktiska byggtimmar.

Men vill man inte vara allvarlig och bara leka Ernst så funkar vilket skit som helst i princip.

-Nej, B-D, Biltema och Meec funkar inte till det heller.

Vad jobbar du med Konkret som har så tillskruvad koll?
MVH FD. Möbel/verkstadssnickaren och Byggentreprenören

Kneecap sa:
Konkret sa:

Tjena!

Menar du att man behöver mer än så för allmänt hemmabruk? Tror det är riktigt svårt att hitta en mer prisvärd maskin i den prisnivån som den kostar på Hylte.

Det hade inte varit ett dåligt val för dubbla pengen heller, även om det då går att hitta bättre erbjudanden. Men för 1000kr? Klart bästa valet.

Atlas sa:
Konkret sa:

-Nej.

-Jo.

-Hitachin är kanske den mest använda byggmaskinen. Väldigt bra cost/income -ratio. Mina Festool är bättre men knappast ekonomiskare i en vanlig byggmiljö. Någon magisk nivå över festool/blåa Bosh/Milwaukee (vissa av dem)/Fein får du gärna berätta om.

Hitachi och De Walt (utvalda och inte reade modeller utan riktiga växellådor och borstfria då) är ju fullgoda maskiner men de förlitar sig på mekaniska motstånd istället för elektroniska vilket spelar stor roll i de små momenten. Men knappast på bygget. Där är tvärtemot hitachis slagskruvdragare är en favorit bland de som slutat fundera för mycket utan istället levererar faktiska byggtimmar.

-Nej, B-D, Biltema och Meec funkar inte till det heller.

Vad jobbar du med Konkret som har så tillskruvad koll?
MVH FD. Möbel/verkstadssnickaren och Byggentreprenören

Jag avstår.
Tack ändå.

Atlas sa:
Det hade inte varit ett dåligt val för dubbla pengen heller, även om det då går att hitta bättre erbjudanden. Men för 1000kr? Klart bästa valet.

Tjena!

Är faktiskt sugen på att köpa en till bara för att slippa byta mellan borr och bits de gånger jag är i behov av det.. Men egentligen borde jag köpa en slagskruvdragare istället.

Kneecap sa:
Atlas sa:

Tjena!

Är faktiskt sugen på att köpa en till bara för att slippa byta mellan borr och bits de gånger jag är i behov av det.. Men egentligen borde jag köpa en slagskruvdragare istället.

Jag har en med löstagbar chuck, under denna sitter en bitshållare, med normalkort bits kan bitset sitta kvar när man sätter dit chucken. Mycket praktiskt.
Fabrikat? Black & Decker. ?

Kneecap sa:
Atlas sa:

Tjena!

Jävlar vad många sekunder du skulle spara!
Bruka allvar!

Konkret sa:
Bruka allvar!

Tjena!

På 40 kvm altan i hardwood, med 50 skruv per kvm, 2,5 sekunder per skruv.. Det ger mig en besparing på 5000 sekunder. Det är nästan en och en halv timme.. Då räknar jag inte med besparingen varenda gång jag behöver leta efter det förbannade bitset.

Kneecap sa:
Konkret sa:
Bruka allvar!

Tjena!

På 40 kvm altan i hardwood, med 50 skruv per kvm, 2,5 sekunder per skruv.. Det ger mig en besparing på 5000 sekunder. Det är nästan en och en halv timme.. Då räknar jag inte med besparingen varenda gång jag behöver leta efter det förbannade bitset.

Menar du byte mellan bits och borr nu eller mellan slag och vanlig skruvdragare?

Konkret sa:
Kneecap sa:
Konkret sa:
Bruka allvar!

Tjena!

Menar du byte mellan bits och borr nu eller mellan slag och vanlig skruvdragare?

Tjena!

Räknade på tidsbesparingen mellan att byta mellan borr och bits jmf med att bara byta maskin.

Om du inte ska skruva 8 timmar om dan 5 dagar i veckan utan snarare 5 timmar 8 gånger om året så fungerar billiga skruvdragare bra.
Jag skruvar numera dagligen med Makita, Hit-achiii, Blå Bosch och snikmärket pathfinder.
Makitan är populärast med bra chuck och snabbladdad.
Blå Boschen verkar vara ett måndags ex. Chucken har dålig passning och håller borr och bitshållare dåligt. Den har dessutom förmodligen legat ett par dagar kvarglömd på ett tak (tror jag) om det är så har det regnat på den så det borde vara ett bra test på om den är vädertålig, jag återkommer med rapport.
Hit-atchiin är helt ok.
Pathfindern är en uppenbar lågprisprodukt men förvånansvärt bra. Lite sämre balanserad i handen men bra tryck och inte så dålig så att det stör. Det återstår att se hur länge den pallar. Jag är förvånad att den har överlevt...

Självklart finns det tyska test av skruvdragare för hemmafixare, vassego:

Tillbaka
Topp