[OT] Black & Decker skruvdragare på Ica Maxi

Menar du att du borrar ett hål för varje skruv? Om det nu av nån besynnerlig anledning inte går att skruva direkt, så kan du ju spara hela den växlingstiden genom att först borra alla hål, och sen skruva alla skruvar.

En sommar la jag ett altandäck runt en damm i göteborg. Berget stack upp lite runt om. Däcket i hardwood följde alla knaggar och kanter. Varje bräda borrades först två gånger för varje hål, en genomgående och en för skruvskallen, sedan kunde skruven ( https://www.ahlsell.se/10/infastning/skruv/trallskruv-grabber/273496/) fästas. Gissa om jag var glad för två maskiner och lösa chuckar a la festool... vi snackar två hål för varje halvmeter per decimeterbred bräda. Och ungefär 200kvm däck... det blir några hål det.

Det underlättar fantastiskt att kunna byta mellan bits med ett enkelt chuckbyte istället för att pilla med bitsen. Lyx för engångsfixaren men självklart i verkstan. Bits tappas bort och boren är både vassa och varma.

Senast ändrad:
Ja just det, borra alla hål och få till det... well det funkar inte riktigt så på fallande längder i verkligheten.

geologen sa:
Menar du att du borrar ett hål för varje skruv? Om det nu av nån besynnerlig anledning inte går att skruva direkt, så kan du ju spara hela den växlingstiden genom att först borra alla hål, och sen skruva alla skruvar.

Tjena!

Bygg ett trädäck på det sättet, återkom och berätta hur bra det gick sen.
Som Atlas skriver, med fallande längder och ojämna former så borrar man varenda hål på plats.

ForesterGuy sa:
Atlas sa:
geologen sa:
Kneecap sa:

Har gjort. Skruvdragare, trallskruv rakt i, utan att borra. Funkade fint.

Jag tror att vi pratar olika typer av trä här... :)

Misstänker att risken för sprickbildning vid självborrande skruv är större med hardwood.

du får inte in en rostfri skruv i det till att börja med. Och garvsyran reagerar med all annan skruv. Och om du fick in den spricker det. Och får du inte ner huvudet men1/10mm precision så spretar det upp flis i indragningen av skallen. och om du använder försänkt skalle spricker det... ja du vet, ädelträ kan ställa till det :)

kostar brädan mer än 300kr/m blir man ju lite petig...

ForesterGuy sa:
Misstänker att risken för sprickbildning vid självborrande skruv är större med hardwood.

Tjena!

Nja, det största problemet är att få ner skruven om det inte är förborrat. Så satans hårt att stannar man med en skruv halvvägs så kan den sätta sig rejält.
Finns skruv, specifikt för hardwood, som har riktig borrande spets. Men har hört lite blandat om resultatet, samt att dom självklart kostar massa mer pengar.
Men visst, risk för sprickbildning finns ju alltid.

Atlas sa:
ForesterGuy sa:
Atlas sa:
geologen sa:
Kneecap sa:

Har gjort. Skruvdragare, trallskruv rakt i, utan att borra. Funkade fint.

Jag tror att vi pratar olika typer av trä här... :)

du får inte in en rostfri skruv i det till att börja med. Och garvsyran reagerar med all annan skruv. Och om du fick in den spricker det. Och får du inte ner huvudet men1/10mm precision så spretar det upp flis i indragningen av skallen. och om du använder försänkt skalle spricker det... ja du vet, ädelträ kan ställa till det :)

kostar brädan mer än 300kr/m blir man ju lite petig...

Har aldrig använt hardwood, det blir mest furu. Rostfritt är ju bra till tryckimpregnerat också...

Liten parlör:
Barrträ = Softwood
Lövträ = Hardwood

Riktigt förvirrat blir det när man inser att Balsaträ är lövträ = Hardwood (typ väldigt mjukt)
Och Oregon Pine är barrträ = Softwood (typ väldigt hårt)

Tack för ordet.

heklamama sa:
Liten parlör:
Barrträ = Softwood
Lövträ = Hardwood

Riktigt förvirrat blir det när man inser att Balsaträ är lövträ = Hardwood (typ väldigt mjukt)
Och Oregon Pine är barrträ = Softwood (typ väldigt hårt)

Tack för ordet.

Trä som inte flyter i vatten, det är hårt.

Atlas sa:

Tjena!

Polera knoppen?

742167800.g_400-w_g.jpg

Jag köpte ytterligare en B&D på outlet för några år sedan. 300 kr var ju inget att tveka på. Insåg sen att den nog skulle varit nedsatt till 1300, eftersom ordinarie pris var 1800...

ForesterGuy sa:
Jag köpte ytterligare en B&D på outlet för några år sedan. 300 kr var ju inget att tveka på. Insåg sen att den nog skulle varit nedsatt till 1300, eftersom ordinarie pris var 1800...

B&D har gjort några kvalitetslinjer några gånger. Verkar också köpa upp och branda om maskiner ibland. Då kan det ju vara en bra maskin av rena turen. Restlager skall ju gå åt någonstans.

Tjena!

Ja jag har en gammal sticksåg från B&D den kommer nog överleva mig. Skulle gissa att den är nästan lika gammal som mig också.

Förövrigt så kan man köpa Stanley för lägre pris än B&D men få samma innehåll.

Kneecap sa:
Tjena!

Ja jag har en gammal sticksåg från B&D den kommer nog överleva mig. Skulle gissa att den är nästan lika gammal som mig också.

Förövrigt så kan man köpa Stanley för lägre pris än B&D men få samma innehåll.

Jepp har också en gammal BD sticksåg som jag ärvt av farfar.
Kommer nog att lämnas över till någon av mina söner....

Kneecap sa:
Tjena!

Lägg en femhundrig till och köp en riktig.
Mer smäll för pengarna är svårt att hitta.
https://www.hylte-lantman.com/hem-h...erktyg/hitachi-borrskruvdragare-18v-ds-18-djl

Fick låna en sådan när jag byggde min altan på 80kvm och Maskitan gick sönder halvvägs i bygget. Tror alla ankarskruv dödade växeln. Hitatchin kändes lite plastigare i början men motorn var så mycket bättre pga sin styrka och feedback så när jag fick tillbaka Makitan var jag lite besviken. Sjukt bra pris på Hitatchin!

Tillbaka
Topp